Vågar jag slipa svetsfogarna?

rezorex

Medlem
Håller på att renovera min Cube-ram i brust på annat under pandemin. Jag har gått i tankarna att köra rå alu-look.

Sagt och gjort så har jag strippat ramen på färg och nu har såklart svetsfogarna framhävts ännu mer...

Till frågan:

Vågar jag slipa ned dessa för att få en riktigt schysst övergång mellan rören eller riskerar jag att sabba hållfastheten?

baserat på godstjockleken på crownröret ser det ut att va ganska tjocka rör men är högat tveksam till att det är samma godstjocklek på resten?

vad tror ni?

Bilagor

• 3F414653-153C-44E8-A441-90D07728675C.jpeg
    3F414653-153C-44E8-A441-90D07728675C.jpeg
    466 KB · Besök: 89
  • B3D81EC0-4048-4CAB-8A3B-7CD0870104E9.jpeg
    B3D81EC0-4048-4CAB-8A3B-7CD0870104E9.jpeg
    474.2 KB · Besök: 85
  • 2F60DFD5-378F-4517-90E5-ECC495692263.jpeg
    2F60DFD5-378F-4517-90E5-ECC495692263.jpeg
    311.4 KB · Besök: 80
  • 4CA46833-5F45-4670-A086-E685A3EAA82B.jpeg
    4CA46833-5F45-4670-A086-E685A3EAA82B.jpeg
    807.3 KB · Besök: 81
  • E8CF6B96-09F5-4659-A057-D7E9632C9718.jpeg
    E8CF6B96-09F5-4659-A057-D7E9632C9718.jpeg
    548.5 KB · Besök: 89

dogday

Aktiv medlem
Håller på att renovera min Cube-ram i brust på annat under pandemin. Jag har gått i tankarna att köra rå alu-look.

Sagt och gjort så har jag strippat ramen på färg och nu har såklart svetsfogarna framhävts ännu mer...

Till frågan:

Vågar jag slipa ned dessa för att få en riktigt schysst övergång mellan rören eller riskerar jag att sabba hållfastheten?

baserat på godstjockleken på crownröret ser det ut att va ganska tjocka rör men är högat tveksam till att det är samma godstjocklek på resten?

vad tror ni?
AlfaAlfa skrev långt och pedagogiskt inlägg om alu-fogar här (efter att ha läst det skulle jag säga "nej, gör det inte").

rezorex

Medlem
Han skriver dock med tjocka rör kan man ju gör det? 😏

ramen min är inte direkt någon lättvikts performance ram. Väger in på stadiga 1750g (utan gaffel) strl 56

Maakus

Aktiv medlem
Går det att få det snyggt? Låter även lättare i så fall..

Har aldrig gjort det själv.
Men det går det nog säkert.
Beror nog, som allt annat, mest på hur mycket tid man vill lägga på att spackla och slipa.
Går säkert att slipa ner en och annan topp på en svets om den typ sticker igenom spacklet.
Men att slipa svetsarna helt lena skulle jag nog inte göra.

Maakus

Aktiv medlem
Har aldrig gjort det själv.
Men det går det nog säkert.
Beror nog, som allt annat, mest på hur mycket tid man vill lägga på att spackla och slipa.
Går säkert att slipa ner en och annan topp på en svets om den typ sticker igenom spacklet.
Men att slipa svetsarna helt lena skulle jag nog inte göra.
Vid närmare eftertanke och inspektion av 2 av 3 aluhojar här hemma, så hade jag nog aldrig blivit nöjd med att spackla, går inte att få till en schysst kurvatur utan att hyvla rejält på grejerna.

Makten

Aktiv medlem
Ibland slipas sådant för att öka hållfastheten, men man bör naturligtvis veta vad man pysslar med. Saken är att de skarpa kanterna mycket väl kan ge högre lokala spänningar än en mjuk radie med mindre material. En alu-ram går i regel av på grund av utmattning, inte enstaka tillfällen av överlast och därför borde inte godstjockleken vara det viktigaste. Men det förutsätter att man inte tar bort så mycket att det istället blir just överlast för att det är för tunt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Målet kan aldrig vara att lägga dit material för att sedan ta bort det.
Men just alu får man normalt sett inte till på något annat sätt än "stack of dimes", och det var väl just detta TS ville ha bort. Varför man nu vill det, det är ju vackert. Eller var det kanske mer att svetsar a var så rågade? Jo man kan väl iofs köra ett pass till med brännaren och smälta ner mynten..men bättre att låta det vara

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
"I'm a welder, not a grinder." Jag (ingen licensare men har svetsat en del) skulle definitivt låta fogarna vara (om jag inte svetsat dem själv).

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Min gamla M800 hade släta fina fogar
Han skriver dock med tjocka rör kan man ju gör det? 😏

ramen min är inte direkt någon lättvikts performance ram. Väger in på stadiga 1750g (utan gaffel) strl 56

Halli hallå!

Som sagt, förr i tiden hos Cannondale hade vi slipade svetsar, då både rörets tjocklek och svetsar var väl tilltagna, nu för tiden är helt enkelt rören man använder på LÄTTA alu ramar alldeles för tunna. Och framförallt så är ju rören reducerade på många ställen där godstjockleken kan ligga neråt 0.7mm. Äldre/billigare ramar kör oftast "bara" rör som är hydroformade med bibehållen godstjocklek.

Jag vågar inte råda dig att slipa LITE (även om jag hade gjort det själv....), men du kanske kan snygga till dem lite...och sedan använda ett bra spackel. Är inget bra spackelproffs, men skulle kunna tänka mig att det finns något bra spackel på närmsta autoexperten/mekonomen etc som både har god vidhäftning och klarar lite flex.

Detta är ju så klart om du ska lackera hojen, att köra den "raw" kan ju göra att den ser lite hmmm ut.

Men spackel används frikostigt inom cykelindustrin, speciellt på framgafflar där kronan och dropouts är alu och gaffelbenen kolfiber.

För de som känner till Cinelli Laser ramarna så var de svepande och mjuka fogarna för fan 70% spackel.

Något som också görs inom cykelindustrin är att man kör ett "andra" varv med svetsen för att bygga lite material och ha något att slipa ur. Jag KAN ha sett något om alu lödning någonstans, typ att du kanske kan löda på lite extra alu för att ha något du kan slipa/mjuka till sen, då kan du ju till och med köra ramen rå.

Lycka till, så jävla gött med folk som river, sliter och bygger hoj!

Makten

Aktiv medlem
Jag tror det är rätt många som, oavsett om de är svetsare eller ej, inte inser att mer material inte nödvändigtvis gör en fog starkare. Fogen kan mycket väl bli starkare av att man eliminerar skarpa kanter så att spänningskoncentrationerna inte blir lika stora, trots att man tagit bort massa material. Större radier helt enkelt.
Jag är personligen tämligen okunnig om svetsning så det är möjligt att jag missar nåt i just aluminiumfallet. Tänkte mest det kan vara intressant att veta att man kan göra en svets starkare genom att slipa den. Särskilt mot utmattningsbrott.

"The lower stress concentration factor and the removal of crack-like defects at the weld toe generally give large increases in fatigue life, typically from 25 to 100% at long lives (N > 1 million cycles)..."

Men också: "...also an inexperienced operator may inadvertently remove too much material."

Vidare är rören naturligtvis inte reducerade vid svetsarna, utan på mitten nånstans.

Edit: Jag hittade en illustration av principen:

2021-04-15 12_36_49-Assessment of grinding weld treatment methods using effective notch stress...jpg

Manurhin2

Aktiv medlem
Om man kan svetsa aluminium och åtgärda defekter som blottas så blir det oavsett mkt spänningar vid lagning även om slutresultatet ser bra ut för ögat.

Pfaff

Aktiv medlem
Det finns ju ett antal aluramar med slipade fogar. Men vad ”vi” uppenbart inte vet är hur de är svetsade, med vilken mängd material och bredd som är ditlagd före slipning. Jag kan tänka mig att de faktorer ingår i processen. Samt att svetsning och slipning är robotiserad.
Men det är min killgissning.

Makten

Aktiv medlem
Det finns ju ett antal aluramar med slipade fogar. Men vad ”vi” uppenbart inte vet är hur de är svetsade, med vilken mängd material och bredd som är ditlagd före slipning. Jag kan tänka mig att de faktorer ingår i processen. Samt att svetsning och slipning är robotiserad.
Men det är min killgissning.

Vad får dig att tro att det är robotiserat? Jag gissar att det är alldeles för små volymer för det. Svetsar på alu-ramar brukar se rätt jäkla kackiga ut och det borde inte vara fallet om man använder en robot.

jonte987

Aktiv medlem
Det är ju en forumsanning att allt svetsas i samma robotfabrik och det därför är helt omöjligt att öka utbudet innan skynet går online

BFS

Aktiv medlem
Vissa svetsar går utmärkt att slipa. Men det vet den som svetsat. Har man ingen kunskap om underarbetet (hur det är svetsat) så finns en stor risk att man försämrar hållfastheten.

Pfaff

Aktiv medlem
Vad får dig att tro att det är robotiserat? Jag gissar att det är alldeles för små volymer för det. Svetsar på alu-ramar brukar se rätt jäkla kackiga ut och det borde inte vara fallet om man använder en robot.
Att de cyklar ( som jag känner till) med jämna fogar, tex Rose Pro SL, ligger i mellanprissegmentet får mig att tro det ligger till på det viset.
Och om volymen kan även jag bara tro o gissa.
Sån e' jag.

Valhalla_

Aktiv medlem
På min Propain Spindrift har man till synes kört en gång till med tigbrännaren för att släta ut svetsarna. Ser kanonfint ut. Men det de gjort ser avsiktligt ut så man har väl tagit höjd för det så att säga.

20200114_220123.jpg

AlfaAlfa

Aktiv medlem

Du har rätt Makten.
Det finns robotiserad svetsning av ramar, men det är fortfarande väldigt mycket handpåläggning och oftast aldrig kompletta ramar. Robotiserad svetsning görs dock väldigt oftare på komponenter som styrstammar, batterivaggor till cykelbatterier osv. En ram är ju mycket mer komplex att svetsa med många olika vinklar etc.

Svetsa cykelramar gör oftast för hand, och är det en mjuk/len svets så är det 99.9% gjort för hand. Alla svetsar ser som bäst ut som Valhallas Propain ram utan handpåläggning.

Rose är ett bra exempel på "snygga" svetsar, men de använder tjockare gods i rören, mer att "slipa" och mindre risk för att slipa röret. Vanligtsvis så slipar man svetsar runt styrhuvud, toptube gentemot sadelstolpe, och sedan låter man svetsarna nere vid vevlagret och dropouts vara oslipade.

Fabrikerna vill gärna tillverka något som går snabbt att tillverka i väldigt många ex, alla extra moment såsom polering/slipning av svetsning kostar så klart extra, slipning av en svets ligger på ca 3-5 dollar beronde på teknik, och ska du då ha en gräddig clean look på ramen så blir den snabbt dyrare. Du kan då hämta hem kostnaden genom att använda enklare/tyngre rör i ramen osv.

Ett enkelt räkneexempel är att en ram som till kund kostar 10000kr, kostar ca 1000 kr att tillverka, men sen motsäger jag mig och säger att det finns väldigt många ramar som kostar 6000kr som kostar 300kr att tillverka med.

Är nånting bang-for-the-buck så kan man alltid tänka på att det står en stackare och jobbar 12 timmar utan skyddsmask för att hålla nere priserna.

SNURRIGT =)

Kid1000

Aktiv medlem
En liten input från en materialingenjörstudent här.
Det finns ngt som heter HAZ (heat affected zone om jag nu minns rätt) i det området är det oftast en stor skillnad på styrka och hållfasthet gentemot ett behandlat rör enligt spec. Så materialtjockleken vid fogen har betydelse.
Hur man bör slipa svetsfogar eller ej vågar jag inte uttala mig om.

Makten

Aktiv medlem
En liten input från en materialingenjörstudent här.
Det finns ngt som heter HAZ (heat affected zone om jag nu minns rätt) i det området är det oftast en stor skillnad på styrka och hållfasthet gentemot ett behandlat rör enligt spec. Så materialtjockleken vid fogen har betydelse.
Hur man bör slipa svetsfogar eller ej vågar jag inte uttala mig om.
De fräsigare alu-ramarna är dock värmebehandlade efter svetsning, så då borde det vara formen snarare än tjockleken som är avgörande. Som du säkerligen vet är skarpa kanter no-no oavsett om en del är svetsad, gjuten eller fräst ur ett stycke. Det ger mycket högre spänningar i ytan vid belastning och är därmed en utmärkt brottanvisning.

Kid1000

Aktiv medlem
De fräsigare alu-ramarna är dock värmebehandlade efter svetsning, så då borde det vara formen snarare än tjockleken som är avgörande. Som du säkerligen vet är skarpa kanter no-no oavsett om en del är svetsad, gjuten eller fräst ur ett stycke. Det ger mycket högre spänningar i ytan vid belastning och är därmed en utmärkt brottanvisning.
Värmebehandling kan hjälpa mot kornstorleken men inte hur materialet är legerat vid HAZ.
En inte oväsentlig skillnad.

I övrigt stämmer det du säger.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer