Vågar man låsa fincykeln utanför matvarubutik?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

kukenstar

Medlem
Hej,

Vågar man låsa en fincykel utanför en matvarubutik i en mindre stad (Falun) en kort stund om man har ett (eller två) tillräckligt schysst(a) lås som kräver vinkelslip?

Förstår givetvis att inget lås är 100% säkert, men är ju så himla tråkigt om man inte kan använda den roliga cykeln för att uträtta tråkiga ärenden.

Hur tänker ni? Tack!

Aldrig lämna en fincykel på längre avstånd än att du hinner fram till den innan tjyven hinner iväg. Givetvis aldrig utan uppsikt.

Tyvärr så ser det ut så.

Om jag skulle lämna den obevakad utanför matvarubutiken skulle jag absolut våga låsa den. Lämna den olåst skulle jag nog vara mindre bekväm med. ?

Skämt åsido så har det hänt att jag lämnat cykeln både låst och olåst utanför affärer, främst på randoturer, men även på andra längre egna turer då jag behövt handla något att äta/dricka. Att rutinmässigt använda fincykeln för ärenden hemma gör jag inte då det känns som en risk jag gärna och enkelt eliminerar.

Är det verkligen så illa att någon skulle kunna köra med vinkelslipen på ett cykellås om man ställt cykeln nära entrén till t.ex. ICA Maxi eller liknande utan att det skulle leda till ingripande från andra?

Senast ändrad:
För femton år sedan så fick man skylla sig själv om man lämnade en cykel olåst.

Aldrig fincykeln obevakad, lås eller ej. Om du nödvändigtvis måste ta fincykeln för att handla så antar jag att det rör sig om ett relativt litet inköp(?). I så fall hade jag valt någon mack eller närköp om möjligt och tagit med mig cykeln in. Lite mer omständigt och kanske dyrare mjölk, å andra sidan säkrare och billigare än att torska cykeln.

Reglen är väl att om man måste låsa fin-cykeln, då har man ställt den på fel ställe?

Alltså man har ställt den utomhus?
Skulle även säga inomhus, t ex i cykelrum och liknande. Det händer helt klart att jag ställer ifrån mig cykeln när jag är ute cyklar och tar ett fikastopp eller liknande. Men detta sker alltid jag själv eller någon annan i ev. sällskap har cykeln/cyklarna under uppsikt.

Står tjuvarna verkligen och lurpassar på det viset? Säkert om dom anar att ett byte dyker upp, men det känns som att det finns mer lukrativa ställen att stå på än utanför godtycklig mataffär.

Anekdot:
Inte direkt en fincykel i 100k-klassen, men...
Jag brukar oftast inte ta loss batteriet från elcykeln när jag handlar. Däremot låser jag den alltid med ramlås och plug in-kätting. En gång lyckades jag glömma nyckeln i låset utanför Lidl i Jakobsberg i åtminstone 5 minuter. ? Som tur var stod den kvar.

För att ge perspektiv, jag testade två olika hjälmar igår, fram och tillbaka på en 1 km lång raka. Det här är ute på skärgårdsö i norra Roslagen, extremt lugnt område.
Den hjälm som inte satt på skallen la jag vid väggrenen på avtaget till vår väg i gräset.

Cyklar förbi en grupp ungdomar på cykel, vänder, cyklar tillbaka förbi där hjälmen borde ligga men ser den inte. Stannar till, letar runt, ingen hjälm. Lätt förvånad och förvirrad, har ju sett alla som åkt förbi på vägen.

Vänder och cyklar ikapp ungdomarna och ser redan på långt håll att en av dem har min hjälm på huvudet. Cyklar raskt ikapp killen med min hjälm och frågar honom varför han tagit min hjälm. Han stammar ur sig att hjälmen ju bara låg där i diket och han trodde någon tappat den osv.

Tar tillbaka hjälmen och cyklar tillbaka.

Kontentan är att tillfället gör tjuven, när man inte ens kan ha en cykelhjälm ifred på en liten skärgårdsö så hade inte jag vågat ställa finhojen i Falun....(med alla Borlängebor ;-) )

Sen händer det att jag själv ställer finhojen i entren på t.ex. Ica när man snabbt ska in och handla nåt på längre turer men det är lika obehagligt varje gång och jag skulle aldrig sätta det i system eller lämna den utan uppsikt någon längre tid. Ofta handlar det om att greppa nåt snabbt från sockerhyllan som i regel är vid kassorna så man ändå har uppsikt på cykeln som står där.

En av anledningarna till att det blev färre randolopp för mig är just svårigheten att ställa cykeln utanför en butik för att gå in och stämpla stenålderskortet. Med lite tur sitter där en kepsgubbe som kan ha kik på den åt en.

Ja sannolikheten är mindre utanför en liten butik i en by men det är just det där tillfället som gör tjuven som är svårt att skydda sig mot. Har fått för mycket grejer stulet och för många inbrott i bilar för att orka chansa numera.

Har låst fast min i både Falun och Borlänge (Norra Backa) vid ett snabbt affärsstopp utan problem, ett Kryotonite klass 3 kättinglås runt något fast objekt, har funkat än så länge utan förlust av cykeln.

För att ge perspektiv, jag testade två olika hjälmar igår, fram och tillbaka på en 1 km lång raka. Det här är ute på skärgårdsö i norra Roslagen, extremt lugnt område.
Den hjälm som inte satt på skallen la jag vid väggrenen på avtaget till vår väg i gräset.

Cyklar förbi en grupp ungdomar på cykel, vänder, cyklar tillbaka förbi där hjälmen borde ligga men ser den inte. Stannar till, letar runt, ingen hjälm. Lätt förvånad och förvirrad, har ju sett alla som åkt förbi på vägen.

Vänder och cyklar ikapp ungdomarna och ser redan på långt håll att en av dem har min hjälm på huvudet. Cyklar raskt ikapp killen med min hjälm och frågar honom varför han tagit min hjälm. Han stammar ur sig att hjälmen ju bara låg där i diket och han trodde någon tappat den osv.

Tar tillbaka hjälmen och cyklar tillbaka.

Kontentan är att tillfället gör tjuven, när man inte ens kan ha en cykelhjälm ifred på en liten skärgårdsö så hade inte jag vågat ställa finhojen i Falun....(med alla Borlängebor ;-) )

Sen händer det att jag själv ställer finhojen i entren på t.ex. Ica när man snabbt ska in och handla nåt på längre turer men det är lika obehagligt varje gång och jag skulle aldrig sätta det i system eller lämna den utan uppsikt någon längre tid. Ofta handlar det om att greppa nåt snabbt från sockerhyllan som i regel är vid kassorna så man ändå har uppsikt på cykeln som står där.
Frågade du hjälmtjuven om han kom från Borlänge för det kan väl inte vara en Tjockholmare som beter sig på detta vis annars är det troligtvis en inföding. Peter.

Du kan väl ge tiggaren som sitter utanför 50 spänn i protection money, så att han håller koll på din cykel.

Frågade du hjälmtjuven om han kom från Borlänge för det kan väl inte vara en Tjockholmare som beter sig på detta vis annars är det troligtvis en inföding. Peter.
Hade inte läst den här tråden innan, annars hade jag givetvis dragit Borlängekortet ? nejdå kändes mest som ett gäng "sommargäster" (säger stockholmaren ?)

Nu var detta uppenbart ett pojkstreck utan någon större eftertanke men det är tråkigt att se mentaliteten "åh här ligger nåt utsn uppsikt, fritt fram att ta". I den åldern hade jag aldrig kommit på tanken, snarare att man hade lagt hjälmen mer synligt längs stora vägen med avsikten att den som tappat den skulle hitta den lättare vid ett sökförsök?

Men det är som vanligt, det går bra tills det inte går bra....
Det är intressant med saker som TCR / andra ultraprestationer där folk ligger och sover på offentliga platser pp konstiga tider med relativt dyrbar utrustning bredvid sig. Det tycks ju gå bra för det mesta, men var väl Kolbinger som fick väskan ryckt förra året på TCR. Intressant att de struntade i den säkert inte helt billiga cykeln.

Men den är väl för bökig att hantera och omsätta för den typen av bus.

Senast ändrad:
Är det verkligen så illa att någon skulle kunna köra med vinkelslipen på ett cykellås om man ställt cykeln nära entrén på t.ex. ICA Maxi eller liknande utan att det skulle leda till ingripande från andra?
Detta experiment gjorde vi för ett (stort) antal år sedan. Låste en cykel med ett billigt lås. En kompis klädde sig för att uppfylla alla fördomar om cykeltjuvar. Går fram till cykeln och tar fram en rejäl bultsax mitt i morgonrusningen utanför tågstationen i en större stad. Tror vi gjorde det 4 eller 5 gånger innan någon ens frågade honom om det var hans cykel.

Detta experiment gjorde vi för ett (stort) antal år sedan. Låste en cykel med ett billigt lås. En kompis klädde sig för att uppfylla alla fördomar om cykeltjuvar. Går fram till cykeln och tar fram en rejäl bultsax mitt i morgonrusningen utanför tågstationen i en större stad. Tror vi gjorde det 4 eller 5 gånger innan någon ens frågade honom om det var hans cykel.
Komiker utan gränser gjorde detta också, men tror det var i Danmark. Killarna fick frågan om det var deras cyklarna, tjejerna fick direkt hjälp. Tror resultatet i Sverige eller Finland hade varit att folk lät dem hålla på i fred.

För sex- sju år sedan hände detta.. kom ut från jobbet (Mora lasarett) runt 16. Går mot cykelstället där jag låst fast cykeln på morgonen med vajerlås. Stort cykelställ, 40 meter och många cyklar, jämte huvudingången till lasarettet. Ingen cykel, bara ett uppklippt lås. Men va f-n, va drygt, MIN cykel. Hinner tänka massor, hur tar jag mig hem och var är kvittot, försäkring etc. Det var så klart fincykeln… då ropar en kvinna, ”var det din cykel? Jag fotade henne! Jag kommer ner ”. Och ner kommer hon, med lort på en kvinna som
Klipper låset på min cykel. Och hon säger, ”hon sitter där borta”. Vi går dit, jag konfronterar henne, ”du har tagit min cykel och det finns bild på det. Var är den? ” Hon visar mig och jag ringer polisen som kommer efter en kvart. Håller kvar henne tills dess, och hennes kumpan dyker upp, samtidigt som polisen. En av konstaplarna möter jag ofta när jag ska till jobbet, så han går i god för att cykeln är min. De söker igenom bilen åt kumpanen och där finns annat som inte är det såta parets. Ingen anmälan från min sida, g fick ju tillbaka cykeln. Vad som hände vidare vet jag inte. Region Dalarna har nu ett cykelförråd med kodlås i en källare och kodlåsta gallerburar för cykel vid Mora lasarett.
Inte som att lämna cykeln utanför affären utan lås, och tillfället gör tjuven. De hade nog spanat in min cykel.

I den lilla byn där jag bor: Ja, där hade jag vågat lämna en fincykel låst med lås som kräver vinkelslip utanför ICA om jag skulle in en minut eller två.
Inne i stan: Nej, förmodligen inte.

Är det verkligen så illa att någon skulle kunna köra med vinkelslipen på ett cykellås om man ställt cykeln nära entrén på t.ex. ICA Maxi eller liknande utan att det skulle leda till ingripande från andra?
Ja. Finns ju filmer på cykelstölder där inte en käft ingriper. Med en hydraulisk tång kan låsen kapas utanmen massa oväsen.

Jag skulle våga låsa den. Få begriper din cykels stora värde.

Jag till och med sover med fincykeln, tyvärr men det är så det ser ut idag.

Varför leka hjälte när ingen tjänar något på det? Du riskerar bara att bli knivad eller nedslagen, tjuven kommer garanterat inte åka dit oavsett vad du gör.

Komiker utan gränser gjorde detta också, men tror det var i Danmark. Killarna fick frågan om det var deras cyklarna, tjejerna fick direkt hjälp. Tror resultatet i Sverige eller Finland hade varit att folk lät dem hålla på i fred.
Letade upp klippet på SVT-play och jag tycker det är dåligt att SVT visar sånt här för det hjälper inte precis att det görs till en kul grej att stjäla cyklar.

Varför leka hjälte när ingen tjänar något på det? Du riskerar bara att bli knivad eller nedslagen, tjuven kommer garanterat inte åka dit oavsett vad du gör.
Jag förstår tankegången och håller med men samtidigt bygger det på att man står ensam, hade flera reagerat ihop blir situationen inte alls samma när det inte handlar om att direkt fysiskt försöka stoppa.

Jag förstår tankegången och håller med men samtidigt bygger det på att man står ensam, hade flera reagerat ihop blir situationen inte alls samma när det inte handlar om att direkt fysiskt försöka stoppa.
Jag hade föredragit en fungerande rättsstat istället för att jag ska utföra tjänster som jag redan betalat någon annan för att göra. Edit: För att inte tala om att de som samhället utsett att utföra tjänsten får bära vapen och bruka våld. Det får inte jag.

Den stora medparten av alla brottslingar i Sverige är återfallsbrottslingar. Jag låter var och en lista ut själv vad det innebär och beror på, så slipper jag bryta mot politikregler. En liten hint bara: Kan man sno en cykel om man sitter inlåst?

Senast ändrad:
Är det verkligen så illa att någon skulle kunna köra med vinkelslipen på ett cykellås om man ställt cykeln nära entrén till t.ex. ICA Maxi eller liknande utan att det skulle leda till ingripande från andra?

Jag vet inte vad jag skulle göra, ringen polisen kanske. Om en tjuv vågar att göra det, finns det en stor risk an han blir aggressivt när man säger till. Jag har sett tjuvar att tar i cyklar som var olåst eller dålig låst. Då säger folk till som ser det, men många ser det inte.

Jag har vaknat två gånger mitt i natten av en vinkelslip. Då har jag direkt öppnat fönstret och skrek. Jag har räddat två cyklar.

EDIT: antar att andra inte vaknar alls för att många sover med proppar i örena, men kan inte utesluta att någon har hört det och inte gjort något.

Senast ändrad:
Jag har Knog scout på mina cyklar och när jag ska in på affären så låsen jag fast cykeln och aktiverar larmet. Det är en rätt liten butik så jag hinner ut innan tjuven hinner kapa låset. Skulle jag lämna den utanför stora coop där halva pundarkåren står utanför med sina stulna cyklar ... aldrig.

Vi hade två cykeltjuvar som stal varsin cykel utanför jobbet mitt på dagen en gång. Två personer hann ut men de ingrep inte fysiskt eftersom en av tjuvarna hotade dem med vinkelslipen. Polisen var där inom några minuter men tjuvarna drog åt varsitt håll och kom nog undan.

Man vill ju tro att folk i alla fall ringer polisen vid en pågående stöld, men jag är inte så säker. Folk filmar och lägger upp på facebook och ojar sig över samhället istället.

Det här låter ju inte så kul. Har en väldigt fin, närmast oersättlig, långfärdscykel och nojar mig i mitt tycke ganska mycket med att lämna den låst (såklart) med bygellås utanför större mataffärer för att proviantera på långturer. Nu lär jag bli ännu mera försiktig och rädd att den blir stulen, trodde utanför entrén till stora mataffärer var en säker plats dagtid med så mycket folk som passerar.

Det här låter ju inte så kul. Har en väldigt fin, närmast oersättlig, långfärdscykel och försiktig och rädd att den blir stulen, trodde utanför entrén till stora mataffärer var en säker plats dagtid med så mycket folk som passerar.

Nej, det är inga säkra platser utifrån mina observationer.

Mina (helt ovetenskapliga!) fältstudier i 5 svenska städer
säger att det är ungefär som ponx skriver.
Vid de större affärerna är det närmast hälericentraler.

Begreppet fincykel är ju relativt; det enda som krävs för det är att du har minst två cyklar varav en är lite finare.

Behöver du ställa en sån här fråga öht är du antagligen så rädd om cykeln att den alltid skall förvaras i låst utrymme.

större mataffärer ha för frågeställningen två nackdelar. dels tar det lång tid göra sitt ärende, dels ligger de nära ett systembolag.

just deras stamkunder kanske inte är prime suspects, men deras hangarounds som går på andra drivmedel är det.

fincykeln har ju närmast per definition begränsad bagagekapacitet, så längre ärenden är väl inte aktuella. hade nog ställt cykeln så jag kunde se den från kassakön, om det till exempel var snabbt hopplockad skaffning under någon längre tur det var frågan om. mer än så knappast aktuellt med en fincykel. en variant är att ta med sig framhjulet in i affären.

även fulcyklar blir stulna, men där får väl fastlåsning duga.

är jag ute med en brompton fäller jag ihop den, ställer den i en kundvagn och tar med ekipaget in i affären.

En hel del större matvarubutiker ligger väl numera, i alla fall i lite större orter, ute i köpcentrum/handelsplats utanför eller i utkanten av orten. Vad gäller systembolag har jag förvisso dålig koll då min fascination för alkoholhaltiga drycker är extremt låg. Jag har dock fått för mig att de ofta ligger rätt centralt.

Med detta ingenting sagt om lämpligheten att parkera en cykel utanför en matvaruaffär vid en handelsplats.

En hel del större matvarubutiker ligger väl numera, i alla fall i lite större orter, ute i köpcentrum/handelsplats utanför eller i utkanten av orten. Vad gäller systembolag har jag förvisso dålig koll då min fascination för alkoholhaltiga drycker är extremt låg. Jag har dock fått för mig att de ofta ligger rätt centralt.

Med detta ingenting sagt om lämpligheten att parkera en cykel utanför en matvaruaffär vid en handelsplats.
I princip alla köpcentrum/handelsplatser har Systembolag numer, ofta granne med den stora matvarubutiken.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp