Vädersnack: KALLT!

42Hz

Aktiv medlem
Ruggigt kallt i morse, man är inte van med sån här kyla. Det har ju inte varit speciellt kallt härikring i vinter men i morse var det definitivt myggfritt!

Kändes som om man hade punktering på båda hjulen och man fick trampa i nedförsbackarna och min RS Judy Race-gaffel hade på något mystikt sätt blivit en stel gaffel. ;)

Temeraturen?: -23 celsius.

Vi hade också ungefär samma temperatur, -22 tror jag det var. Ganska svalt. Kopplingsvajern på min gamla Ford Fiesta hade fryst ihop... Den fick stå och puttra och gå ett par minuter så tinade det upp.

En titt ut genom fönstret imorse och jag bestämde mig
för att åka kommunalt till jobbet =-|

Igår morse frös växelförarna fast och jag fick ta lite
mer i uppförsbackarna, redig vinter det blev plötsligt:-)

Jo, det e lite krispigt lixom.
Men jag tar hellre 15-20 minusgrader å sol än gråmulet och 5 fuktiga köldgrader som går in i märg å ben.

Ska're vara vinter, så ska're vara ordentligt! =)
Men, hur fanken e man funtad om man ger sig ut på cykel i -20?!? Då får man f-n skylla sig själv! ;)

/B, som gottar sig i värmen från kliman.

Toppenmorgon! När jag glad i hågen traskade ner till köket för att hämta träningsväskan, så märkte jag till min förvåning att jag stod i 1 cm vatten. Efter en stunds febrilt letande så hittade jag källan. En packning hade spruckit till elementet. Jippi! Jag har alltid drömt om att ha en pool i köket. Efter två timmars svabbande och svärande så gick jag, oduschad och försenad, till jobbet. -24 stod termometern på. Det var alltså en jävligt kall, blöt och cykelfri morgon ute i Hässelby.
/Johan

Om nån vill köpa 20 m2 fuktskadat parkettgolv så pm:a mig. ;o)

Buddha Skrev:
-------------------------------------------------------
<->
> Ska're vara vinter, så ska're vara ordentligt! =)

Japp!

> Men, hur fanken e man funtad om man ger sig ut på
> cykel i -20?!? Då får man f-n skylla sig själv!
> ;)
<->
Ha, lite kyla stoppar inte en riktig entusiast:-D

Kommer jag bara till skott och fixar lite rejälare skor
så kommer också jag att cykla när det är minus tjugo.
Nu går gränsen för mig vid minus tolv:-(

Kommer man bara igång och får upp värmen så är det inga
problem för min del, utom fötterna då vill säga som sakta
kyls av oavsett hur varm jag är i resten av kroppen.

Med ett par löst knutna vinterkängor, tunna coolmaxxtrumpor och ett par tjocka yllestrumpor så har jag inga problem med fötterna ens i det här vädret.

Problemet med cykelskor på vintern brukar vara att man knyter åt för hårt så man stoppar blodflödet i foten, då blir det kallt. Att ha metallskruvar rätt genom sulan hjälper inte heller. På vintern är det flattisar och kängor som gäller.

/rikard

-22 när jag var uppe en sväng vid halv sju imorse. Satte i motorvärmarsladden för första gången den här vintern, gick in och kröp ner igen..

Trafiken var rätt lugn runt nio :-)

Synd bara att kylan kom när iaf jag längtar efter värme. Det här kunde gott ha dragit in över Sverige för ca 3 månader sen!

Mycket inlandsfolk och stockholmare i tråden. Här längst ut vid västerhavet gnäller t o m vår toknorrländske nätverkstekniker vid bara några få minusgrader. Fuktighetsnivån gör det inte så värst behagligt här ens vid nollan.

Aaaahhh! Friskt kallar jag det. Ska ta ett par timmar ledigt mitt på dagen och åka lite skidor i de kanonfina, hårda spåren. Tar med mig mina nya skidor, (som fungerade finfint på tjejvasan i helgen) och vovven och så drar vi ut i spåren där solen skiner och värmer gott. Kanske stannar vi vid en raststuga och plockar fram en termos med varm oboy och solar oss lite... Märks det att jag längtar?
/Maria

Det var -15 när jag hojade i väg i morse kvart i nio. Jag frös lite om ena stortån när jag var framme efter ca 35-40 min. Det berodde nog på stålhättan i kängorna. Då var det nog bara -10.

Tack-o-lov har jag bara ~5 minuters cykling till jobbet annars hade jag frysit samman innan jag kom fram till jobbet idag. Noterade även att det uppstår 'däckskrik' när man bromsar på grund av kylan. Snön 'knarrar'. ;)

Tja!!

Skönt att HELA Sverige har vinter på samma gång!! I Sundsvall är strålande sol och 13 minus just nu.. Och solen värmer!! helt underbart.. Det har så varit i en vecka nu.. Stigarna i skogen är perfekta = 2-3dm breda och härlig djupsnö bredvid :)

ha kul

Davud

Ja, det bästa är att solen skiner!!

I Umeå var det -25 imorse, bet lite i kinderna när man cyklade till skolan, utan bromsar, fastfrusna förstås :D. Lite mildare mitt på dagen dock, 6 minus!

rikard Skrev:
>Att ha metallskruvar
> rätt genom sulan hjälper inte heller. På vintern
> är det flattisar och kängor som gäller.
Kan inte du och mytomspunnen diskutera hur mycket värmeförlust det blir när man sätter en kloss under foten som leder till 12 kg metall? Jag har alltid funderat och jag tror att jag äntligen har hittat rätt personer att fråga.

Go Marcus go! Underbar fråga!
Kan vi inte också få veta hur mycket mer man behöver äta av några vanliga livsmedel för att kompensera för väremförlusten? ;-D

Hiscore i kyla. Hörde på radion att det har inte varit så kallt i Uppsala som det varit nu sedan 1942.

Sedan hade dom något annat väder exempel, men det hörde jag inte :)

Markus F Skrev:

> Kan inte du och mytomspunnen diskutera hur mycket
> värmeförlust det blir när man sätter en kloss
> under foten som leder till 12 kg metall? Jag har
> alltid funderat och jag tror att jag äntligen har
> hittat rätt personer att fråga.

Aluminium leder värme ca 3600 ggr så bra som luft, dra dina egna slutsatser...

-27°C i Grangärde imorse (ett par mil norr om Ludvika).

Piteå är fortfarande märkvärdigast ;)

Fick ge starthjälp åt en Taxi buss modell mellanstor på parkeringen. Men min stackars Toyota orkade inte hjälpa igång den gamla dieseln...

Ett fenomen som dök upp i den mellanstora (mellanlilla?) staden Falun. Var att cyklisterna frösvann från gång/cykelbanorna och "zebrafolket" tog upp hela banan. Det var inte lätt att få förståelse som ensam cyklist när alla gick ivägen och plingklockan gick het av förargelse för, som jag ser det, ignoranta zebror =)

kevlar Skrev:
> Markus F Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Kan inte du och mytomspunnen diskutera hur
> mycket
> > värmeförlust det blir när man sätter en
> kloss
> > under foten som leder till 12 kg metall? Jag
> har
> > alltid funderat och jag tror att jag äntligen
> har
> > hittat rätt personer att fråga.
>
>
> Aluminium leder värme ca 3600 ggr så bra som luft,
> dra dina egna slutsatser...
>
> Vilja, våld och vaselin!
>
> x s M++ ht++ V ww+ H+ S-

aha, så om det är -12 ute så blir tempraturen asså -43200, jaja förklarar varför fötterna nästan trillade av igår kväll under en liten runda med cykeln

rikard Skrev:
> Med ett par löst knutna vinterkängor, tunna
> coolmaxxtrumpor och ett par tjocka yllestrumpor så
> har jag inga problem med fötterna ens i det här
> vädret.

Inga värmesulor alltså?

Det skulle va kul att veta om det var ngn som använde sina värmesulor idag.
Räckte värmen till? Osv.

/Håkan
som oxå 'slapp' cykla idag

Cyklade inte idag, fick ryggskott efter min cykeltur i måndags. -18 har jag för mig att det var. Körde med värmesulor och vanliga strumpor. Inga problem! Varm och goa fötter hela vägen.

// Jocke

Laphroaig Skrev:

> aha, så om det är -12 ute så blir tempraturen asså
> -43200, jaja förklarar varför fötterna nästan
> trillade av igår kväll under en liten runda med
> cykeln
>
>
>
> *Den som först skottat sin garageuppfart vinner*

Är det med eller utan vindkylningsfaktorn? För den måste ju bli rätt betydande den med vid SÅ låga temperaturer...

Här i Götet var det bara -7 imorse.
Men det hela blev lite dumt då jag inte hittade mina tjocka vinterhandskar. Letade och letade. De visade sig ligga ute på fönsterblecket. Hade legat där hela natten. Se där.

Ja, ja. Tog ett par av mina tunna handskar och tryckte in ett par vanliga fingervantar innanför. Blev mycket trångt = ingen blodcirkulation = isbitar till fingrar och ingen känsel i dem efter 10 minuter. Tar då fram de stelfrusna vinterhandskarna som legat på upptining närmast ryggen i ryggsäcken. De håller nu i alla fall plusgrader, men är blöta. Har ju inget val, tar på mig dem och gnetar vidare. Då jag kommit till jobbet hade handskarna frusit fast i styret...

På hemvägen gör jag sedan en framåtvolt i en snödriva och landar på skallen (fortfarande med båda händerna på styret) framför en 3-filers bilkö som väntar på grönt ljus. Sicket tutande det blev. Folk jublade i bilarna och tyckte visst att det var roligt. Man får ju bjuda de stackars instängda bilisterna på lite underhållning :)

Kajan:Ska re vara p[ detta viset! ;-)
Lite varmt att cykla mitt pa dagen ere ju...

Ska aka p] guidad Safari tur n]gon dag. Man kan visst dyka i bur, bland vithajar berattade Jennie, men det g]r bort....utmaningar e ju kul, men det finns grenser som sagt.

/Anders
Som vill ha sin Italienska racer nu

Tja boys

Cyklade hem från jobbet nu, -18,5 små kall runt ögonen och min vattenflska hade frysit :(
Skönt att sova så snart jag har tinat upp ...

Ha kul

//David

Stisse Skrev:
> På hemvägen gör jag sedan en framåtvolt i en
> snödriva och landar på skallen (fortfarande med
> båda händerna på styret) framför en 3-filers bilkö
> som väntar på grönt ljus. Sicket tutande det blev.
> Folk jublade i bilarna och tyckte visst att det
> var roligt. Man får ju bjuda de stackars instängda
> bilisterna på lite underhållning :)

Lägg dig framför dom nästa gång som dom blir försenade. Hämnd... :)

the_TnT skrev:
Förresten äger Idre oss alla, de hade -39°C igår morse. Uppsala flygplats var inte långt efter.

Ja Ärna som den heter mätte -32,5 grader kallaste sen krigsvintern 1942, nästan skönt att jag har körförbud fortfarande så slipper jag ha dåligt samvete för att jag inte är ute och kör ;-)

Bosse

Under kvällens mörkercykling så frös allas Camelbak slangar efter 15-25 minuter, trots att jag hade hett vatten i min och blåste tillbaka vattnet lite efter varje drickaförsök så hjälpte inte det! Då är det KALLT! :-P

/Leo

Leo Skrev:
> Under kvällens mörkercykling så frös allas
> Camelbak slangar efter 15-25 minuter, trots att
> jag hade hett vatten i min och blåste tillbaka
> vattnet lite efter varje drickaförsök så hjälpte
> inte det! Då är det KALLT! :-P

Jag brukar sätta på mig en tunn regnjacka efter kamelbaken, alltså utanpå allting. Inga som helst problem ned till -10°C och skapliga farter efter grusväg OM man kommer ihåg att fnula ned slangen innanför jackan igen.

Då kör jag jag kallvatten och blåser inte in luft i blåsan.

Tillbaka
Topp