vad tjänar man som cykelmekaniker?

tobeydooh

Medlem
Hejsan, är lite sugen efter flera år har jobbat med något jag tycker är riktigt tråkigt inom byggsektorn att kanske försöka sig på cykelmekaniker om lönen inte är allt för låg. har ju mekat mycket med mina egna cyklar, xc och dh cyklar. har ju ingen arbetserfarenhet inom yrket och kan ju inte det på mina 5 fingrar allt inom det. hur svårt/lätt är det att få jobb inom det och vad tjänar man! tacksam för svar! mvh

gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> Du ska i varje fall inte ha ett jobb där man
> måste skriva lättförståeligt...

Oj vilket drygt inlägg, och jag kan inte se att inlägget var svårt att förstå heller.

I mellanstora-större städer med stor cykeltäthet typ Uppsala är det ganska lätt att få mekanikerjobb och du tjänar med stor sannolikhet sämre än i byggbranschen.

Att man tjänar sämre tog jag för givet, men efter många år att vantrivas med sitt jobb så får man kanske vara beredd att gå ner i lön för att göra nåt man gillar! Vore intressant om någon som jobbar/jobbat med det o kan ge "mellan tummen och pekfingret" visning vad man ligger runt i Tim/mån

jag har ingen koll på vad man tjänar, men jag tror nog att även om du verkligen gillar cyklar så blir man nog rätt trött på att serva junk efter ett tag. det är väl större delen av klientelet i de flesta verkstäder. dåligt omhändertagna cyklar som ska ges lite konstgjord andning istället för ett nackskott.

gsb skrev:

Fast trådrubriken måste väl t.o.m. du begripa?

gsb skrev:

Skott mot liggande. Inte gentlemannamässigt.

tobeydooh skrev:
> Hejsan, är lite sugen efter flera år har jobbat
> med något jag tycker är riktigt tråkigt inom
> byggsektorn att kanske försöka sig på
> cykelmekaniker om lönen inte är allt för låg.
> har ju mekat mycket med mina egna cyklar, xc och
> dh cyklar. har ju ingen arbetserfarenhet inom
> yrket och kan ju inte det på mina 5 fingrar allt
> inom det. hur svårt/lätt är det att få jobb
> inom det och vad tjänar man! tacksam för svar!
> mvh

Eftersom du verkar sansad, har tänkt igenom din tillvaro noga och har ett jobb idag tycker jag att du skall kartlägga möjligheterna att arbeta med cyklar där du bor. Det är ju i viss mån ett säsongsarbete, om du är så duktig på det du gör idag att din arbetsgivare helst inte vill bli av med dig, kanske du kan få vara tjänstledig några månader och prova hur det känns att byta bana. Jag antar att att om du kontaktar en bra cykelbutik och får komma dit och prata med dem går det nog ganska fort att se om man är på samma våglängd. Mannen på bilden tillhör inte genomsnittet av befolkningen och det gör inte yolo! heller. Skillnaden mellan dem två är att den ena är snäll och på riktigt, fördel mannen på bilden alltså.

Min gissning är att de flesta cykelmekaniker går under handelsavtalet, så är det hos oss iaf. Vad ingångslönen blir skiljer sig åt ett par tusenlappar beroende på ålder och yrkeserfarenhet.

GurraG skrev:
> Jag har ivf råd att köra Ferrari (=Ferrari-röd
> 740 88´) :-)

Det är väl ett gott tecken? En sån lär ju inte vara direkt bensinsnål, och bensin är ju inte direkt billigt :)

Rock skrev:
> Min gissning är att de flesta cykelmekaniker går
> under handelsavtalet, så är det hos oss iaf. Vad
> ingångslönen blir skiljer sig åt ett par
> tusenlappar beroende på ålder och
> yrkeserfarenhet.

Stämmer helt! Alla i en cykelbutik går under handelsavtalet, om man ha valt att samarbeta med facket. Exempelvis vill inte happys favoritcykelaffär Cykelringen inte göra det ;)

Till trådskaparen, om du känner att serva cyklar är din grej så go for it! Livet är för kort för att jobba med något tråkigt, även om det ger bra pengar!

Jag har sökt ett jobb som erbjuder i princip halva lönen än vad jag har idag, men jag tror att jag skulle passa trivas betydligt bättre på min potentiellt framtida arbetsplats.

Härligt att höra nån som förstår värdet av trivsel och inte bara pengar! Dock är pengar viktigt och man vänjer sig snabbt vid dom vanor man får av en saftig lön! Vad är det för jobb du har och vill skifta till om man får fråga? Rat bike

tobeydooh skrev:
> Härligt att höra nån som förstår värdet av
> trivsel och inte bara pengar! Dock är pengar
> viktigt och man vänjer sig snabbt vid dom vanor
> man får av en saftig lön! Vad är det för jobb
> du har och vill skifta till om man får fråga?
> Rat bike

Jobbet jag har idag är ett typiskt "leka kontor och flippra med excel samt skriva rapporter jobb" som ger i runda slängar 40k i månaden. Jag har aldrig levt speciellt extravagant, så att förlora 15-20k i månaden är inget direkt problem. Det enda det kommer avspeglas på är att jag inte kommer handla lika mycket cykelgrejer och sportprylar.

Men när man har tre cyklar, en halv garderob fylld med löpar- och cykelkläder, dyra gps:er och pulsmätare osv inser jag att man åtminstone inte måste ha mer grejer. Det enda jag är riktigt sugen på är en riktig Fatbike, men man kan ju spara några månader till en sådan istället för att spontanköpa.

Jobbet jag är sugen på är kopplar till en tjänst som har med lotsningen i Stockholms skärgård att göra. Att jobba i skärgården är något jag drömt om sedan jag var liten, så vi får se hur det slutar :)

yolo! skrev:
> tobeydooh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Haha, vad har denna bild med detta att göra?
>
> Han ärmekanikker!

Blåser det i verkstaden ? eftersom han har thigts !

GurraG skrev:
> Jag har ivf råd att köra Ferrari (=Ferrari-röd
> 740 88´) :-)

Bara för du har lång erfarenhet du, jag som inte har de åker BMX till jobbet ;)

Miss Lycka: Fördelen med att serva sunkiga cyklar är att man blir gladare när det kommer in fincyklar :) Kan ju bli tråkigt att bara skruva Cannondale SuperSIX och Pinarellos med ;)

cerro skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ivf råd att köra Ferrari
> (=Ferrari-röd
> > 740 88´) :-)
>
> Bara för du har lång erfarenhet du, jag som inte
> har de åker BMX till jobbet ;)

Jag betalar bra för att se Gurra på en BMX... ;)

Tjena!

150:- per cykel var det va?

Mer seriöst så är cykelmek inget man blir rik på, men man har ofta roligt och det är ett varierande jobb. Jag har precis påbörjat min typ femte anställning som cykelmek. försöker byta yrkesväg men dras alltid tillbaka.. :)

Boom.

Nån som har erfarenheter av att ha egen cykelverkstad, vad gäller ekonomiska biten o annat som är relevant? I detta fall i en "större" (100 000-ish) stad.

addefast sa:
Boom.

Nån som har erfarenheter av att ha egen cykelverkstad, vad gäller ekonomiska biten o annat som är relevant? I detta fall i en "större" (100 000-ish) stad.

Jag har ingen personlig erfarenhet av det men har bekanta som startat affärsrörelse, dock ej cykelverkstad. Dom har startat hemma i garaget utan lån och arbetat upp ett kapital för att utöka eftersom. En sådan rörelse går dessutom att kombinera med ett fast jobb tills man kommit igång och får inkomster.

har kompis som haft liten cykelbutik i 200k stad, kan säga att det blir väldigt mycket arbete och inget guld o gröna skogar direkt. utslaget på timme blir det nog rätt dåligt med tanke på hur mycket tid han behövde plöja ner bitvis (går ju upp o ner pga våra årstider, alltså måste man ta massa när tillfälle ges då det blir klart mindre på vintern).

I Bagis är det ett par killar som tar 2-3 månader ledigt sommartid, kör sin cykelverkstad i en container i centrum, för att när säsongen tar slut, gå tillbaks till sina day jobs (båda som cykelbud tror jag). Har man den möjligheten så låter det som en väldigt bra setup, så slipper man stå 7 månader om året och slipa skridskor, laga barnvagnspunkor och sälja fyrverkerier för att överleva.

Att sälja sin egen tid i halvtimmespaket, plus försöka sälja udda hobbyprylar av long-tail-karaktär i konkurrens med e-handel, känns som en väldigt olönsam och sårbar verksamhet. Att göra det koncentrerat som killarna ovan tror jag låter en gå runt mycket av svårigheterna kommersiellt.

erik h sa:
I Bagis är det ett par killar som tar 2-3 månader ledigt sommartid, kör sin cykelverkstad i en container i centrum, för att när säsongen tar slut, gå tillbaks till sina day jobs (båda som cykelbud tror jag). Har man den möjligheten så låter det som en väldigt bra setup, så slipper man stå 7 månader om året och slipa skridskor, laga barnvagnspunkor och sälja fyrverkerier för att överleva.

Att sälja sin egen tid i halvtimmespaket, plus försöka sälja udda hobbyprylar av long-tail-karaktär i konkurrens med e-handel, känns som en väldigt olönsam och sårbar verksamhet. Att göra det koncentrerat som killarna ovan tror jag låter en gå runt mycket av svårigheterna kommersiellt.

Låter som ett perfekt upplägg om man vill slippa ha semester.

Lysande. Du får gärna förlägga din semester till mina trakter nästa år och sitta och skruva och fixa med mina cyklar så kan jag ägna mig åt att cykla! ;-)

En undran om hur är det med förmåner som Mekaniker Tex. Om man Mekar sin egen cykel är arbetskostnaden fri me all verktyg tillgängligt,butiksrabatt o fribiljetter t. cykellopp osv. ? :)

Många cykelbutiker har ju även sin högsäsong mars-september.
Så har man otur så kan man glömma ev. längre semester under den här perioden och hoppas på en varm utlandsresa under vintern för att ta igen förlorad cykeltid

Senast ändrad:
Har precis startat upp en cykelverkstad/mtb kurser mm "fssupport.se" . Å det är inget man blir rik på, har ett hyffsat välbetalt jobb vid sidan å skruvar cykel på kvällarna. Hittills har jag bara skruvat finare cyklar typ 25000kr p uppåt och dessa är ofta i fint skick och rena när dom kommer in. Tanken med firman är å göra sånt som e roligt och kunna sponsra sig själv med cykeldelar mm vilket jag märkte blev rätt mycket pengar efter ett intensivt cykelår.

Brando sa:
En undran om hur är det med förmåner som Mekaniker Tex. Om man Mekar sin egen cykel är arbetskostnaden fri me all verktyg tillgängligt,butiksrabatt o fribiljetter t. cykellopp osv. ? :)

Personalrabatter är väldigt beroende på var du jobbar. Vissa har bra priser för personalen vissa har rätt risiga. Oftast hänger det ihop med storleken på stället. Större kedjor har oftast sämre dealar för personalen, enskilda butiker har oftast bättre dealar. men det är en generalisering, men det brukar stämma rätt hyfsat. Om du får meka med din egen hoj på typ lunchen eller utanför arbetstid är nog upp till din chef.

thompa sa:
gsb skrev:

Oj vilket drygt inlägg, och jag kan inte se att inlägget var svårt att förstå heller.

ju

Rat_bike sa:
tobeydooh skrev:
> Härligt att höra nån som förstår värdet av
> trivsel och inte bara pengar! Dock är pengar
> viktigt och man vänjer sig snabbt vid dom vanor
> man får av en saftig lön! Vad är det för jobb
> du har och vill skifta till om man får fråga?
> Rat bike

Jobbet jag har idag är ett typiskt "leka kontor och flippra med excel samt skriva rapporter jobb" som ger i runda slängar 40k i månaden. Jag har aldrig levt speciellt extravagant, så att förlora 15-20k i månaden är inget direkt problem. Det enda det kommer avspeglas på är att jag inte kommer handla lika mycket cykelgrejer och sportprylar.

Men när man har tre cyklar, en halv garderob fylld med löpar- och cykelkläder, dyra gps:er och pulsmätare osv inser jag att man åtminstone inte måste ha mer grejer. Det enda jag är riktigt sugen på är en riktig Fatbike, men man kan ju spara några månader till en sådan istället för att spontanköpa.

Jobbet jag är sugen på är kopplar till en tjänst som har med lotsningen i Stockholms skärgård att göra. Att jobba i skärgården är något jag drömt om sedan jag var liten, så vi får se hur det slutar :)
Hur har det gått med lotsjobbet i skärgården?

Luthman Photography sa:
Personalrabatter är väldigt beroende på var du jobbar. Vissa har bra priser för personalen vissa har rätt risiga. Oftast hänger det ihop med storleken på stället. Större kedjor har oftast sämre dealar för personalen, enskilda butiker har oftast bättre dealar. men det är en generalisering, men det brukar stämma rätt hyfsat. Om du får meka med din egen hoj på typ lunchen eller utanför arbetstid är nog upp till din chef.

Bara få tillgång att meka me specialverktygen är inte fy skam :)

Tillbaka
Topp