Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tck!Ängby runners cykelavdelning, https://www.facebook.com/groups/1591696071160855. Cyklar en hel del i Grimsta.
Vi som cyklar MTB i Järfälla/Sollentuna https://www.facebook.com/groups/845449442265121
Finns fler på fejjan, glömt namnen.
Vänta nu. Får man inte cykla i skogen i Stockholm öht nu mer?
Ligger på privat(kungens) mark så där är det nog ok ...? Borde väl bara gälla sthlms stads Mark?Hur är det med anlagda spår då? Tänker tex på Fiskartorpets spår som anlagts i samarbete med Kungliga Djurgårdsförvaltningen. Har de rätt tillstånd/dispens? Är det kriminellt att cykla där? Har banläggaren begått en brottslig handling? Är självaste kungen i så fall ytterst ansvarig?
Kungen har dispositionsrätt till Djurdgårdsmarken lärde jag mig just men marken ägs av staten och området tillhör rent geografiskt Stockholm stad där cykling i naturen är förbjudet. Staden skriver inget om undantag någonstans på sin hemsida.Ligger på privat(kungens) mark så där är det nog ok ...? Borde väl bara gälla sthlms stads Mark?
Då är det bara att gräva och bygga utan att riskera några förutsättningar, eftersom inga finns?
Miljöförvaltningen sa:Tack för ditt mail angående vad som gäller angående cykling i Stockholm stad.
Det är idag inte tillåtet att cykla i terrängen inom Stockholms stad, om det inte är skyltat som en cykelväg i fält. Juridiskt bygger detta i korthet på dels § 8 i de lokala allmänna trafikföreskrifterna (https://parkering.stockholm/globala...g-over-allmanna-lokala-trafikforeskrifter.pdf)
som säger att all terrängkörning med fordon är förbjuden i Stockholm stad.
Dels att cykel är ett fordon, vilket beskrivs i 2§ i Lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559), (https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559)
Har du ytterligare frågor om ovanstående behöver du vända dig till Trafikkontoret i Stockholms stad som ansvarar för trafikföreskrifterna.
Känns som att tjänstemännen inom Stockholms stad gjorde det lite väl enkelt för sig genom att förbjuda terrängkörning för alla fordon och inte bara för motorfordon som annars gäller.Jag fick svar från miljöförvaltningen:
Intressant att de gör en hårdare tolkning av lagarna än vad naturvårdsverket gör gällande den liknande diskussionen när det gäller elcykel.
Om inte annat så kommer vi undan med det här:
Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas
med tramp- eller vevanordning och inte
är ett lekfordon.
Min stigcykel är ett rent träningsredskap, aka lekfordon. Alltså är det inte en cykel utan ett stiglekfordon. Tyvärr blir det lite snårigt om man går vidare till definitionen av lekfordon (leksak) och därefter definitionen av leksak. Men mitt lekfordon kan nog anses delvis vara utformad för barn under 14 år. Stora 13-åringar kan definitivt leka med mitt stiglekfordon.
![]()
Lag (2011:579) om leksakers säkerhet
www.riksdagen.se
Men så är jag ju inte jurist heller så jag kanske är ute och stigleker...![]()
I din bil i din ensamhet stör du inte vandrarna. Vandrare: nutidens heliga graal.Men sitta ensam i sin bil i bilkö, det går bra? Monglon.
Jag vill förbjuda människor från att inte cykla mtb.
Dom verkar ha ändrat formuleringen på webb-sidan? Samt satt upp lite mer cykelförbuds-skyltar..?Är det här generella förbudet något nytt eller samma som det pratats om så länge som jag hängt på Happy?
Är det här generella förbudet något nytt eller samma som det pratats om så länge som jag hängt på Happy?
Trafikkontoret sa:"Fordon" syftar även på cykel och andra fordon som klassas som en cykel. I Stockholms stad så får man alltså inte cykla i terräng eller på parkvägar om inte inte sitter en skylt som anger att parkvägen är anvisad som både gång- och cykelbana.
Om du har fler frågor så är du välkommen att återkomma till oss i ett nytt ärende. Jag önskar dig en trevlig dag!
Naturvårdsverket sa:Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.
Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.
På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.