[Vägskick] Tyresö-Brevik, är vägen OK?

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum

DT

Aktiv medlem
Har de gjort klart vägarbetena på vägen ut till Brevikshalvön, eller är det fortfarande uppriven vägbana i dåligt skick som det var förra året - någon som vet?

Enligt uppgifter här på forumet så är i alla fall vägen mellan Älta och Tyresö färdig med tillhörande idiotisk cykelbana. Har inte vågat mig ut dit ännu dock...

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt uppgifter här på forumet så är i alla
> fall vägen mellan Älta och Tyresö färdig med
> tillhörande idiotisk cykelbana.

Jaha där ja. Ut till Tyresö tar man sig väl alltid på något sätt. Jag menade mer Breviksvägen i början av Brevikshalvön, det var 1-1,5 km avhyvlad vägbana som var sådär halvrolig att cykla på förra året och det finns ju ingen alternativ väg om man vill kränka sig själv i Kråkbacken. :-)

Jag körde där för några veckor sedan å det verkade OK om det är rondellen du menar?

Då hade man slipat vägbanan och förberedde för den nya rondellen vid skolan eller vad det e? Åker du rakt fram kommer du ut till brevik. Jag svängde höger ut mot Vissvass. Så om det är den du menar så e den ok. Däremot vägen dit från Bollmora är knepig. Dåligt planerat gällande cykelbanan och tät trafik ink. busstrafik :/

Jag har uppenbarligen förlorat förmågan att kommunicera i skrift, så jag ritar en bild istället:

Namnls.jpg

Senast ändrad:
Okki, då vet jag inte. Jag svängde av i denna rondell som också var föremål för ombyggnad...

Bilagor

• Skärmavbild 2013-05-13 kl. 11.06.32.png
    Skärmavbild 2013-05-13 kl. 11.06.32.png
    324.1 KB · Besök: 50
OK, tack för ett försök iaf.

Om någon de facto har cyklat den på bilden ovan rödmarkerade vägsträckan i närtid och besitter kunskap om dess nuvarande skick och beskaffenhet, inbjudes vederbörande att i denna tråd delge information om sakernas tillstånd. Gissningar eller uppgifter om helt andra, ej efterfrågade vägsträckors skick och beskaffenhet undanbedes vänligen. :-)

Fick ett sms av en polare igår som bor strax före rondellen på bilden som sa att det ska vara klart. Chansar på att han har koll så jag tar en runda dit i helgen.

Det är väldigt mkt halkbekämpningssand kvar på vägarna i Björknäs, t.ex. på Vintervägen & Mercuriusvägen.

mamme1 skrev:
> Det är väldigt mkt halkbekämpningssand kvar på
> vägarna i Björknäs, t.ex. på Vintervägen &
> Mercuriusvägen.

Haha!

+1. Körde hela Breiviksvägen från Tyresö slott vidare och vägarbetet är i princip klart och lika fin cykling som innan de började. Enda klagomål är att det har byggts bullerskydd på första nedförsbacken efter tyresöslott som innebär att man inte ser bilarna i korsningen och måste bromsa men...

Ser att de bygger gångbana efter tyresöslott. Är det någon som vet om det ska bli cykelbana för där är det smalt?

hejsan

det finns nu en cykelbana, om man svänger höger efter infarten till kyrkan,in mot handelsträdgården,sen första vänster, kan man komma ut på Breviks halvön,och slippa den första,rätt trånga biten, men se upp, 3 st vägbommar,väldigt dumt placerade på cykelvägen,,vet f-n hur dom tänkte här

ett annat tipps är ut mot Vissvass fina branta backar, bitvis fin asfalt och lite trafik, och med en cross eller bära racer, kan man ta sej till Åva och ut på dalarö vägen

mart_tri skrev:
> Enda klagomål är att det har byggts bullerskydd på
> första nedförsbacken efter tyresöslott som
> innebär att man inte ser bilarna i korsningen och
> måste bromsa men...
Perfekt läge att träna igångdrag m.a.o! :-D

Jo tack, vägen var alldeles utmärkt. Härlig halvö det där!

Men jag tror tyvärr att de hade byggt om Kråkvägen till att bli ännu brantare. Det var lite onödigt. :-(

Det är landhöjningen.

DT skrev:
> Men jag tror tyvärr att de hade byggt om
> Kråkvägen till att bli ännu brantare. Det var
> lite onödigt. :-(

mart_tri skrev:
> +1. Körde hela Breiviksvägen från Tyresö slott
> vidare och vägarbetet är i princip klart och
> lika fin cykling som innan de började. Enda
> klagomål är att det har byggts bullerskydd på
> första nedförsbacken efter tyresöslott som
> innebär att man inte ser bilarna i korsningen och
> måste bromsa men...

+1 Bromsa ORDENTLIGT nedför första riktiga nedförsbacken, lätt hänt att bil svänger ut eller någon annan cyklist och då är det alldeles försent att bromsa. Går lätt att nå 80 knyck i den backen annars.

Bättre att från nästan stillastående möta backen upp på andra sidan svackan för träningens skull. Jag har varit där ute med cross och kan inte minnas att det var någon väg som var dålig. Tror de är klara med allt som de bygger för tillfället. De ska ju fortsätta att bredda vägen ännu längre ut men jag tror det är on hold p.g.a ekonomin.

STIZZE skrev:
>
> +1 Bromsa ORDENTLIGT nedför första riktiga
> nedförsbacken, lätt hänt att bil svänger ut
> eller någon annan cyklist och då är det
> alldeles försent att bromsa. Går lätt att nå
> 80 knyck i den backen annars.
>

Fast det är skyltat till 50kph om jag minns rätt. Hade en incident där för ett par år sedan där två bilar körde om mig, och direkt efter den första passerar mig kommer de på att de kör lite mer än 50 och bromsar, och andra bilen ligger brevid mig och kan inte köra om med mötande bil på väg upp. Det enda gång jag har slängt en vattenflaska...

STIZZE skrev:
> +1 Bromsa ORDENTLIGT nedför första riktiga
> nedförsbacken, lätt hänt att bil svänger ut
> eller någon annan cyklist och då är det
> alldeles försent att bromsa. Går lätt att nå
> 80 knyck i den backen annars.

80 knyck? Så fort har jag aldrig cyklat. Måste nog köpa en ny cykel? :(

mart_tri skrev:
> Fast det är skyltat till 50kph

Ja men dåså, står det 50km/h och du håller 50 ner där och dör på kuppen, gjorde du iallafall ingenting FEL!

Tillbaka
Topp