Vajer-ledare?

Mange Campa

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
Vad kallas denna nedre "växelvajer-omledare"? Jag behöver söka efter nåt liknande, men som leder vajer upp till framväxeln direkt utan att behöva använda kabelhölje som på bilden...
Ibland har jag sett cyklar som leder vajer under vevlagret... som tex Bianchi

Bilagor

• 20210513_124032.jpg
    20210513_124032.jpg
    361 KB · Besök: 19

Mayhem

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
För att få vettig hjälp behöver du nog komma med mycket information om ramen. Vad har den för fästpunkter idag och vilka möjligheter finns att skruva på fler? Hölje är ju enkelt att dra och fästa på alla möjliga sätt, men den sista punkten där höljet slutar och kabeln kommer ut måste ju verkligen vara helt stum för att växlingen skall fungera. Om man inte använder en framväxel som man kan dra hölje till hela vägen, men det har jag nog bara sett på typ Shimanos senaste MTB-grupper tror jag…

Mange Campa

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
Pfaffs länk gav ju bra idéer. Tack!
I övrigt så är ju ramen en äldre ¤28,6-millimeters-ram, och växeln sitter där de brukar sitta. Jag upptäckte bara att min nya Campa-växel inte hade inbyggt kabel-hölje-fäste...

Senast ändrad:

Mange Campa

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
Nuvarande Shimano 600 har ju "hölje-hållare". Jag trodde att nästan alla framväxlar hade det fortfarande... 😏

Bilagor

• 20210513_175134.jpg
    20210513_175134.jpg
    393.7 KB · Besök: 22
  • 20210513_175155.jpg
    20210513_175155.jpg
    371.3 KB · Besök: 25

Mayhem

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
Kan inte minnas att jag sett vajerstopp direkt på framväxeln på någon av mina cyklar någonsin.

Gissar att ramen har fästen för ramväxlar? I sådana fall hade jag monterat vajerstopp där.

Sedan (om det inte redan finns) borra och gänga ett hål under vevlagret för en standard vajerguide.

Pfaff

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
Kan inte minnas att jag sett vajerstopp direkt på framväxeln på någon av mina cyklar någonsin.

Gissar att ramen har fästen för ramväxlar? I sådana fall hade jag monterat vajerstopp där.

Sedan (om det inte redan finns) borra och gänga ett hål under vevlagret för en standard vajerguide.

Nu är det ju Campagnolo som gäller här..

eller

och

Mayhem

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
Nu är det ju Campagnolo som gäller här..
Ja vill man betala tre gånger så mycket för i princip samma saker bara för att få rätt märke på dem så visst. Faktiskt rätt sugen på att testa mekanisk Campa igen (men med skivbromsar) nästa gång det skall byggas hoj, men då blir det nog återigen det mest förnuftiga valet Chorus även om det jag egentligen vill ha är Record…

Stumpy

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
Shimano FD-R8000 och FD-R9100 har båda inbyggt stopp för hölje.
Tur det, eftersom min nya landsvägsram inte kan ansluta vajer på annat sätt.

Mange Campa

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
För att få vettig hjälp behöver du nog komma med mycket information om ramen. Vad har den för fästpunkter idag och vilka möjligheter finns att skruva på fler? Hölje är ju enkelt att dra och fästa på alla möjliga sätt, men den sista punkten där höljet slutar och kabeln kommer ut måste ju verkligen vara helt stum för att växlingen skall fungera. Om man inte använder en framväxel som man kan dra hölje till hela vägen, men det har jag nog bara sett på typ Shimanos senaste MTB-grupper tror jag…
Ramen är ju en gammal Crescent utan några finesser eller hål. Det blir klämmor till allt nästan...

Mange Campa

Aktiv medlem
Vajer-ledare?
Ibland ska man ha lite tur. Min lokala cykelhandlare, Cykelkraft V. Frölunda, hade en skrotad "modern" mtb där jag bara fick ta med mig befintlig kabel-guide. Passade rakt av på min cykel från 70/80-talet, med skruv, gänga o allt. Helt otroligt faktiskt... 😀

Bilagor

• 20210514_161331.jpg
    20210514_161331.jpg
    294.1 KB · Besök: 7
  • 20210514_161339.jpg
    20210514_161339.jpg
    280.3 KB · Besök: 6
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer