Val av cykel -Cannnondale bad boy ultra

landand

Ny medlem
Jag skulle behöva lite hjälp och åsikter av er som har koll på läget.

Jag har funderat på att investera i en ny cykel och har tidigare kört en del landsväg och MTB men har haft uppehåll under ett tag.
Skulle vilja ha en cykel som fungerar bra att cykla till jobbet med ca 2 mil och sedan också fungera för en skogstripp en gång i veckan. Behöver inte vara en cykel som reder ut höga hopp och extrem terräng, grusvägar och mindre stigar lär det bli mest av.

Finns det verkligen någon cykel som inte blir för mycket kompromiss även om man köper två uppsättningar av hjul?

Någon som har erfarenhet av Cannondale Bad Boy Ultra eller någon liknande modell?

Stort tack för hjälpen…
Anders

Den kan nog vara ett vettigt val med två par hjul. En mtb med skivor så du kan ha både 700c och 26". Varken cykla till jobbet eller enklare stigar är ju särskilt krävande för en cykel. Se till att ha lockout på dämparen bara.

Perfekt med en bekräftelse på att jag är på rätt spår.

Finns det andra märken och modeller som skulle kunna vara aktuella?

Hur tror ni att begagnat marknade är för en cykel som denna?, tips på var man kan lägga in en köpes annons förutom här och på blocket?.

Anders

Jag har en BB Ultra - det är grymt skön som combo-hojj. För lite slag för att kanske köra riktigt tekniskt i skogen, men funkar bra om det inte är för höga drop osv. Med 700cc hjulen är den en dröm på landsväg och för stadstrafik! Köp!(Dessutom har priset sjunkit något pga dollarn...)

/Calle

Funderar själv på en BBU men den kostar 17000 på cykloteket. Om man förser en hyfsad mtb med speedcity och slicks landar det på långt under 17. Om man väljer en BBU tillkommer ju kostnaden för 26" hjul och däck. Kalaset landar då troligen på över 20 om man vill ha kvalitet. Fördelen med Fattygaffeln är väl att den är lättare än en vanlig dämpargaffel?

Har tittat lite på Merida Matts Speed Disc samt Scott Scale 50. Båda ligger runt 10. Vilken skulle ni välja? Meridan har Magura Julie, Scotten Shim 525. Meridan har xt bak, ej låsbar Rock Shox Judy gaffel, scott LX bak låsbar Manitou Axel Comp gaffel, båda har deore fram o deore reglage.

Om jag hade deg skulle jag välja BBU direkt, den har ju dessutom min favoritfärg, svart! Har inte hittat någon begagnad i small ännu. De verkar ovanliga.

mvh
Fredde

Kona Explosif -92 funkar till allt: crosscountry, landsväg, touring, pendling. Några olika däck att välja på så kommer man långt.

Två uppsättningar hjul är inte alltid så lyckat. Skivorna hamnar med största sannolikhet inte på exakt samma ställe på båda hjulparen och det blir antagligen en del mekande med bromsarna när du byter mellan hjulen.

Både Avid, Shimano och de amerikanska Harleybromsarna kör med Postmount nu, så det är lätt att justera om man köper rätt broms:-)

ha det
Jan

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Två uppsättningar hjul är inte alltid så lyckat.
> Skivorna hamnar med största sannolikhet inte på
> exakt samma ställe på båda hjulparen och det blir
> antagligen en del mekande med bromsarna när du
> byter mellan hjulen.

Du har ju fått ditt val bekräftat så jag stämmer in i lovsången. En sak bara, c-dale köper man inte i Sverige. Då förlorar du pengar. Tyskland är shoppinglandet.

Tillbaka
Topp