Val av Gravel/Landsväg

Johan.Wal

Medlem
Val av Gravel/Landsväg
Hej, jag önskar input på val av cykel. I dagsläget kör jag bara MTB men ska köra VR315 nästa år och är anmäld till en sub10 grupp. För att få ihop träningen lutar det åt att köpa en gravel med landsvägshjul till tävlingen. Jag har ca 5 mil till jobbet enkel och tanken är att jag ska cykla till eller från jobbet ett par dagar i veckan. För att slippa för mycket trafik så är tanken att jag ska köra längs med Götakanal med fint grus jag gillar även att köra vanliga grusvägar. Jag kommer inte köra särskilt stökigt med graveln. För att få bästa förutsättningar för landsvägsträningen så har jag förstått att jag ska välja två drevat fram? Har ni några förslag på modeller? Budget under 30. Jag köper gärna en begagnad så har ni något i XL/ runt 60 cm så hojta gärna till.
Mvh
Johan

Val av Gravel/Landsväg
För att slippa för mycket trafik så är tanken att jag ska köra längs med Götakanal med fint grus jag gillar även att köra vanliga grusvägar. Jag kommer inte köra särskilt stökigt med graveln. För att få bästa förutsättningar för landsvägsträningen så har jag förstått att jag ska välja två drevat fram? Har ni några förslag på modeller? Budget under 30.
Med de förutsättningarna tycker jag att du istf en renodlad gravel bör kolla på en komfort/endurance/AllRoad-racer som klarar (minst) 35mm däck.
Ett exempel, som skall klara 35mm däck, är
Canyon Endurace CF 7 LTD för 27.799 SEK (utan pedaler o frakt), den verkar finnas kvar i både L och XL
Men om du klarar dig med 35mm däck vet bara du själv.

Val av Gravel/Landsväg
Kategorierna är överlappande och ibland har en gravel en mer rejsig geometri än en komfortracer. I tabellen nedan finns komfortracer i form av Domane och Endurace, allroad i form av Grifn och gravel i form av Kanzo. Grifn har den aggressivaste geometrin och Endurace den snällaste.

Dubbelklinga fram är definitivt att föredra för den typen av cykling. Jag tror att de fyra modellerna kan rekommenderas. Jag har bara personlig erfarenhet av Kanzon.

Screenshot 2025-10-22 181634.webp

Val av Gravel/Landsväg
Gravelcyklar har ofta lättare utväxling än landsvägscyklar. Beroende på din maximala kadens över längre tid kan du behöva byta till större klingor fram om du köper en gravel.
Jag skulle inte hänga med i en sub-10 klunga med min gravel och jag har varit med om att droppa en annars duglig cyklist på gravel vid hastighet motsvarande ca sub-10.
Med annan utväxling skulle jag inte tveka en sekund att ta graveln på en VR.

Tillbaka
Topp