Våga visa vikten - happys egna weight weenie-tråd

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Nästa del i pusslet.
Nu saknas bara ekrar och nipplar som jag hoppas kommer i morgon!

winnerbreads.jpg

DT Swiss 350 Big Ride CL 150x15 (174 g)
DT Swiss 350 Big Ride CL 190x12 (300 g) bytt till XD-body och QR endcaps
Shimano SM-RT81 160 mm (123 g)
Shimano SM-RT81 180 mm (149 g)

(specificerad vikt inom parentes)

Senast ändrad:
Färdigbyggt:
DSC_0619.jpg

Komplett med däck, skivor, tejp, gucka, ventiler:
DSC_0637.jpg

Totalt sparade jag 3664 - 2483 = 1161 gram fram och 4008 - 2867 = 1141 gram bak.
2.3 kg lättare fatbike alltså. 4,42 kr/gram.

Spec:
Light bicycle 65 mm kolfiberfälg
DT Swiss 350 Big Ride nav
DT Comp 2.0/1.8 ekrar
No-name 12 mm mässingsnipplar

Senast ändrad:
Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt Kristoffer!!
> Får man fråga vad priset vart för kalaset?

10170 kr. :(

Eveningstar skrev:
> Rompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grymt Kristoffer!!
> > Får man fråga vad priset vart för kalaset?
>
> 10170 kr. :(

Uff... FyFn...

Snyggt byggt Eveningstar.

Jag fick i helgen äntligen klart bytet till 65 mm fälgar från Yishun. De landade på ungefär samma vikt, 884g fram. Mina fälgar är ca 20g lättare, DT Rev ekrar ca 30 g lättare medan de gamla Hopenaven lär väga lite mer än dina, speciellt bak.

Jag upplever det som att däcken fick lite bättre grepp med 65 mm fälgar vs. tidigare 47 mm. Däcken sitter också grymt bra på fälgarna så det blir inga problem med slanglöst och lågt tryck.

2016-01-1115.58.36.jpg

Fatbiken väger nu in på 10.35 kg.

2016-01-1116.10.02.jpg

Jeppe_E skrev:
> Eveningstar skrev:
> -----
> > Rompa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Grymt Kristoffer!!
> > > Får man fråga vad priset vart för kalaset?
> >
> > 10170 kr. :(
>
> Uff... FyFn...

Beror väl på hur man ser det. Nu har min White kostat ungefär 20k. Instegsmodellen av Canyon Dude går på 22.7k och den anses inte vara okristligt dyr?
Det är iaf inte 50k som vissa verkar ge för sina lvg-cyklar. ;)

Eveningstar skrev:
> Rompa skrev:
> -----
> > Grymt Kristoffer!!
> > Får man fråga vad priset vart för kalaset?
>
> 10170 kr. :(

Galning.

castrello skrev:
> cerro skrev:
> -----
> > Ny spindel till mitt vevparti, kolfiber som var
> > 16g lättare än alu
> >
> https://cerrol.files.wordpress.com/2016/01/dsc_020
>
> > 41.jpg
>
>
> Att köpa kolfiberspindel för att spara 16 g
> måste ju bli astronomiskt dyrt i g/peng....?

Om man köper ny ja, men inte om man köper beg

Selle Italia Flite Titanium med lagom patina.

Ritchey wcs kolfiber.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    49.8 KB · Besök: 63
  • image.jpeg
    image.jpeg
    57.7 KB · Besök: 64
Nicathu skrev:
> Ja jäklar cerro, dom får mina vanliga S-Works
> att kännas tunga! Är dom lika styva som 2015
> S-Works?

Jupp, lite omgjord sula på de nya men samma stiffness index

Oval 32t från absoluteblack
20160204_193909.jpg

Iscg mextex, också från absoluteblack
20160204_193838.jpg

20g hardware ingick också, undrar om allt behövs

Bashen är något som jag har väntat på, alltså som produkt, en enkel taco för 34t rund. AB visade lite bilder på eurobike i höstas, och nu finns det äntligen =)

Senast ändrad:
Klämde på en elektronisk grupp idag. Grymt med trådlöst Sram Red eTap, 2 reglage och båda växlarna med batteri:
DSC_0352.JPG

cerro sa:
Klämde på en elektronisk grupp idag. Grymt med trådlöst Sram Red eTap, 2 reglage och båda växlarna med batteri:
Haha, mitt Dura Ace 7900-växelsystem (reglage, fram- och bakväxel, Yumeya växelwireset) väger 662 gram. Måste säga att av alla elektroniska system som finns så skulle jag nog helst välja eTap.

DSC_0724.jpg

Spännande!

Tyvärr 81 gram tyngre än det "SRAM S2200 carbon" som satt på original. Förhoppningen är att de 81 grammen ska vägas upp på annat sätt. =)

Amatörweightweenin funderar :)

Snabbkopplingar finns ju en uppsjö, där de lätta (40-50 gr) är flertalet representerade i en ganska bred prisklass. Vilka kan man då lita på? VIll ju inte något som skramlar av.
Är kinakolsadlarna ren skit? Kostar ju inte så mycket så sugen på att testa, men vill inte heller tillämpa köpochslängkonsumtion.
Lätta flaskställ finns också en uppsjö, samma där. Spelar ingen roll? Eller kommer jag tappa flaskorna lättare med vissa?

ol___: Tune DC är lätta och riktigt bra, kör med de på racern och kört med de både på mtb och racer innan.

Satsa på kvalitet du kan lita på eller reklamera om de skiter sig tycker jag. Köpochslängkonsumtionen förstör även för utvecklingen av nya produkter.

Lätta flaskställ kan vara bra eller dåliga oavsett om de är billiga eller dyra. Jag har kört Tune Wasserträger Uni på mtbn men på lvg klarade de inte hålla kvar flaskan. På lvg har jag kört Arundel Mandible men numera bytt till Specialized S-Works Rib Cage som är lite lättare. Arundel Mandible är väl rankade som de absolut bästa och har hyfsad vikt med sina 26g.

Jag har testat både Tune och KCNC. Dom är ok men håller man på och rycker och har sig som jag gör, så vill dom gärna flytta på sig bak. Åtminstone på min racer.

Jag kör med 85 grams FFWD. Inte jätte lätta. (Ihålig stålaxel.) Men bakhjulet sitter fast hårdare iaf...

Skogling sa:
Jag har testat både Tune och KCNC. Dom är ok men håller man på och rycker och har sig som jag gör, så vill dom gärna flytta på sig bak. Åtminstone på min racer.

Jag kör med 85 grams FFWD. Inte jätte lätta. (Ihålig stålaxel.) Men bakhjulet sitter fast hårdare iaf...

Rycker i hjulen? ;)

Angående flaskställ så kan jag rekommendera mighty ställen som finns på R2-bike.com, kostar under 300:- och väger typ 11g. Har aldrig tappat en flaska i ett sånt...
Skulle det gå sönder så är det inte ett Kina företag :)

cerro sa:
ol___: Tune DC är lätta och riktigt bra, kör med de på racern och kört med de både på mtb och racer innan.

Satsa på kvalitet du kan lita på eller reklamera om de skiter sig tycker jag. Köpochslängkonsumtionen förstör även för utvecklingen av nya produkter.

Lätta flaskställ kan vara bra eller dåliga oavsett om de är billiga eller dyra. Jag har kört Tune Wasserträger Uni på mtbn men på lvg klarade de inte hålla kvar flaskan. På lvg har jag kört Arundel Mandible men numera bytt till Specialized S-Works Rib Cage som är lite lättare. Arundel Mandible är väl rankade som de absolut bästa och har hyfsad vikt med sina 26g.

Jag gillar planet-x flaskställ i kolfiber. Bra pris och hyggligt lätta vill jag minnas. De sitter på cx / lvg hoj.
I skogen har jag en såndär spez som man lastar in i från sidan. Får inte plats annat i ramen.

http://www.actionsports.de/en/blackburn-racing-bottle-cage-slick-black-110 Den här köpte jag lite på chans. Känns ju lite ranglig men har inte tappat något från den än. 23g för 7,5 euro är ju okej antar jag.

Bild på originalsadel (fotar annars aldrig en våg). Bytte mot en selle italia slr xc (210g)... Gick på 395 hos allebike. Deras egna sadlar såg bekvämare ut (fanns både i kol och alu) men kostade mer. 590 / 990 har jag för mig.

Bytte styre och handtag igår och sparade in 225g. Sadeln sparade jag in 115g på.
En lättare sadelstolpe skulle inte sitta fel. 290g väger originalet (anthem 29").

Tror man får vara nöjd om man kommer ner till 11,5kg utan att råna banken.

Bilagor

• 2016-02-16 21.22.43.jpg
    2016-02-16 21.22.43.jpg
    177.6 KB · Besök: 66
Jag har kört Specialized Zee i kolfiber som jag är mycket nöjd med, aldrig tappat en flaska. Vikt vet jag inte.

Är det någon som kan tipsa om en lätt sadelstolpe måntro? Diameter 30.9, 400mm lång (har 15-16cm instick men det kanske är bra bara) och med setback runt 20-25 mm helst.
. Gärna en billig.

NickPick sa:
Är det någon som kan tipsa om en lätt sadelstolpe måntro? Diameter 30.9, 400mm lång (har 15-16cm instick men det kanske är bra bara) och med setback runt 20-25 mm helst.
. Gärna en billig.

Lätt och billig är ingen bra kombo.

400g paret är okej för ett par skor i storlek 44
14562091743341058089112.jpg

Titanskruvar, vilka ska jag ha till klossarna och vart finns de att klicka hem från?
Pedalerna är look om det finns brickor och skruvar som paket

Senast ändrad:
marr sa:
NickPick sa:
. Gärna en billig.

Lätt och billig är ingen bra kombo.

Så kan det ju vara, men jag har tex inte lust att lägga 330 euro för en mcfkstolpe... Dyra gram det!

Originalet väger 290g. Måste finnas någon som ligger runt 190g till hyfsad kurs kan man tycka.

Annars blir det väl en giant originalstolpe. 205g iofs.

Originalsadel, styrstam, styre och handtag vägde 936g.
Nu är vikten 508g med aerozine 90mm stam, selle italia xcsadel, Easton carbon wide flat och lizard skins dsp.
Kostade 1847 kronor totalt. Bör ge 4,32 kronor per gram.

FiveTen Impact low Strl 43 (Ej SPD)
image.jpeg

Shimano AM45 strl 44(SPD)
image.jpeg

Båda skorna passar mig med normalt 43 i skostorlek. Edit: Båda skorna hade kunnat få vara en 1/3 storlek större men jag föredrar tight passform. Har inte upplevt det som ett problem dock.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp