Vägsalt och mekaniska skivbromsar?

det funkar bra med u-broms från biltema. 29:90kr paret. :)

rippa du har ju sett min pendlare, klart dedikerad till pendling only.

sen köper jag inte det med att saker slits så fruktansvärt fort på en pendlare heller.

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> det funkar bra med u-broms från biltema. 29:90kr
> paret. :)

Ha ha, sitter på min pendlare oxå!

> sen köper jag inte det med att saker slits så
> fruktansvärt fort på en pendlare heller.

mjaoe.. kanske är det en myt. Det är väl snarare så att de används mer frekvent helgkrigarcykeln.

mattel skrev:
>
> sen köper jag inte det med att saker slits så
> fruktansvärt fort på en pendlare heller.

Det är väl inte så mycket pendling som vinterpendling och framförallt i storstad som sliter. Allt jäkla grusblandat slask är ju inte direkt mumma för lagren.

fast då måste det vara bra mycket bättre lager i gamla hojar.. jag har inte gjort mer än dragit åt vevpartiet sedan 94 och mina hjul har gått över 700 mil i alla väder utan problem senaste 18 månaderna.

fast jag kanske bara har tur. :)

Lars.E skrev:
> Ni som INTE har problem med hydrauliska
> skivbromsar och salt, var bor ni?
> intressant fråga :)
> blir ännu intressantare om man specifierar
> bromsens modell.
> då vissa kan funka där andra inte funkar.
> skillnad på legeringar och gummikvalite reagerar
> olika med olika sorters salt.

THE vinter tysk-test mission de lyx!
-inte för att jag pendlar men grafer är ju alltid vackert!

Skivbromsar på bilar tar också stryk av salt och vinterlag i gemen.
Största problemet är blandningen av material (kromade stålkolvar & gjutgods)och skillnaden mellan bilar som bara körs på sommaren och bilar som körs året runt är stor.

Att leta skivbroms som inte kräver underhåll är nog nys. Man bör hålla så rent som möjligt gärna spraya med WD40 alt smörja med kopparpasta och motionera kolvarna.

Är det för jobbigt är det nog helt enkelt v-broms el dylikt som gäller.

Jag tvättar och smörjer mina cyklar, de slits inte så där makalöst trots att jag cyklar mycket året runt i alla väder... Hojen står förvisso i 20 grader hela nätterna och torkar och myser.

Jag bytter precis pendlare från en med Hayes enkolvs hydraliska skivor till en med Alfines tvåkolvs hydraliska. Utan att ha utvärderat alltför mycket känns det som att även om hydraliska skivor för all del kan ha nackdelar är de troligen BETYDLIGT färre och enklare än nackdelarna med alternativen. V-broms/canti går helt enkelt bort i slasket november-februari. Rullbromsar är väl underhålls/driftsäkerhetsmässigt bland det bättre (fortfarande strulande wirar), men de är tunga som bara den, sitter på i övrigt tunga och småtrista hojar - och bromsförmågan lämnar en del att önska om man gillar att ligga och tycka 30 km/h i innerstan...

Det låter ju helt klart som ett problem med otäta bälgar/packningar i bromsoken.
Vanligt förekommande på bilar som är några år...

Tillbaka
Topp