Västra Stockholm

Mustq

Ny medlem
Västra Stockholm
hej alla MTB folk i västra Stockholm. Jag bor i Vällingby och söker MTB grupper eller individer som cyklar i skogen i närheten.
Har ni nån grupp eller kan tipsa om några trevliga sträckor och andra relevanta grejer blir jag tacksam om ni delar de.
Mvh. Mustq.

Västra Stockholm
Hej Ängby Runners,

Det finns tyvärr inga anlagda stigar, naturstigar eller motionsspår i Grimsta naturreservat som tillåter cykling, den anlagda grusvägen mellan Råcksta och Kaananbadet tillåter dock cykling.

Från Stockholms stad
"Cykla får du enbart göra på cykelvägar och bilvägar. Enligt Stockholms lokala allmänna trafikföreskrifter är det inte tillåtet att cykla på stigar eller i terräng i naturreservat eller grönområden."

Samma regelverk gäller vid samtliga naturreservat och grönområden i Stockholm, läs mer nedan.

Hälsningar
Pelle

fhloston

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Kan kommunen införa ett GENERELLT stopp mot cykling i grönområden?

På naturvårdsverkets sida står att de kan förbjuda cykling på "Motionsspår, Vandringsleder och naturreservat". Och det ska vara skyltat.

Jag hittar inte själva trafikföreskriften som ska säga att man inte får cykla i grönområden i stockholm.

Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.

Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.

På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Har ju vart så iaf i minst10 år att man inte får cykla i sthlm naturreservat , och nästan alla grönområden i sthlm är reservat.
Så inget nytt under solen.
Men vi gör väl som vanligt o struntar i det .
Edit Och trafikföreskrifterna(killgissar jag) förbjuder cykling i parker mm så humlegården går också bort ;)

staine

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Tittar man på föreskrifterna för respektive område står det väl ingenstans att man inte får cykla? Bara att man inte får anlägga cykelväg (eller skjutbana m.m.). Eller?

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Ja se på tusan har dom ändrat på texten och flyttat ut cykleförbudet från reservatföreskrifterna och "infört" ett generellt förbud överallt i sthlm.
Jag som mest brukar hoja upp och ner för Hökarängstoppen nu verkar det förbjudet men lär jag inte bry mig om.
Får stanna kvar utanför stadsgränsen med mtb om jag ska göra rätt...
Screenshot_20200905-170017_Samsung Internet.jpg

Lejon

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Hur är det med anlagda spår då? Tänker tex på Fiskartorpets spår som anlagts i samarbete med Kungliga Djurgårdsförvaltningen. Har de rätt tillstånd/dispens? Är det kriminellt att cykla där? Har banläggaren begått en brottslig handling? Är självaste kungen i så fall ytterst ansvarig?

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Hur är det med anlagda spår då? Tänker tex på Fiskartorpets spår som anlagts i samarbete med Kungliga Djurgårdsförvaltningen. Har de rätt tillstånd/dispens? Är det kriminellt att cykla där? Har banläggaren begått en brottslig handling? Är självaste kungen i så fall ytterst ansvarig?
Ligger på privat(kungens) mark så där är det nog ok ...? Borde väl bara gälla sthlms stads Mark?

Lejon

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Ligger på privat(kungens) mark så där är det nog ok ...? Borde väl bara gälla sthlms stads Mark?
Kungen har dispositionsrätt till Djurdgårdsmarken lärde jag mig just men marken ägs av staten och området tillhör rent geografiskt Stockholm stad där cykling i naturen är förbjudet. Staden skriver inget om undantag någonstans på sin hemsida.
Något för en rättshaverist att anmäla?

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Och undra hur det är med den delen av Hellas som ligger i sthlm som ändå ligger inom naturreservatet men pettersen mf är väl markägare? Eller tar jag fel och staden äger all mark inom sthlms del av reservatet ?

Konvalj

Medlem
Västra Stockholm
Begreppen bilväg eller cykelväg finns väl inte heller i lagen? Det är körfält, cykelbana och cykelfält om jag förstått det rätt.

Konvalj

Medlem
Västra Stockholm
Då är det bara att gräva och bygga utan att riskera några förutsättningar, eftersom inga finns?
Jag mera ifrågasätter riktigheten i att man kan begränsa allemansrätten utan att ha grundläggande koll på lagstiftningen det gäller. Men jag är inte jurist så jag bara killgissar (i egenskap av kille får jag det).

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Har svårt att hitta dom lokala trafikföreskrifterna..
Men går iaf att ansöka om du dispans för att kunna undgå dom och cykla stig . kostar 300kr att ansöka .
Kan det va värt om man får dispans ett år eller så ;)
Screenshot_20200905-181147_Samsung Internet.jpg

Skogling

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Men sitta ensam i sin bil i bilkö, det går bra? Monglon.

Jag vill förbjuda människor från att inte cykla mtb.

fhloston

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Jag fick svar från miljöförvaltningen:

Miljöförvaltningen sa:
Tack för ditt mail angående vad som gäller angående cykling i Stockholm stad.

Det är idag inte tillåtet att cykla i terrängen inom Stockholms stad, om det inte är skyltat som en cykelväg i fält. Juridiskt bygger detta i korthet på dels § 8 i de lokala allmänna trafikföreskrifterna (https://parkering.stockholm/globala...g-over-allmanna-lokala-trafikforeskrifter.pdf)
som säger att all terrängkörning med fordon är förbjuden i Stockholm stad.

Dels att cykel är ett fordon, vilket beskrivs i 2§ i Lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559), (https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559)

Har du ytterligare frågor om ovanstående behöver du vända dig till Trafikkontoret i Stockholms stad som ansvarar för trafikföreskrifterna.
Intressant att de gör en hårdare tolkning av lagarna än vad naturvårdsverket gör gällande den liknande diskussionen när det gäller elcykel.

fhloston

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Efter snabbläsning av länkarna så kan jag inte förstå att Stockholmsstad har något lagstöd för att förbjuda cykling i naturen?

Konvalj

Medlem
Västra Stockholm
Om inte annat så kommer vi undan med det här:
Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas
med tramp- eller vevanordning och inte
är ett lekfordon.

Min stigcykel är ett rent träningsredskap, aka lekfordon. Alltså är det inte en cykel utan ett stiglekfordon. Tyvärr blir det lite snårigt om man går vidare till definitionen av lekfordon (leksak) och därefter definitionen av leksak. Men mitt lekfordon kan nog anses delvis vara utformad för barn under 14 år. Stora 13-åringar kan definitivt leka med mitt stiglekfordon.

Men så är jag ju inte jurist heller så jag kanske är ute och stigleker... :unsure:

Masjevel

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Jag fick svar från miljöförvaltningen:

Intressant att de gör en hårdare tolkning av lagarna än vad naturvårdsverket gör gällande den liknande diskussionen när det gäller elcykel.
Känns som att tjänstemännen inom Stockholms stad gjorde det lite väl enkelt för sig genom att förbjuda terrängkörning för alla fordon och inte bara för motorfordon som annars gäller.

Tänk att det år 2020 fortfarande är så kontroversiellt att cykla att "man" gör allt för att begränsa dess utbredning.
Nämn någon annan motionsform som aktivt bekämpas/begränsas på samma sätt?
Det som bl a skiljer vår motionsform från många andra, ex fotboll, hockey, friidrott, handboll mfl är att vi inte kräver/behöver några anläggningar för att utöva vår sport.

staine

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Om inte annat så kommer vi undan med det här:
Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas
med tramp- eller vevanordning och inte
är ett lekfordon.

Min stigcykel är ett rent träningsredskap, aka lekfordon. Alltså är det inte en cykel utan ett stiglekfordon. Tyvärr blir det lite snårigt om man går vidare till definitionen av lekfordon (leksak) och därefter definitionen av leksak. Men mitt lekfordon kan nog anses delvis vara utformad för barn under 14 år. Stora 13-åringar kan definitivt leka med mitt stiglekfordon.

Men så är jag ju inte jurist heller så jag kanske är ute och stigleker... :unsure:

poqa

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Jag cyklar på en terrängcykel. Den är inte definierade (som fordon) i Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.
Därav hävdar jag att jag kan framföra den i stockholmsterrängen enligt allemansrätten :)

grondahl

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Det är väl ett generellt förbud i Stockholm mest för att de inte vill att idioter ska börja köra i ex Tanto eller vasaparken. Man kan ju tänka sig att man kunde ha lite mer fingertoppskänsla än att förbjuda det överallt.

mzi

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Och frågan är om de får förbjuda det överallt? För några år sedan fick ju Stockholm på pälsen för att de hade förbjudit alkoholförtäring i alla parker och grönområden. Så fick man ju inte göra och nu är det beslut per park.

DanielS

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Oavsett om det är lagligt eller inte att förbjuda cykling...finns det något syfte med att man genomfört detta nu? Finns det något fullmäktigebeslut eller liknande? T ex Grimsta som nämns ovan finns ju v-spåret som jag uppfattat som ett mtb-spår?

Jag har också lagt märke till att det kommit upp cykelförbudsskyltar på skräpkorgar i grönområden i västerort under sommaren. Detta på platser där det verkligen varit minimalt med cyklande och knappast kan ha varit något problem..

DanielS

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Är det här generella förbudet något nytt eller samma som det pratats om så länge som jag hängt på Happy?
Dom verkar ha ändrat formuleringen på webb-sidan? Samt satt upp lite mer cykelförbuds-skyltar..?

Det jag märkt är att nu efter skyltar på papperskorgarna kommit upp är att vissa flanörer skriker "cykelförbud" efter cyklister på dessa sträckor. Brukar normalt inte cykla på de här ställena men råkade göra det vid ett tillfälle, och jag kände inte faktiskt inte till detta generella förbud förrän jag såg de här skyltarna och googlade efter mer information.

fhloston

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Jag skickade en fråga till trafikkontoret om de menade fordon eller motorfordon i sin text, de svarade:

Trafikkontoret sa:
"Fordon" syftar även på cykel och andra fordon som klassas som en cykel. I Stockholms stad så får man alltså inte cykla i terräng eller på parkvägar om inte inte sitter en skylt som anger att parkvägen är anvisad som både gång- och cykelbana.

Om du har fler frågor så är du välkommen att återkomma till oss i ett nytt ärende. Jag önskar dig en trevlig dag!

Jag har skickat en följdfråga angående hur beslutet ser ut relaterat till allemansrätt och hur naturvårdsverket uttrycker det att

Naturvårdsverket sa:
Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.

Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.

På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.
Vilket jag tolkar att kommun och polis kan begränsa, naturligtvis, men mer "punktvis".

Dock så insåg jag nyligen att Stockholms förbud har ganska liten inverkan på min cykling i skog, då min normala slinga har ca 22 km i skog, varav endast endast ett par hundra meter går i stockholmsskog. Resten är i Järfälla, som har en mycket trevligare inställning till detta.

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Det sprider sig ...
Läste på fb att det ska bli utökat cykelförbud i Ågesta(Huddinge) och inte bara va på elljusspåren.

linkan110

Medlem
Västra Stockholm
Nu kommer jag inte ihåg exakt källa, men läste nånstans att det finns en EU-dom som gör att man inte kan tillåta t.ex. gå/vandring och förbjuda cykel i t.ex. naturreservat. Tror den hade sitt ursprung i Finland..

Västra Stockholm
Men om man bor i Vällingby kan man ju rulla upp mot Lövsta och vips så är man i Järfälla som tillåter cykling (om jag inte mins fel) + att det finns oändligt med stigar att cykla på :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer