Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eveningstar sa:För fyra år sedan hade jag ingen aning om att sånt här var viktigt.
ceel sa:Eveningstar sa:För fyra år sedan hade jag ingen aning om att sånt här var viktigt.
=) Slamma den så sparar du ju alla grammen + en del av röret.
I samband med ovan bilder bytte jag faktiskt från en 35 mm noname-stam till en 45 mm fin-stam från Ritchey, och Ritchey-stamen var en hel spacer högre. Trodde det skulle vara tvärt om faktiskt. Förut totalt 25 mm spacers, och nu 20 mm spacers alltså.NLC sa:ceel sa:Eveningstar sa:För fyra år sedan hade jag ingen aning om att sånt här var viktigt.
=) Slamma den så sparar du ju alla grammen + en del av röret.
Kombinera gärna med att välja styrstam utifrån vilken som bygger minst på höjden (som främsta urvalskriterie)
NickPick sa:Schwalbe ice spiker pro 29x2.25 LITESKIN. En skaplig bit över angiven vikt.
NickPick sa:Den väger ju "typ" som en slxkassett, men har 42! Lätt värt? :)
Vägde "grisen" nyss. Den vägde mindre än jag trodde (eller så vägde jag den med allt skit i swatlådan sist). 12.28kg...
Camber comp carbon 2016 storlek lare.
Andra däck= 12.01kg.
Henrik83 sa:NickPick sa:Den väger ju "typ" som en slxkassett, men har 42! Lätt värt? :)
Vägde "grisen" nyss. Den vägde mindre än jag trodde (eller så vägde jag den med allt skit i swatlådan sist). 12.28kg...
Camber comp carbon 2016 storlek lare.
Andra däck= 12.01kg.
Du har förmodligen fel på vågen. Fattas ett helt kilo mot vad alla andras CC väger i large.
mrholmiz sa:Nya hjulaxlar, klinga fram, distanser till styret och topcap :)
10.3kg vägde den med sommardäcken, pedaler och flaskställ, blir ny sadelstolpe utan setback och kan nog spara runt 100gram där, men vart ska jag plocka resten av vikten för att komma under 10kg?
AX3L sa:mrholmiz sa:Nya hjulaxlar, klinga fram, distanser till styret och topcap :)
10.3kg vägde den med sommardäcken, pedaler och flaskställ, blir ny sadelstolpe utan setback och kan nog spara runt 100gram där, men vart ska jag plocka resten av vikten för att komma under 10kg?
Är däcken inte redan tubeless är du ju hemma efter konvertering där. Däck är för övrigt ett bra ställe att plocka vikt på om du har tyngre pjäser på där, blir liksom inte mer roterande moment än så.
NLC sa:AX3L sa:mrholmiz sa:Nya hjulaxlar, klinga fram, distanser till styret och topcap :)
Är däcken inte redan tubeless är du ju hemma efter konvertering där. Däck är för övrigt ett bra ställe att plocka vikt på om du har tyngre pjäser på där, blir liksom inte mer roterande moment än så.
Är inte "att det blir lättare slanglöst" en sanning med modifikation?
T.ex om man kör med Conti RaceKing RS 29x2.2" + Maxxis Flyweight 29" blir det enligt min våg totalt 522 + 129 = 651 gram per hjul men ska man köra tubeless behöver man enligt Continentals info gå upp (i vikt) till Protection / Performance vilket är över 115 resp 140 gram tyngre så om inte guckat väger 14 gram eller mindre (vilket det inte gör) så går inte ekvationen ihop. Sen kan man kanske få TL att funka även med RS-modellen, men eftersom guckat brukar gå på 50-60 gram per däck så mycket mer än 100 gram sparar man väl inte mot en lätt slang?
Crossmax sa:Kör man exempelvis Schwalbes EVO tubes så är slanglöst inte lättare. Viktbesparing bör inte vara den främsta orsaken till att gå över till slanglöst, men det finns så klart andra fördelar.
mrholmiz sa:
Byt kassett till något billigare, Eagle kassett väger ju massor mer än en 11del xx1 ;)
Pedaler, vilka har du?
Går det att kapa lite mer på kedjan?
Vanligt växelhölje är hutlöst tungt, byt till alligator mini ilinks som väger 28g/m
Sen titanskruvar =)
Flaskställ? Kör med vätskeblåsa på ryggen eller så är factor stället rätt bra, på räsern har jag 2st som väger 7g totalt inkl skruvar ;)
Stålskruv till topcap? Byt expander till extralite ultrastar och alu eller nylonskruv.
NickPick sa:http://forums.mtbr.com/weight-weenies/*new*-official-weight-weenies-f-q-949497.html Här har du lite att läsa igenom.
Ps. Innan du byter till en stolpe utan setback så se till att det fungerar för dig. Det finns ju lätta med offset/setback också men i regel kostar dom mer.
KCNC gör en pang för pengenstolpe utan offset. Uno gör lätta XC-stammar.
Min 90mm KCNC-stam vägde 98g på min våg, det är bra.
Heenkes sa:Stolpe och sadel från Specialized Crave 2014.
Nya prylar :)
Måste bara köpa mig en bra våg så jag kan väga hela cykeln.. Några tips?