Vägsalt och mekaniska skivbromsar?

Josefin

Medlem
Efter en lång och tröttsam historia med hydrauliska skivbromsar som strular så fort det blir lite salt på vägen har jag nu gett upp och tänker skaffa mig en annan vintercykel. (För de som är nyfikna blev mina Hayes tillslut bytta mot nya, men inte hjälpte det. Se gammal tråd: Vägsalt och hydraliska skivbromsar)
Är nu lite sugen på en 29 tummare med Avid BB7 mekaniska skivbromsar (Gary Fisher Montare). Flera har sagt att mekaniska skivbromsar funkar även under salta vinterförhållanden, men jag skulle gärna vilja få fler åsikter i frågan. Nån som vinterpendlat i ur och skur i salt snö med mekaniska skivbromsar (och som inte är en sån som tvättar cykeln varje kväll och sen meckar och smörjer upp allt varje helg)? Nån som haft vägsaltproblem med mekaniska skivbromsar?

Har aldrig hört talas om att vägsalt skulle vara dåligt för hydraliska bromsar. Varenda bil har tex hydraliska bromsar. Jag har vinterpendlat med Hope's hydraliska utan problem.

Då får man väl bara gratulera. Vad jag vet har ganska många problem med hydrauliska skivbromsar och vägsalt. Försökte lägga in länk till den gamla tråden, men det funkar inte, bara happymtb.org syns.

Josefin skrev:
-------------------------------------------------------
> Då får man väl bara gratulera. Vad jag vet har
> ganska många problem med hydrauliska skivbromsar
> och vägsalt. Försökte lägga in länk till den
> gamla tråden, men det funkar inte, bara
> happymtb.org syns.

Det ända jag kan tänka mig att vägsaltet har skapat beläggningar som gjort att dina kolvar i bromsoket fastnat eller inte glidit som dom ska. Hur ett par mekaniska bromsar skulle lösa det ser jag inte riktigt.

Josefin skrev:
> Så här säger de på Kona:
> http://www.konaworld.com
> /owners%5Farea/index.php?showtopic=1982

Ja, det var ungefär det jag sa. Men jag ser inte hur en vajeropererad kolv skulle klara sig bättre än en hydralisk. Det kanske är så att Hayesmodellen du har/hade har taskiga tätningar. Men det har återigen inget med hydraliken att göra.

Edit: Möjligen är det så att mekaniska är fjäderbelastade och att det hjälper kolvarna att inte fasta så lätt..

Senast redigerad av en moderator:
Hayes bromsar är vädelösa (grov generalisering). Pendling med hydrauliska skivbromsar har funkat kanon för mig i flera år. Som Rippa säger, fattar inte på vilket sätt mekaniska skulle klara sig bättre.

Jupp, mina 'värdelösa' Hayesbromsar har servat mig väl i över tre år snart och verkar inte ut att ge upp än på ett tag...

Han på Konaforumet säger ju inte att mekaniska skivbromsar skulle vara bättre.
Han säger att mekaniska bromsar, vilket inkluderar allt som inte är hydrauliskt egentligen, skulle kunna vara bättre. Som jag tolkar det ett svar på att du funderade på V-bromsar.

Jag kan egentligen inte heller förstå varför mek-skivor skulle vara bättre än hydrauliska diton i ditt fall.

Josefin skrev:
> Då får man väl bara gratulera. Vad jag vet har
> ganska många problem med hydrauliska skivbromsar
> och vägsalt. Försökte lägga in länk till den
> gamla tråden, men det funkar inte, bara
> happymtb.org syns.

Om det verkligen beror på vägsalt måste det vara rejält kassa bromsar. Hur som helst har jag kört med BB7 i ur o skur i ett par år utan problem så det blir nog bra. O andra sidan har jag aldrig haft problem med några hydrauliska skivbromsar heller.

(Du kan skriva ut hela länkarna som de är, bara första delen visas (typ "happymtb.org") men själva länken pekar ändå rätt.)

Citat från Kona Tech:

"Even when it's just raining you go through tires, drivetrains and brake parts so fast it's like burning cash."

Hur låter detta då.... Bra cyklar det där, Kona... ;-)

/Calle

bigmollo skrev:
> Mina Hayesbromsar dog också av vägsalt. Helt
> värdelösa för pendling.
> /J

Hur "dog" dom. Var det kolvarna som fastnade. Provade du att ta isär oken och putsa upp dom lite?

Jag har tagit isär dem och masserat och gjort allt som man ska göra. Men de är jättedöda. Det gjorde i och för sig inte så mycket för det var tunga och fula.
/J

Hehe, tur att smajlisen var där Calle för annars hade du låtit som den genomsnittlige kvällstidningen.
Läser man citatet framgår klart och tydligt att det handlar om en fin-hoj generellt och att en sån vill man inte släpa ut i skitväder för saker slits så snabbt.
USCH! Vad jag blir arg när jag påminns om hur jävla illa ställt det är med eftertänksamheten hos våra kvällstidningar. De är trots allt opoinionsbildande och med tanke på hur mycket galenheter de prodocerar i form av lösryckta citat och medvetna vinklingar får det mig att bli helt överygad om att kvällstidningar enbart är av ondo.
Så, vad skönt att detta inte ligger och gnager inombords längre =)

Och ursäkta trådkapningen Josefin!
Åter till ämnet:
Det verkar som om du haft otur med hydrauliska bromsar. De BORDE funkat bra men eftersom de uppenbarligen inte gjort det för dig så tycker jag du skall testa mekaniska. De är lättare att göra okänsliga för dåligt väder och annat sånt onödigt eftersom de saknar den kritiska detaljen alla hydrauliska bromsar har: tätningen mellan kolv och ok.
Kanske är det något i din körning som skiljer från andras och som gjort att just dina hydrauliska skivbromsar strulat mer än andras? Mina Hayes-9:or på vinterhojen funkar t.ex skitbra.
Å andra sidna kan tänkas att mekanismen inne i det mekaniska oket kan frysa fast efter lite regn med efterföljande minusgrader. Alltså är inget system helt bombsäkert.
Och v-broms är bara tråkigt och sliter fälgar i stycken så det behöver vi inte ens diskuttera...

Det är möjligt att hydrauliska skivbromsar rent teoristiskt bör funka i vinterväglag, och att det faktiskt också i realiteten funkar för en del, men jag har testat två exemplar (iof av samma märke) som INTE funkar och är därmed inte så jättesugen på att prova fler...
PatrikB: intressant tolkning av vad Kona-killen säger, så har jag inte läst det förut, men du har nog rätt! Lite bekymmersamt, är inte alls sugen på att gå tillbaka till V-bromsar...

plumse skrev:
> Det verkar som om du haft otur med hydrauliska
> bromsar. De BORDE funkat bra men eftersom de
> uppenbarligen inte gjort det för dig så tycker
> jag du skall testa mekaniska. De är lättare att
> göra okänsliga för dåligt väder och annat
> sånt onödigt eftersom de saknar den kritiska
> detaljen alla hydrauliska bromsar har: tätningen
> mellan kolv och ok.

Folk säger lite olika, plumse säger att det är skillnad på en kritisk detalj mellan hydrauliska skivbromsar och mekaniska skivbromsar, flera av er andra säger att det inte är nån skillnad utan att det i så fall är v-broms som gäller?
Som ni inser har jag ingen egentlig koll på detaljerna i hur bromsarna funkar, jag har nog naivt tänkt att andra vajjerlösningar (växlar etc) funkar ju bra i vinterväglag och då borde mekaniska skivbromsar också funka. Det är ju inte själva skivan som strulat utan kraftöverföringsmekanismen på nåt sätt. Och som jag har förstått det är det just en packning som gång på gång blivit förstörd/uttorkad av vägsaltet. http://happymtb.org/forum/read.php/1/405437/405496#msg-405496

Det finns ju helt klart en viss risk att en mekanisk broms fryser fast eftersom det är flera rörliga delar i den samt en vajer som kan frysa om det kommer in vatten i höljet. Jag skulle tro att en hydraulisk broms av annat märke skulle vara en bättre lösning, men det är ju jag det.

Edit: sen är det ju så att saker och ting slutar fungera efter ett tag om man bara använder dem och aldrig servar och kollar så att allt fungerar, ju sämre förhållanden man använder sakerna i desto mer kritiskt blir det att man sköter om alla mekaniska rörliga delar.

Plumse, nu ska du inte bli lessen bara för att du kör en massa Kona hojar... :-)

Fin hoj... vad är då en fin-hoj(nice bike), jag har nog missat nått kanske, men köper jag en dyr mtb (en fin hoj), så räknar jag nog med att den skall tåla lite i alla fall...

Citatet var inte heller sååå lösryckt (sen vet jag inte riktigt vad kvällspressen har med det hela att göra...), hela Tech gubbens sista inlägg var det här:

"Just about anyone I know does not run a nice bike in the wintertime. Even when it's just raining you go through tires, drivetrains and brake parts so fast it's like burning cash."

och det var liksom slutorden (tech supportens sammanfattning...) på tråden med Josefin, vilket ju inte kan översättas på annat sätt att han(hon?) inte känner någon som tar ut en "fin hoj" på vintern, och att det mesta går åt helvete bara det kommer lite regn, å det fanns inga smajlisar i hans inlägg...
Varför köper man en dyr(och förhoppningsvis bra) cykel om man inte sen kan använda den... Vad har man en mtb till...

Ledsen att jag inte riktigt har hållit mig till trådämnet men jag tycker ändå att det var lite nonchalant inställning från Kona-Tech snubben...

Hoppas att du får ordning på bromsarna Josefin.

Läser man kona tech killens inlägg och dessutom cyklar året om så inser man att han säger att fin-cykeln är ens normala hoj. ful-cykeln är "bara" en annan cykel med billigare delar.
På hans inlägg "låter" det dessutom som att han gjort en grov liknelse.

Garanterat inte en utfästelse om konas kvalitet eller något annat, bara att prylar slits om det är annat än solsken ute.

Jämför man innehållet i oken på ett mekaniskt

Avid.JPG ht=444

och ett vanligt hydrauliskt

Hayes.JPG ht=444

Så har jag väldigt svårt att se några som helst fördelar med det mekaniska som även har frysningsrisken i vajern.

Jag har pendlat med mekaniska hayes i 1år pch än funkar dem MEN de har fryst fast ett antal ggr. kan bli lite läskigt då man inte har den föväntade bromsen, att växeln fryser kan man ju leva med...

På sprängskissen för den mekaniska bromsen ser det dessutom ut att vara ett kullager, ett litet ett desutom. Lite saltvatten och en tids cyklande utan något underhåll=brakeless:-/

Jag förstår att du inte vill bromsa bort fälgen och konstant fippla med belägg ála V-broms.
Skivor är ju bra mycket bättre faktiskt.

Tycker för all del att du kan testa med ett par BB7:or. Det är en bra broms!
Men om de skulle funka beror det nog snarare på ett bättre konstruerat ok än HFX-9, inte hydraulik vs. vajer. Sen skadar det väl iofs inte att det bara är ena belägget som rör sig i BB7:an jämfört med hydrauliska bromsar där båda beläggen rör sig. Färre rörliga delar av typen du har problem med idag alltså. Om det även är en praktisk skillnad är väl en annan femma dock.

Du får nog testa helt enkelt. Risken för vatten/smuts i vajerhöljena finns ju som sagt också så det är svårt att säga vad som kommer vara bäst. Speciellt när du verkar vara den som har absolut störst problem pga salt och därmed störst erfarenhet av problemet.

Man kan oxå helt krasst konstatera att inget sliter så mkt på en cykel som året-runt pendling. Ett mer radikalt förslag skulle ju vara att skaffa en dedikerad pendlarcykal. Jag (och många med mig) har för länge sedan slutat förstöra våra mtb's på pendlarvägarna. Fast det beror ju på hur mkt/lite du använder den till det den är tänkt för iofs. Kanske är det så att din Kona för det mesta går som vardagscykel och inte i skogen. Ja, i så fall får du väl experimentera fram vad som funkar bäst. Den Hayes-modellen du nu använder funkar ju uppenbarligen inte så det är väl bara att prova med något annat. Hope görs i England. I England verkar de köra mer i lera och skit än något annat ställe. Ergo är deras bromsar väl tätade. Kanske kan vara ett alternativ.

Rippa skrev:
> Man kan oxå helt krasst konstatera att inget
> sliter så mkt på en cykel som året-runt
> pendling. Ett mer radikalt förslag skulle ju vara
> att skaffa en dedikerad pendlarcykal. Jag (och
> många med mig) har för länge sedan slutat
> förstöra våra mtb's på pendlarvägarna.

Det låter hoppfullt, förhoppningsvis blir min gamla mtb som jag tänkt ha som vinterpendlarhoj (och som jag fortfarande använder i skogen) så pass utsliten att jag blir tvungen att skaffa ngn nyare variant till våren ;)..

Min cykel är en pendlarcykel och går i stort sett bara på väg. Dock vågar jag påstå att jag har en osedvanligt backig väg till och från jobbet (cirka 200 ackumulerade höjdmeter på 9 km varav en backe är jävelbrant, cirka 20%), så jag klarar mig inte med en 8-växlad hybrid. Varför jag som pendlarcyklist i stadstrafik, mörker och elände skulle nöja mig med en kass cykel och kassa bromsar medan de som kör i sol i skogen skall ha jättefina komponenter fattar jag inte. Visst, min cykel slits säkert mer, men det är ändå billigare än en bil...
Vet någon vad cykelbuden kör med? De är ju ute i alla väder.
Vad skulle det uppskattningsvis kosta med ett par nya Hope hydrauliska skivbromsar inkl montering?

Själv skulle jag nog testa med ett par Shimano Deore t.ex http://www.bike-discount.de/shop/k495/a3745/deore_scheibenbremse_br-m_535_im_set.html en enkel konstruktion med mineralolja i stället för bromsvätska.
I mina ögon borde mineraloljan vara en klar fördel i vinterväglag då man enkelt kan smörja in kolvtätningarna med ett extralager fett utan att riskera att det ska reagera med bromsvätskan och få tätningarna att svälla.
Visst går det att smörja på tätningarna även när det är bromsvätska men jag misstänker att dom smörjmedlen inte har samma motstånd mot saltvatten.

Josefin skrev:
> Min cykel är en pendlarcykel och går i stort
> sett bara på väg. Dock vågar jag påstå att
> jag har en osedvanligt backig väg till och från
> jobbet (cirka 200 ackumulerade höjdmeter på 9 km
> varav en backe är jävelbrant, cirka 20%), så
> jag klarar mig inte med en 8-växlad hybrid.
> Varför jag som pendlarcyklist i stadstrafik,
> mörker och elände skulle nöja mig med en kass
> cykel och kassa bromsar medan de som kör i sol i
> skogen skall ha jättefina komponenter fattar jag
> inte. Visst, min cykel slits säkert mer, men det
> är ändå billigare än en bil...
> Vet någon vad cykelbuden kör med? De är ju ute
> i alla väder.
> Vad skulle det uppskattningsvis kosta med ett par
> nya Hope hydrauliska skivbromsar inkl montering?

Fast jag sa aldrig att en pendlarhoj behöver vara sämre. Men om du nu valt en Kona som ditt primära pendlarvapen ja, då är det ju den du har att jobba med. Jag antar att du redan bytt däck och kör med en stel framgaffel. Återstår väl bara för dig då att hitta ett par bromsar som funkar. Du får helt enkelt prova dig fram. BB7 eller nån hydralisk variant. Jag tror det är hugget som stycket. Varför inte testa BB7orna, dom brukar få bra kritik. Till pendling har dom fullt tillräcklig bromskraft.

Ett par nya hydralisak skivbromsar kostar väl ca 3000 paret, oavsett märke. Men det går förstås att hitta både billigare och dyrare.

Cykelbud kör på alla möjligt typer av cyklar, fixies, racers, mtb's, hybrider. Men dom servar o andra sidan sina cyklar mer en någon annan, det törs jag lova.

Josefin skrev:

> Vet någon vad cykelbuden kör med? De är ju ute
> i alla väder.

Här i Stockholm kör de flesta med hydrauliska skivor. Box har Hope Mini på nästan alla sina cyklar, för egen del minskade dödsångesten radikalt när jag bytte från v-bromsar till XT hydrauliska.

Jag har inte läst den gamla tråden, men jag har svårt att tro att det finns något bättre alternativ till hydrauliska skivbromsar när man ska köra i vägslasket.
Fälgbromsar är läskiga eftersom det tar lite tid att bromsa bort slask som frusit på fälgarna och generellt tror jag hydauliska skivbromsar är bättre än mekaniska. *tar på mig nomex-overallen*

Rippa skrev:

> Cykelbud kör på alla möjligt typer av cyklar,
> fixies, racers, mtb's, hybrider. Men dom servar o
> andra sidan sina cyklar mer en någon annan, det
> törs jag lova.

Skojjar du nu Rippa? Kör tills det rasar är nog en bättre beskrivning...
Jag försökte vara disciplinerad och spola av cykeln om det var en skitig dag, men jag vet många som tvättat en gång i månaden på vintern.
Drivlina bytte jag när det inte gick att accelerera sittandes utan att det kuggade över och bromsbeläggen byttes när det var metall mot metall.

inte hafft några problem med hydrauliskt växlar mellan ena hojen med hope ti6 och ti4 och den andre med hayes nine..inte hafft några problem alls

"problemet" som josefin fått beror väl på problem med kolvarna och att de inte går tillbaka? Eller har jag missat det?

Det som skiljer de mekaniska på bilden jämfört med hydraliska är bland annat den där lilla fjädern. Fjädern "kan" göra tillräcklig skillnad, men det blir ju mer delar som kan strula.

josefin skrev:
"Varför jag som pendlarcyklist i stadstrafik, mörker och elände skulle nöja mig med en kass cykel och kassa bromsar medan de som kör i sol i skogen skall ha jättefina komponenter fattar jag inte. Visst, min cykel slits säkert mer, men det är ändå billigare än en bil... "

Det är väl ingen som har sagt att du skall ha sämre prylar? Bara rätt sak till rätt uppgift. Pendling (året om dessutom) sliter oerhört mycket på "alla" delar, och då vill man inte ha det finaste och dyraste för det blir så dyrt att ersätta hela tiden.

vad jag förstått så har årets kona drdew bytt till shimanobromsar just pga bättre tätning och därmed bättre motstånd mot vintervädret.

som vanligt dissas hayes och som vanligt har mina hayes mag9or från 03 funkat klanderfritt i alla år och oavsett väder.

Jag har kört mina BB7:or under två saltslaskiga Malmövintrar och de har gått helt problemfritt.
Att returfjädern, som nämnts tidigare i tråden, kan ha viss betydelse är jag helt med på.
Vad jag däremot funderar på, eftersom vi pratar salt, är den galvaniska korrosionen. Kan det vara så att vissa fabrikat/modeller har ett materialval i kolv och ok som trivs sämre i vårt saltklimat än andra bromsar?

//Martin

http://www.soptunna.se

Josefin, länkarna funkar om du klistrar in dem. De kortas ner så att bara domännamnet syns men ett klick tar dig till länken som du tänkt dig ändå.

Martin O skrev:
> Vad jag däremot funderar på, eftersom vi pratar
> salt, är den galvaniska korrosionen. Kan det vara
> så att vissa fabrikat/modeller har ett
> materialval i kolv och ok som trivs sämre i vårt
> saltklimat än andra bromsar?
>
> //Martin

Eftersom vi pratar salt...
Salt?
Hm...
Någon som är sugen på att prata Salt?
Någon som vet att det skiljer på salt-receptet mellan olika orter?
vilket påverkar olika material olika.
så det som funkar på vissa orter funkar inte på andra :)

Salt är bra...
i köket.

Bra att vi är överens om att man skall ha riktiga grejjor på sin pendelhoj, även om man inte behöver ha värsta top-of-the-line grejjorna.
Intressant med saltet... Ni som INTE har problem med hydrauliska skivbromsar och salt, var bor ni? Jag bor i Göteborg där de är duktiga på att salta rejält. Vet dock inte om de kalkar i saltet också...

Ja hugaligen.
Kalk ändrar dessutom surhetsgraden på saltvattnet som tränger in i alla porer.

Kalk är bra...
för skelettet.

Josefin skrev:
> Bra att vi är överens om att man skall ha
> riktiga grejjor på sin pendelhoj, även om man
> inte behöver ha värsta top-of-the-line
> grejjorna.
> Intressant med saltet... Ni som INTE har problem
> med hydrauliska skivbromsar och salt, var bor ni?
> Jag bor i Göteborg där de är duktiga på att
> salta rejält. Vet dock inte om de kalkar i saltet
> också...

Tjena, "överens"?? Den enda som inte var "överens" var ju du själv, som automatiskt satte likamedtecken mellan pendlarcykel och "kass cykel". Det är mer "kasst" att använda en mtb till pendlarcykel än att ha en dedikerad sådan, tro mig - jag har provat i stort sätt alla alternativ. Men skitsamma, det funkar hyfsat ändå - fast med rätt mkt underhåll.

Att köpa bromsar efter geografisk "salttillhörighet" tycker jag verkar långsökt. Varför inte slå till på ett par sådana där BB7or. Du använder ju inte cykeln i skogen och då kommer dom duga mer en väl. Sedan kan vi andra få en recension av dig hur dom funkar för vardagspendling.

Shimano har kommit med en ny budgetbroms som skulle kosta under 1500 i butik. Tror att den heter BR-M485. Kanske värt att testa?

Min pendlarfilosofi är grejer som funkar men så billigt som möjligt. Tycker Shimanos Deore skivbromsar (hyddrauliska) kvalar bra in där med tanke på att paret får att få för tusenlappen komplett från düskarna. Varför riskera frusna vajrar och inte bara prova ett annat märke av hydraulbromsar? Till det priset blir ju inte mekaniska mycket billigare i alla fall.

Sen är det med pendlardelar som alla redan har sagt. Det slits ut fortare än fort punkt slut. Bara att gilla läget och köpa grejer som kostar så lite som möjligt samtidigt som man får hyfsad funktion. Deore rakt igenom är t.ex. inte alls dumt på en pendlare och kostar inte skjortan.

Ni som INTE har problem med hydrauliska skivbromsar och salt, var bor ni?
intressant fråga :)
blir ännu intressantare om man specifierar bromsens modell.
då vissa kan funka där andra inte funkar.
skillnad på legeringar och gummikvalite reagerar olika med olika sorters salt.

glitch skrev:

> Sen är det med pendlardelar som alla redan har
> sagt. Det slits ut fortare än fort punkt slut.
> Bara att gilla läget och köpa grejer som kostar
> så lite som möjligt samtidigt som man får
> hyfsad funktion. Deore rakt igenom är t.ex. inte
> alls dumt på en pendlare och kostar inte
> skjortan.

Exakt. Kalashnikov för pendling och M-16 i skogen.

Tillbaka
Topp