Vad vill DU se hos en lampbutik?

Lampor, batterier och hjälmfästen är något som jag vet att många efterfrågar, men finns det något mer som du vill ha men som saknas/är alldeles för dyrt i Sverige?

Elräkningen, måste gå att slipa skridskorna på deras elmätare.

Men om nu frågan inte gällde en sådan lampbutik utan en fysisk butik för cykeltillbehör så skulle jag vilja se en custom lampshop. Kunden trampar dit med sin cykel och säger vad den vill ha och butiken/verkstaden monterar det åt kunden, inte fyra extrafästen, gummisnoddar och sladdar som kunden aldrig kommer att ha användning för. Smart, miljövänligt och anpassat för just den kunden/cykeln. Liknande service skulle kunna tillhandahållas även för annat, ex. pakethållare, väskor, cykelvagn för knåddar eller frakt o.s.v..

Med smart marknadsföring/prissättning skulle det kunna bli en hit, vet inte hur många ggr. jag har hört det motsatta hos cykelhandlare:

-Den här cykelkorgen är jättebra, tar 15kg och är lättmonterad.

-Va bra, den tar jag men då kan väl ni skruva dit den så att jag vet hur det ska gå till?

-Njae det hinner vi inte idag, men vi kan göra det klart till imorgon och det kostar 250:-.

Klart man ska ta betalt men Pinocchionäsan växer ut ganska snabbt på säljaren i kundens ögon vid dessa tillfällen.

Istället säger man:

-Den här cykelkorgen är jättebra, tar 15kg och vi säljer den monterad och klar för 500:-, om du går o tar en fika så ser vi till att det är klart om en timma.

-Kanon, syns snart.

- Mikro USB kabel från lampan eller batteriet så man kan ladda sin telefon.
- Programmerbara lampor så man slipper blink & typ 5 olika lägen eller mer utan klarar sig med max 3. Behovet av ljus varierar ju med hur lampan används.
- Riktigt äkta halvljus kombinerat med kraftfullt helljus i en å samma lampa och med en rejäl brytare som funkar med tumvantar för att byta läge.
- Isolerad väska för batteriet så kylan inte kommer åt så lätt.
- Plåtlåda i lämplig storlek, väl ventilerad, att ladda och förvara batterierna i för att minska brandrisken.
- Batterier utrustade med inbyggd balansering av cellerna samt med celler av verifierad kvalité.
- Laddare som också kan ladda ur batterierna till lagrings läge (ca 3.8 Volt per cell) för förvaring över sommaren. Batteriernas inre resistans ökar nämligen 5 gånger så fort om de är fulladdade mot om de förvaras vid rätt spänning.
- Kablar av hög kvalité till lampan, för de lär gå sönder förr eller senare. En lampa borde ju kunna överleva bra många batterier

Frid!

Eveningstar:

Tyvärr har jag inte sett något fäste för full face hjälm, än så länge...

Miracle, många intressanta punkter du tog upp!

Programerbara lampor och USB laddare borde komma inom en snar framtid, tills vidare finns det ofta lampor med ett dolt strobe läge, t.ex. håll på knappen inne 3 sec för strobe.

Istället för en plåtlåda, skulle du kunna tänka dig en "laddpåse" i brandsäkert tyg?

Både lådor och laddpåsar finns redan idag för lipo och "påsarna" är inte så mycket av tyg som glasfiberväv, kliar satan i början ;)

Har åtminstone två st. även om jag inte tycker att just lipo har något på en cykel att göra:

lisf.jpg

August Eriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Istället för en plåtlåda, skulle du kunna
> tänka dig en "laddpåse" i brandsäkert tyg?

Jo, jag har redan sådana eftersom jag som modellflygare använder LiPo celler. Det funkar det med, men ger inte lika bra skydd som en stängd låda.

T.R.S. skrev:
> Både lådor och laddpåsar finns redan idag för
> lipo och "påsarna" är inte så mycket av tyg som
> glasfiberväv, kliar satan i början ;)
>
> Har åtminstone två st. även om jag inte tycker
> att just lipo har något på en cykel att göra:

Jo, påsarna kan klia en del. ;)
LiOn som används till våra cykellampor och LiPo (LiOn-Polymer) är samma grundläggande kemi med några små skillnader. Riskerna är också ganska lika.

Frid!

Senast ändrad:
Använd LiFe till cykeln istället, safe. De gram kontra kapacitet jämfört med LiPo känns försumligt för cykling och man slipper straffet att vårda acket lika noga.

August Eriksson skrev:
> Är det någon som vet var man kan köpa
> metallådorna? Jag har sökt en del men har endast
> hittat hemmabyggen, länka gärna!

Kolla RC-nätbutiker, ex. Fastlad, Hobbyking m.fl..

Senast ändrad:
HobbyKing har ju en variant: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24647__Turnigy_Lipo_Bunker_Lipoly_Safety_Charge_Box.html

Själv så använder jag en kassalåda & en gammal låda för ammunition som jag hittade på en loppis.
Man måste se till att de inte är helt täta för röken måste ut så det inte byggs upp tryck i lådan om olyckan är framme.

Det viktiga är att man inte lämnar ett batteri på laddning när man inte är på plats. I övrigt så är det ju väldigt liten risk att det ska gå fel. Dessa batterier finns ju i nästan allt batteridrivet idag.

Frid!

Senast ändrad:
Precis, detta har stöts och blöts några ggr. i RC-sammanhang och det som förmodligen är mest safe för hemmförvaring är att ta ex. en vapenlåda eller liknande i metall och gjuta betong säg 5cm i botten. Vill man trixa till det ytterliggare så gjuter man formar för acken så att de kan stå i botten och delar upp lådan i 3 delar så att inte alla batterier brinner upp vid ev. missöde.

Kostar några spänn gör dom när man kommer upp i storlek.

Beställde precis lådan som Miracle länkade, hoppas den kommer snart :) En annan fråga, jag har sett att många är ute efter vidvinkellinser till lampor, är man ute efter en eller tvåpack?

Edit: Man kan använda två stycken vidvinkellinser samtidigt genom att placera de med baksidorna mot varandra.

Senast ändrad:
Miracle skrev:
> - Mikro USB kabel från lampan eller batteriet så
> man kan ladda sin telefon.

+1

> - Riktigt äkta halvljus kombinerat med kraftfullt
> helljus i en å samma lampa och med en rejäl
> brytare som funkar med tumvantar för att byta
> läge.

+1
"Halvljus" som är (minst) lika brett och (minst) 20% starkare än det här
1.%20Busch%20%26%20M%C3%BCller%20%20IQ2%20Luxos%20Booster%2090%20Lux%2C%20auf%2050m%20blendfrei%20eingestellt-95bd5be0.jpg

Stor bild: http://www.baslerbikes.de/files/Bas...ter 90 Lux, auf 50m blendfrei eingestellt.jpg

> - Batterier utrustade med inbyggd balansering av
> cellerna samt med celler av verifierad kvalité.

+1

> - Kablar av hög kvalité till lampan, för de
> lär gå sönder förr eller senare. En lampa
> borde ju kunna överleva bra många batterier

+1

August Eriksson skrev:
> Är det någon som vet var man kan köpa
> metallådorna? Jag har sökt en del men har endast
> hittat hemmabyggen, länka gärna!

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1274606/1275089#msg-1275089

/Håkan

Nej. Jag menar gummerade kablar av rekorderlig kvalitet med kontakt som passar mot batteriet för att ersätta den mycket billiga kabel som kommer med lamphuset. Den kommer inte hålla så länge & blir dessutom stel som en pinne i kyla. Man får helt enkelt löda om dem själv.

Frid!

T.R.S. skrev:
>
> Istället säger man:
>
> -Den här cykelkorgen är jättebra, tar 15kg och
> vi säljer den monterad och klar för 500:-, om du
> går o tar en fika så ser vi till att det är
> klart om en timma.
>
> -Kanon, syns snart.

Eller: vi tar 495 flr den monterad och klar. Ta gärna en espresso eller valfritt kaffe under tiden.

I fiket har man ett litet showroom med kläder och prylar. Merförsäljning som på beställning.

Tillbaka
Topp