Vågar ni ha spurcycle ringklocka på cykeln?

Kjell F

Medlem
Funderar på att köpa en Spurcycle ringklocka https://www.spurcycle.com/products/better-bicycle-bell tycker det verkar vara ringklockans ringklocka med ett ringljud som verkligen hörs högt, långt och tydligt som dessutom är otroligt snygg men... tänker tyvärr på stöldrisken (de e fan att den faktorn ens finns överhuvudtaget) hur gör ni som har en sådan ringklocka vågar ni låsa fast cykeln som vanligt gå därifrån? Eller har ni den bara på en cykel som ni aldrig släpper med blicken och förvarar den inomhus i lägenheten, huset eller eget garage?

Kjell F sa:
Funderar på att köpa en Spurcycle ringklocka https://www.spurcycle.com/products/better-bicycle-bell tycker det verkar vara ringklockans ringklocka med ett ringljud som verkligen hörs högt, långt och tydligt som dessutom är otroligt snygg men... tänker tyvärr på stöldrisken (de e fan att den faktorn ens finns överhuvudtaget) hur gör ni som har en sådan ringklocka vågar ni låsa fast cykeln som vanligt gå därifrån? Eller har ni den bara på en cykel som ni aldrig släpper med blicken och förvarar den inomhus i lägenheten, huset eller eget garage?

Jag har spurcycle klockor på två cyklar och fått ha dem i fred. Åas ställer jag inte cyklarna var som helst. Tror också att Tjyven inte fattar att det är en ringklocka som kostar som en begagnad biltemacyckel.... Kanske har jag fördommar om cykeltjyvar, men tror verkligen inte att de har så bra koll.

Jag har haft mina cyklar stående ute och ingen klocka har blivit snodd. Man måste ha en insex med sig för att få av den så det är inte bara att plocka loss den. Världens bästa ringklocka, jag blir glad varje gång jag använder den.

Älskar den. pendlarhojen Står utanför jobb på innergård oftast men tänker inte så mkt på det när jag handlar eller likn. Mer nojjig över cykelförrådet här i föreningen.

Men som sagt, den är ju inte asenkel att lista ut hur man får loss den.

Har både original och kopior på cyklar som jag ställer på stan. Skulle jag behöva köpa fler skulle jag stödja de flitiga kinesiska piraterna på Rock Bros. Hör ingen direkt skillnad, och tycker inte originalet är värt tre gånger kopians pris.

Både Spurcycle och Rockbros finns i svart, vilket gör dem "osynligare", åtminstone jmf med de blanka varianterna.
61HPnvATwQL._SX355_.jpg

https://www.spurcycle.com/pages/better-bicycle-bell-black

s-l300.jpg

8,36 USD här: https://www.banggood.com/RockBros-C...oter-Motorcycle-E-bike-Bicycle-p-1416496.html

/Håkan

Funktionen på plingknappen har varit tveksam på två av min Rockbros, kommer inte skaffa fler av den. Den hakar upp sig på nåt sätt av flitigt plingande och fjädrar inte helt tillbaka för att slå till klockan. Det blir originalet nästa gång.

Spacekitty sa:
Funktionen på plingknappen har varit tveksam på två av min Rockbros, kommer inte skaffa fler av den. Den hakar upp sig på nåt sätt av flitigt plingande och fjädrar inte helt tillbaka för att slå till klockan. Det blir originalet nästa gång.
Äger både original och kopian och har har samma erfarenhet av den senare. Tveksam kvalitetskontroll av just en fjädrande armen på kopian.

När någon lägger ner tid och pengar på research eller bara har jäkligt bra idéer och någon annan snor dem och tillverkar det för halva priset - så måste man ju inse att de med bra idéer blir färre och de sämre kopiorna fler när man köper kopiorna istället.
När jag fick problem med Spurcycle klockan en gång på grund av att bygeln förmodligen böjts till av en annan cykel i cykelstället fick jag mailsvar inom några timmar med bland annat en instruktionsvideo om hur jag skulle göra för att fixa den och om jag inte skulle klarat det så erbjöd de sig att skicka reservdelar. Gratis förstås då det är livstids garanti. Stötta bra saker och låt inte snyltare profitera av andras idéer tycker jag.

Min Crane E-NE låter likartat och har fått sitta i fred, trots iögonfallande kopparutförande. Jag köpte den i en butik i Gamla stan.

Mathias sa:
Jag har haft mina cyklar stående ute och ingen klocka har blivit snodd. Man måste ha en insex med sig för att få av den så det är inte bara att plocka loss den. Världens bästa ringklocka, jag blir glad varje gång jag använder den.

+1

Och inte vilken sketen ikea-insex som helst utan en typ 3mm (eller var det 2,5?). Känns som för mycket finmek för en cykeltjuv. Ok att man får loss den med en batteridriven vinkelslip också, men den är nog svårsåld utan fästet. :)

Det är även stor skillnad i volym och längd på ringtonen på Kinakopian och originalet ska tilläggas. 10dB skiljer i volym och som alla vet så är decibelskalan logaritmisk. Så 10dB mer motsvarar 10x mer effekt. Spola fram till 06:00 för själva testet. Det är väldigt lätt att höra skillnad.

Spacekitty sa:
Kristoffer R sa:
Det är ändå imponerande att klara av att sälja en ringklocka som kostar 500kr. ($49 + skatt)

Ska man köpa fem defekta Rockbros eller en prima Spurcycle? Med den dyra Spurcycle har man åtminstone en som fungerar.
Jag har köpt fem Rockbros, fyra har fungerat utomordentligt bra i upp till nu ca 4 år, en pajade efter ca 6 mån, så så illa är de inte enligt min erfarenhet.
Fyra original för sammanlagt 2000kr hade säkert varit liiite bättre, men ändå för dyrt.

Enda felet med Spurcycle är att det blir för dyrt att sätta på alla cyklar i ens ägo. Man får flytta över den till den som för tillfället används mest på gc-banor.

49 dollar för en visserligen fin ringklocka som borde kosta 10. vilket skämt.

den är dessutom tung.

Jag har kopian på tre cyklar. En blev stulen men då tog de hela cykeln. Kopian har funkat bra men nästa gång köper jag ett original för att jämföra.

Tack för all input känns ju ganska tryggt, verkar ju vara lugnt på stöldfronten om man säger. Har själv tänkt tanken att folk inte har koll på vad det är för nåt och ändå mindre koll vad den kostar. Måste va riktigt nice att ha en ringklocka som verkligen hörs som den min nuvarande hörs knappt alls. Jag kan hålla med om att det är väldigt mycket pengar men kvalité kostar så brukar det ju vara och sen visste jag inte heller att det är livstidsgaranti vilket bara det är värt mycket.

Mathias sa:
När någon lägger ner tid och pengar på research eller bara har jäkligt bra idéer och någon annan snor dem och tillverkar det för halva priset - så måste man ju inse att de med bra idéer blir färre och de sämre kopiorna fler när man köper kopiorna istället.
När jag fick problem med Spurcycle klockan en gång på grund av att bygeln förmodligen böjts till av en annan cykel i cykelstället fick jag mailsvar inom några timmar med bland annat en instruktionsvideo om hur jag skulle göra för att fixa den och om jag inte skulle klarat det så erbjöd de sig att skicka reservdelar. Gratis förstås då det är livstids garanti. Stötta bra saker och låt inte snyltare profitera av andras idéer tycker jag.

Instämmer och vilken service från dom!!

Mycket intressant och för mig väldigt relevant tråd. I stort sett alla ringklockor är gjorda för montage på vänster sida av styret. Då jag har en massa spännande James Bond-knappar på vänster sida, är ringklockan hänvisad till höger sida av styret. Utbudet är minst sagt skralt. Hittills har det gått åt två ringklockor på lika många månader, och det har förstås varit den billigaste modellen (Eftersom det är den enda som går att högermontera, om man inte ska specialbeställa)
Förmodligen ska man ha en Spurcycle som man verkar kunna montera var som helst, men jag saknar ytterligare tester:
Hur funkar den efter ett spöregn, eller ännu värre, efter ett snöregn?
Tonen verkar vara rätt dov om man ska tro alla videos. Flyttar sig folk, eller begriper dom inte att jag kommer i full kareta? Kopian verkar inte låta lika dovt.

kais01 sa:

den är dessutom tung.

Tyngden är en förutsättning för den fina klangen. Väldigt få kyrkklockor är gjorda i alu 7005. 'Made in America' är alltid dyrt. Teslorna kostar skjortan, samma sak med stratocastern och telecastern.

En hjälm kostar ofta betydligt mer, men sällan nån som ryar om det, trots att det bara är ett enkelt frigolitskal som kostar några tior att tillverka, och måste bytas vart femte år. Vad är det värt att undvika en krock med en gående eller mötande cyklist? Ofta betydligt mer än en femhunka.

Elhojtok sa:
Flyttar sig folk, eller begriper dom inte att jag kommer i full kareta?.

Folk hör absolut inte på ljudet att du far fram som ett jehu på din elcykel. Sänk farten, som alla andra, när du ska passera gående.
Plingar 50 meter i förväg så hör alla med normal hörsel och flyttar sig därefter.

kais01 sa:

den är dessutom tung.
Då har du ju en fantastisk affärsmöjlighet. Börja tillverka sådana med samma kvalitet och sälj för tex 25 dollar - bra vinst och klart billigare än den existerande.

Elhojtok sa:
Mycket intressant och för mig väldigt relevant tråd. I stort sett alla ringklockor är gjorda för montage på vänster sida av styret. Då jag har en massa spännande James Bond-knappar på vänster sida, är ringklockan hänvisad till höger sida av styret. Utbudet är minst sagt skralt. Hittills har det gått åt två ringklockor på lika många månader, och det har förstås varit den billigaste modellen (Eftersom det är den enda som går att högermontera, om man inte ska specialbeställa)
Förmodligen ska man ha en Spurcycle som man verkar kunna montera var som helst, men jag saknar ytterligare tester:
Tonen verkar vara rätt dov om man ska tro alla videos. Flyttar sig folk, eller begriper dom inte att jag kommer i full kareta? Kopian verkar inte låta lika dovt.

Tonen på Spurcyclen är absolut inte dov, tvärtom. Den är väldigt klar och ren och ringer länge. Jag kan räkna till nio i lugnt takt i alla fall. Den fungerar betydligt sämre i regn och snö då vattnet hindrar klockans skal att vibrera (det är vad jag tror i alla fall). Då låter den mer som en vanlig ringklocka. Jag hade en BBB innan och det var rätt snarlikt. Om man snabbt torkar av klockan med handsken i ett svep innan brukar det dock hjälpa ganska mycket.

GoranS sa:
kais01 sa:

den är dessutom tung.
Då har du ju en fantastisk affärsmöjlighet. Börja tillverka sådana med samma kvalitet och sälj för tex 25 dollar - bra vinst och klart billigare än den existerande.

Finns ju redan! :)
https://r2-bike.com/CRANE-BELL-Co-Ltd-E-Ne-Bell

Annars funkar den här bra! Har den på fatbiken å den finns i flera färger dessutom! :)
https://r2-bike.com/VOXOM-bell-KL8-colored-elastic-band-mounting

frid!

Spacekitty sa:
Samma erfarenhet här. Det hakar upp sig efter ett tag. Även Rockbros själva verkar upptäckt detta. Finns numera en uppdaterad version. Den har hittills (2säsonger) fungerat utan störning. Men tycker den ringer lite mesigare. Kan bero på att det är mindre material som slår i klockan? Mer tyckande är att de svartlackade låter mindre än de omålade. Inget jag mätt upp dock.
IMG_20190310_114738.jpg

..och för att svara på frågan, ja jag skulle våga ha en Spurcycle i det fria. Ringklockor verkar ingen ha koll på.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Elhojtok sa:
Flyttar sig folk, eller begriper dom inte att jag kommer i full kareta?.

Folk hör absolut inte på ljudet att du far fram som ett jehu på din elcykel. Sänk farten, som alla andra, när du ska passera gående.
Plingar 50 meter i förväg så hör alla med normal hörsel och flyttar sig därefter.

Självklart sänker jag farten när jag närmar mig gående, framförallt om det är barn på vägen.
Jag plingar också minst 50 meter i förväg. Man ser direkt om folk uppfattar signalen eller inte. Blir det ingen reaktion på de människor som faktiskt går mitt i vägen, så fortsätter jag att plinga. Det händer att jag till slut ligger 2 meter bakom i gångfart och plingar som en tok och ändå dröjer det 5 sekunder till innan dom fattar. Ibland är det folk med lurar i öronen, men ofta är det flera människor som går i bredd och är alldeles för upptagna av sitt samtal för att bry sig om något så fånigt som ringklockor.

Mathias sa:
Tonen på Spurcyclen är absolut inte dov, tvärtom. Den är väldigt klar och ren och ringer länge. Jag kan räkna till nio i lugnt takt i alla fall. Den fungerar betydligt sämre i regn och snö då vattnet hindrar klockans skal att vibrera (det är vad jag tror i alla fall). Då låter den mer som en vanlig ringklocka. Jag hade en BBB innan och det var rätt snarlikt. Om man snabbt torkar av klockan med handsken i ett svep innan brukar det dock hjälpa ganska mycket.

Tack, det kanske är värt att skaffa en sån då.

Mejlade till Spurcycle och frågade dom om försäljning till privatpersoner i Sverige, fick till svar att det gör dom gärna men dom "förvarnade" att det kan vara ganska lång leveranstid. Sen tipsade dom om en återförsäljare i Stockholm som jag inte hittade när jag först tittade på deras stockists. Kontaktade dom och visst hade dom Spurcycleplinglan. Sagt och gjort tog hojen dit igår och kunde inte låta bli så det bidde en. Betydligt mindre än den ser ut på bilderna och betydligt mindre än "vanliga" plingor. Även mycket billigare än att beställa en själv 495kr för raw och 595kr för black. Dom har flera stycken kvar i fall någon är intresserad ligger på Kungsholmen på Norra Agnegatan 36 http://chainofwheels.com

Bilagor

• IMG_5978 2.jpg
    IMG_5978 2.jpg
    186.8 KB · Besök: 140
  • IMG_5968.jpg
    IMG_5968.jpg
    116.3 KB · Besök: 184
  • IMG_5974.jpg
    IMG_5974.jpg
    293.2 KB · Besök: 155
  • IMG_5970.jpg
    IMG_5970.jpg
    104.6 KB · Besök: 149
Elhojtok sa:

Ett alternativ kan vara Osaka Bell Companys Roadie Bell. Alternativt Guees kopia. Billigare, kan monteras på valfri vajer eller på hoodsen på en bockstyreshoj, eller något tredje fantasifullt ställe.

Lätt att flytta runt mellan cyklar men inte på ett för en okunnig tjuv uppenbart sätt. Bra ljud, sett till storleken (mesigt jämfört med Spurcycle).

mmmrrrr sa:
Ett alternativ kan vara Osaka Bell Companys Roadie Bell. Alternativt Guees kopia. Billigare, kan monteras på valfri vajer eller på hoodsen på en bockstyreshoj, eller något tredje fantasifullt ställe.

Lätt att flytta runt mellan cyklar men inte på ett för en okunnig tjuv uppenbart sätt. Bra ljud, sett till storleken (mesigt jämfört med Spurcycle).

Hmm.. Håller den då? Fjäderinfästningen ser lite vek ut..

Intressant tråd.

Vill inte vara den som är den, men...

1. Finns det ens folk som snor ringklockor?

2. Om nu inte personen i fråga flyttar på sig vid första plingen med en "vanlig" klocka, varför inte påkalla uppmärksamhet genom att tilltala dem?

3. Klockan i sig verkar ju superbra. Dyr, men helball. Nu vill jag ha en själv trots att jag aldrig upplevt ett behov av något sådant tidigare.

Har Rockbros-klockan sedan 3 år tillbaka och den fungerar klanderfritt året runt.

Lyckades dock med bedriften att runda insexan så nu går den inte att skruva loss.
Stöldrisk = 0

JockeS sa:
Har Rockbros-klockan sedan 3 år tillbaka och den fungerar klanderfritt året runt.

Lyckades dock med bedriften att runda insexan så nu går den inte att skruva loss.
Stöldrisk = 0
Noll.... oki...

Bilagor

• 74056567-challenge-accepted-creative-sport-and-fitness-design-element-concept-strong-workout-v...jpg
    74056567-challenge-accepted-creative-sport-and-fitness-design-element-concept-strong-workout-v...jpg
    200.2 KB · Besök: 94
Om man monterar den under styrstammen är den skyddad och syns inte lika bra.

Bilagor

• EA0CD00A-3132-4300-914C-60A4169A3C62.jpeg
    EA0CD00A-3132-4300-914C-60A4169A3C62.jpeg
    161.2 KB · Besök: 213
Tillbaka
Topp