Våga visa vikten - happys egna weight weenie-tråd

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Cyklist sa:
800g är ändå riktigt bra, får se var det slutar då. Förhoppningsvis strax under isf, bara för att det känns lite bättre haha.
Diffade ju tyvärr på mina 77 mtb-clinchers också, angivna som "kring 295g" av dem själva medan bilden hos R2 visade 287g. Så hade ju höga förhoppningar men de vägde sedan in på 302g+305g. Fick bort 3-3,5g per fälg när jag slipade bort klarlacken men ändå.

xyklisten: Är det weightweenie-tråd så är det. ;)

Du slipade bort det som ska vara UV skydd för grejerna?

Jensen sa:
Cyklist sa:
800g är ändå riktigt bra, får se var det slutar då. Förhoppningsvis strax under isf, bara för att det känns lite bättre haha.
Diffade ju tyvärr på mina 77 mtb-clinchers också, angivna som "kring 295g" av dem själva medan bilden hos R2 visade 287g. Så hade ju höga förhoppningar men de vägde sedan in på 302g+305g. Fick bort 3-3,5g per fälg när jag slipade bort klarlacken men ändå.

xyklisten: Är det weightweenie-tråd så är det. ;)

Du slipade bort det som ska vara UV skydd för grejerna?

Och skydd för... allt? Delaminering nästa? Visst finns det kolfiber som är "raw", men jag tror inte att slipa bort klarlacken på fälgar som inte är det nödvändigtvis ger önskad effekt.

Putte.w sa:
Känns det inte konstigt att tro att lite klarlack håller ihop kolfibret?

Håller ihop och håller ihop. I ett laboratorium utan yttre påverkan har klarlacken såklart ingen betydelse, men det är väl inte konstigare än att "lite färg" (och kanske "lite galvanisering", men ändå) ser till att Stena Line färjorna inte rostar bort på en säsong?

Jensen: Det är precis vad jag gjorde, helt medvetet dessutom. Visst fungerar klarlacken som UV-skydd men det gör även vax för ändamålet, så bara att hålla efter. Duger det åt Koenigsegg att vaxa och polera sina kolfiberhjul istället för att klarlacka dem så ska det nog gå bra i det här fallet också. Sen skiljer det ju på olika typer av resin hurvida de är särskilt UV-känsliga eller inte, vilket jag ärligt talat inte har frågat 77 Composites om. Men själv kommer jag då sova lugnt så länge jag vaxar dem då och då.

AX3L: Kolfiber i sig är ju hårdare och reptåligare än vad lacken är, så även om klarlacken "dämpar" så hänger det ändå ofta på kolfibern att ta smällen om det är någon sten eller så som är på väg att orsaka en djupare repa. Klarlacken på just dessa fälgar var på de flesta ställen dessutom relativt tunn.
Fick ner hjulen några gram och fick den finish jag ville ha utseendemässigt så gav precis önskad effekt för mig personligen i det här fallet. :)

Ingen cykeldel men en multitool har de flesta med sig och då väger ju även den.
Denna här är ganska lätt för att både har så många verktyg och även har Co2 pumpen inbyggd

Tec Mini Tool Co2 18 in 1

S-works prevail II I medium. Påstådd vikt var 190g.

Bilagor

• 20170217_151802.jpg
    20170217_151802.jpg
    278.1 KB · Besök: 100
De flesta multitool är för tunga och har för många saker. Det här verktyget har de nycklar som min cykel har där det finns mest risk att jag behöver drar åt när jag är ute på cykelrunda.

Känslan när de dyrare pedalerna väger mer än de billigare... Som tur är var skorna styva OCH bekväma (vikt inkl klossar).

IMG_20170219_210958.jpg

AX3L sa:
NLC sa:
AX3L sa:
NLC sa:
Känslan när de dyrare pedalerna väger mer än de billigare... Som tur är var skorna styva OCH bekväma (vikt inkl klossar).

Är båda originalgrejer? Vet jag såg lite liknande pedaler på Ali för nån vecka sen.

Yes box

Märkligt! Var det likadant på den angivna vikten?

Nä men angiven vikt diffar bara 2 g per pedal så det är väl inom toleranserna. Skillnaden är mest att på XC8orna är ca 4 gram lättare och XC6orna kom in 11 gram under. .

Senast ändrad:
Lättade mina Mtb skor, inga klossar på men blev rätt lätt för ett par tycker jag.

Bilagor

• IMG_20170201_130003_328.jpg
    IMG_20170201_130003_328.jpg
    109.6 KB · Besök: 111
oldboy sa:
@nlc : Nedre högra bilden 43.6 gram , är det SPD ? var hittar du dom i så fall ?

Klossarna är inte kompatibla med Shimanos SPD utan för Time Atac pedaler (de övre två bilderna). Infästningen är dock likadan med två skruvar. Du hittar dem på CRC, Wiggle, BD, BC, bike24.com mfl

Fabric "Bottlecage" med Schmolke carbon skruvar

AX 3000 Bromsar med Fuchs Bromsklossar och Fuchs Wirefästen för Powdercorz och lite trim

Zipp 300 Vevar 172,5mm långa och bcd 130

Zipp Klingbultar

XX-Light-Bikes ISIS Vevlager

XX-Light_Bikes Låsskruven till Kassetten

Det blir så fel ibland när du postat vanliga lätta saker, zipp 202 känns ju som blyvikter när du postat fuchs..
För mig skulle 202 settet vara en lättning på 45g

Haha
det beror ju på att jag posta delar till olika cyklar. Zipp 202 hjulen är tex till min Litespeed och den väger kring 6kilo. För det är hjulen lätta.

Fuchs

Nu är jag knappast någon WW expert men ett shimano DA BB väger väl bara typ 65gr så då verkar ditt nästan tungt i sammanhanget men det kanske beror på den axeldiameter som THM veven kräver.

Ja för de mindre lager med mindre axeldiamter finns det lättare lager. Campa super record ligger tom bara på ca 40g.
Större lager plus större lagerskål väger direkt mera och för 30mm axeldiameter som THM använder samt i just detta fall för BSA så är de ändå lätta.
Sen få man ju se hela systemvikt av Vevarna plus Lager då den ena alltid är anpassad efter den andra och systemet här är ju med en av de absolut lättaste på marknaden. Bara BB30 med samma vevar är lättare.

Liten kompilation med nya vågen (150 kr på Kjell, vet ej hur tillförlitliga resultat?):

Eagle-parti med och utan 32 T klinga, jävlar vad lätt!:
Eaglemedklinga.jpg
eagleutanklinga.jpg

Exustarpedaler, Ti:
Exustar.jpg

Ritchey WCS True Grip utan ändpluggar:
RitcheyWCS.jpg

Schwalbedäck, samtliga Snakeskin (för att visa inbördes skillnad).
Rocket Ron 642g, Racing Ralph 625, 636, 675g, Thunder Burt 595g, 646g.
dck.jpg

Samtliga sannolikt väl över specifikation, (väljer mellan RoRo 642 och RaRa 625 g fram och TB 595 g bak som tävlingsuppsättning:D)

Senast ändrad:
canyon lux årsmodell 2014 återuppstår här med presentation för alla som är lika WW nördiga likt mig själv.

( Bild med bakgrund: smältande mars-snö i vårsolen. )

Storyn är: Ramen köpes av Micke på happy-annons i höstas. Första årsmodellen med spricka vid swinglagret, därför billig!. Enkelt lagat om man har rudimentära kolfiberkunskaper. Jag har det. Sågade också bort fäst-klack för framväxel, och all tråkig mattsvart färg togs bort. En massa gram försvann. Tunnt lager sprejburk-klarlack ger snygg och praktisk yta. Vikt tom ram och bakswing 830 + 510 gram, size M. Jag gillar den här ram-designen, rak anslutning av diagonalröret mot veven, och bakswing som harmonierar med överröret ger klassisk HT-look. Och sen flex-stag i stället för lager är helt rätt. Canyon har gjort ett bra jobb och dimensioneringen känns rätt. Intressant att den nu matchar senaste Spark viktmässigt, det var mitt mål att matcha det bästa som går att köpa. Finishen avslutas med skurna logo-texter i diskret oversize design.

Ihopsatt nu våren 2017 med delar som jag samlat, SRAM XX gillar jag som oslagbart weight-weenie val, och hjulen som köptes beg från Norge och är första generationen Extralite som blev utrangerade nu när alla ska ha boost och sånt.

Vikt 8.8 kg körbar som på bild. Med förhoppning att funka bra på årets långlopp som jag tycker är roliga: Lidingö, Lida loop, kanske alla tre under sommaren i Dalarna, sen Vasan, och Hammarby Hill XC.

Kortfattad spec och vikter.
tom ram o swing - 1340 gram.
länkarm - lättad, även om det finns mer att hämta här. ca 100 gram.
bakdämpare - XX pushloc, vänd för lite trendigare look.
gaffel - SID XX med kolfiberkrona.
styre - no-name 650 mm. 127 gram.
styrlager - extralite. 46 gram.
stam - ritchey -17 grader 110 mm. 118 gram.
stolpe - mcfk. 130 gram.
sadel - hembygge baserad på SLR carbon, svart skinn. 131 gram.
vev - sram x0 gxp 2012. 468 gram.
pedaler - xpedo titanaxel. 215 gram.
klinga - garbaruk 34 t. 64 gram.
broms - XX 2012 magnesium. 326 gram utan klämmor.
växel - 1x10 XX. 181 gram.
kassett - 11-36 XX. 208 gram.
kedja - XX 1091-R 244 gram.
kabel - jagwire. 32 gram/m.
hjul - extralite carbocamber 24 mm invändigt, assym. 1178 gram.
bromsskiva - ashima 160 mm. 67 gram styck.
däck - TB 2.1 453 gram styck.
slang - maxxis flyweight butyl 26tums uttänjd. 100 gram styck.

Bilagor

• IMG_0993.JPG
    IMG_0993.JPG
    672.2 KB · Besök: 107
oldboy sa:
canyon lux årsmodell 2014 återuppstår här med presentation för alla som är lika WW nördiga likt mig själv.

( Bild med bakgrund: smältande mars-snö i vårsolen. )

Storyn är: Ramen köpes av Micke på happy-annons i höstas. Första årsmodellen med spricka vid swinglagret, därför billig!. Enkelt lagat om man har rudimentära kolfiberkunskaper. Jag har det. Sågade också bort fäst-klack för framväxel, och all tråkig mattsvart färg togs bort. En massa gram försvann. Tunnt lager sprejburk-klarlack ger snygg och praktisk yta. Vikt tom ram och bakswing 830 + 510 gram, size M. Jag gillar den här ram-designen, rak anslutning av diagonalröret mot veven, och bakswing som harmonierar med överröret ger klassisk HT-look. Och sen flex-stag i stället för lager är helt rätt. Canyon har gjort ett bra jobb och dimensioneringen känns rätt. Intressant att den nu matchar senaste Spark viktmässigt, det var mitt mål att matcha det bästa som går att köpa. Finishen avslutas med skurna logo-texter i diskret oversize design.

Ihopsatt nu våren 2017 med delar som jag samlat, SRAM XX gillar jag som oslagbart weight-weenie val, och hjulen som köptes beg från Norge och är första generationen Extralite som blev utrangerade nu när alla ska ha boost och sånt.

Vikt 8.8 kg körbar som på bild. Med förhoppning att funka bra på årets långlopp som jag tycker är roliga: Lidingö, Lida loop, kanske alla tre under sommaren i Dalarna, sen Vasan, och Hammarby Hill XC.

Kortfattad spec och vikter.
tom ram o swing - 1340 gram.
länkarm - lättad, även om det finns mer att hämta här. ca 100 gram.
bakdämpare - XX pushloc, vänd för lite trendigare look.
gaffel - SID XX med kolfiberkrona.
styre - no-name 650 mm. 127 gram.
styrlager - extralite. 46 gram.
stam - ritchey -17 grader 110 mm. 118 gram.
stolpe - mcfk. 130 gram.
sadel - hembygge baserad på SLR carbon, svart skinn. 131 gram.
vev - sram x0 gxp 2012. 468 gram.
pedaler - xpedo titanaxel. 215 gram.
klinga - garbaruk 34 t. 64 gram.
broms - XX 2012 magnesium. 326 gram utan klämmor.
växel - 1x10 XX. 181 gram.
kassett - 11-36 XX. 208 gram.
kedja - XX 1091-R 244 gram.
kabel - jagwire. 32 gram/m.
hjul - extralite carbocamber 24 mm invändigt, assym. 1178 gram.
bromsskiva - ashima 160 mm. 67 gram styck.
däck - TB 2.1 453 gram styck.
slang - maxxis flyweight butyl 26tums uttänjd. 100 gram styck.
Respekt! Väldigt snyggt arbete! Gissar att det inte kostade gratis.

Tillbaka
Topp