Väga för mkt för ramen?

thumper

Ny medlem
Väga för mkt för ramen?
Kan man väga för mkt för ramen? Knäpp fråga men jag har ingen koll. Sänkte min sadel två snäpp på vägen hem igår och hela cykeln knakade. Fattade inte vad det var tills jag höjde sadeln igen och det blev tyst...

Helt ny cykel snart 2 v gammal bara.
Undrar om det blev för mkt tryck på nått sätt...

Ursäkta mina knasiga frågor :P

Väga för mkt för ramen?
Jo visst kan man väga för mycket för ramen. Många hårt optimerade race ramar bör man nog inte väga mer än 90-95 kg om de skall hålla i längden. Knaket berode nog dock på något annat. Kör forkdeo eller liknanee på sadelstolpen och se om problemet tystnar trots att dj har sadeln där du vill ha den.

Väga för mkt för ramen?
dh_nisse skrev:
-------------------------------------------------------
> alla ramar skall tåla som minst 120kg. någon eu
> grej. därefter är det upp till tillverkarna att
> bestämma

enligt eller för att vadå? Finns ju en del ramar som inte klarar så mycket

Väga för mkt för ramen?
cerro skrev:
> dh_nisse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > alla ramar skall tåla som minst 120kg. någon
> eu
> > grej. därefter är det upp till tillverkarna
> att
> > bestämma
>
> enligt eller för att vadå? Finns ju en del ramar
> som inte klarar så mycket

kan bara svara för vad jag fått höra av olika cykeltillverkare, jobbar med cyklar och frågan har varit uppe mer än en gång. som standard ska en cykel klara minst 120kg. detta avser väl antagligen standard sortimentet

Väga för mkt för ramen?
En fråga angående maxvikter för hjul, om det står max 85 kg på en fälg, gäller den vikten för ett hjul eller är det för ett par likadana hjul, dvs fram och bakhjul tillsammans?

Väga för mkt för ramen?
Jag kommer ihåg en mycket lätt mountainbike som jag en gång ägde, på den stod det max 85kg. Så det finns nog risk för att man ska kunna knäcka ramen. Allt beror väl på hur mycket man väger och hur hårt och tufft man cyklar....

Väga för mkt för ramen?
thumper skrev:
> Det gjorde den!

Skit oxå, då får du nog satsa på en gammal hederlig stålram byggd för gamla hederliga tjocka gubbar istället. :-)

Tillbaka
Topp