Vad tycker ni om servicenivån på cykelbutiker?

Juhlin

Aktiv medlem
Håller på att plocka ihop 2 cyklar sedan december. En räser som ska bli SS/fixed och en XC MTB. De mesta av grejerna har jag beställt utomlands då det varit ganska mycket prylar som hade kostat ett par tusenlappar extra om jag hade handlat i Sverige.

Nu har jag ju missat säsongstarten så paniken att få ihop nån av hojarna helt och hållet, så jag kan ge mig ut på vägarna är påtaglig.

I nuläge får det kosta lite extra, bara jag får tag i prylarna snabbare än 8 dagar med DHL.
Jag har idag alltså varit runt och jagat ett vevlager med italien gänga och ett vevparti för SS. Till min förvåning så ville herrarna på "Cykelverkstad åt folket" inte alls ha med mig att göra, jag verkade mest bara vara dryg. Dom kunde tänka sig att ta hem ett vevlager, men när jag frågade om dom kunde få tag på ett vevparti och vad ett sånt skulle kosta så fick jag svaret att dom vet inte vad det kostar förrän jag beställt det, och jag skulle minsann veta att det senaste vevpartiet dom tog hem från FSA kostade hela 6500:-...

Vänta nu, står det alltså en "försäljare" och försöker skrämma bort mig från butiken genom att dra till med det dyraste vevpariet han tagit hem? Dessutom ska jag alltså beställa i blindo och få reda på vad det kostar när det anländer.

Har själv arbetat på en auktoriserad bilservice verkstad som kundmottagare några år, och hade jag betett mig på det här sättet gentemot kunder hade jag med största sannolikhet blivit anmäld till någon form av instans samt sparkad.

Är det såhär på Sveriges cykelverkstäder? Dom andra butikerna jag var till var iaf inte otrevliga och berättade vad dom skulle ha för grejerna, även om lager och logistik lämnade en hel del att önska.

Jag har i princip alltid fått föredömlig service i de cykelbutiker jag besöker. Bilverkstäder är däremot en helt annan sak.

I Jönköping finns det rätt många cykelbutiker i varierande kvalitet. Men den lbs jag alltid går till är helt fantastisk. Fantastisk service och grymt bra priser. Öster Cykel kan varmt rekomenderas.

Cykelhandlare vill inte stå och prata med kunder, speciellt inte nu när säsongen är igång.
Ge direkt information och låt det gå fort så ska dom nog kunna fixa fram något.

"hej... det här vevlagret, passar det med min cykel, den är svart"

RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelhandlare vill inte stå och prata med kunder,
> speciellt inte nu när säsongen är igång.
> Ge direkt information och låt det gå fort så
> ska dom nog kunna fixa fram något.
>
> "hej... det här vevlagret, passar det med min
> cykel, den är svart"

Haha, kul citat. Mycket sådant är det.

Lät inte som någon trevlig butik, du skiter ju i vad de sist beställde hem så länge det inte är just det du behövde. Borde kunnat få pris direkt tycker jag, speciellt eftersom du verkar veta vad du vill ha istället för till en svart cykel ;)

En bra handlare, särskillt en vars verksamhet är så säsongsbetonad som cykelhandel TAR sig lämpligen tid för ALLA kunder även under högsäsong. De kunder som får bra bemötande/service då det är högsäsong & full butik kommer garanterat även generera intäkter under den bistraste november.

Så funkar det iaf hos min lbs. Och är de verkligen fullsketna och man behöver hjälp med mer tidskrävande saker som sittställningar, beställningar av specialprylar m.m. kommer man överens om en tid då de har möjlighet att att ge kunden den hjälp denne behöver.

Tämligen blandade erfarenheter. Har fått både helt fantastiskt bemötande och katastrofalt dito.

Idiotförklarande, "men flicka lilla" och felaktig information är ett säkert kort när det gäller att slippa framtida affärer med mig.

cerro skrev:
> RasmusOlofsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelhandlare vill inte stå och prata med
> kunder,
> > speciellt inte nu när säsongen är igång.
> > Ge direkt information och låt det gå fort så
> > ska dom nog kunna fixa fram något.
> >
> > "hej... det här vevlagret, passar det med min
> > cykel, den är svart"
>
> Haha, kul citat. Mycket sådant är det.
>

Där jag jobbar nu ringer kunderna ibland för att höra om deras hojj blivit färdig.
då frågar man
"vad är det för cykel"
"Det är en bros!" (bros är firmans egna märke och 90% av cyklarna här är bros)
"jaaa du, vi har 45 bros cyklar här... vad är det för bros modell då?"
"den är svart!"
"...."

RasmusOlofsson skrev:
>
> Där jag jobbar nu ringer kunderna ibland för att
> höra om deras hojj blivit färdig.
> då frågar man
> "vad är det för cykel"
> "Det är en bros!" (bros är firmans egna märke
> och 90% av cyklarna här är bros)
> "jaaa du, vi har 45 bros cyklar här... vad är
> det för bros modell då?"
> "den är svart!"
> "...."

Med tanke på att 90% av era cyklar är bros så kanske det är bättre att fråga kunden vilket namn cykeln är lämnad i.

Senast ändrad:
Tille skrev:
> Jag har i princip alltid fått föredömlig
> service i de cykelbutiker jag besöker.
> Bilverkstäder är däremot en helt annan sak.

Har du bil ?

Skogling skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Jag har i princip alltid fått föredömlig
> > service i de cykelbutiker jag besöker.
> > Bilverkstäder är däremot en helt annan sak.
>
> Har du bil ?

Bristen på bil kanske är förklaringen på det dåliga bemötandet?

Hannosaurus skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har i princip alltid fått föredömlig
> > > service i de cykelbutiker jag besöker.
> > > Bilverkstäder är däremot en helt annan
> sak.
> >
> > Har du bil ?
>
> Bristen på bil kanske är förklaringen på det
> dåliga bemötandet?

+ 10

Lämnade in bakhjul för byte av två ekrar och lite riktning och justering av spelet i bakaxeln. Eftersom jag köpte cykeln där för sex år sedan fick jag betala hela 16 kronor för ekrarna, resten var gratis service! Detta hos Pedalogerna i Stockholm.

Jag har erfarenhet av två butiker. Sportson i Skövde och Racerdepån i Falköping.

Jag började kika runt lite efter min första MTB i vintras. Hos Sportson visade de upp en cykel och sa i princip "den här är bra för att... det är den..." Hos Racerdepån tog Janne ca 60 min på sig att berätta lite om både racer och MTB (ska nämligen köpa en racer i sommar). Berättade lite om fördelar/nackdelar med t ex 29" o s v. Han visste fortfarande att jag inte skulle köpa något på 2-3 månader. Men som nöjd kund kom jag tillbaka i vår och hade bestämt mig för 29". Frågade om skillnaderna mellan cyklar i min prisklass och den pålästa Janne ledde mig till en cykel som passar mig och min plånbok perfekt!

När man sedan är en återkommande kund får man fortfarande samma service som första gången när man bara kom och kikade. Handlar man dessutom frekvent där får man fina rabatter.

Jag har kortare promenadväg till Sportson än mitt garage, ändå tar jag hellre bilen till Racerdepån och får ett bemötande som är guld värt!

Ta bara den gången som cykeln skulle in på en liten efterjusteringsservice. Jag jobbar en bit bortanför Falköping från Skövde sett. När jag jobbar förmiddag börjar jag kl 6 och åker förbi Falköping drygt 05:30. Då sa Janne att han kan vara på plats och ta emot cykeln kl 05:30! Då slipper jag vara utan cykeln i det fina vårvädret och kan hämta den på väg tillbaka från jobbet. Jag betvivlar att Sportson skulle ge samma service...

Racerdepån har insett att nöjda kunder är bästa reklam! Så länge jag sysslar med cykling vet jag ju var jag ska handla grejer!

Trist när man får ett sådant bemötande, enligt mig är finns det inga ursäkter för att behandla en kund på det sättet. Bra mycket bättre att i sådant fall erkänna att man inte har erfarenheten eller tiden för att ge ett korrekt svar på en gång och be att få återkomma när man förhört sig om vad som kan göras. (en metod som förekommer och fungerar utmärkt i våran cykelverkstad åt folket) förutsättningen är naturligtvis att man faktiskt återkopplar enligt löfte och inte bara gör som strutsen och stoppar huvudet i sanden.

Vad gäller lager och logistik så kan det ju naturligtvis variera avsevärt mellan olika butiker och leverantörer, ibland är nog CRC och andra nätshopar ett mer välsorterat och snabbare alternativ, tyvärr för oss LBSer.

Hoppas i vilket fall att cyklarna snart är på rull så att inte säsongen är slut innan cyklarna kommer ut i den friska luften.

Har man ynnesten att bo i Bromma så finns ju Pedalogerna som sällan gör en besviken. Deras problem är nästan att de engagerar sig för mycket i ens funderingar.

Det var 1 st kund bakom mig i butiken. Det var nog inte stress och direkt tryck i butiken som gjorde att dom inte hade tid med mig och konstiga beställningar.

Inte heller var jag där för att småprata, jag stegade fram och sa att jag vill ha ett vevlager med dessa dimensioner när jag fick svaret att det måste beställas ville jag ha ett pris och leveranstid på ett FSA Giamondi vevparti. Känns som om man sysslar med försäljning av cykeldelar bör detta vara standard frågor.

Känns mer som den kedjan inte vill ha med mig som plockar själv att göra, dom vill bara ha kunder som köper färdiga cyklar av dom och handlar det som ligger på hyllorna.

Problemet med det resonemanget är att jag knappast går dit igen när det är dags för sambon eller dottern att handla ny cykel.

Cykloteket verkade trevligare och tog sig tid för mig trots tryck i butiken. Gissa vart jag går nästa gång?

Patrol skrev:
> Trist när man får ett sådant bemötande, enligt
> mig är finns det inga ursäkter för att behandla
> en kund på det sättet. Bra mycket bättre att i
> sådant fall erkänna att man inte har
> erfarenheten eller tiden för att ge ett korrekt
> svar på en gång och be att få återkomma när
> man förhört sig om vad som kan göras. (en metod
> som förekommer och fungerar utmärkt i våran
> cykelverkstad åt folket) förutsättningen är
> naturligtvis att man faktiskt återkopplar enligt
> löfte och inte bara gör som strutsen och stoppar
> huvudet i sanden.
>
> Vad gäller lager och logistik så kan det ju
> naturligtvis variera avsevärt mellan olika
> butiker och leverantörer, ibland är nog CRC och
> andra nätshopar ett mer välsorterat och snabbare
> alternativ, tyvärr för oss LBSer.

Ja, nåt i den här stilen tycker jag man måste jobba efter och är vad jag som kund faktiskt kräver.

Det jag nämnde just med lager och logistik var riktat mot hela branschen, det finns massor med pengar att göra på korta leveranstider. Men det är nåt som måste göras på ganska hög nivå, inte av en butik.

Alla LBS:er jag brukar använda mig av har väldigt bra service. De andra kommer jag inte tillbaks till.

Endel LBS:er kan vara lite väl bra service när det är mycket folk i butiken. De borde ha en snabbkassa, eller liknande, så man inte behöver stå och vänta i 50minuter för att köpa en liten del som man har plockat själv.

2 saker:
1. Har du recenserat aktuell Sportson-butik under "Butiksrecensioner"? Det kan ju vara läge att göra så. Det är onödigt att dra samtliga Sportson-butiker över samma kam eftersom de finns de som sköter affärerna bra.
2. Kan man inte försöka använda en svensk förkortning för den lokala cykelbutiken istället för "LBS" (förkortning för Local Bike Shop)? Kanske LCB?

Tille skrev:
> Jag har i princip alltid fått föredömlig
> service i de cykelbutiker jag besöker.
> Bilverkstäder är däremot en helt annan sak.

+1 !

Presta skrev:
> 2 saker:
> 1. Har du recenserat aktuell Sportson-butik under
> "Butiksrecensioner"? Det kan ju vara läge att
> göra så. Det är onödigt att dra samtliga
> Sportson-butiker över samma kam eftersom de finns
> de som sköter affärerna bra.

+1

> 2. Kan man inte försöka använda en svensk
> förkortning för den lokala cykelbutiken
> istället för "LBS" (förkortning för Local Bike
> Shop)? Kanske LCB?

men då begriper ju ingen vad som menas.

Hannosaurus skrev:
> Tämligen blandade erfarenheter. Har fått både
> helt fantastiskt bemötande och katastrofalt dito.
>
>
> Idiotförklarande, "men flicka lilla" och felaktig
> information är ett säkert kort när det gäller
> att slippa framtida affärer med mig.

Jag blir mest arg av att gå in i cykelbutiker efter så många såna kommentarer. Det är konstigt att man måsta smyga sig in bakvägen med nån konstig cykeldel i handen som man vill laga eller köpa nytt för att bli accepterad som kund.

Sportspec i Göteborg är en sån typisk affär där man bli klappad på huvudet av expediterna men kan få rätt bra service i verkstaden.

Bara bra erfarenheter.

Iofs en "dålig" erfarenhet: jag lämnade in ett bakhjul (bygga ihop den igen när jag mekat lite för mycket), och kom ut med en ny mtb. Det blev ett dyrt bakhjul.

Pedalogerna i Bromma funkar bra tycker jag. Likaså TCM i Tyresö.

Presta skrev:
> 2. Kan man inte försöka använda en svensk
> förkortning för den lokala cykelbutiken
> istället för "LBS" (förkortning för Local Bike
> Shop)? Kanske LCB?

But why?!

hannulan skrev:
> Jag blir mest arg av att gå in i cykelbutiker
> efter så många såna kommentarer. Det är
> konstigt att man måsta smyga sig in bakvägen med
> nån konstig cykeldel i handen som man vill laga
> eller köpa nytt för att bli accepterad som kund.
>
>
> Sportspec i Göteborg är en sån typisk affär
> där man bli klappad på huvudet av expediterna
> men kan få rätt bra service i verkstaden.

Beror väl på vem man möter i butiken antar jag. Möjligen har jag för höga förväntningar på kompetensen bland de som arbetar i cykelbutikerna, men jag anser att de bör kunna sitt område.
Mest stör jag mig på idioti kopplat till kön. I sådana butiker måste man istället smyga in med snoppen i handen... Frågor som att "har du någon kille som kan mecka med den?", "kan du verkligen laga det här själv? Är det inte bäst att du lämnar in den så att vi får ordna det åt dig?" eller "tjejer brukar inte cykla mtb, så därför finns det inga tjejkläder" är inte helt ovanliga. I den lilla stad/håla jag bor nu är detta inte helt ovanligt. I större städer har jag dock inte stött på problemet i samma utsträckning.

Just Sportsonbutikerna tycks vara Guds eget lilla tombola när det gäller bemötande och kunskapsnivån.

Skogling skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Jag har i princip alltid fått föredömlig
> > service i de cykelbutiker jag besöker.
> > Bilverkstäder är däremot en helt annan sak.
>
> Har du bil ?

Jag var på bilprovningen imorse i varje fall.

Tillbaka
Topp