Vägdäck till MTB ?

• Trådstartare Trådstartare ABL
  • Start datum Start datum

ABL

Medlem
Vägdäck till MTB ?
Tycker det är ohyggligt svårt att leta i forumet, ställer därför en fråga även om det blir dubbelpost (har letat utan att finna).

Jag funderar på att köpa vägdäck till min MTB då jag ibland cyklar lite väg tillsammans med raceråkare...får kämpa så jävligt ;)
Vill alltså ha tips på snabba vägdäck till min 26", har kollat lite på Schwalbe Marathon Racer men vet inget om dom eller andra liknande !?

Tacksam för hjälp !

Vägdäck till MTB ?
Jag har ett par Continental Travel Contact om jag skall köra asfalt med MTB'n ... men det är inte däcken som gör det jobbigt, det är luftmotståndet, så att tävla med racer i hastigheter över 25-30 blir jobbigt hur du än gör ...

Vägdäck till MTB ?
Jo jag vet att luftmotståndet mm är det stora problemet, egentligen skulle det bästa vara att köra två cyklar men......

Kör idag Conti RaceKing Supersonic 2,2, fungerar ganska bra men tänkte att det kanske kunde rulla lite bättre med andra däck, men det är kanske försumbart !?

Vägdäck till MTB ?
Ja, har du bara maxtryck i däcken så är just den delen försumbar. Det gick att rulla 50km/h på ett par halvhårdpumpade Nobby Nic under Cykelvasan så däcken är nog inte störst aboven! :)

Vägdäck till MTB ?
Michelin XC Road (slicks) rullar klart lättare än andra jag provat (olika Continental samt Ritchey TomSlick), även om de har grövre diameter. Tyvärr inte så lätta att få tag på i Sverige.

Vägdäck till MTB ?
Lyfter den här gamla tråden. vill ha ett par mtb-däck till en lek- och pendlarhoj. Kollat på schwalbe big apple, men jag tycker de är lite väl tunga. Även kollat på kojak, men håller de för lite hoppande och sånt? Borde man kanske ha något lite mönstrat, typ bmx-däck? Tips på något sådant runt 2" breda?

Vägdäck till MTB ?
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför funderar du på lite mer mönstrat? Så
> länge du är på asfalt behöver du inget
> mönster. Kojak är grymma.

Kanske blir lite grusvägsåka med. Om vi omformulerar frågan lite. Vilka mönstrade mtb-däck rullar bäst?

Vägdäck till MTB ?
Mange. (fd Kaves) skrev:
> Om det ska lite grusvägs åka med, kan furious
> fred vara ett alternativ

Såg ut att vara precis vad jag tänkte mig från början. Lätta och fina med, synd att de kostar nästan dubbelt så mycket som Kojak.

Vägdäck till MTB ?
Mycketvillhamer skrev:
> Mange. (fd Kaves) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det ska lite grusvägs åka med, kan furious
> > fred vara ett alternativ
>
>
> Såg ut att vara precis vad jag tänkte mig från
> början. Lätta och fina med, synd att de kostar
> nästan dubbelt så mycket som Kojak.

300:- är väl inte så farligt? http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeld...-Ready-50-559-2,0-Cykeldäck/p/1069039_1_Style

Vägdäck till MTB ?
Mest lättrullade jag provat är Hutchinson Top Slick. Tunna och lätta och tar inte så mycket tryck vad jag minns.
Geax Street Runner har jag också använt. Däckssidorna blev snabbt fula, men de var väldigt hållbara.
Conti sport contact är/var väl OK, men på första däcket sprack däckssidan efter två säsonger.
Favoriten är nog ett vikbart WTB-slick. Rullar (nästan) som Hutchinson men tål högre tryck.

Vägdäck till MTB ?
Mycketvillhamer skrev:
> Mange. (fd Kaves) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det ska lite grusvägs åka med, kan furious
> > fred vara ett alternativ
>
>
> Såg ut att vara precis vad jag tänkte mig från
> början. Lätta och fina med, synd att de kostar
> nästan dubbelt så mycket som Kojak.

Furious Fred dör dock ganska snabbt om de körs på asfalt... :-)

Vägdäck till MTB ?
Mycketvillhamer skrev:
> Vill ha dem lite fetare så jag kör på Schwalbe
> kojak 26x2.0

Visst tusan, det var ju det jag skulle påminna dig om! ;-)

Vägdäck till MTB ?
Älskade mina Hookworms, men de vägde nästan lika mycket som cykeln! (men helt omöjliga att punka, skulle kunna cykla över en fakir och hans spikmatta utan problem)

Snart slitit ut bakdäcket på mina Nobby Nic 2.4 på 'rulla runt på' cykeln och ska skaffa ett par Big Apple http://www.bike-discount.de/shop/k361/a63871/big-apple-performance-235-wire.html Inte fullt så tunga som Hookwormsen var, och ska inte cykla vättern runt på dem, Bara ha de som 'glidar' däck.

Skulle nog satsat på Kojak, om jag inte vart fet, och velat ha redig luftkammare.

Vägdäck till MTB ?
Kapten_Usling skrev:
> Älskade mina Hookworms, men de vägde nästan
> lika mycket som cykeln! (men helt omöjliga att
> punka, skulle kunna cykla över en fakir och hans
> spikmatta utan problem)
>
> Snart slitit ut bakdäcket på mina Nobby Nic 2.4
> på 'rulla runt på' cykeln och ska skaffa ett par
> Big Apple
> http://www.bike-discount.de/shop/k361/a63871/big-a
> pple-performance-235-wire.html Inte fullt så
> tunga som Hookwormsen var, och ska inte cykla
> vättern runt på dem, Bara ha de som 'glidar'
> däck.
>
> Skulle nog satsat på Kojak, om jag inte vart fet,
> och velat ha redig luftkammare.

Kojak 2.0 klarar ju 130 kg och så fet är jag inte :)

Vägdäck till MTB ?
Det e nästan jag :P Och jag gillar feta däck.. Skulle ekonomin tillåta skulle jag ha en Moonlander som 'glida runt på' hoj

Eller BFS underbara feting on*one (snyggaste fetingen jag sett)

Tillbaka
Topp