Vajer hoppar ur reglage (SRAM Apex)

landen

Aktiv medlem
Lagom timing när detta händer 15 min innan start på helgens race. Kommer nog byta till något som går på el, men vill kunna cykla innan det paketet dyker upp. Någon som har förslag på lösning? Verkar som att det endast händer när man växlar utan att trampa, då det blir lite slack i själva vajern och på tyngsta då...

Känns spontant som att vajern inte är riktigt spänd innan den låses vid växelföraren dvs du har ett slack i "briftern" (broms/växelreglaget) när du fixerat vajeränden vid växelföraren. Justera med minst spänning på vajern från "briftern" och lossa och sträck vajern samt lås igen vid växelföraren.
Är det inte det så kan det vara skit alt. en vajer som har lös kardel i vajerhöljet som får vajern att hugga fast och slacka i "briftern", spola ur höljet med valfritt; WD40, 5-56, eller biltemas/Julas fuktutdrivande smörjmedel sedan smörj vajern med kedjeolja eller spraya någon teflonspray genom höljet montera igen och testa eller byt till ny fräsch vajer.
mvh /C

Varför växlar du utan att trampa?
Skall det inte vara ett lock utanför växelmekanismen? Eller är det borttaget bara för videon skull?

landen sa:
Lagom timing när detta händer 15 min innan start på helgens race. Kommer nog byta till något som går på el, men vill kunna cykla innan det paketet dyker upp. Någon som har förslag på lösning? Verkar som att det endast händer när man växlar utan att trampa, då det blir lite slack i själva vajern och på tyngsta då...
Nu är det väl så att när du gör detta utan att växla kommer inte bakväxeln kunna att röra på sig. Den hålls tillbaka av kedja/kassett. Detta kommer att få effekten att vajern inte har någon väg att ta vägen/röra sig. Enda lösningen på problemet är att trampa så att bakväxeln kan få möjlighet att röra sig/dra vajer eller köp elektriska. Dessa har antagligen inbyggda lösningar på handhavandefel.

Fel vajer skulle jag tro. Pluppen skall sitta djupt och inte uppe på växelföraren. Gäller åtminstone Force.
Sen som ovan, vevar du medan du växlar?
SRAM vill ha 1,1 mm vajer, inte tjockare.

Senast ändrad:
Kan tycka att man ska kunna växla ner två kuggar utan att allt failar, men visst trampa bör man.
Det är rätt vajer och den ligger så långt in den kan i själva hålet, vajern är helt ny och även alla höljen (allt SRAM original)

Det ska vara en platta utanför ja, men den hjälper tyvärr inte att hålla vajern på plats.

Kanske är så att den måste vara helt spänd för att fungera och att någon sån end-cap på vajern satt sig och skapat lite slack precis innan start. Bytte typ kvällen innan, men körde samtidigt 30 min på banan innan utan problem.

Oavsett känns det som en riktigt skit-design att det ens kan hända.

Två klick och sedan veva har alltid funkat för mig för att få rätt växel inför start med både SRAM (Red) och Shimano (Ultegra). Fler klick brukar inte reglaget tillåta. Kanske annorlunda i SRAM (Apex).

Precis, oavsett om man klickar ner alla klick som finns kvar kan jag tycka att det inte ska leda till att vajern hoppar ur och man tittar in i 30 min mek...

Knepigt ändå. Går det inte att typ lägga på lite superlim i skåran bara?
Har haft två crossar med rival och aldrig upplevt liknande.

Känns som du bör kolla över höljen och infästningar.
Har även jag haft Rival + många andra med samma typ av konstruktion men aldrig lyckats med det där.

Tillbaka
Topp