canyon lux årsmodell 2014 återuppstår här med presentation för alla som är lika WW nördiga likt mig själv.
( Bild med bakgrund: smältande mars-snö i vårsolen. )
Storyn är: Ramen köpes av Micke på happy-annons i höstas. Första årsmodellen med spricka vid swinglagret, därför billig!. Enkelt lagat om man har rudimentära kolfiberkunskaper. Jag har det. Sågade också bort fäst-klack för framväxel, och all tråkig mattsvart färg togs bort. En massa gram försvann. Tunnt lager sprejburk-klarlack ger snygg och praktisk yta. Vikt tom ram och bakswing 830 + 510 gram, size M. Jag gillar den här ram-designen, rak anslutning av diagonalröret mot veven, och bakswing som harmonierar med överröret ger klassisk HT-look. Och sen flex-stag i stället för lager är helt rätt. Canyon har gjort ett bra jobb och dimensioneringen känns rätt. Intressant att den nu matchar senaste Spark viktmässigt, det var mitt mål att matcha det bästa som går att köpa. Finishen avslutas med skurna logo-texter i diskret oversize design.
Ihopsatt nu våren 2017 med delar som jag samlat, SRAM XX gillar jag som oslagbart weight-weenie val, och hjulen som köptes beg från Norge och är första generationen Extralite som blev utrangerade nu när alla ska ha boost och sånt.
Vikt 8.8 kg körbar som på bild. Med förhoppning att funka bra på årets långlopp som jag tycker är roliga: Lidingö, Lida loop, kanske alla tre under sommaren i Dalarna, sen Vasan, och Hammarby Hill XC.
Kortfattad spec och vikter.
tom ram o swing - 1340 gram.
länkarm - lättad, även om det finns mer att hämta här. ca 100 gram.
bakdämpare - XX pushloc, vänd för lite trendigare look.
gaffel - SID XX med kolfiberkrona.
styre - no-name 650 mm. 127 gram.
styrlager - extralite. 46 gram.
stam - ritchey -17 grader 110 mm. 118 gram.
stolpe - mcfk. 130 gram.
sadel - hembygge baserad på SLR carbon, svart skinn. 131 gram.
vev - sram x0 gxp 2012. 468 gram.
pedaler - xpedo titanaxel. 215 gram.
klinga - garbaruk 34 t. 64 gram.
broms - XX 2012 magnesium. 326 gram utan klämmor.
växel - 1x10 XX. 181 gram.
kassett - 11-36 XX. 208 gram.
kedja - XX 1091-R 244 gram.
kabel - jagwire. 32 gram/m.
hjul - extralite carbocamber 24 mm invändigt, assym. 1178 gram.
bromsskiva - ashima 160 mm. 67 gram styck.
däck - TB 2.1 453 gram styck.
slang - maxxis flyweight butyl 26tums uttänjd. 100 gram styck.