Val av gravel

Newmannen

Medlem
Val av gravel
Hej, jag har under en tid kikat på gravelcykel för pendling och träning på grus (landsväg tidigt eller sent på säsongen är ett plus)

Jag har tidigare varit inne på en grizl AL men de är sällan i lager, nu under black friday finns det en del erbjudanden. De jag har hittat är:
- Merida silex 400 för ca 16 300
- Scott speedster 30 gravel för ca 16 500
- Merida silex 4000 för ca 21 000

Borde jag ändå gå på en Grizl AL 7 när den kommer in?

Kraven jag har är att de ska relativt lätt gå att montera skärmar och pakethållare samt 100x12 & 142x12 hjul så mina andra fälgar passar.

2x ser jag som ett plus då jag tror singelklinga blir lite glest/ tungt i backar.

Val av gravel
Bra att känna till om Merida Silex är att de ändra geometrin ordentligt till 2024, och nu säljs både gamla och nya modeller parallellt. De nya har mycket lägre styrrör, de gamla har karaktäristiskt högt styrrör som gör att de ser lite udda ut och ger förstås en väldigt relaxed position. Så om du köper Silex kolla vilken modell du köper så du inte får en geometri du inte tänkt dig.

Scott Speedster är nog nästan mer all-road än gruscykel, den tar bara 35 mm däck max (då utan skärmar?) tror jag, och jag skulle väl säga att man vill kunna ta 40 mm för att det ska kännas som en riktig gruscykel. Tänker man endast cykla fint sportgrus kan 35 mm räcka iofs, men det är nog inte skärmar-pakethållar-cykeln nummer ett.

Så 2024 års Silex eller Grizl skulle jag säga av de där alternativen.

Val av gravel
Bra att känna till om Merida Silex är att de ändra geometrin ordentligt till 2024, och nu säljs både gamla och nya modeller parallellt. De nya har mycket lägre styrrör, de gamla har karaktäristiskt högt styrrör som gör att de ser lite udda ut och ger förstås en väldigt relaxed position. Så om du köper Silex kolla vilken modell du köper så du inte får en geometri du inte tänkt dig.

Scott Speedster är nog nästan mer all-road än gruscykel, den tar bara 35 mm däck max (då utan skärmar?) tror jag, och jag skulle väl säga att man vill kunna ta 40 mm för att det ska kännas som en riktig gruscykel. Tänker man endast cykla fint sportgrus kan 35 mm räcka iofs, men det är nog inte skärmar-pakethållar-cykeln nummer ett.

Tack, visste inte att de ändrar geometrin men antar att det är den äldre som är på rea.

Val av gravel
Jo det är nog de äldre som är på rea. Det är inget fel på dem, det är bra cyklar, men som sagt de har en ovanlig geometri som skiljer sig från mängden så om man inte känner till det kan man bli lite förvånad när man får hem den.

Gamla Silex 400:

1700913833944.png

Nya Silex 400:

1700913898049.png

Notera skillnaden i styrrörets längd. Gamla har 400/625 reach/stack i storlek M, den nya har 412/607 i M, så det är en mycket stor skillnad. Men den har inte blivit "landsvägslik" i allt, den nya modellen är ännu slackare med längre hjulbas än den gamla, så man kan fortfarande säga att det är en gruscykel som ligger närmare MTB än landsvägshoj på det vida gruscykelspektrat.

Den nya tar 45 mm däck utan skärmar och 42 mm med, enligt tillverkaren. Jag tror det är samma med den gamla, men inte säker.

Val av gravel

Bara för att förtydliga.
Scott Speedster 30 gravel var en av mina kandidater när jag köpte min första gravel.
Får du den för 16500 är det ett bra köp.

Scott Speedster gravel klarar 45mm.

Det finns även en racer variant av Scott Speedster. Den har 35mm som gräns.

Val av gravel
Jo det är nog de äldre som är på rea. Det är inget fel på dem, det är bra cyklar, men som sagt de har en ovanlig geometri som skiljer sig från mängden så om man inte känner till det kan man bli lite förvånad när man får hem den.

Gamla Silex 400:

Visa bilaga 667691

Nya Silex 400:

Visa bilaga 667692

Notera skillnaden i styrrörets längd. Gamla har 400/625 reach/stack i storlek M, den nya har 412/607 i M, så det är en mycket stor skillnad. Men den har inte blivit "landsvägslik" i allt, den nya modellen är ännu slackare med längre hjulbas än den gamla, så man kan fortfarande säga att det är en gruscykel som ligger närmare MTB än landsvägshoj på det vida gruscykelspektrat.

Den nya tar 45 mm däck utan skärmar och 42 mm med, enligt tillverkaren. Jag tror det är samma med den gamla, men inte säker.
38c däck med skärmar och 42c utan är officiella siffrorna på utgående silex

Tillbaka
Topp