Vad tror ni om nya Cannondale Habit?

MCM_team

Aktiv medlem
Habit-Hi-Mod-1.jpg

<http://www.bikerumor.com/2015/08/03/mountain-bike-fun-becomes-a-habit-with-new-cannondale-trail-bike/>

Personligen gillar jag konceptet; en rolig, rapp stigcykel. Men är lite skeptisk till att de flesta modellerna (förutom värstingarna) förlitar sig på en baksving i aluminium som ska flexa med tanke på deras "zero pivot" teknologi. Sen skulle det varit kul med en 29" version också.... Får dock erkänna att Habit Carbon 1 (bilden) skapar lite habegär!

Ska tydligen komma en 27.5+ variant också som kallas "Bad Habit".

Synd på gaffel, annars verkar den ju ok.

MCM_team skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska tydligen komma en 27.5+ variant också som
> kallas "Bad Habit".

Mad Rabbit? ;)

42Hz skrev:

> Mad Rabbit? ;)

Hehe :)

Måste säga att min enda invändning mot Lefty (förutom utseendet) är att de brukar ha enklare dämparenheter. Konstruktionen i sig är riktigt bra; lätt, styv och total avsaknad av "stiction" pga nållagerkonstruktionen. Hoppas att den på Habiten har en lite mer avancerad dämpare (står att den har en annan tuning). Att det krävs speciella framnav är också en nackdel iof.

Äger själv en Lefty som sitter på en Scalpel 29a.

Vad gäller gaffelvinkeln så tyckte jag också den var lite brant. Vet inte om det kompenseras av att den har 50mm offset på gaffeln?!?

En brant Yeti ASR5 med halvstora hjul och halv gaffel... ;-)

Eller har de bara väckt liv i marran och westmans fd modell fast med nytt namn och Yeti-flex?

Säkert en lätt men i övrigt helt ordinär 120mm stighoj av det slag vi sett massvis av redan. Ungefär som rz120, som Pluttis säger.

soderblom: Prophet var faktiskt 140mm, och för sin tid väldigt låg och flack i låga läget. Före sin tid tycker jag. Habit verkar vara, precis som namnet antyder, en cykel gjord på gammal vana. Inget nytt att se

marran skrev:
> Säkert en lätt men i övrigt helt ordinär 120mm
> stighoj av det slag vi sett massvis av redan.
> Ungefär som rz120, som Pluttis säger.
>
> soderblom: Prophet var faktiskt 140mm, och för
> sin tid väldigt låg och flack i låga läget.
> Före sin tid tycker jag. Habit verkar vara,
> precis som namnet antyder, en cykel gjord på
> gammal vana. Inget nytt att se

Pkus ett. Såg videon med fontana o fumic och de verkade mest säga att det är en cykel som man kan cykla med. Cannondale hr gjort en cykel med andra ord.

För er som inte gillar leftyn så finns det versioner med "vanlig" gaffel också iof lite enklare cyklar och med aluminium ram. Personligen gillar jag utseendet på leftyn!

1438790349462-1j7q81cb5xr3d-960-540.jpg

Jag tycker Bad Habit verkar bli en riktigt rolig cykel, ser fram emot att testa den! Det kommer också en framdämpad 27,5+ från cannondale som heter Beast of the East! Personligen tycker jag Cannondale gjort riktigt bra ifrån sig de senaste åren.. Skojigt!

Rätt positivt kring Habit: http://reviews.mtbr.com/first-look-cannondale-habit-xc-with-an-attitude

Själv tycker jag att en bra och rolig cykel kanske inte måste vara särskilt innovativ om den är grym på det den ska göra. Dessutom hade ju Cannondale ett glapp mellan Scalpel och Trigger. Trigger har alltid känts lite för tung och "tekniskt innovativ" för min smak. Tror Habit hittar en sweet spot här...

Senast ändrad:
Hyfsat snygg, iofs så ser den ju inte C-dale udda ut utan pull-shock etc., men det gör service och framtida uppgraderingar klart enklare. Att de valt brant vinkel och extra off-set, kan det bero på att gaffeln annars dyker för mkt vid inbromsn?

Undrar vad Specialized tycker om toppröret med dämparfästet, förutom länkage placeringen nästan exakt som hos Camber?

Tja, skulle de göra en en Bad Habit Carbon SE så skulle det räcka med en sån och nya Slate, sedan levde jag lyckligt i alla mina dagar..

Ser ut att vara en grym hellasmoppe att bränna förbi tröttgubbar på sina överköttiga spesh enduros och trek vad-de-nu-heter. Perfekt för Stockholm där stigarna ofta aldrig blir extrema nerför/uppför. Påminner lite om gaffelvinkeln på trance, ser definitivt fräsch ut. Undrar hur der blir med brakebumps dock och vem som kan serva vänstrisar i sthlm.

Fistarn skrev:
> och vem som kan serva
> vänstrisar i sthlm.

Vänsterpartiet kanske.

Norrbotten skrev:
> Fistarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > och vem som kan serva
> > vänstrisar i sthlm.
>
>
> Vänsterpartiet kanske.

Ja, något måste de väl duga till. Hoppas bara de anser att nållager är tillräckligt könsneutralt för servning.

Jag måste säga att ju mer jag läser om habit desto mer ha begär får jag. Jag har inte läst många dåliga ord om den ännu, även om alla recensioner bara är "first impression" än så länge. För min egen del så gillar jag cannondales lösningar så som lefty osv det är just sådana saker som gör en cannondale till en cannondale annars hade det bara vart en annan cykel i mängden.

grynning skrev:
> http://www.pinkbike.com/news/cannondale-habit-carb
> on-se-review.html Kul läsning om SE modellen

+1

Får kanske ändra min lite bittra inställning i början av tråden efter att läst om SE-modellen med mer slag framtill. Med en 140mm Pike i fronten kanske det skulle varit en värdig ersättare till min gamla Yeti för att ha en lätt och skoj stigcykel vid sidan av min långslagiga cykel.

Här är min och jag gillar den, bara jag får upp fronten lite så blir det bra .

Bilagor

• 12301469_10153005843197134_2843500739510017957_n.jpg
    12301469_10153005843197134_2843500739510017957_n.jpg
    81.9 KB · Besök: 43
Razzr skrev:
> Här är min och jag gillar den, bara jag får upp
> fronten lite så blir det bra .

Riktigt snygg cykel! Känner du själv av någon skillnad av zero-pivotlänkaget?

Racingbikesweden.com håller på att kolla fölängningen nu så får vi se hur enkelt det är.
Angående singelpivot så vill jag påstå att den är styvare bak än Specialized Enduro och Stumpjumper som va cyklarna jag hade i år .
Den är ju ganska lätt med och det skadar ju inte,strax under 12 kg med singel klinga fram och utan pedaler.

Razzr skrev:
> Racingbikesweden.com håller på att kolla
> fölängningen nu så får vi se hur enkelt det
> är.
> Angående singelpivot så vill jag påstå att den
> är styvare bak än Specialized Enduro och
> Stumpjumper som va cyklarna jag hade i år .
> Den är ju ganska lätt med och det skadar ju
> inte,strax under 12 kg med singel klinga fram och
> utan pedaler.

Så den är styvare trots att länkaget är designat för att flexa? Är själv rätt sugen på en Habit

Sjysst!
SE-nivån Har ju 130 mm fram.
Vad är egentligen den effektiva framgaffelvinkeln? SE har: "67.5° head angle (half a degree slacker than the tamer bikes)"
Edit: Men gaffeln är ju förskjuten framåt.

Senast ändrad:
Razzr skrev:

Alltså, den där är så jäkla snygg !

Grattis till en fin hoj, den kommer du nog trivas bra på va?

:-)

Jo själklart snackar vi styvheten i sidled,doch hade både stumpyn och enduro 29 " hjul så bara där blir det ju lite styvare;)

Razzr skrev:

FET! Själv fick jag min habit 5:a idag kommer bli kanonbra!

Crossmax skrev:
> Du får nog skilja på styvhet i vertikalt led och
> sidled... Tror Razzr pratar sidled (där man vill
> ha det styvt).

Givetvis menar jag i vertikalled, dock var jag nog inte tydlig med det. Flex i horisontalled är inge vidare att ha. ):

soderblom sa:
En brant Yeti ASR5 med halvstora hjul och halv gaffel... ;-)

Eller har de bara väckt liv i marran och westmans fd modell fast med nytt namn och Yeti-flex?

Jaha, totalsågade den när den presenterades, men igår blev det premiär. SE-modellen kändes som en bra kandidat för de platta hemmastigarna.

IMG_0062.JPG

Dom är grym 130mm 2spring Eagle och fatbar carbon 800mm med 30 rise då blev det kanon;)

Bilagor

• 20170106_132145.jpg
    20170106_132145.jpg
    345.7 KB · Besök: 44
soderblom sa:
Jaha, totalsågade den när den presenterades, men igår blev det premiär. SE-modellen kändes som en bra kandidat för de platta hemmastigarna.

Åh' detta har jag missat :O
Kul att du vågar utmana söderorts Camber-maffia ???????
Vi får se till att ta en tur snart när det torkat upp lite i hemmaskogen ?

Tillbaka
Topp