Val av cykel? Scott spark 960 23 eller Specialized epic evo comp 21?

Jocke1990

Medlem
Hej! Har cyklat lite inte mtb tidigare men inte överdrivet.

Ska börja cykla igen, lättare grusvägar, lite asfalt lite skog.. vilken av cyklarna lämpar sig bäst och är mest bekymmerfri?

Båda är i gott skick och kostar ungefär lika mycket.
Karbonramen och vikten är ju kanske en fördel. Men sparken är nyare

Tror ärligt inte att det gör någon större skillnad för dig. Köp den som är i bäst skick. Dämparservice och slitdelar kan annars kosta en del.

Båda verkar klara min typ av cykling utan några som helst problem.
Körde en scale innan som funka, lite hårt bara

Köp den som har fräschast drivlina/dämpare. För sånt kostar snabbt rätt mkt om du måste börja med att serva dämpare eller byta ut delar av drivlinan.

Tack för svar!
Så i princip den som är i bäst skick.
Tror att jag som amatör egentligen inte påverkas så mkt av vikt osv som måste mer seriösa skulle göra.
Skulle även stumpjumper vara ett alternativ eller skulle den kännas för tung på lättare grus eller om man cyklar till affären 4 km?

Tack för svar!
Så i princip den som är i bäst skick.
Tror att jag som amatör egentligen inte påverkas så mkt av vikt osv som måste mer seriösa skulle göra.
Skulle även stumpjumper vara ett alternativ eller skulle den kännas för tung på lättare grus eller om man cyklar till affären 4 km?
Stumpjumper är ju tänkt för lite grövre terräng än det du beskriver. Så den kommer upplevas sävligare och inte lika kvick på plattare terräng pga mer dämpning.

Köp den som har fräschast drivlina/dämpare. För sånt kostar snabbt rätt mkt om du måste börja med att serva dämpare eller byta ut delar av drivlinan.
+1
Servicehistorik på dämpare ska du definitivt fråga efter. Drivlina är väl inte lika kritiskt i mitt tycke men 12s kassetter kan ju kosta en del.

Den hade blivit väldigt mycket cykel för det du har tänkt att använda den till. Egentligen är väl modellerna i titeln också lite overkill men är det heldämpat du vill ha så är det ju så. Själv hade jag köpt en gravelbike.

+1
Servicehistorik på dämpare ska du definitivt fråga efter. Drivlina är väl inte lika kritiskt i mitt tycke men 12s kassetter kan ju kosta en del.

Den hade blivit väldigt mycket cykel för det du har tänkt att använda den till. Egentligen är väl modellerna i titeln också lite overkill men är det heldämpat du vill ha så är det ju så. Själv hade jag köpt en gravelbike.
Tack för svar! Ja jag körde en 950 scale innan och tyckte den upplevdes som för hård och stötig när jag cyklade i skogen, därav går jag mot heldämpat iaf

Tack för svar! Ja jag körde en 950 scale innan och tyckte den upplevdes som för hård och stötig när jag cyklade i skogen, därav går jag mot heldämpat iaf
Har du testat med följsamma däck, slanglöst och lägre tryck?
Ett vanligt misstag är att man kör däcken alldeles för hårt.

Går ju inte att jämföra med att ha bakdämpning dock...

I min mening är Epicen överlägset ett bättre köp förutsatt att den är välskött. Även "roligare" att cykla på i form av lite livligare. Scotten är något längre och slackare för att vara stabilare i stök men det verkar ju inte vara tänkt användningsområde.

Epicen har en finare och lättare ram, finare komponenter och är mer cykel för pengarna om de kostar liknande summor.

Tillbaka
Topp