Vågar en köpa billiga bromsar på eBay?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte rusta upp en Mtb till pendlar-/lättare stig-/gruscykel! Just nu sitter det ett par Avid juicy på som jag inte ids lufta (känns ovärt efter alla "lufta-Avid-ångest" trådar jag läst).

Därför funderar jag på att hugga ett par billiga shimano br m355 (verkar OK för ändamålet) på ebay. Finns för typ 400 spänn inkl frakt från lite olika asiatiska länder.

Frågan är, vågar man det? Kommer det vara dåliga kopior eller är det bara att köra?

Är det 400kr paret eller bara för en broms? Om det bara är för en broms så är tyskarna billigare.

Senast ändrad:
Det är 400 kr paret. Jag ser ingen blödnippel på m355:ornas bromsok bara och det gör mig lite fundersam (nu skall jag väl inte blöda dem det första jag gör, jag tänker bara på framtiden :) )...

Troligtvis är det genuint men om du känner dig obekväm så finns det ju alltid CRC som Lulle länkade till.

Vernersson sa:
DarthVidar sa:
Det är 400 kr paret. Jag ser ingen blödnippel på m355:ornas bromsok bara och det gör mig lite fundersam (nu skall jag väl inte blöda dem det första jag gör, jag tänker bara på framtiden :) )...

De enklare modellerna har en "bleed screw" istället för nippel. =)
Se länken: http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-BR-M355-3813.pdf

Aha! Nån som vet om det går att sätta dit en nippel om en så vill (är kanske overkill men ändå)?

DarthVidar sa:
Vernersson sa:
DarthVidar sa:

Se länken: http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-BR-M355-3813.pdf

Aha! Nån som vet om det går att sätta dit en nippel om en så vill (är kanske overkill men ändå)?

Du behöver ingen nippel.
Se bilden nedan
bleedM355.PNG

BjornR sa:
Troligtvis är det genuint men om du känner dig obekväm så finns det ju alltid CRC som Lulle länkade till.

Jo jag har sett att de finns på CRC för en liten slant extra, finns de kvar när jag skall beställa så kör jag nog på det. Gör de inte det så får det bli eBay!

Tack allesammans!

Vernersson sa:
DarthVidar sa:
Vernersson sa:
DarthVidar sa:

Du behöver ingen nippel.
Se bilden nedan

Så man petar helt enkelt bara in slangen? Shimano har säkert tänkt till och det kommer inte hindra mig från att köpa ett par, men det känns ju inte lika säkert som en nippel. Tack för infon!

mickescott sa:
Har köpt samma modell ett antal gånger från olika säljare
har inte kört ihjäl mig ännu

Gott att höra! Nu känner jag mig riktigt pepp på att skaffa ett par! Är de bra för övrigt (vad jag kan läsa mig till verkar de vara fullt tillräckliga iaf)?

Tillbaka
Topp