Val av cykel för bikepackingracing.

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Några av er vet vem jag är, och lite av min bakgrund. Men här kommer en snabb resumé.

Klassiker -> Triathlon -> Cykla runt Vättern snabbare och snabbare -> Cykla rando/långt -> ??

Jag har cyklat långt, och känner att jag just nu har lite svårt att få till ännu längre utmaningar. Och av alla spännande lopp finns det ett som har lockat mig extra mycket en lång tid; Silk Road Mountain Race: https://www.themountainraces.cc/silk-road-mountain-race

Fantastiska vyer, spännande kultur, episkt lidande. Det har liksom allt!

Vad jag inte har, är en cykel lämpad för ändamålet. Och nu behöver jag kollektivet samlade teoretiska kraft (eller praktiska erfarenhet om någon här besitter det!) att hjälpa mig i den processen. Jag har givetvis en egen ide om vad som vore bra, men låter gärna er spekulera fritt.

Det som gör SRMR lite speciellt är att de har krav på utrustning som man ska ta med sig. Främst ett sovsystem som klarar -15 grader. Nedan kommer listan från hemsidan.
  • Front and Rear lights
  • Helmet
  • Basic first aid kit: this includes bandages, antiseptic/sterile wipes, medication
  • Suitable sleeping system: see below for race specific requirements
  • Waterproof jacket
  • Down jacket or synthetic equivalent: Something warm if you get stuck in cold/wet weather
  • Survival blanket: They’re super light and could prove invaluable in an emergency
  • Spare derailleur hanger
  • Sleep system requirements: equipment to be comfortable sleeping at -15°c degrees.
  • Individual Shelter: We strongly recommend that you bring a tent but a good bivy is also acceptable if you are confident and experienced in its use.
  • Water purification Tablets/water filter/Steripen/equivalent: Very important. Please use them at all times even if the river looks clean and you can’t see any animals around!
  • Gloves: To our surprise we had a rider who didn’t bring gloves in the first edition. You will need to have two pairs of gloves. One warm and one waterproof. These are to protect you from the weather rather than cycling specific.
Detta ställer ju vissa krav på volymen packning som cykeln måste klara av att hantera.

Är det någon som behöver lite inspiration kan man tex kolla på;
https://bikepacking.com/bikes/2025-silk-road-mountain-race-rigs-part-one/
https://bikepacking.com/bikes/2025-silk-road-mountain-race-rigs-part-two/

Eller googla "Rigs of XXX" där XXX kan vara något annat krävande lopp.

För jag kommer antagligen inte hinna/orka förbereda mig tillräckligt inför 2027. Så jag kommer förhoppningsvis testa något annat lopp i samma kategori under 2027. Lopp som finns på min korta lista är tex;
Vågar man titta på andra längre lopp som jag lockas av finns ju Tour Divide men det är för långt just nu (https://tourdivide.org/)

Men jag tar gärna emot tips på andra bra lopp/utmaningar för att förbereda mig.

Det finns massa detaljer att fundera på inför ett sådant här lopp. Däck, kläder, elektronik, vattenrening osv. Men i detta skedet är det ram/cykel som jag behöver besluta mig om först.

Jag är 168cm och cyklar på small eller medium mountainbikes. XS eller S när det gället gravel.

Tack för visat intresse!

mvh Tobias

Hej Tobias!

Jag vågar nog säga att jag har en del erfarenhet av bikepacking och offroad-ultralopp, bland annat från Trans Balkan Race, Kanarieöarna och Kirgizistan.

Även om loppen du nämner skiljer sig åt är de alla väldigt tuffa, med grov terräng och mycket klättring. Därför skulle jag säga att det egentligen bara finns en typ av cykel som passar: en hardtail-MTB.

Jag har kört både MTB med rigid gaffel och en monstercross/gravelbike, men skulle aldrig göra om det utan en dämpad framgaffel. De flesta bygger på kolfiberramar idag, men för ett sådant här projekt skulle jag alltid bygga en riktigt bombsäker cykel runt en ram som Fairlight Holt, Sour Pasta Party eller Mason Raw.

Och glöm inte aerobars, bar ends, SON-dynamo med Sinewave Beacon eller ett K-Lite-laddsystem.

Hur som helst, det ska bli kul att följa projektet!

Tillbaka
Topp