Våga vägra tubhjul på cx!!

Jimmie77

Medlem
Fif-n, slitigt som ett djur för att få bort limrester från fälgarna. Efter det så har det limmats efter konstens alla regler, torkats x antal timmar och efter det så har det brottats med korvjäv-n med ett tvivelaktigt resultat. Två-tre dagar senare när du äntligen har fått hjulen på plats så finns det en överhängande risk att du "kavlar" av däcket, limmet släpper pga väta etc...

Annat med kanttråd.. På med däck, i med slang, pumpa i 2,2 bar, KLART, ut och njut!! Tidsåtgång MAX 5 min!

Kan ngn motivera varför man skall hålla på med tub!!

Om limmet skulle släppa av väta är det väl bara att använda vatten när du monterar?

Konstens alla regler ser ut på olika sätt. Ja, tublim är inte för alla men gör man det rätt är risken för att kavla däck ganska minimal.

Jimmie77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ngn motivera varför man skall hålla på med
> tub!!

Genomslagspunka vid lågt tryck och avslitna ventiler.

Tille skrev:
> Jimmie77 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan ngn motivera varför man skall hålla på
> med
> > tub!!
>
> Genomslagspunka vid lågt tryck och avslitna
> ventiler.

Mjo, men det tar fortfarande bara ngn minut och byta slang. Kör med ca 2,1-2,2 bar i mina Conti xking och upplever det som tillräckligt behagligt samt fullt tllräckligt för att undvika genomslag..

Det händer väl att man får punka på ett tubdäck??

Fikasvettot skrev:
> Hur menar du med "avslitna ventiler"?

Jag har en tendens att dra sönder ventilerna eftersom kanttråd och slang rör sig, ffa vid inbromsningar, när jag kör med "tillräckligt" lågt tryck.

Jimmie77 skrev:
> Mjo, men det tar fortfarande bara ngn minut och
> byta slang.

Då har man tappat ett halvt varv.

P.S. Det är egentligen bara på cyclocrosstävlingar som jag ser några större fördelar med att köra tub.

Edit: glömde ord

Senast ändrad:
72 skrev:
> Slippa köpa nya hjul (kanttråd)

Jo, det gick ju bra senast jag lånade av dig... :-)

Tille skrev:
> 72 skrev:
> -----
> > Slippa köpa nya hjul (kanttråd)
>
> Jo, det gick ju bra senast jag lånade av dig...
> :-)

Marodör! Tänkte mest att man slapp köpa ytterligare hjul, om man nu bara har tubhjul...

Vad tror vi om kanttråd med latexslang och ev. NoTubesgägga. Mindre risk för genomslagspunka + känsla. Funkar tubeless btw.?

Å ja man får pumpa, men det är ju som sagt ingen hybrid.

Nej, nej, nej!!! Vågar inte vägra! Superläckert, lätt och kanonbra! Men sen har jag ju en äkta hälft som limmar och gör det jäkligt bra dessutom ;) Fick t.o.m. kommentaren att det var väldigt snyggt limmade däck av Benny på Kumlacrossen :)

da PEF skrev:
> Den här tråden är ironisk va?
> //P

Hehe, fråga mig på Sönd. Förhoppningsvis har jag en anna uppfattning då...Men jag lovar, det fanns inte en uns av ironi när jag höll på med skiten :)

Det är väl egentligen bara värt att köra med tub om man faktiskt tävlar. Eller gillar att meka däck.

Jag som bara fulcrossar och kör lite asfaltspass på min cross skulle aldrig ens överväga tub. Det är ju inte bara mekandet som skiljer, priset gör ju sitt till också.

Luthman Photography skrev:
> Det är väl egentligen bara värt att köra med
> tub om man faktiskt tävlar.

Typiskt..

Johan A skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Det är väl egentligen bara värt att köra
> med
> > tub om man faktiskt tävlar.
>
> Typiskt..

Du missade ju "Eller gillar att meka däck".

Folk får väl köra med vad de vill, men det känns som att fördelarna kommer bäst till pass om man tävlar, eller pendlar skitfort till jobbet och aldrig får komma för sent.

Stuvstaix skrev:
> Funkar tubeless btw.?

Inte enligt mina erfarenheter. Med så långt tryck som man vill ha i crossdäcken så "rapar" däcken och håller inte tätt. Med tryck funkar, men då har man ju tappat största fördelen mot att köra med slang.

Jag körde tubeless förra säsongen och det funkade fint. Till o med SM kördes TL:-). Någon enstaka gång burpade jag ett däck, det handlade då om bra grepp på gräs och med lågt tryck, typ 1,5 bar.
Nu kör jag tub och visst att det är meckigare att fixa men upplevs tryggare självklart då det inte kan burpa och genomslags punka finns inte. Limmar man rätt och är noga så är väl chanserna till att kavla små också.

Tillbaka
Topp