Vågar man ställa cykeln i stan?

callecal

Ny medlem
Hej, skall köpa ny cykel och funderar lite över användarområden: jag vill ju ha den att cykla ut till sommarstället (5 mil) ibland men även in till stan (Göteborg) för ärenden, fika etc.
Men skulle man våga ställa en sådan cykel i stan över 1-2 timmar? Man får ju ställa den på en av huvudgatorna där folk är omkring hela tiden såklart.
Eller skall jag behöva använda två cyklar, en skrotcykel (vilket jag har nu) och en bra cykel? Är ju en bit att behöva cykla in till stan på en skrotcykel :(

Om jag bara köper en cykel och tar risken så bör man väl köpa någon extraförsäkring för stöld på allmän plats, någon som har en tanke om detta?
Läste det som skrevs här på happymtb
http://happymtb.org/2009/01/24/forsakringsdjungeln-atererovrad/
Men där står det inget om extraförsäkringar man kan välja till, och grundförsäkringen är inte tillräckligt bra tycker jag (25% självrisk!)
Det känns ju som jag får räkna med att cykeln kommer bli stulen inom första-andra året? Men vafan man måste väl kunna använda den!

Rekommenderar starkt 2 cyklar, detta kommer att bespara dej många emotionella utbrott etc.

Blir du inte av med cykeln så blir du ändå av med komponenter, tyvärr är det så det ser ut nuförtiden.

Så klart du vågar! Jag har dagligen parkerat cykel i Sthlm City i fyra år och har bara blivit av med två stycken. Gör inte som jag bara och ställ dem på dåligt belysta och glest besökta (innergård) platser, utan lås fast dem i något av de fasta cykelställen som finns på trafikerade gator. Ett bra lås genom bakhjul, ram och cykelställ med vajer genom framhjul så fungerar det.

håller med ignatius, det är två cyklar som gäller. jag kör med skrotcykel till stan och (lite) finare cykel för långturer och träning.

stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> räcker det med två cyklar?

Nämen oj, vi har kungligt besök. Välkommen tillbaks :)

Jag har fått känslan av att de finare cyklar som stjäls ofta är sådana som parkeras på samma ställe varje dag, där tjuven bara väntat in rätt tillfälle.

Vid jobbet har jag flax och kan parkera cykeln säkert inom bevakat område men pendlarcykeln har stått på stan många gånger helt utan problem. Väl fastlåst förstås, och inte avsides. Den är 7 år gammal nu så det verkar ha funkat ok. Nu är den iofs så gammal så att den inte är stöldbegärlig längre, dessutom har den campa och det kanske inte skurkarna känner till vad det är :-P

Jag känner mig rätt trygg i att ställa hojen inne i stan, om det bara är någon timme eller så. Nu kommer den väl bli snodd nästa gång bara för det men jag har samma uppfattning som jomper här.

Ja jag förstår inte hur man skulle kunna sno cykeln eller delar av den mitt på dagen mitt på en gata full med människor.
Kanske skall ta rada på var polishusen är och parkera framför dom :)
Eller så får jag rispa sönder cykeln, spraya den + andra påhitt för att hålla folk borta...Jag vet att runt sthlm sprayar man båtmotorerna just för denna anledning.

Skall man in en snabbis in till stan och står framför en skrotcykel och en bra så kommer det ju vara svårt att lägga band på sig...

Man blir ju lite förvånad om att man ställer en sådan fråga... men jag förstår din oro om man inte ha tidigare använt cykeln för att pendla. Spray (!) och andra påhitt behöver man uppenbarligen inte använda under dagtid i centrala Gbg, det finns ingen som ska försöka stjäla din cykel på allmän plats så länge du har den låst med en ordinarie cykellås. Däremot, lämnar du cykeln under natten in i stan, då finns det stor risk att den försvinner, oberoende hur bra lås du har. Det hände mig nämligen 2 gånger... Hemförsäkringen täcker dock kostnaden och då kan det också vara bra att teckna självriskeliminering när du köper din nya, dyrbara cykel.

Tack så mycket för alla svar. Har kollat min försäkring, den täcker bara upp till 8000 sek med en självrisk på 1500. Och de har inte någon bra extraförsäkring man kan köpa :( så skall försöka hålla mig under 8000 när jag köper!

callecal skrev:
> Ja jag förstår inte hur man skulle kunna sno
> cykeln eller delar av den mitt på dagen mitt på
> en gata full med människor.

För ärenden/fika är det stor sannolikhet att du vill ha skärmar etc. förr eller senare. Och det vill man (jag) ju fan inte ha på nån cool cykel. Så även det talar för två cyklar.

För egen del är det inte så mycket kostnaden för självrisk mm. som är problemet, utan att jag blir så förbannad av att få grejer snodda, speciellt om jag mekat länge med dom. Jag får nästan hellre bilen snodd än en hemmekad hoj.

Men visst, ser man hojen som en rätt opersonlig pryl och är beredd att betala en "avgift" på ett par tusen om året för att hämta ut en ny då och då, så är det väl fullt möjligt att parka hojen regelbundet även i Stockholm.

Senast redigerad av en moderator:
En kompis fick sin cykel stulen i Göteborg (Gårda är väl kanske inte riktigt centrum, men i alla fall centralt och med ganska mycket folk i omlopp) igår eftermiddag av en trevlig typ som helt enkelt hade kapat cykelstället som den stod fastlåst i, så man ska nog inte känna sig alltför säker bara för att det är dagsljus ute.
Brukscykel som ser trist ut men funkar bra är nog det bästa receptet på att inte bli av med sin ögonsten.
Sen kan man väl ändå göra vad man kan för att minimera chanserna att bli av med den, att låsa fast cykeln i nåt stadigt med ett bra lås och att inte ställa den på alltför avsides platser minskar väl riskerna känns det som.

Senast redigerad av en moderator:
slemklump skrev:
> Så klart du vågar! Jag har dagligen parkerat
> cykel i Sthlm City i fyra år och har bara blivit
> av med två stycken. Gör inte som jag bara och
> ställ dem på dåligt belysta och glest besökta
> (innergård) platser, utan lås fast dem i något
> av de fasta cykelställen som finns på
> trafikerade gator. Ett bra lås genom bakhjul, ram
> och cykelställ med vajer genom framhjul så
> fungerar det.

Ställer du en hyfsat fin hoj i stan så blir den stulen eller vandaliserad. Frågan är hur länge du klarar dig. Spelar ingen roll hur trafikerad platsen är. Det finns många centrala platser i stan (Stockholm) där jag sett cykellik eller rester av cykellås.

Såg bland annat en fin Commencal HT på bron till Kungsholmen (Kungsgatan) som ägaren låst med en rejäl kätting. Visst ramen och bakhjulet är kvar och var även kvar 1 månad senare men i princip allt annat på den cykeln är borta.

Sen kan även en skruttig cykel bli snodd men då behöver du i alla fall inte gråta blod om den kommer bort.

Vad skall man ha för lås som är säkert, godkännt av försäkringsbolag & förhoppningsvis inte alltför tungt?

Jösses den videon var verkligen upplysande, & dom har nog rätt dessvärre! Frågan är om göteborgare är lika avdomnade som newyorkbor?...hmm skulle tro det :/

Klart man vågar ställa sin cykel i stan, lås den ordentligt bara.

cykel_339_83506133.jpg ht=263

callecal skrev:
> Vad skall man ha för lås som är säkert,
> godkännt av försäkringsbolag & förhoppningsvis
> inte alltför tungt?

Något bra bygellås så du kan låsa fast cykeln i något

callecal skrev:
> Jösses den videon var verkligen upplysande, & dom
> har nog rätt dessvärre! Frågan är om
> göteborgare är lika avdomnade som
> newyorkbor?...hmm skulle tro det :/

stockholmare är det i alla fall. Jag har "stulit" min egen cykel en gång efter att det blivit något knas med låset. Jag stog säkert 20 minuter på Kungsgatan och gick lös på låset med hammare, huggmejsel och kraftavbitare i fullt dagsljus. Ingen höjde ett ögonbryn eller frågade vad jag höll på med.

/johan

En cykel som är utomhus, även fastlåst i en stolpe, är ett objekt att stjäla. Så är det bara. Är den fastlåst är chansen stor att den är kvar när man ska cykla hem.

Ska man minska risken för att få den stulen så har man bra lås, gärna så att hjul och ram är fastlåsta ordentligt.Snabbkopling på sadeln...nä, skulle inte tro det.

Jag skulle kunna bygga en fin cykel på en timme, bara genom att gå runt bland cykelparkeringarna och lossa snabbkopplingarna och montera bort hjul och ram. Fattar inte vilka korkade personer som inte räknar med stöldrisken...i Stockholm i alla fall.

Mitt tips är:

Ha två cyklar. Ha bra lås, bygel samt kabel i någon vettig kombination.

Tyvärr är det nog så.

Jag brukar ställa min Jeff Jones med Rohloffnav i korsningen Styrmansgatan/Storgatan, låst med bara ett behändigt vajerlås. Trots att jag inte har någon uppsikt över cykeln under kontorstid har den inte blivit stulen.

bjorre skrev:
> Just Jeff Jones har väl inbyggt stöldskydd by
> desìgn?

=) Tjuven tror det är en biltemacruiser.

Tillbaka
Topp