Våga visa vikten - happys egna weight weenie-tråd

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> HasseL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > richardtenggren skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fast det blir ju lättare med med maxxis
> > > flyeweight slang tror jag, fast man kan ju
> inte
> > > köra lika lågt tryck :)
> >
> >
> > Lättare än tubless?
>
>
> Jag kan verkligen rekommendera Maxxis Flyweight.
> Det är en billig uppgradering på rätt ställe.
> Brukar gå lös på ca. 280kr för två stycken.
> På XC kan jag dock tänka mig att vinsten mot
> Tubeless är marginellt. Punkarisken på båda är
> rätt liten. Däremot så kostar ju en flaska
> Stan's vad en slang gör men räcker längre. Så
> det är nog hugget som stucket.
>
> Mina Flyweight vägde in på 93/94g.

Kung_Gustav: Hur håller de då?

Gamla Bomber 55 TI

2014-08-1420.20.57.jpg

2330 gram

Nya Pike utan kapat rör:

2014-08-1420.21.41.jpg

1866 gram

-464 gram till ;)

Nu skall jag bara få dit den jäveln på ramen oxå men det blir nog en egen tråd om detta..

Senast ändrad:
HasseL skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > HasseL skrev:
> >
>
> > -----
> > > richardtenggren skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Fast det blir ju lättare med med maxxis
> > > > flyeweight slang tror jag, fast man kan ju
> > inte
> > > > köra lika lågt tryck :)
> > >
> > >
> > > Lättare än tubless?
> >
> >
> > Jag kan verkligen rekommendera Maxxis
> Flyweight.
> > Det är en billig uppgradering på rätt
> ställe.
> > Brukar gå lös på ca. 280kr för två
> stycken.
> > På XC kan jag dock tänka mig att vinsten mot
> > Tubeless är marginellt. Punkarisken på båda
> är
> > rätt liten. Däremot så kostar ju en flaska
> > Stan's vad en slang gör men räcker längre.
> Så
> > det är nog hugget som stucket.
> >
> > Mina Flyweight vägde in på 93/94g.
>
>
> Kung_Gustav: Hur håller de då?

Mina höll väldigt bra. Två punkor men det var under min endurodebut som började med HT och rejäla genomslag tack vare otroligt lågt tryck. Det man inte har i dämpning tar man ur luft, så att säga.

Jag skulle våga påstå att de håller lila bra som vilken annan slang. När väl punkan är de facto brukar sällan slangens tjocklek avgöra. Om man inte kör 3-400g DH-slang eller liknande vill säga.

För alla som kör med Contis originalslang, som följde med i CV-däckpaketet, så spar man in 217g totalt på båda hjulen.

Nu blir det lätt blandat med tungt. Mitt paket till ML12h dök upp idag, förutom bl.a. massa slang och ny fräsch cykeltröja innehöll det:

image.jpg

Maxxis Ikon med extra allt 27.5x2.35. Kralligt...

image.jpg

Billiga Ritchey-pedaler med stålaxel. Lätt! Hoppas att de inte skämmer ut sig efter mina Time...

ol__ skrev:
> Spd-kompatibla ritcheys va? Intressant. Vad är
> "billigt"?

Ja, det ska det ju vara. Många år sedan jag körde Shimano men klossarna ser identiska ut.

Kostade 63.01Eur från Bike24, finns en lättare och lite dyrare variant också.

Jag är ledsen men dom där Ritchey pedalerna är ingen höjdare.

Mina jag hade var allt utom kompatibla med mina SPD-klossar. Det var lögn i helsike att klicka ur. :(

Men jag har hört vissa som tycker dom är bra så jag kanske bara hade otur...

Jag har haft äldre ritcheys, och det har lirat bra tillsammans med spd, men jag vet ju också att det finns egna klossar så jag ville fråga. Jag skulle ibland vilja ha lätta(re) spd-pedaler, samtidigt känns det som ett par m520 (heter de va?) aldrig vill dö. Köpa dyra pedaler som håller sämre och tjäna 50 gr är ändå inte så värt i mina ögon.

Hoppsan! Funkar inte pedalerna med andra tillverkares klossar? Är m520 hållbarare? Ja, jävlars vad jag blivit lurad.

Köp Time då, surgubbar. Om ni vågar, för risken finns att ni inte har så mycket mer att gnälla på sen.

;-)

Förlåt.

Dom var jätte bra mina Ritchey. Man fick bara använda axlarna när man stannade. Somliga kanske vänjer sig. Inte jag.

Jag testade båda klossarna.

Freddie L skrev:
> Hoppsan! Funkar inte pedalerna med andra
> tillverkares klossar? Är m520 hållbarare? Ja,
> jävlars vad jag blivit lurad.
>
> Köp Time då, surgubbar. Om ni vågar, för
> risken finns att ni inte har så mycket mer att
> gnälla på sen.
>
> ;-)

:)

Jag funderade och tänkte högt bara. "Hållbarare" vet jag inte, men hållbara vet jag. Mina ritcheys är också hållbara, men inte av lätt variant dock.

Time hade varit intressant att testa... men jag är för bekväm/lat :)

Fick ett super tillfälle att fortsätta med mitt projekt med tanke på att min Enduro/DH hjul gick sönder efter en platt landning och min hjul fixare är och kör Trans Provencale.

Nytt hjul (eller gammalt jag hittade i förrådet. Mavic Crossride med Maxxis Ikon 2,20 160 mm skiva):

2014-09-2213.13.30.jpg

1741 gram

Gamla hjulet Halo 4Xr med 180 mm skiva och Maxxis High Roller 2,35 på 180 mm skiva:

2014-09-2213.12.55.jpg

2300 gram

Minus 560 gram

Nytt hjul (Mavic Crossride med Maxxis Aspen 2,35 180 mm skiva)

2014-09-2213.21.18.jpg

1687 gr

Gamla hjulet Halo Halo Chaos med Maxxis Ardent 2,40 203 mm skiva:

2014-09-2213.22.48.jpg

1911 gr

Minus 224 gram

Nya fästen för bromsarna också så klart:

2014-09-2213.28.54.jpg

48 gram

Och de nya:

2014-09-2213.29.04.jpg

40 gram

Minus 8 gram

Totalvikt just nu:

2014-09-2213.49.53HDR.jpg

13.34 kg.

Och med tanke på att det sitter en tung bakdämpare på fortfarande som väger 520 gr och har beställt en ny Rock Shox på 335 gr så försvinner det 195 gr till plus att det är chainguard på fortfarande. Och sedan har jag en Fox dämpare utan Piggy Back jag funderar på att köra istället i XC-version på min cykel.

Och att varken däcken eller hjulen är speciellt lätt. Carbon kommer nog så för eller senare.

Men en Banshee Rune med 160 mm fram och 150 mm bak är oki än så länge.

Men nog skall jag kunna få bort 350 gram till så den väger in under 13 kg hoppas jag.

jofahjalm skrev:
> Varför gör du sådär med den stackars cykeln?

För att jag använder den till AM. Allt från dansk DH (men med andra fälgar och däck) till XC.

Det är väl onödigt att släppa runt med för mycket vikt? Varför släppa på 14,5 när man kan släppa runt på 12.??

Har bara en cykel. Så bäst att ha den som AM ;)

jofahjalm skrev:
> Det ser ut som du bygger en mycket dålig xc av en
> bra am.

Eller en bra Kombocykel? XC är den väl iofs inte med dessa fälgar och kedjestyrare, dropperpost och Pike?

Som jag har skrivit tidigare så har den både gått några 8 h, 12 h och 24 h race. Och första helgen i okt så skall jag förmodligen köra 120 km race på den. Och för mig funkar den super till detta.

Och då jag har en hel del andra fritidsintressen som kostar pengar, tar tid så är jag nöjd med en cykel som jag kan göra allt med. Och med min Rune kan jag göra det just nu. Sedan att jag förmodligen skiftar den till en Spitfire eller en Santa Cruz till våren är en annan sak.

Och som sagt. Bara byta skivbromshållarna och hjul så har jag en grym cykel som funkar till allt utförs som jag kör. Och om jag byter bakdämpare till Monarch RT3 så behöver jag inte ens byta bakdämpare.

Senast ändrad:
Jag tyckte snarare det lät som du la väldigt mycket pengar på saker som inte gör så stor skillnad. Jag förstår att man vill byta däck, men sen känns det väldigt kuriosa.

jofahjalm skrev:
> Jag tyckte snarare det lät som du la väldigt
> mycket pengar på saker som inte gör så stor
> skillnad. Jag förstår att man vill byta däck,
> men sen känns det väldigt kuriosa.

Jo jag har köpt en ny Pike. Det är det dyraste. Och nya pedaler för jag kommer inte överens med SPD så jag vet inte riktigt vad jag har lagt pengar på saker som inte gör så stor nytta? Och Pike är dessutom i 27,5 så jag kan flytta med den till nästa hoj.

En Pike är du såklart värd och ett bra köp. Jag tänkte mer på att du ska ha 3 dämpare och byter bromsskivor mellan turerna. Det låter som väldigt mycket meka för en liten förändring.

jofahjalm skrev:
> En Pike är du såklart värd och ett bra köp.
> Jag tänkte mer på att du ska ha 3 dämpare och
> byter bromsskivor mellan turerna. Det låter som
> väldigt mycket meka för en liten förändring.

Nej jag byter bara hållarna till bromsarna. 203 och 180 fram är olika storlekar och 160 och 180 bak oxå. Skivorna sitter ju på hjulen hela tiden.

Och jag har ju en Fox dämpare sen förut för XC om jag vill byta. Men tror inte det är mer än 90 gram skillnad mot Monarch RT3. Och som jag skrev här ovan så kommer jag inte byta när jag väl får den dämparen.

Om jag hade gått till det extrema så hade jag börjat byt ut vevpartiet, kassetterna som är aptunga och så vidare. Nu har jag bara bytt det lätta som ger mycket.

Vänta bara tills jag börjar byta ut bultarna på skivbromsarna till dessa: http://t-bolt.dk/index.php?page=sho...y_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=2&lang=da då börjar vi snacka extrem jakt ;)

Slarvade bort två skruvar till bromskivorna så passade på att beställa nya så klart.

De gamla:

2014-10-0810.53.24.jpg

13 gram per hjul.

De nya i titanium:

2014-10-0810.54.13.jpg

7 gram per hjul.

Så där "försvann" 12 gram till.

Och på en gång så passade jag på att byta skruvarna till bromsoken och styrstammen till titanium skruvarna.

Och där tjänade jag ytterligare 32 gram.

Nu så är den under 13,3 kg.

Ny bakdämpare kommer till våren och nya fälgar för Enduro och DH från samma tillverkare som bultarna. Så i April så är Rune nere på 12,9? kg. Och då är det dags att byta ram till Spitty tror jag för att matcha de andra cyklarna.(Bianchi Celeste) Och för att jag tror att Jag inte är i behov av 160 mm bak här i Danmark.

Skogling skrev:
> Hoppas du får bort dem när det behövs bara. :o

Varför skulle de inte gå att få lös? Theis har sålt titanium skruvar i ett par år till massa av folk som cyklar DH i hela världen?

Ok bra. Jag kör ej Ti på mina skivor. Dels för att dom kan fastna och dels gå av... Men det kanske bara är jag. ;)

Skogling skrev:
> Ok bra. Jag kör ej Ti på mina skivor. Dels för
> att dom kan fastna och dels gå av... Men det
> kanske bara är jag. ;)

Nu är jag förvirrad av dig Skogling.

Vanliga stålbultar brukar ha en brottstyrka på ca 800 MPa och mina titanium har 900 MPa

Och att de fastnar det vet varken han eller jag något om..

Skogling skrev:
> Men då så. Kör Ti. ;)

Inte bättre att du förklarar vad du menar?

Nä, jag orkar inte forska i det. Det vara bara något jag läste på något forum, möjligen WeightWeenies, för en massa år sedan när jag stod begrepp att köpa Ti-skruvar till mina skivor.

Jag blev då osugen på efter vad jag läste... Folka hade lite problem. Men det funkar säkert jätte bra om man gör rätt.

Jag har f.ö. Ti-skruvar på samtliga styrstammar. ;)

Jag vill också minnas att jag har läst på det där stora internet att kraften som utvecklas i princip kan tas upp av två skruvar. Anledningen till att ha sex är framförallt för att skivan inte ska slå sig. Börjar den göra det blir det ju lite andra vinklar på krafterna. Så, jag är förvånad över att det inte skulle hålla.

ol__ skrev:
> Jag vill också minnas att jag har läst på det
> där stora internet att kraften som utvecklas i
> princip kan tas upp av två skruvar. Anledningen
> till att ha sex är framförallt för att skivan
> inte ska slå sig. Börjar den göra det blir det
> ju lite andra vinklar på krafterna. Så, jag är
> förvånad över att det inte skulle hålla.

När vi ändå är inne på kunskap från internet vill jag minnas att jag för några år sedan läst om en cyklist på världscupen som körde med 3 skruvar. Tror det var någon av de bättre cyklisterna från från Schweiz.

Titan(ium) + aluminium = korrosion.

Kopparpasta har jag använt där ti möter alu. Vet inte om man ska ha något annat anti-seize, köpte det mest för att internet säger att det ska fungera.

BjornR skrev:
> Titan(ium) + aluminium = korrosion.

Aha, det är så. Intressant. Titan + stål, vad händer där? Hur mycket hjälper vanligt fett för att förhindra korrosionen?

Det handlar om galvanisk korrosion och elektrod potentialen hos materialen, eller skillnaden mellan dessa. Det är även dumt att använda vanlig spik när man monterar koppartak...

loctite är alltid bra att ha på skivbromsskruvar, har haft lite för många rena skruvar i år som lossat.

Har man problem med korrosion kan man göra som jag kommer göra nästa år annars, köra med aluskruvar :) Lättare än titan och för skivan håller de lika fint.

Får lägga upp bild på mitt vevparti ikväll istället så vi får fler bilder i tråden och lite mer titan ;)

Tillbaka
Topp