Väg- och fikatips för 30 mil i Skåne?

Pelikan

Ny medlem
Hej,

Jag planerar att kombinera målarhjälp till föräldrarna med en cykeltur genom Skåne. Eftersom jag är uppvuxen i det nordvästra hörnet få det bli fokus på de övriga delarna. Mycket kust.

Jag har ritat ett utkast till rutt: http://www.bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=271536 med start i Kristianstad.

Skulle tacksamt ta emot tips på:

- bättre/annorlunda vägval
- underbart fika längs vägen

Tanken är en dag i sadeln från arla morgonstund, så det blir inga långa stopp - och alltså inga avstickare som avsevärt förlänger rutten.

Tack!

Pelikan

Tack!

Fika
- da Aldo i Skanör
- Olof Viktors i Glemmninge

Någon som har ett bra tips på fikaställe på östkusten/Österlen?

Café annorlunda är ju fint med all you can eat-fikabuffe. Är du sugen på pizza så kan jag rekommendera friden vid vägs ände som ligger en bit norr om kivik. En annan fikabuffe är mossby kaffestuga som ligger vid mossbystrand på sydkusten.

Senast ändrad:
Tack för alla tips! Känner mig rätt säker på att få fikasuget tillgodosett nu.

Fika
- Friden vid Kivik
- Café Annorlunda i Stenshuvud
- Olof Viktors i Glemminge
- Mossby kaffestuga i Mossbystrand
- da Aldo i Skanör

Ska jag tolka tystnaden kring vägvalsfrågan som att jag gjort bra val där?

Kakbuffén här rekommenderas varmt: http://www.vismarlovsvob.se/

Kräver dock en "liten" avvikelse från rutten. Men kanske lika bra det så slipper du cykla genom Malmö. ;)

Edit: Kan annars rekommendera att använda OSM-ruttningen i stället för Google då OSM har bättre cykelvägar. I alla fall har Google valt rätt dåliga vägar ut från Malmö och upp till Kvidinge. Rutten på vägen närmast Kvidinge är annars livsfarlig då det är vajerräcksväg även om det är en mycket kort bit, bättre att ta den lilla genomfartsvägen/stigen (som är utsatt på OSM) rätt över vägen istället då man kommer på Stenestadsvägen. Ut från Kävlinge finns det också möjlighet att ta ett antal rutter som är bättre att cykla på. Närmast din nuvarande rutt är väl att ta cykelvägen mot Dösjebro och sen vika norrut på lite mindre vägar.

Senast ändrad:
Bra tips och förslag. Det kan vara värt att "offra" den sista kustbiten för att slippa cykla genom Malmö.

Vad sägs om dessa vägval, särskilt sträckan Smygehamn till Kävlinge: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=272259?

Fikamöjligheter
- Friden vid Kivik
- Café Annorlunda i Stenshuvud
- Olof Viktors i Glemminge
- Mossby kaffestuga i Mossbystrand
- Vismarslövs Väv & Bakstuga

Edit: hann inte få med dina edit-tips här!

Senast ändrad:
access skrev:
-------------------------------------------------------
> Rutten på vägen närmast Kvidinge är
> annars livsfarlig då det är vajerräcksväg
> även om det är en mycket kort bit, bättre att
> ta den lilla genomfartsvägen/stigen (som är
> utsatt på OSM) rätt över vägen istället då
> man kommer på Stenestadsvägen.

Man kan snika genom grustaget söder om 21:an också, sen korsar man vägen vid infarten till Kvidinge.

Jag hade hellre kört vänster i Värpinge by till Fjelie och sen norrut till Furulund därifrån, 108:an har väl cykelväg men den är rätt trist.

Eller helt skita i Kävlinge och köra Lomma - Bjärred - Borgeby - Dösjebro och vidare norrut mot Teckomatorp eller Billeberga istället.

Dessutom går en fin kustväg från Barsebäcks hamn ända upp till Landskrona tror jag.

Pelikan skrev:
> Bra tips och förslag. Det kan vara värt att
> "offra" den sista kustbiten för att slippa cykla
> genom Malmö.
>
> Vad sägs om dessa vägval, särskilt sträckan
> Smygehamn till Kävlinge:
> http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=272
> 259?
>

Ouch, den hade inte jag valt. 108:an mellan Svedala och Kävlinge är ruskig och den där stickvägen in mot Sturup benyttjas flitigt av stressade taxichaufförer på väg till och från flygplatsen.

Hellre då köra sig igenom Svedala och ut norrut på Roslättsvägen mot Torup, sen ta höger in på Hyby grindväg mot Hyby och över 108:an till bageriet. Sen tillbaka över 108:an mot Klågerup och mot Grevie/Staffanstorp, Hjärup, Lomma, Löddeköpinge, Kävlinge. Lite sick sack och det kan tänkas att det är en å annan liten backe, men fina vägar särskilt genom Torup.

Personligen skulle jag hålla mig borta från 9an/kustvägen/turistvägen genom Österlen. Upp i landet finns otroligt mycket bättre/vackrare och framförallt lugnare vägar. Det räcker med en väggeneration in i landet (Östra Vemmerlöv-Gladsax/Östra Tommarp-Östra Hoby-Borrby-Löderup-Ingelstorp typ). Om inte annat så slipper man trängas med alla stockholmare och tyskar som prompt måste hålla sig nära havet.

JKolmo skrev:
> Personligen skulle jag hålla mig borta från
> 9an/kustvägen/turistvägen genom Österlen. Upp i
> landet finns otroligt mycket bättre/vackrare och
> framförallt lugnare vägar. Det räcker med en
> väggeneration in i landet (Östra
> Vemmerlöv-Gladsax/Östra Tommarp-Östra
> Hoby-Borrby-Löderup-Ingelstorp typ). Om inte
> annat så slipper man trängas med alla
> stockholmare och tyskar som prompt måste hålla
> sig nära havet.

Jag var lite rädd för att detta skulle kunna komma upp. Har aldrig cyklat på dessa vägar förut. Vill gärna cykla säkert och kustnära. Jag ska titta på ett alternativ som undviker nian så långt möjligt!

Pelikan skrev:
> Nu med lite annorlunda vägval med tipstack till
> marran och NLC:
> http://www.bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course
> =272298
>
> Med följande möjligheter till fikastopp:
>
> 1. Café Annorlunda i Stenshuvud
> 2. Olof Viktors i Glemminge
> 3. Mossby kaffestuga i Mossbystrand
> 4. Vismarslöv Väv & Bagarstuga

Ser fint ut ;-)

Men för att peta lite mer i det (jag blir lite petig ibland), så är vägen mellan Staffanstorp och Kabbarp 90-skyltat (men skåningarna kör betydligt fortare än så) och inte så rolig även om den är bred och fin. Sväng istället vänster i nästa korsning i Staffanstorp och cykla över Lilla Uppåkra, Hjärup och cykelbanan längs Lommavägen/Vinstorpsvägen till Lomma. Och när du kommer dit fortsätter du bara rakt fram till centrum, tar höger in på Strandvägen och fortsätter mot Bjärred. Så får du se havet igen lite tidigare ;-) + att ringvägen runt Lomma är riktigt tråkig.

9:an mellan Ystad och Trelleborg är 50/60/70-skyltad (vad jag kommer ihåg), rätt smal, krokig och går genom många småbyar. Cyklade den en gång i våras, då var det rätt lugn trafik men det kommer nog mer bilar/husbilar/husvagnar med semestern... Är det för jävligt kan du nog rutta om på vägen (t.ex. St Beddinge, Klagstorp och sen höger i 888-korsningen norrut mot Svedala.

Nära kivik ligger en liten avstickare som heter Österrike. Där är det vackert och man kan palla äppel och annat gott sittandes på cykeln : )

Det blev tyvärr en DNS här. En rejäl fotledsstukning stopp för all cykling under min tre veckor långa sommarsemester då jag tänkt genomföra denna cykeltur. Kanske till våren.

Jag kan intyga att glassen på Da Aldo är riktigt smarrig iallafall. Hade dock inte cyklat dit, utan varit och badat.

Tillbaka
Topp