Våga visa vikten - happys egna weight weenie-tråd

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Då var det bättre priser på Ebay :) Länkar det
> jag köper sen.
>
> Det blev i alla fall några kolfiberspacers idag
> så då spar jag hela 5-6g.

Låter som du har många spacers ;)
(Lr ev. ganska tunga sådana)

Cerb skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då var det bättre priser på Ebay :) Länkar
> det
> > jag köper sen.
> >
> > Det blev i alla fall några kolfiberspacers
> idag
> > så då spar jag hela 5-6g.
>
>
> Låter som du har många spacers ;)
> (Lr ev. ganska tunga sådana)

Jag har en 5mm och en 10mm under stammen och en 5mm ovanför. Så då bestälde jag en 15mm och en 5mm :) Original väger 8gr och är i aluminium. Vill minnas att 10mm kolfiberspacer väger strax över grammet :P

Måste jag ner och väga mina på HT'n igen. Återkommer snart...

Jahopp.. fail på mig. Men inte helt.

Original i alu väger 15g och i kolfiber 10g. Men ändå.. det var ju lite mer än jag tänkt. Tur i oturen att jag inte hade skrivit rätt siffra från början.

5gr/cm är det som gäller för kolfiberspacers. Det är ju ändå 30% lättare :) Skitsak i sammanhanget förvisso..

Senast ändrad:
Kristoffer skrev:
> Vanliga kolfiberspacers är inte speciellt lätta,
> satsa på riktiga lättingar ..
> http://r2-bike.com/CARBONICE-Spacer-Steiler-Muelle
> r-Carbon-3g
> Jag har för mig att BBB har en riktigt lätt
> variant. Fast det är lättare utan..

Blir det inte svårt att få rätt lagerspänning då ;-) ? Fast du kanske menar om man också kapar röret och pss spar dubbelt upp.

Titanskruvarna böt jag ut till rostfria diton. Efter att ha dragit av ett par. Inte värt några gram mot eländet när de går av

Jultomten kom tidigt i år, ett konstigt format paket..
Zipp contour sl ss 40cc

Bilagor

• 20131223_213531.jpg
    20131223_213531.jpg
    55.3 KB · Besök: 47
Nytt år, nya hjul. eller något sådant. Sist jag byggde hjul till min Scalpel vägde de 1003g. De nya blev lite tyngre:
img_20140114_213413.jpg

grump skrev:
> Titanskruvarna böt jag ut till rostfria diton.
> Efter att ha dragit av ett par. Inte värt några
> gram mot eländet när de går av

Ett påpekande, rostfria skruvar är lika tuffa som grad 5 titanskruvar.
Alltså du drar lika lätt av på båda, vill du ha saker som håller så minst 8.8 eller 12.9 STÅL skruv.

Jag för min del använder gärna titanskruv men då av grad 5, det finns butiker som inte vet vad de säljer därav prestandaskillnaden.

Jag smyger in en allmän viktfråga här bland visade lätta delar. Jag har ett projekt som än så länge bara är påbörjat i mitt huvud och som lite kladdande i ett excelark. Min fråga är då vad man använder för bra nyckeltal för att utvärdera pris kontra vikt? Jag vill nämligen bygga så lätt som möjligt på tajt budget.

Hur tänker ni? Viktminskning dividerat med uppgraderingskostnad för lättare del, alltså g/kr, känns ju som en schysst start. Kr/g blir ju i princip samma sak, fast inverterat. Med vad är rimligt? Och hur utvärderar jag om det är bättre att köpa lättare styre, sadel eller styrstam, utan att behöva prova 1000 kombinationer av styren, sadlar och styrstammar?

Är det vidare rimligt att multiplicera all viktminskning i roterande massa med två för att jämföra investeringskostnaden på hjul, däck etc mot kostnaden på drivlina, bromsar etc?

Ensamvargen skrev:
> rING cHALMERS tEKNISKA hÖGSKOLA!?

Eller konstfack

När mellanskillnaden i gram mellan gamla och nya är runt 20kr känns det okej, Alltså 1000kr för en minskning på 50g
Mer än det så ska det vara något speciellt

ol__ skrev:
> Jag smyger in en allmän viktfråga här bland
> visade lätta delar. Jag har ett projekt som än
> så länge bara är påbörjat i mitt huvud och
> som lite kladdande i ett excelark. Min fråga är
> då vad man använder för bra nyckeltal för att
> utvärdera pris kontra vikt? Jag vill nämligen
> bygga så lätt som möjligt på tajt budget.
>
> Hur tänker ni? Viktminskning dividerat med
> uppgraderingskostnad för lättare del, alltså
> g/kr, känns ju som en schysst start. Kr/g blir ju
> i princip samma sak, fast inverterat. Med vad är
> rimligt? Och hur utvärderar jag om det är
> bättre att köpa lättare styre, sadel eller
> styrstam, utan att behöva prova 1000
> kombinationer av styren, sadlar och styrstammar?
>
> Är det vidare rimligt att multiplicera all
> viktminskning i roterande massa med två för att
> jämföra investeringskostnaden på hjul, däck
> etc mot kostnaden på drivlina, bromsar etc?

Nu försöker du kvantifiera något tämligen godtyckligt för att rationalisera ett beslut och...ptja, det går inte. Du kan ställa upp vilka algoritmer som helst - men det kan aldrig ge dig ett objektivt svar (eftersom du själv bedömer dessa nyckeltal och dess relation till varandra). Lätt är bra, men bra är bättre. Värt att ha i åtanke är att vikt inte är ett isolerat fenomen, utan att det mer ofta än sällan (framförallt i en lägre prisklass) är så att i stort sett alla andra postiva faktorer (hållbarhet, styvhet) står i motsats till vikten. Och är det inte så; ja, då är det mer eller inte alltid den utökade produkten (kvalitetskontroll, arbetsförhållanden, garantier - men också kanske glossiga annonser) som rationaliserats bort.

Senast ändrad:
Du har fel på en punkt - jag försöker inte rationalisera ett beslut, jag försöker krångla till det ;) I övrigt har du helt rätt, allt är väldigt objektivt och vikten är långt ifrån allt. Styvhet och framförallt hållbarhet är viktiga parametrar i tankar och därmed tvivlar jag på någon superlätt skapelse i slutändan.

Vidare tar jag inte med viktaspekten i projektet bara för att få en lätt slutprodukt, utan också för att skapa en extra utmaning i själva byggandet. Dumt? Kanske. Kul? Kanske. Den som lever, och provar, får se :)

Mange. skrev:
> När mellanskillnaden i gram mellan gamla och nya
> är runt 20kr känns det okej, Alltså 1000kr för
> en minskning på 50g
> Mer än det så ska det vara något speciellt

20kr/sparat gram är ju riktigt bra pris.

ol___ Beror mycket på vad cykeln väger nu och så med. 70kr/sparat gram är inget konstigt när det börjar bli lätt som <6kg racer <8,5 XC fs. Sen gäller det att det passar ens krav och önskemål med, svårt att räkna på de.

Jag skulle lägga energi (och pengar) på ram och hjul. Hitta en ram med rätt geometri och vettig vikt. Hjul går det ju att köpa kineser till bra pris även om jag hellre skulle köpa "riktiga" hjul..

Sedan gäller det att inte åka dit på tunga delar, sadel, sadelstolpe mm går det att spara mycket vikt på utan att det kostar så mycket, såg tex Tune Speedneedle på K&S tidigare idag eller min favorit Saevid... Små delar spelar rätt stor roll efter ett tag.

SRAM eller Campagnolo är i regel betydligt lättare än Shimano, hel grupp gör det (oftast) billigare.

Ha i åtanke vilka delar som är billiga/enkla att byta framöver. Ett rambyte är betydligt trixigare än att byta eller trimma en bakväxel.

Ja, det känns som att de bästa investeringarna är ram, gaffel och hjul. Där finns initialt en mycket god viktbesparing per krona. Jag tänker nog lägga energi och pengar på schyssta hjul som prio ett. Bra hjul är kärnan till en bra hoj sägs det, och dessutom är det lätt att flytta vidare hjul om jag inte blir nöjd med ram.

Bland övriga komponenter tänker jag att vevpartiet är bra att banta eftersom det är en tung komponent och därmed borde det vara enklare att plocka bort gram. Samtidigt tycker jag det verkar som att vevpartierna snabbt blir ganska mycket dyrare när de blir lättare. Och samtidigt vill jag ha ett tåligt vevparti som inte grinar för lite lera.

Tack för alla tips förresten, det glömde jag säga :)

Kinastolpe, som Climax men utan dekaler. 140g som utlovat på ebay.

Jag knäckte nyligen en rail på min Saevid sadel. Så jag köpte ett bättre stöd för railen från Exotic. Den väger 14g precis som orginalet i alu, dock med annan radie så det blev till att slipa lite på stolpen. Ska bli intressant att se hur det håller.

Bilagor

• Photo 2014-01-27 20 19 53.jpg
    Photo 2014-01-27 20 19 53.jpg
    29.5 KB · Besök: 37
  • Photo 2014-01-27 19 48 20.jpg
    Photo 2014-01-27 19 48 20.jpg
    25 KB · Besök: 46
  • 20140129_215301.jpg
    20140129_215301.jpg
    69.6 KB · Besök: 43
Saevid håller vikten. Sist jag beställde öppnade de typ 15 min i månade för att de inte kunde producera mer. Nu kom grejerna snabbt och i fin kartong. Roligt att de lyckats växa!

Bilagor

• Photo 2014-01-27 19 48 40.jpg
    Photo 2014-01-27 19 48 40.jpg
    30.4 KB · Besök: 38
Lite bilder från mitt kinaprojekt:

Photo2013-12-27235620.jpg

Photo2014-01-24215324.jpg

Photo2014-01-07125353.jpg

Okapat styrrör:
Photo2013-12-04183150.jpg

Lätt vet jag inte, vad säger Happy?

Edit: Lade till en bild på gaffeln

Senast ändrad:
31,6x410mm. Passande lagom bekväm inte för tung sadel ska på. Nu hoppas jag bara den kommer hålla...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    53.3 KB · Besök: 38
Styret jag har väntat på ett tag har äntligen hittat sig hit, 7g under claimed var en trevlig överraskning ;)

Bilagor

• 20140314_105326.jpg
    20140314_105326.jpg
    48.1 KB · Besök: 36
Mange. skrev:
> Styret jag har väntat på ett tag har äntligen
> hittat sig hit, 7g under claimed var en trevlig
> överraskning ;)

Skall man verkligen vara nöjd med det på just ett kolfiberstyre?;)

Inte WW, utan nu fokus på funktion. Men jag slänger upp bilderna ändå (sparade 132g på bytet)!

image.jpg

Easton EA 90 100mm (ej dekaltrim)

image.jpg

Syntace P6 Hiflex 31.6 X 400nåt

Kommer bilder på några Thunder Burt 27.5 vad det lider.

Någon som har tips på lätta slangar till cross? Tycker de flesta slangar som är specade för 35-däck verkar vara av tung trekkingstandard.

ol__ skrev:
> Någon som har tips på lätta slangar till cross?
> Tycker de flesta slangar som är specade för
> 35-däck verkar vara av tung trekkingstandard.

Racerslang? Jag körde hela vintern med en 23/25mm contislang i ett 40mm dubbdäck. Latex om du vill lyxa till det.

Ok. Funderade om de var så pass töjbara, men då kan jag ju börja med att prova det. Racerslang har jag ju till och med i lådorna :)

Nu var det kört igen. Har lyckats köpa halvlätta funktionella saker till senaste hojen. Fast nu ramlade det in ett lätt paket från R2. Höjdpunkterna!

image.jpg

Tune Komm-Vor 96g. Uppgivet 98g.

image.jpg

New Ultimate Evo Flatbar 62cm 101g. Uppgivet 102g.

image.jpg

Eclipse-slangar 27,5/29" 123g (60 + 64g). Uppgivet 116g.

Cerro: Roligt att höra! Att köpa nya sadelmodeller är lite läskigt, speciellt när de är dyra, men jag har varit nyfiken på Komm-Vor ett tag.

Kör du den på landsväg också då?

Tune Komm-Vor satt ju som gjuten i röven! Tre timmar rätt oteknisk distans idag, och helt oskadat akterparti! Jag tror jag har en vinnare! Ser ju så grumt kompromisslös ut dessutom.

220g lägre roterande vikt tillsammans med Thunder Burt blev en kvick upplevelse. Rappt, men för liten luftkamnare för min smak.

Tillbaka
Topp