Vägen förbi Sånga-Säby?

Vägen förbi Sånga-Säby?
Trafiken är varierad. I söndags eftermiddag var det ganska mycket bilar och motorcyklar ute medan andra dagar kan det vara i princip helt bilfritt. Det är asfalterat och välsopat hela vägen. Vägen är inte den mest prioriterade i stockholmsregionen men är inte alls sönderkörd. Finns lite hål här och var, men jag upplever det inte som ett problem.

När du ändå är där ute, kör ett varv över Kungsberga också, alltså vänster vid Säby kyrka och sedan tillbaka på andra sidan.

Vägen förbi Sånga-Säby?
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> När du ändå är där ute, kör ett varv över
> Kungsberga också, alltså vänster vid Säby
> kyrka och sedan tillbaka på andra sidan.

Får jag fråga varför jag sak det?

Vägen förbi Sånga-Säby?
Menar ni inte vänster (dvs västerut) vid Färentuna Kyrka och loopen genom Stav och Kungsberga? Jag håller med att det är trevligt.

Vägen förbi Sånga-Säby?
Är det Färentuna kyrka? Det är det nog :-) Precis den samma. Med den rutten är det 6.2 mil från Brommaplan och tillbaka. Precis lagom för att unna sig ett vätskestopp på Sorbon. Om jag inte minns fel är det ganska precis en halvmil, lagom för ett intervallpass om man inte vill se på omgivningen.

Vägen förbi Sånga-Säby?
Jag gillar att köra medsols, men det är inte alls nödvändigt. Jag tycker inte Färentuna vägen är speciellt rolig så den kör jag gärna på hemvägen. Men har du spritt kvar i benen då kan du istället välja att köra över Kumla by som är lite vackrare och trevligare att rulla på.

Så i valfrihetens namn, välj medsols! :-)

Vägen förbi Sånga-Säby?
Jag instämmer i att det blir trevligare när det blir en rundtur. Cyklar man till Slut är det ju bara att cykla samma väg hem, men det är iofs längre och det är ju en fördel.

Vägen förbi Sånga-Säby?
Det är svårt att cykla riktigt långt på Ekeröarna utan att upprepa sig. Jag kör ibland ToR till Adelsöfärjan. Inte så kul, men lite lättare att sträcka ut med bara en lång raka. Om man kör över Lovö kyrka så blir både Färingsörundan och Munsörundan strax över sju mil.

Vägen förbi Sånga-Säby?
Om man kör Lovörundan (FRA osv) - Tappström - Färingsö - Skå/Edeby - Kumlavägen/Svartsjövägen - Färentuna - till höger vid kyrkan - Kungsbergavägen tillbaks till Färentuna kyrka - till höger innan kyrkan mot Sånga Säby - Stenhamra och tillbaks så blir det gurka 7.5 mil :).

Så här ser det ut, hastigheterna stämmer dock inte riktigt ;) :

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=180835

Vägen förbi Sånga-Säby?
saltgurkan skrev:
> Om man kör Lovörundan (FRA osv) - Tappström -
> Färingsö - Skå/Edeby -
> Kumlavägen/Svartsjövägen - Färentuna - till
> höger vid kyrkan - Kungsbergavägen tillbaks till
> Färentuna kyrka - till höger innan kyrkan mot
> Sånga Säby - Stenhamra och tillbaks så blir det
> gurka 7.5 mil :).
>
> Så här ser det ut, hastigheterna stämmer dock
> inte riktigt ;) :
>
> http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=18
> 0835

Sädär körde jag igår, nästan. Började vid Centralen, körda rakt istället för runt FRA, Skå-edeby och Svartsjö sen direkt över till Stenhamra nedåt mot Träkvista och jungfrusund. Färjan över och Glösmtavägen och Ågestavägen hem till Kärrtorp. Ca 75 km.

Men den turen såg trevlig ut. Lär väl bli ca 10 innan jag är hemma?

Vägen förbi Sånga-Säby?
mzi skrev:
> Motsols?!
>
> Och vad är den sista snurren för något? Hittade
> du inte hem? :-)

Hehehe, jorå, emn jag var rätt mör igår. Trodde en helgs vila skulle ge mer kraft, men det var tvärtom.

Vägen förbi Sånga-Säby?
mzi skrev:
> Motsols?!
>
> Och vad är den sista snurren för något? Hittade
> du inte hem? :-)

Hehe, ja man kan tror att jag var vilse på slutet men jag var tvungen att köra lite backe i Traneberg också ;).
Motsols, ja det kanske det är, jag tycker att det känns mest logiskt att svänga höger vid kyrkan och sedan snurra tillbaks för att svänga ner mot Sånga-säby annars korsar man ju sin egen färdväg och det vill man ju inte göra i onödan :).

Vägen förbi Sånga-Säby?
Alltså... det är hela varvet som är motsols. När man kommer fram till ICA kan man välja att svänga upp Färetunavägen och sedan in mot Kumla (motsols) ELLER så kan man köra upp mot Stenhamra och vidare mot Sånga-Säby och sedan ta VÄNSTER vid Färetuna kyrka. Då korsar man inte heller sin egen färdväg.

Det är lite spännande, för jag har aldrig ens tänkt tanken på att köra den åt andra hållet...

Vägen förbi Sånga-Säby?
Om man inbillar sig att fortsättningen på Klyvarestigen från Stenhamra är asfalterad så får man en överraskning och en mycket trevlig cykeltur på en stig till grusväg som leder från Bromma (nere vid vattnet nordväst om Stenhamra) upp till Sånga-Säby vägen. Funkar bra för den äventyrlige som tror på att lvg-däcken håller, eller för den som tränar på en cross och saknar grusvägar. Det gick finfint på min lvg.

Ok, ok, jag var lite vilse:)

Patrik

Vägen förbi Sånga-Säby?
mzi skrev:
> Det är svårt att cykla riktigt långt på
> Ekeröarna utan att upprepa sig. Jag kör ibland
> ToR till Adelsöfärjan. Inte så kul, men lite
> lättare att sträcka ut med bara en lång raka.
> Om man kör över Lovö kyrka så blir både
> Färingsörundan och Munsörundan strax över sju
> mil.

Kolla när färjan går till Adelsö, underbar cykling ute på ön jag kommer inte ihåg hur lång tid ett varv tar men det är inte så långt men otroligt fint. Kör ett par varv och synka med färjan tillbaka.

Vägen förbi Sånga-Säby?
zapiens skrev:
>
> Kolla när färjan går till Adelsö, underbar
> cykling ute på ön jag kommer inte ihåg hur
> lång tid ett varv tar men det är inte så långt
> men otroligt fint. Kör ett par varv och synka med
> färjan tillbaka.

Det kanske är en idé att köra kränkningsintervall på Adelsö? Det kan väl inte va så mkt trafik, sen så ser det på kartan ut som att vägen runt ön är som en enda stor velodrom, kan det va så ;)?

Vägen förbi Sånga-Säby?
saltgurkan skrev:
> Det kanske är en idé att köra
> kränkningsintervall på Adelsö? Det kan väl
> inte va så mkt trafik, sen så ser det på kartan
> ut som att vägen runt ön är som en enda stor
> velodrom, kan det va så ;)?

Den trafiken som finns kör som dårar allihopa!

Vägen förbi Sånga-Säby?
bruse skrev:
> Den trafiken som finns kör som dårar allihopa!

Men det är inte många :-)

Rätt kuperat plus en del snäva kurvor och smal väg gör att större snabba klungor kan vara ett problem där.

Vägen förbi Sånga-Säby?
Flexa stenhårt idag och cyklade ut till Färentuna via Kumla by. Vid Färentuna tog jag en avstickare till Björkvik och sen hem via Kungsberga, Sånga-Säby och Stenhamra. Jo, det var skitfint därute. Den turen ska jag göra fler gånger.

Vägen förbi Sånga-Säby?
Tog med en kollega ut på en bornsjörunda idag utan att nämna backarna. Han stod på bra i början och vann ett par spurter, men jag var slug och väntade ut...

Jag tror att torsdagsturerna kommer gå mycket på Ekerö och Färingsö så att det är lätt att hitta tillbaka och även ta färjan över om man av misstag råkar bo söder om stan.

Kul att du gillade rundan! Funkade trafiken bra efter Zapiens insändare?

Vägen förbi Sånga-Säby?
Det var en lastbil som körde liiite för nära vid Skå kyrka för att jag skulle trivas. Troligen en utsocknes på besök på ön, såndär hemsk Stockholmare. Efter det la jag mig i mitten av körfältet ett tag.

Men överlag är det inga problem där ute, det är inte värre än nån annanstans, samma drullar där som här, samma vänliga bilister som backar undan från utfarten när man kommer osv.

Men det var riktigt riktigt fint därute. Kanske det kan bero på solen ;~)

Vägen förbi Sånga-Säby?
Jag har rullat därute (Färingsö) en hel del på sistone och inte haft någon problem med trafiken (peppar peppar!) Lite grus på de korta nyasfalterade sträckan strax norr om Stenhamra och mycket vårpollen o dyl. som blåser runt i luften, men syrénerna är så fina så här års...

Tillbaka
Topp