Vaddering till mjuk cykelväska

finnl

Medlem
Har en gammal mjuk cykelväska. Den saknar vaddering men det finns plats att lägga in.

Funderar på att tillverka någon mer permanent vaddering till att lägga i sidorna, runt ramen och även i hjulväskorna.

Har någon tips på hur göra detta och var få tag på material? Mina tankar går till patcha ihop liggunderlag eller dylikt. Bör ju kunna köpa sjok med skumplast el dyl någonstans.

Tack på förhand.

Har alltid använt liggunderlag när jag gjort liknande saker. Funkar bra. Kontaktlimma eller limpistollimma om man behöver bygga upp en form av materialet.

Nu har jag kört lösa kartongbitar i sidorna, klätt in ramen och gaffel i skumrörsbitar (typ rörisolering alltså)och lagt in lite andra bollstrande material i sidorna och i hjulväskorna. Cykeln har flugit några gånger och aldrig hänt något. Vore dock bra att få till en lite mer helhetslösning, för det här känns inte helgjutet.

Lappa ihop liggunderlag med lim vore ett lämpligt första projekt.

Då det gäller skumgummi har jag både köpt i specialaffär och madrasse på ikea, jysk och liknande ställen. Kan bli billigare med vanliga madrasser. Babymadrasser kan funka om man vill ha tunna dimensioner.

Man skulle kanske kunna fästa ihop liggunderlaget med någon slags halvhård plastmatta att ha ytterst i utrymmet? För att stå emot eventuella vassa kanter litegrann...

God idé med plastmatta men samtidigt får arrangemanget inte blir för tungt. Väskan är av bävernylon och klarar en del.

Jag köpte mått- och materialbeställt från http://www.special-plast.se/ till sidorna plus rörbitar till ramen för inte speciellt mycket pengar. Då kunde man få varianter som tar stötar bättre än liggunderlag samt välja tjocklek. Tyvärr finns inte butiken inne i Stockholm kvar, men det går att beställa om jag förstått rätt.

Tack för tips! Verkar vara dom som låg tidigare på Odengatan. Kommer ihåg den butiken. Sorgligt med utarmningen av vår stad.

finnl skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar vara dom som låg tidigare på Odengatan.

Precis.

finnl skrev:
> Tack för tips! Verkar vara dom som låg tidigare
> på Odengatan. Kommer ihåg den butiken. Sorgligt
> med utarmningen av vår stad.

Vadå utarmning? Nu har vi ju juiceverket, joe and the juice, squeezed up, naked juicebar, coffeehouse by george, wayne's coffee osv osv.

finnl skrev:
> Tack för tips! Verkar vara dom som låg tidigare
> på Odengatan. Kommer ihåg den butiken. Sorgligt
> med utarmningen av vår stad.

Det var bättre förr.

Madrassbranschen har på senare år haft det rätt svårt med lönsamheten i bl a Sverige och satsar nu mer på de nya tillväxtmarknaderna här i Afrika.

Hemleverans ? No problem.

madrasskille.jpg

Jag har gjort en packtråd och jomper också. Det billigaste och drygaste jag hittade var underlagsplast till golv, köpte på Ikea. När jag tagit det jag behövde var det massor kvar.

Hasse#7 skrev:
> Jag har gjort en packtråd och jomper också. Det
> billigaste och drygaste jag hittade var
> underlagsplast till golv, köpte på Ikea. När
> jag tagit det jag behövde var det massor kvar.

Kan man beställa det på nätet? Länk? Googlade på underlagsplast men hittade inget.

Det är ju vit skumplast att lägga under typ klickgolv. Förutom Ikea bör det finnas hos tex Byggmax. Jag har dålig lina här, sök runt lite på nätet.

Sen kan det ju bero på om man vill att det verkligen ska skydda eller om det är mer den mysiga känslan man är ute efter.

Tille skrev:
> Sen kan det ju bero på om man vill att det
> verkligen ska skydda eller om det är mer den
> mysiga känslan man är ute efter.

Det beror ju på hur man använder det och hur många lager. En kombination underlagsplast och stark kartong tror jag blir skyddande, starkt, lätt och billigt. Men en enda slarvig lastare kan ju förstöra vad som helst om man har otur.

Tillbaka
Topp