Vad tycker ni om salt och grus på vintern?

Agu

Medlem
Var förbi LBSen och köpte lite småprylar idag. Nämde för killen i kassan att slangarna var för ett par nya vinterhjul och vi kom att prata lite om vinterpendling och hur förhållandena ändrats med tiden. Han verkade lite tveksam till behovet av vinterhjul, och verkade mer oroad av korrosion från saltet på cykeln. Själv har jag varit lite fast i mina minnen av tidigare vintrar längre ut från stan, men inser att det nog ligger mycket i vad han säger. Vinterdäck ser jag ändå som en nödvändighet då det räcker med en isfläck i en sväng för att det ska gå åt skogen utan, men stora delar av cykelvägarna lär vara barmark även när temperaturen är en bit under nollan.

Men vad är priset för detta? Saltet tär som sagt på cyklar, och även på miljön runtomkring. Har inte cyklat någon saltvinter tidigare så vet inte riktigt hur illa det är för cykeln. Vad kan man göra för att skydda den? Smörja kedjan ofta? Tvätta regelbundet med vatten?

Själv tycker jag egentligen att man helt skulle skippa salt (utom möjligtvis i trappor) och använda grus mycket selektivt. Att ploga räcker för det mesta. Broddar är alltid under fötterna, sällan i såren, och behöver inte borstas bort på våren. Att cykla med dubbdäck på kompakterad snö är riktigt härligt och är något jag längtar efter.

Sånt här är såklart platsberoende i viss mån och min erfarenhet är från Stockholm med omnejd. Längre norrut och innåt landet är de vad jag förstått förnuftigare än här, men många verkar tycka att sopsaltning är det bästa och att enda anledningen att göra något annat är brist på resurser.

Nu är ju alternativet till sopsaltning, i alla fall i södra halvan av landet, inte fint plogade vintervägar med packad snö utan slask som fryser till knagglig isbark samt drivor med grus.

Sen minns i alla fall jag hur även sand och grus slet rejält på drivlinan innan sopsaltningen blev så utbredd. Nu, som då så blandades sanden med stora mängder salt för att inte frysa ihop till stora klumpar vid förvaring, så att det skulle ha varit saltfritt förr i tiden är helt enkelt inte sant.

Kostnaden då, ja det är säkert dyrare för den som utför snöröjning och halkbekämpning att använda sopsaltning jämfört med konventionella snöröjningsmetoder, men givet att antalet halkolyckor bland både cyklister och gående minskar med upp till 50% där det sopsaltas och att metoden får fler att cykla året runt så finns anledning att anta att det är lönsamt för samhället i stort.

Långa, heltäckande stänkskärmar och en egolappp, i kombination med ett par tre våtservetter för att torka av cykel och drivlina några gånger i veckan räcker långt för att minska slitaget rejält. En bra kedjeolja gör ju sitt till också. Gärna en som inte är alltför klibbig och därför drar till sig en massa skit.

Med bra skärmar så sliter det inte särskilt mycket på cykeln vintertid. Med dåliga skärmar slits cykeln jättemycket. Och du själv kommer hata vintercykling.

Jag tycker förvisso att underlaget ofta är slätare sedan de började sopsalta (Mölndal och södra Gbg). Men usch så det rostar i drivlinan om man missar att smörja någon dag då det snöat.
Ser många fler sönderrostade drivlinor i cykelställen än för 10-15 år sedan, så jag undrar hur många som faktiskt fortsätter vintercykla efter att ha provat en kort tid. Tycker inte trängseln i cykelställen ökat på vintern. Brukar vara gott om plats.
När det kommer för mycket snö för att sopsalta tar det ofta alltför lång tid innan det plogas och det är skakbana några dagar tills det börjar smälta igen. Antar att maskinerna ska byggas om och då hinner de inte ploga och fryser det då fast går det inte så bra att ploga. Ofta sparar de på slitstålet och plogar ett par cm ovanför asfalten.
Ofta sköts cykelbanorna där jag pendlar ganska bra, men det kan vara flera dagar i streck där det är en rejäl utmaning att komma fram.

Dubbdäck skulle jag aldrig vinterpendla utan. Det räcker med en isfläck så går man sönder.
Förra vintern cyklade jag upp förbi Sahlgrenska och hade en man på gravel framför mig. Uj vad han sopade omkull på en isfläck vid korsningen där det viker av mot Toltorpssalen. Såg otäckt ut, men han reste sig själv i alla fall... Han hade inte dubbdäck.

Det var roligare och mysigare att pendla innan sopsaltningen. Snön lyste upp i mörkret och dubbdäcken rullade mycket bättre på plogade än sopsaltade cykelbanor.
Problemet var att dom inte hade samma resurser att ploga lika ofta som dom sopsaltar idag, så efter ett snöfall kunde det dröja en dag eller två innan det var plogat. 😄
IMG_0004.webp

mina tre olika pendlingssträckor har alla gått på varierande underlag. Oplogade smågator, grusade cykelbanor och sopsaltat. Att inte ha dubbdäck är inte ett alternativ.

En egolapp fram så det inte stänker rakt på kedjan så märker jag ärligt talat inte så stor skillnad i hur det rostar mellan regnig höst och slask-saltad vinter. Och då spolar jag aldrig av cykeln eller nåt sånt fusk. Men däremot har jag året runt kedjeoljan i jobbryggan och smörjer direkt om det börjar låta osmort. Tar saltet hellre än grus som ligger kvar på våren alla dagar i veckan.

Tyvärr slutade de ju sopsalta här i Göteborg så man får stå ut med 5 cm modd överallt istället.

Har kört dubbfria vinterdäck senaste vintrarna, funkat bra.

För kring ett år sen rapporterades i nån tråd om en undersökning som kan fram till att grus orsaker fler skador hos cyklister och gångtrafikanter efter efter snön är borta än det förhindrar när snön är där. Att tar bort gruset tidigare skulle såklart hjälpa.

Jag föredrar också oplogat eller bara plogat, men det funkar bara när thermometern stannar under nollan.

instämmer i att egolapp ned till asfalten gör korrosion och annat vinterrelaterat slitage av drivlina och cykel till en ickefråga.

tvättar är mycket sagt, men rengör med en trasa vinterpendlarna 1-2 ggr per säsong. mer behövs inte i delvis sopsaltade mälardalen

vaxbaserat tru tension banana slip all weather lube med eller hellre utan tungsten funkar bra även vintertid. går utmärkt att cykla vidare på utan ställtid.

Det var roligare och mysigare att pendla innan sopsaltningen. Snön lyste upp i mörkret och dubbdäcken rullade mycket bättre på plogade än sopsaltade cykelbanor.
Problemet var att dom inte hade samma resurser att ploga lika ofta som dom sopsaltar idag, så efter ett snöfall kunde det dröja en dag eller två innan det var plogat. 😄
För mig var en del av tjusningen med vinterpendlingen de varierande förhållandena. Ibland var det slask, ibland knaggelis, ibland modd, men vissa perioder kunde man få den där fint kompakterade snön på stora delar av sträckan. Lite mer spännande att komma ut varje morgon helt enkelt. Sen var ju min pendling bara runt 7km, och kan förstå om en del vill ha mer förutsägbarhet.

Jag älskar sopsaltningen här i Stockholm. Att kunna cykla i så gott som sommarhastighet nästan alla vinterdagar tycker jag är helt fantastiskt. Sedan jag ordnade egolapp har saltet inte skapat några problem för mig.

Om vi hade packad plogad snö utan smältperioder under hela vintern hade jag inte haft något emot om de slutade salta men som vädret är här i verkligheten tycker jag sopsaltning är toppen. Att dubbdäcken rullar trögare på asfalt än snö tar jag mer än gärna för greppet och förutsägbarheten i att min färd i princip alltid tar lika lång tid.

Jag tycker skillnaden i framkomlighet mellan sopsaltade cykelvägar och bara plogade gator är stor. Man går från asfaltsrent till CX i snömodd eller dödscykling på stora iskakor (som utanför Fotografiska och Riddarhuset i vintras).

Jag gillar också de varierande förhållandena med vinterpendling och att utmanas ibland men alla de dagar jag cyklat två mil enkel väg till jobbet och så hem igen efter en snöstorm/i en snöstorm har jag varit jäkligt glad över sopsaltningen.

Sommarpendling och vinterpendling är två helt olika saker. På sommarhalvåret kan du med förmån använda den kreativa halvan av hjärnan och njuta av färger, dofter, fågelkvitter etc. På vintern behöver man dock ta sig en rejäl funderare samt vara förberedd på allting kan gå åt skogen, exalk när som hels, flera gånger om. Därmed, för att undvika alltför stor depression, do this:
1. Dubbdäck (även om du till 99.9% klarar dig på dubbfria, du kommer träffa en isfläck åtm 1 ggr/vinter)
2. Skärmar med ego & kompislapp
3. Bra utrustning (kläder & skor)
4. Bra utrustning (lampor & reflexer)
5. Låga förväntningar

Valbart: Specifik vintercykel

Personligen hellre grus än salt, men om sopsaltade vägar lockar fler att cykla vintertid, då är jag okej med det.
Kan lyckligtvis tvätta cykeln på jobbet. Därmed använder jag även squirts winter smörja istället för olja. Allting är mycket renare då. Är väl mest det som suger med vintercykling, allting blir så smutsigt. Ja sen går det ju även mycket långsammare med vinterdäck...

Saltet tär som sagt på cyklar, och även på miljön runtomkring. Har inte cyklat någon saltvinter tidigare så vet inte riktigt hur illa det är för cykeln. Vad kan man göra för att skydda den? Smörja kedjan ofta? Tvätta regelbundet med vatten?
Har du möjlighet att förvara cykeln i plusgrader är det bra att spola av den innan den får torka, har du inte tillgång till en slang så kan en stor vattenflaska vara en OK ersättning.
Sedan är det bra att torka av hela cykeln och smörja kedjan så ofta som du orkar med.

Själv tycker jag egentligen att man helt skulle skippa salt (utom möjligtvis i trappor) och använda grus mycket selektivt.
Sopsaltning sprider mkt mindre salt jmf med vanlig plogning och sandning+saltning.
Men eftersom det vid sopsaltning inte sprids "saltkorn" utan saltlake så både syns den och "skvätter" mkt mer.

Sånt här är såklart platsberoende i viss mån och min erfarenhet är från Stockholm med omnejd.
Här finns en karta över vad som sopsaltades i Sthlm vintern -25/26. Det brukar inte ändras så mkt från år till år.
https://trafik.stockholm/sno-halka/sopsaltning/

Nu är ju alternativet till sopsaltning, i alla fall i södra halvan av landet, inte fint plogade vintervägar med packad snö utan slask som fryser till knagglig isbark samt drivor med grus.
Jag tycker sopsaltning är bra, men de stackare som kör själva sopsaltningsfordonen här i Sthlm har för stora områden de ansvarar för. För om det är ett pågående snöfall skall de sopsalta kontinuerligt så länge det snöar, men det tar för lång tid mellan "varven" och snön hinner packas av både cyklister och fotgängare till isvallar som blir kvar länge.

Sommarpendling och vinterpendling är två helt olika saker. På sommarhalvåret kan du med förmån använda den kreativa halvan av hjärnan och njuta av färger, dofter, fågelkvitter etc. På vintern behöver man dock ta sig en rejäl funderare samt vara förberedd på allting kan gå åt skogen, exalk när som hels, flera gånger om. Därmed, för att undvika alltför stor depression, do this:
1. Dubbdäck (även om du till 99.9% klarar dig på dubbfria, du kommer träffa en isfläck åtm 1 ggr/vinter)
2. Skärmar med ego & kompislapp
3. Bra utrustning (kläder & skor)
4. Bra utrustning (lampor & reflexer)
5. Låga förväntningar

Valbart: Specifik vintercykel

Personligen hellre grus än salt, men om sopsaltade vägar lockar fler att cykla vintertid, då är jag okej med det.
Kan lyckligtvis tvätta cykeln på jobbet. Därmed använder jag även squirts winter smörja istället för olja. Allting är mycket renare då. Är väl mest det som suger med vintercykling, allting blir så smutsigt. Ja sen går det ju även mycket långsammare med vinterdäck...
Kan bara tillfoga, som så många ggr förr, att en remdriven pendlare inte behöver att grisas ner med varken olja eller vax.

För mig var en del av tjusningen med vinterpendlingen de varierande förhållandena. Ibland var det slask, ibland knaggelis, ibland modd, men vissa perioder kunde man få den där fint kompakterade snön på stora delar av sträckan. Lite mer spännande att komma ut varje morgon helt enkelt. Sen var ju min pendling bara runt 7km, och kan förstå om en del vill ha mer förutsägbarhet.
Även jag som bara har 7 km är mer intresserad av att kunna ta mig till jobbet på ett förutsägbart sätt än vad jag är av att ha ett äventyr på morgonen. Det är kul ibland men primärt cyklar jag för att det är ett praktiskt sätt att förflytta mig.

Kan bara tillfoga, som så många ggr förr, att en remdriven pendlare inte behöver att grisas ner med varken olja eller vax.
I en ideal värld skulle man ha en remdriven pendlare, men utbudet på roliga remdrivna cyklar är ju tyvärr inte så stort. Själv är jag fortfarande lite begränsad i hur många cyklar jag rimligen kan ha, och då vill man ju att de är lite roliga också.

En remdriven gruscykel hade nog varit en trevlig kompromiss, men såg ingen som tilltalade mig och samtidigt hamnade inom budget. Ytterligare ett problem är däcksbyte. På en cykel med vanliga växlar är det ju smidigt att bara byta hjul, men har man rem och växelnav blir det väl lite bökigare.

Sopsaltning är det bästa som de uppfunnit sedan skivat bröd. Jag minns när de började sopsalta här i Stockholm (vintern 2013/14 enligt internet) och man bara, WTF, cykelbanan är slät som ett biljardbord istället för döds-is-modd-snö-knagglet som det brukade vara. 🙂

Slipper helst äventyr när jag ska ta mig till jobbet.

Tillbaka
Topp