Våffelcrossen i Jönköping.

1817

Ny medlem
Taget från http://cykellistan.blogspot.com/.

Varmt välkommna att delta!

Våffelcrossen!

Vad är Belgien mest känt för? Våfflor och Cyclocross naturligtvis! Kan man kombinera dessa två fantasiska saker? SJÄLVKLART!
Efter inspiration från våra crossande vänner i Stockholm www.kompiscrossen.se drar vi nu igång Jönköpings egna lilla cross-event uppe i Hallbyterrängen. Vi kommer att köra fem tävlingslika träningar under fem söndagar (varannan med start den 23:e okt) klockan 10.00 där vi välkomnar alla som vill testa på Cyclocross med högt tempo och humöret i topp! Vi har försökt att lägga våra tillfällen så att de inte ska krocka med CX cupen 2012.

Hurdå? Vi kommer att köra på en varvbana upp vid Hallbystugan om ca 2km (OBS banan kommer vara enkel att hitta runt på och snitslas ej!) i 40 minuter plus ett varv. Nummerlapp delas ut innan start och skall sättas framtill på cykeln, vi tillhandahåller bunt band.
Banan kommer att premiera dig som åker CX men självklart är du välkommen att åka på vad du vill, MTB, Racer eller mormors gamla REX. Banan kommer innehålla hinder liknade de i CX Cupen. Start avgiften kommer att vara en tjuga (mest för att täcka upp lite småkostnader!) OBS! Banan kommer att vara enkel att hitta runt på och snitslas inte!
Poängberäkning? Yepp! Poängen baseras på antalet deltagare. Är det 15 deltagare får ettan 15 poäng, tvåan 14 o.s.v ner till siste man som får en poäng. Dessutom får de tre första bonuspoäng – ettan 5 bonuspoäng, tvåan 3 bonuspoäng, trean 1 bonuspoäng. Totalt får alltså ettan i exemplet 15+5 poäng, tvåan 14+3 poäng, trean 13+1 poäng, fyran 12+0 poäng ner till siste man som får en poäng. Att delta lönar sig med andra ord alltid.
Totalvinnare? Måste man ha det? Ja, vi tycker det! Vinner ”cupen” gör den cyklist som har flest antal poäng efter årets sista event, och efter att ett resultat/delevent har räknats bort för de som kört samtliga lopp. Innehåller eventet fem lopp räknas alltså bara de fyra bästa resultaten. På så vis har man råd att missa ett lopp utan att missa chansen till en bra placering. Har två cyklister samma poäng vinner den med flest antal höga placeringar.
Dessutom gäller: Alla som kör cross får poäng i Crossklassen, de som kör annan cykel får poäng i ”jag ska snart köpa en cross” klassen

Men våfflorna då? Jodå! Dom äter vi tillsammans i Hallbystugan efteråt, kanske tillsammans med familjen som gått tipspromenixen eller hejat på! Kolla in http://www.if-hallby.se/sok/ för info om tipspromenaden

Ombyte? Gratis i Hallbystugan för medlemmar i Hallby och för övriga en tjuga för dusch/bastu.

Anmälan? Görs på plats, men det vore kalas om du kunde mejla en intresseanmälan senast någon dag innan om du eller flera tänker komma så att vi är lite förberedda på info@ostercykel.se eller ett SMS på 0768-66 55 10

Något annat? Vi gör det här för att ha kul och vill gärna hålla det så enkelt som det går så i princip helt utan funktionärer utan vi litar på varandra och hjälps åt för att få några roliga timmar tillsammans. Som alltid hoppas jag/vi att du inte tränar utan att vara försäkrad? Ett tips är tex. http://www.startklar.nu/plus.htm då detta arrangemang sker helt utan licenser och således försäkringar deltager alla på egen risk!
Och skulle du ha någon i familjen som är med och hejar på får de gärna hjälpa till med att hålla lite koll på antal varv och klockan.

Priser då? Självklart! Öster Cykel är med och sponsrar med lite priser som lottas ut vid varje tillfälle. Och vem vet? Kanske någon leverantör kommer och besöker oss!

När var det nu igen? Söndagen den 23:e Oktober kör vi igång och sen varannan söndag klockan 10.00 med samling nere på stadion vid Hallbystugan (Det gula huset!) Och lägga gärna ett mejl på info@ostercykel.se om du tänker komma så att vi vet! Och skulle du missa det så löser det sig om du dyker upp!

Frågor? Ring Tommy på 0768-66 55 10 eller Victor på 0739 92 43 11

Väl mött vänner av Cross och Våfflor!

Tommy Skagert och Victor Johansson

patrikaxelsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Najs, eftersom detta inte är en tävling tar jag
> för givet att det är fullt tillåtet att köra
> fixed=)

Självklart!

MTBiker skrev:
> Ni får väl slänga ihop en enkel blogghemsida
> för Våffelcrossen!

Nja, tror nog stödet från Cykellistan.se får duga. Varken Tommy eller jag har tid och ork till webbsidor, är hellre ute och tränar till Våffelcrossen=). Dessutom finns det få saker som är så irreterande än dåligt uppdaterade hemsidor/bloggar.

Bara en vecka kvar nu......
Backen är provsprungen och hindren är provhoppade. Leran är dyblöt och gräset tungrullat, precis så det ska vara mao=).
Finns risk för ny maxpuls notering.

Vi får se till att det fotograferas rejält på första våffelcrossen så att fler blir sugna till andra racet! Jag ska göra mitt bästa för att komma då detta krockar med förlovningsmiddag i familjen.

YR.se lovar sol och 10+ under Söndagen:). Mao kan den flossade tempodräkten få stanna kvar hemma om inte risken för överhettning ska vara överhängande. . . . :)

Imorgon är det dags. Vi får hoppas på bra uppslutning så att detta sprider sig mer.
Ska du dit och titta så glöm inte kameran! Bilder behövs för att sprida detta evenemang!

Verkar bli en rätt bra uppslutning av trevligt folk imorgon Kl 10.00.

Har bandat banan idag och vi var några som tog några test varv, lovar lera och blodsmak under morgonen race.
Väl mött!

KÄMPA!!!!

Jag kommer tyvärr inte. Har int i ryggen som en pensionär. Hoppas det kommer upp bilder efter racet. Nästa gång ska jag vara med :)

blev sugen på vofflor iaf, hade gärna varit med om jag jag hade hat en cross, varit barnledig och inte haft ont i ryggen och en bil o körkort. Då hade jag såklart varit där kl 10:00!
Istället blir det voltaren, tr*madol + alvedon och cykelträning med ungarna, eller snarare den grabb som fortfarande klamrar sig fast =)
Finns iofs en liten möjlighet att det blir 3st till idag, det hade varit coolt.

ha det grymt, verkar bli finfint väder iaf.

Bilagor

• Våffelcross 017.jpg
    Våffelcross 017.jpg
    132.5 KB · Besök: 93
Tack alla deltagare och publik!

Blev riktigt lyckat med en hel del startande också i både Mtb och Cx klasserna.
Finns massor av bilder på Facebook, sök på IF Hallby. Har ni mer bilder så upp med dom här.
Resultat kommer finnas inom kort på cykellistan.se.

Den 6 Nov gör vi det igen, Våffelcrossen deltävling Nr2 10.00.

Välkomna.

På Söndag kl 10 kör vi igen! Våffelcrossen deltävling 2.
Samma bana men med ev ett trapp hinder inlagt på lämplig plats också.

Plocka ut hojarna igen så syns vi i Hallbystugan på Söndag.

Jag kommer. Hinner nog få min nya pendlarcross färdig men komme nog ta min titan MTB istället. Ska bli kul att röra på sig lite, är helt under isen.

MTBiker skrev:
> Jag kommer. Hinner nog få min nya pendlarcross
> färdig men komme nog ta min titan MTB istället.
> Ska bli kul att röra på sig lite, är helt under
> isen.

Du är välkommen på vilken cykel som helst men självklart ska du inviga crossen i Hallbys lera.

Bwanatom skrev:
> Jag och super krysset kommer! Har dessutom hört
> att syrran till Super krysset från Nässjö
> kommer!

Perfekt! Inget är som släktträffar. Själv känner jag mig en smula bättre från förkylningen så chanserna att plåga min 'snöman' verkar ljusna.

Repris från förra gången, Mao ett master varv 9.45 för att hitta runt och start 10.00. 11.30 prisutlottning för båda klasserna i bakre rummet i Hallby stugan där 2 bord kommer vara reserverade för skitgrisarna:).
Välkomna!

Attans missar det även denna gång, ska tydligen på 80 års kalas i Linköping. Funderar på att straffa mig själv genom att köra Mera Leras rotiga och steniga bana, vore lagom spännande nu när det är småfuktigt och skitigt i skogen...

Guslar skrev:
> Attans missar det även denna gång, ska tydligen
> på 80 års kalas i Linköping. Funderar på att
> straffa mig själv genom att köra Mera Leras
> rotiga och steniga bana, vore lagom spännande nu
> när det är småfuktigt och skitigt i skogen...

Vadå, han fyller väl 81 också och då kan du ju åka upp istället:).
Du behöver straffas på ml12 banan. Minst 6 timmar i spåret ska du ha.

Idag ska formen putsas för att kunna visa upp mig från min bästa sida på söndag.
Nytt däck sitter på på bakhjulet så denna gång ska jag fullfölja tävlingen.
Ser fram emot stor uppslutning på söndag

Låter bra där sdtbn! Nu får MTB klassen någon att ta rygg på!

Mer reklam för Våffelcrossen på cxswedens sida i detta nu, http://cxsweden.com/ .

YR.no lovar nästan för bra väder, ev får jag gå ut med vattenslangen Lördag kväll för att justera till banan=).

1817 skrev:
> Låter bra där sdtbn! Nu får MTB klassen någon
> att ta rygg på!
>
> Mer reklam för Våffelcrossen på cxswedens sida
> i detta nu, http://cxsweden.com/ .
>
> YR.no lovar nästan för bra väder, ev får jag
> gå ut med vattenslangen Lördag kväll för att
> justera till banan=).

Våffel Victor Ha ha! :)

MTBiker skrev:
---------------------------------------------------
> Våffel Victor Ha ha! :)

Antar att jag kommer få höra det nu ett tag:)

1817 skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -
> > Våffel Victor Ha ha! :)
>
>
> Antar att jag kommer få höra det nu ett tag:)

Det beror på. Slår jag dig imorgon får du heta "second place" :)

> -----
> > MTBiker skrev:
> >
> Det beror på. Slår jag dig imorgon får du heta
> "second place" :)

Du har dom bästa av chanser i morgon. Kan fortfarande bara andas genom en näsborre pga förkylningen, dessutom har träning lyst med sin frånvaro av ovan nämda anledning.....
Sånt som man får ta när man är gift med en förskolelärare som drar med all världens sjukdomar hem=)

1817 skrev:
> > -----
> > > MTBiker skrev:
> > >
> > Det beror på. Slår jag dig imorgon får du
> heta
> > "second place" :)
>
>
> Du har dom bästa av chanser i morgon. Kan
> fortfarande bara andas genom en näsborre pga
> förkylningen, dessutom har träning lyst med sin
> frånvaro av ovan nämda anledning.....
> Sånt som man får ta när man är gift med en
> förskolelärare som drar med all världens
> sjukdomar hem=)

Men hon är snygg!

Ny chans för er som missat denna tillställning nu på Söndag 20/11.

Själv är jag mer taggad än någon gång innan och kommer göra allt för att pulsen kommer gå genom taket!

Välkommna!!

Ni som ska åka till sportmässan denna helg kan jag starkt rekommendera att börja söndagen kl 10:00 med Våffelcrossen för att sedan avsluta med en eftermiddag på mässan.
Garanterad lyckad söndag!!!

sdtbn skrev:
> Ni som ska åka till sportmässan denna helg kan
> jag starkt rekommendera att börja söndagen kl
> 10:00 med Våffelcrossen för att sedan avsluta
> med en eftermiddag på mässan.
> Garanterad lyckad söndag!!!

Helt rätt! Jag har missat de första crossarna och nu är jag sjuk. På söndag ska jag komma, med cykel eller med kamera!

Kul att ni dragit igång våffelcrossen, all lycka till med den, verkar vara GRYMT roliga banor ni har också att dömma av de bilder jag sett på fejjan..

Jag vet, men utan körkort eller mördarmaskin är det ett projekt som måste innehålla någon annan för att kunna genomföras. :)

Guslar: Det var på tiden, hade planer på att åka hem till dig och släpa hit dig på Söndag.

Stizze: Buss, tåg, cykel, lifta, alla dessa sätt är värt besväret för en våffla i Hallbystugan=). Tack för kommentaren ang banan, till på Söndag ska jag försöka få fram ett trapp hinder också.

Eskil: På Söndag gör UCI ett undantag för dina 35mm däck och godkänner det, men bara för den gången=).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp