Våga visa vikten - happys egna weight weenie-tråd

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
För fyra år sedan hade jag ingen aning om att sånt här var viktigt.

DSC_1599.jpg

NLC sa:
ceel sa:
Eveningstar sa:
För fyra år sedan hade jag ingen aning om att sånt här var viktigt.

=) Slamma den så sparar du ju alla grammen + en del av röret.

Kombinera gärna med att välja styrstam utifrån vilken som bygger minst på höjden (som främsta urvalskriterie)
I samband med ovan bilder bytte jag faktiskt från en 35 mm noname-stam till en 45 mm fin-stam från Ritchey, och Ritchey-stamen var en hel spacer högre. Trodde det skulle vara tvärt om faktiskt. Förut totalt 25 mm spacers, och nu 20 mm spacers alltså.

Vet inte om jag är redo att slamma dock. Kostar förbannat mycket att köpa en halv ny Pike om man ångrar sig, och sen är väl inte slammat helt kosher på annat än LVG och XC? :P

166 gram lättare totalt idag.

On-One Twelfty Sport MTB Seatpost 31.6x370
PROCRAFT Seatpost PRC SP2 31.6x400

DSC_1615.jpg

DT Swiss Maxle Ultimate Boost + DT Swiss RWS
Extralite BlackLock 15.4 B + Shift Up Scott/Santa Cruz

DSC_1613.jpg

Jag tycker verkligen inte du ska slamma. Du ska ju bli enduro nu inför SBR 22 och då är det bra att ha spacers kvar att leka med. På min XC-raket har jag 25 mm i spacers som jag kan flytta beroende på hur jag ska cykla. När man kommer till riktiga berg så är det bara att flytta 10 mm spacers från ovan stammen till under och plötsligt går det att cykla ordentligt på cykeln.

20161002_162936.jpg

20161002_162954.jpg

Specialized Epic S-WORKS XL.
Just nu slanglöst fram, slang i bak.
Singel klinga fram och större Sunrace 11-42 bak.
Inkl. pedaler och ett Garmin GPS fäste + kadens/hastighet-givare.

Före konverteringen till singel klingan var han 190 gram tyngre.
Varför han deffade så lite beror på Sunrace kassetten.

20160930_182640.jpg

Ovan: Shimano XTR M980, 10-speed, 11-36

Nedan: SunRace MX3, 10-speed, 11‑42
20160930_182756.jpg

Senast ändrad:
Den väger ju "typ" som en slxkassett, men har 42! Lätt värt? :)

Vägde "grisen" nyss. Den vägde mindre än jag trodde (eller så vägde jag den med allt skit i swatlådan sist). 12.28kg...
Camber comp carbon 2016 storlek lare.
Andra däck= 12.01kg.

Bilagor

• 20161003_223037.jpg
    20161003_223037.jpg
    271.9 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
Blev riktigt kassa bilder men här kommer iallafall dagens extrema viktminskning. Bytte ut två "täckskruvar" som satt i gängorna för framväxelfästet mot lättare i plast.

Bilagor

• DSCF9290.JPG
    DSCF9290.JPG
    197.2 KB · Besök: 62
  • DSCF9289.JPG
    DSCF9289.JPG
    182.8 KB · Besök: 55
NickPick sa:

Vägde "grisen" nyss. Den vägde mindre än jag trodde (eller så vägde jag den med allt skit i swatlådan sist). 12.28kg...
Andra däck= 12.01kg.

Du har förmodligen fel på vågen. Fattas ett helt kilo mot vad alla andras CC väger i large.

Henrik83 sa:
NickPick sa:

Andra däck= 12.01kg.

Du har förmodligen fel på vågen. Fattas ett helt kilo mot vad alla andras CC väger i large.

Vilka är alla andra? ;)
Min är för övrigt inte original. Böt ut allt dåligt.

Förra styret vägde in på 183g tillsammans med en 117g styrstam blir lättningen 70g.

Bilagor

• IMG_20161118_105643.jpg
    IMG_20161118_105643.jpg
    155.9 KB · Besök: 54
Nya hjulaxlar, klinga fram, distanser till styret och topcap :)
10.3kg vägde den med sommardäcken, pedaler och flaskställ, blir ny sadelstolpe utan setback och kan nog spara runt 100gram där, men vart ska jag plocka resten av vikten för att komma under 10kg?

Bilagor

• 15878100_10155704343777796_2129195815_o.jpg
    15878100_10155704343777796_2129195815_o.jpg
    183.5 KB · Besök: 50
mrholmiz sa:
10.3kg vägde den med sommardäcken, pedaler och flaskställ, blir ny sadelstolpe utan setback och kan nog spara runt 100gram där, men vart ska jag plocka resten av vikten för att komma under 10kg?

Är däcken inte redan tubeless är du ju hemma efter konvertering där. Däck är för övrigt ett bra ställe att plocka vikt på om du har tyngre pjäser på där, blir liksom inte mer roterande moment än så.

AX3L sa:
mrholmiz sa:

Är däcken inte redan tubeless är du ju hemma efter konvertering där. Däck är för övrigt ett bra ställe att plocka vikt på om du har tyngre pjäser på där, blir liksom inte mer roterande moment än så.

Är inte "att det blir lättare slanglöst" en sanning med modifikation?

T.ex om man kör med Conti RaceKing RS 29x2.2" + Maxxis Flyweight 29" blir det enligt min våg totalt 522 + 129 = 651 gram per hjul men ska man köra tubeless behöver man enligt Continentals info gå upp (i vikt) till Protection / Performance vilket är över 115 resp 140 gram tyngre så om inte guckat väger 14 gram eller mindre (vilket det inte gör) så går inte ekvationen ihop. Sen kan man kanske få TL att funka även med RS-modellen, men eftersom guckat brukar gå på 50-60 gram per däck så mycket mer än 100 gram sparar man väl inte mot en lätt slang?

mrholmiz sa:

Byt kassett till något billigare, Eagle kassett väger ju massor mer än en 11del xx1 ;)
Pedaler, vilka har du?
Går det att kapa lite mer på kedjan?
Vanligt växelhölje är hutlöst tungt, byt till alligator mini ilinks som väger 28g/m
Sen titanskruvar =)
Flaskställ? Kör med vätskeblåsa på ryggen eller så är factor stället rätt bra, på räsern har jag 2st som väger 7g totalt inkl skruvar ;)
Stålskruv till topcap? Byt expander till extralite ultrastar och alu eller nylonskruv.

Senast ändrad:
mrholmiz sa:

Stil polis finns det, borde finnas en weight weenie polis också..

En bild per del!
Nu syns det inte vilken del det är som sänker vikten.
Sen är det en fördel att skriva vad det är som ligger på vågen.

Ja jag har fyllt 40 för länge sedan så jag är en grinig gubbe.

NLC sa:
AX3L sa:
mrholmiz sa:

Är inte "att det blir lättare slanglöst" en sanning med modifikation?

T.ex om man kör med Conti RaceKing RS 29x2.2" + Maxxis Flyweight 29" blir det enligt min våg totalt 522 + 129 = 651 gram per hjul men ska man köra tubeless behöver man enligt Continentals info gå upp (i vikt) till Protection / Performance vilket är över 115 resp 140 gram tyngre så om inte guckat väger 14 gram eller mindre (vilket det inte gör) så går inte ekvationen ihop. Sen kan man kanske få TL att funka även med RS-modellen, men eftersom guckat brukar gå på 50-60 gram per däck så mycket mer än 100 gram sparar man väl inte mot en lätt slang?

Frågan har avhandlats ett antal ggr, och senast när någon kontrollvägde kom vi ändå fram till att man sparade rätt mycket även när man jämförde med lätta slangar, https://happyride.se/forum/read.php/1/3004780/3004849. Men såklart borde inte vikt-nörderiet gå till sån överdrift, det finns många andra parametrar som är viktigare på däck såsom rullmotstånd och inte minst grepp. Prestanda och funktion och annat världsligt är dock jävligt OT i denna tråden.

Kör man exempelvis Schwalbes EVO tubes så är slanglöst inte lättare. Viktbesparing bör inte vara den främsta orsaken till att gå över till slanglöst, men det finns så klart andra fördelar.

Kul att WW-tråden har fått liv. Några comments på nyliga inlägg : Lyti-stammen ser fin ut, 25 g att spara mot Richey -17 stam, och billig också. Ska köpa en sån... Sen om lätta kassetter, Jag tänker fortsätta med 1x10 , jag gillar SRAM XX på 208 gram.
Jag räknade ihop delarna på mitt pågående FS-bygge (Lux 1014) och kommer upp till 8.7 kg inkl pedaler. Det borde gå att ta bort lite ytterligare, finns ju lite tid fortfarande innan säsongen startar. Kommer tillbaka om detta.

Byt kassett till något billigare, Eagle kassett väger ju massor mer än en 11del xx1 ;)
Pedaler, vilka har du?
Vanligt växelhölje är hutlöst tungt, byt till alligator mini ilinks som väger 28g/m
Sen titanskruvar =)
Flaskställ? Kör med vätskeblåsa på ryggen eller så är factor stället rätt bra, på räsern har jag 2st som väger 7g totalt inkl skruvar ;)
Stålskruv till topcap? Byt expander till extralite ultrastar och alu eller nylonskruv.[/quote]

Kasset vägrar jag byta :P
Pedalerna står det bara Ktm på, vägde dem mot mina shimano och har för mig 260gram.
Växelhöljet hade jag aldrig tänkt på, flaskstället har jag beställt 2 nya och kommer köra med 2 på långloppen annars 1, ska väga 22gram st försöker vänja mig av vätskeblåsa blir rent för varm med det på.
Slanglöst Rocket Ron snakeskin Evo just nu, rätt tunga men funkar väldigt bra i all lera som det är just nu.
Blir lite genomgång av cykeln om 2-3 veckor och ska passa på att väga lite saker var för sig då.

Blir hölje, titanskruvar och kolla kedjan nu ialf :)

mrholmiz sa:

Pedaler, vilka har du?
Sen titanskruvar =)
Stålskruv till topcap? Byt expander till extralite ultrastar och alu eller nylonskruv.

Kasset vägrar jag byta :P
Pedalerna står det bara Ktm på, vägde dem mot mina shimano och har för mig 260gram.
Växelhöljet hade jag aldrig tänkt på, flaskstället har jag beställt 2 nya och kommer köra med 2 på långloppen annars 1, ska väga 22gram st försöker vänja mig av vätskeblåsa blir rent för varm med det på.
Slanglöst Rocket Ron snakeskin Evo just nu, rätt tunga men funkar väldigt bra i all lera som det är just nu.
Blir lite genomgång av cykeln om 2-3 veckor och ska passa på att väga lite saker var för sig då.

Blir hölje, titanskruvar och kolla kedjan nu ialf :)[/quote]

http://forums.mtbr.com/weight-weenies/*new*-official-weight-weenies-f-q-949497.html Här har du lite att läsa igenom.
Ps. Innan du byter till en stolpe utan setback så se till att det fungerar för dig. Det finns ju lätta med offset/setback också men i regel kostar dom mer.
KCNC gör en pang för pengenstolpe utan offset. Uno gör lätta XC-stammar.
Min 90mm KCNC-stam vägde 98g på min våg, det är bra.

Senast ändrad:
NickPick sa:
http://forums.mtbr.com/weight-weenies/*new*-official-weight-weenies-f-q-949497.html Här har du lite att läsa igenom.
Ps. Innan du byter till en stolpe utan setback så se till att det fungerar för dig. Det finns ju lätta med offset/setback också men i regel kostar dom mer.
KCNC gör en pang för pengenstolpe utan offset. Uno gör lätta XC-stammar.
Min 90mm KCNC-stam vägde 98g på min våg, det är bra.

Bra länk! Är en stolpe utan setback jag ska ha, på nuvarande stolpe så är jag längst bak på railsen och vill 5-10mm längre fram. Är en Ritchey WCS Carbon UD, 1- bolt 400/30.9, så vill någon byta till en med setback så säg till :P
Med mig själv och cykel så kommer jag landa på totalt 18kg lättare än innan hösten starta när cykeln är under 10kg och jag tappat mina sista 3kg :D

Stolpe och sadel från Specialized Crave 2014.
2017-01-0418.51.14.jpg

Nya prylar :)
2017-01-0418.50.42.jpg

Måste bara köpa mig en bra våg så jag kan väga hela cykeln.. Några tips?

Hittade den här för en röding på köp och sälj. Trodde den skulle komma in på under 100g (särskilt med det bortskrapade).

Bilagor

• 2017-01-04 11.50.52.jpg
    2017-01-04 11.50.52.jpg
    200.6 KB · Besök: 70
Tillbaka
Topp