Vad väger era FS?

Vad väger era FS?
Det skulle vara intresant att veta vad era FS väger?

Har en Giant NRS 2004 med Magura MD100R gaffel 2010, Race Face Deus XC vevar 2010, Sram X9/X0 växel 2010, hjul som väger 1960 med skivor +RaceKing SS + hyfsad lätt Sram kasett 2011. Den väger med pedaler 12100gr.

Känns som jag har nått smärtgränsen med Kr/Kg. Köpte ramen för 2000:- och har lagt ned ca 10 000:- på övrigt. Ska jag lätta den mera så käns det som det kostar mera än det smakar eller?

Vad väger era FS?
Vikten är inte allt, inte ens i närheten. Men om vi brara pratar vikt, och du har lagt ner 12000kr så är nog 12kg rätt bra för pengarna.

Själv har jag min FS på sub10kg inom kort hoppas jag, men med betydligt högre budget än den du velat lägga

Vad väger era FS?
min väger precis runt 14kg med pedaler vattenflaska och sadelväska. dock har jag inte fokuserat så mycket på en låg totalvikt då min egen vikt tål att ses över. däremot har jag flyttat vikt från hjulen ut på cykeln, låg roterande vikt lurade mig även fast totalvikten var den samma.

Vad väger era FS?
Jo jag jagar min egen vikt först och främst, har gått från ca 112kg till 92 på 8 år (skyndar långsamt), läser detta forum varje dag och ser att nästan alla är fixerad vid vikt så det är intresant att se vad gemene mans cyklar väger, har man en FS som väger runt 10kg så är är man nog mer inriktad på tävling i SM klass än bara motion och kvalitetstids faktor.

Kaves, du har helt rätt i att hjulen har en stor betydelse, jag har nyss bytt från ett par hjul med v däck som vägde ca 5,5 kg!! till dom jag har nu som väger ca 4,5 kg med v däck (enbart däck och slang ca 1090gr st)och det känns en väldig skilnad.

Vad väger era FS?
Min Demo 8 med blyhjul (DMR platthuckar streethjul) kliver in på 17,9kg inkl tunga pedaler. Ett par finare hjul och pedaler stryker lätt ett kilo ner till under 17.

Vad väger era FS?
9,75kg vid senaste vägningen, antagligen ännu lite lägre vid säsongsstart efter lite uppgraderingar. Byggkostnad högre än vad jag vågar räkna ut :) Det är dyrt att jaga vikt.

Vad väger era FS?
Vilken av dom? Fast å andra sidan vet jag inte, vägde min Froggy i Åre förra året, tror den landade strax under 20kg. :)

Vad väger era FS?
Giant Anthem 2
11.5kg med standard Continental RK, XT-kassett och lite KCNC-prylar.

Wroom.jpg ht=541

Tillbaka
Topp