Vad ta med till Gran Canaria?

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Soliga Åland skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tyvärr missar man ju bla mogan-backen eller
> > "trollskogen" och ön runt och vägen in förbi
> > dammen till tårarnasdal som alla är
> supervackra,
> > tycker jag, om man undviker nämnda kustväg.
>
> Bara nyfiken, vilken sträcka är "trollskogen"?

Kan det vara en allmän syftning på happys forum?

DT skrev:
> För övrigt verkar ingen GC-tråd vara komplett
> utan att GoranS ska klaga på att det finns hotell
> längs kustvägen. Eller att fredrikw ska
> rekommendera MTB-cykling i en LVG-tråd. Eller att
> Skogling ska dra upp den där regnresan. ;-)

:)

Fast den här gången började jag faktiskt med att tipsa om två asfaltsrundor, så även jag gör tydligen framsteg.

DT skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fram- och baklyse, mycket viktigt till de
> > gigantiska mörka tunnlarna på sydsidan, glöm
> > inte det.
> > Det blev i alla fall vi beordrade att ta med
> av
> > vår reseledare.
>
> Sicken idot till reseledare, de tunnlarna är ju
> typ 50 meter långa.
>
> För övrigt verkar ingen GC-tråd vara komplett
> utan att GoranS ska klaga på att det finns hotell
> längs kustvägen. Eller att fredrikw ska
> rekommendera MTB-cykling i en LVG-tråd. Eller att
> Skogling ska dra upp den där regnresan. ;-)

Alltså, jag inser att det behöver finnas hotell för att inhysa turister och att de, med tanke på att de flesta är intresserade av sol och bad när de åker till Kanarieholmarna, kommer att ligga längs sydkusten. Jag tycker inte det är roligt att cykla med sådana vyer och undviker det om möjligt. Första gången jag körde från Mogán till Maspalomas tyckte jag det var skittrist och jag har inte ändrat uppfattning. Om det dyker upp en diskussion kring vägar på GC och ngn föreslår den tycker jag inte att det är fel att invända. Sen kan jag köpa att min ton kanske varit onödigt "gnällig". Får väl försöka bättra mig. Dock tänker jag fortsätta att rekommendera att man inte kör den vägen om man inte är tvungen, t.ex. p.g.a. att man riskerar att inte hinna hem från sin planerade tur innan det blir mörkt annars.

Sen är det inget GC-specifikt att jag inte gillar enorma områden med hotellkomplex. T.ex. har sydvästsidan på Teneriffa samma problem liksom Can Picaforte-Alcudia-Pollenca-avsnittet i Mallis, kusten norr och söder om Rimini och kusten mellan Viareggio och Marinella di Sarzana.

Så, nu har jag "gnällt" färdigt.

Någon Kanarieö är det bästa alternativet för oss Svenskar som inte vill åka så långt bort när kylan och mörkret omsluter oss.

Jag har cyklat på Fuerteventura 2 gånger. Lanzarote en gång och GC en gång.

När vi var på GC 2010 så hade vi otrolig otur med vädret. Storm och regn med bortsköljda vägar som följd. Men vi hade rätt bra ändå.

Att det finns lite hotellkomplex och turister längs vägen stör mig inte. (Man måste ju bo). Dessutom är det glest mellan hotellen uppe i bergen. Där vi höll oss för det mesta.

Jag cyklade aldrig på den norra delen av ön som lär vara finast med sin grönska.

Det sämsta med CC är att det är trist mat och man möts av nonchalans då många är/var trötta på turister. I alla fall i februari 2010 när vi var där.

På Lanzarote var det helt annorlunda. Bra mat och trevliga människor. Men jag kanske bara hade tur och otur...

Hur man än vänder och vrider på det så är det jäkligt mysigt att komma ner till ljuset och värmen.

Mallis är och förblir min favoritcykelö. Tills jag hittar en annan. Men inte så solsäkert som Canaris. :)

GoranS skrev:
> Dock tänker jag fortsätta att
> rekommendera att man inte kör den vägen om man
> inte är tvungen

Problemet är att man blir lite begränsad i antalet olika rundor man kan ta på sydvästra delen av ön om man ska bojkotta den vägsträckan. Det är det inte värt pga att man inte gillar att det finns hotell längs med vägen tycker jag, men vi prioriterar väl olika. :-)

Skogling skrev:
> Någon Kanarieö är det bästa alternativet för
> oss Svenskar som inte vill åka så långt bort
> när kylan och mörkret omsluter oss.

+1

Södra Cypern och Kreta skulle ev. kunna vara alternativ om det hade gått att komma dit på ngt vettigt sätt. Tyvärr är det rätt knöligt att komma dit utanför chartersäsongen som slutar redan i oktober.

GoranS skrev:

> Alltså, jag inser att det behöver finnas hotell
> för att inhysa turister och att de, med tanke på
> att de flesta är intresserade av sol och bad när
> de åker till Kanarieholmarna, kommer att ligga
> längs sydkusten. Jag tycker inte det är roligt
> att cykla med sådana vyer och undviker det om
> möjligt. Första gången jag körde från Mogán
> till Maspalomas tyckte jag det var skittrist och
> jag har inte ändrat uppfattning. Om det dyker upp
> en diskussion kring vägar på GC och ngn
> föreslår den tycker jag inte att det är fel att
> invända. Sen kan jag köpa att min ton kanske
> varit onödigt "gnällig". Får väl försöka
> bättra mig. Dock tänker jag fortsätta att
> rekommendera att man inte kör den vägen om man
> inte är tvungen, t.ex. p.g.a. att man riskerar
> att inte hinna hem från sin planerade tur innan
> det blir mörkt annars.
>
> Sen är det inget GC-specifikt att jag inte gillar
> enorma områden med hotellkomplex. T.ex. har
> sydvästsidan på Teneriffa samma problem liksom
> Can Picaforte-Alcudia-Pollenca-avsnittet i Mallis,
> kusten norr och söder om Rimini och kusten mellan
> Viareggio och Marinella di Sarzana.
>
> Så, nu har jag "gnällt" färdigt.

Jag tycker att du gör helt rätt i att flagga upp din syn på hotell och sträckan längst söderut varje gång Gran Canaria kommer upp. Den som skapar den nya tråden har kanske inte läst tidigare trådar och jag tycker att det är relevant information. Så fortsätt med "gnälladet". Jag beaktade dina synpunkter i min planering. Just nu ser det dock inte ut att bli någon resa, men av andra skäl.

Bor du i Stockholmsområdet (vill kolla att personkemin verkar funka och det är svårt om man inte kan träffas) och är intresserad av att köra landsväg på GC under december? PM:a i så fall.

Finns en app som heter "20 Routes GC" till iPhone som har som namnet säger 20 olika lvg rundor.
Det är med guidning efter vägen. Kanske även finns till android.

Recycled skrev:
> Finns en app som heter "20 Routes GC" till iPhone
> som har som namnet säger 20 olika lvg rundor.
> Det är med guidning efter vägen. Kanske även
> finns till android.

Stor humor att den första exempelrutten de visar, "Serenity", går via - tadaa - GoranS skräckväg med alla HEMSKA hotell.

http://www.cyclegrancanaria.com/shop/itunes-app-20-routes-on-gc/

"So today, we've chosen Serenity one of the nicest routes on the island."

:-D

Haha! Det slutgiltiga beviset på mänsklighetens nära förestående undergång. :-)

F.ö. tycker jag det är roligt att titta på kartor och planera min egen rutt, så deras floskler i stil med "The new Cycle Gran Canaria iTunes app, 20 Cycling Routes on Gran Canaria is a must have for any cyclist" biter inte riktigt på mig. Skulle t.ex. bli förvånad om ngn av deras 20 rutter inkluderar den fina vägen ner till El Espinillo.

Ja, att planera dagens rutt är ju halva nöjet. :-)

El Espinillo var en nyhet. Jag har hyfsat koll på sydhalvan av ön men får kanske ändå anlita dig som konsult nästa gång jag åker ner.

fredrikw skrev:
> Ayagaures och sedan upp över
> Palmitos Park är en annan kortare runda med
> ordentligt med klättring.
>

Just den rundan är jäkligt effektiv om man har lite ont om tid. Går ju att köra flera varv, mycket trevlig utförskörning på "baksidan".

Bilagor

• Screenshot_2014-10-15-09-38-29.png
    Screenshot_2014-10-15-09-38-29.png
    25.9 KB · Besök: 48
DT skrev:
> Ja, att planera dagens rutt är ju halva nöjet.
> :-)
>
> El Espinillo var en nyhet. Jag har hyfsat koll på
> sydhalvan av ön men får kanske ändå anlita dig
> som konsult nästa gång jag åker ner.

Nja, det finns de som har betydligt bättre koll. Har bara varit på GC 2x1 vecka och andra gången blev det dessutom en del upprepningar då jag hade sällskap och ville "visa" öns godbitar snarare än att bara maximera min kvantitet cyklade vägar på ön. Normalt när jag är iväg på cykelresor är huvudinriktningen att försöka se så mkt som möjligt snarare än att köra favoritbacken varje dag en vecka i sträck. Just på GC blir det dock genom det på sydsidan rätt glesa vägnätet snart så att man tvingas till rätt långa "transporter" för att komma till vägar man inte tidigare kört.

Jag skulle rekommendera att boka. När jag senast var där 2013 (i mars) och kontaktade dom knappt 2v innan resan var det på gnällen att de hade något ledigt (lvg). Fick ta en dyrare modell än jag egentligen hade tänkt mig. Osäker på hur det är i början av januari, men min gissning skulle vara att allt från nyår fram till våren kommer bör vara högsäsong för dom.

Sen finns det ju andra uthyrare än free-motion. Har dock ingen erfarenhet av dessa, vare sig av kvalitet på cyklar eller behov av att boka i förväg.

Ta med Regn jacka , fiiifaan vad det regnade idag .
Tur att jag bara varit och lämnat vevparti, sadel och stam idag för montage .
Hoppas på sol nästa 12 dagar

Tillbaka
Topp