Val av hjul

ers

Aktiv medlem
Val av hjul
Hej på er,

Om man idag är på jakt efter nya hjul (29", boost, XD, 25-30mm) vad rekommenderas i prisklass runt 4k? Har tittat en del på HUNT men vet inte hur dessa står sig? Har tidigare köpt från Actionsports.de och de var helt oxå helt ok i samma prisklass.

Tacksam för alla tips

manneblask

Aktiv medlem
Val av hjul
Jag köpte Hunt TrailWide för någon månad sen. Har dock inte hojjat mycket pga skada men än så länge är jag väldigt nöjd. Snabb leverans, bra pris, bra kundservice och väldigt bra recensioner overall för dem. Snygga också såklart :)

ers

Aktiv medlem
Val av hjul
Jo det är de eller XC Wide jag tittar på. Kan dock inte bestämma mig för 25 eller 30mm bredd. Min ram tar bara 2.35” så 30 blir kanske onödig vikt...?

manneblask

Aktiv medlem
Val av hjul
Jo det är de eller XC Wide jag tittar på. Kan dock inte bestämma mig för 25 eller 30mm bredd. Min ram tar bara 2.35” så 30 blir kanske onödig vikt...?
Om ramen max tar 2,35" och du kör åt XC-hållet skulle jag köra på 25mm. Sparar ju vikt men 30mm är ju bra om du kört 2.35". Sen tycker jag vikten är överkomlig hursomhelst.

Senast ändrad:

ers

Aktiv medlem
Val av hjul
Tanken är att ligga närmare 4k än 5k men jag är inte så priskänslig att jag inte kan öka till 5k om det nu skulle vara en markant fördel att göra så.

Primera

Medlem
Val av hjul
Hej,

Beställde ett par hjul "Newmen X.A.25 29 Zoll DT 350 SP 6-loch Boost" med HG-nav från Slowbuild i slutet av januari. Levererades på 8 arbetsdagar med DHL, kostade 439€ (hjul) plus 15€ (frakt) dvs. totalt 454€ / ca 4890kr. Kom väl förpackade i kartong, tejpade och klara. Mailade lite fram och tillbaka med Stefan på Slowbuild före beställningen då kombon med HG inte fanns i droplisten på hemsidan men det löste sig smidigt genom att välja xD-varianten kompletterat med en kommentar om HG i kommentarsfältet. Beställde i samma veva ett par Wolfpack-däck som de missade att sampacka så däcken kom ett par dagar senare (inkl. ventiler).

Har bara hunnit köra ett par rundor men är mycket nöjd så här långt.

ers

Aktiv medlem
Val av hjul
Primera, vet du vilken vikt dessa är ok för? Behöver 105-110kg systemvikt för tjocka mig. HUNT speccar 120kg på samtliga sina...

Senast ändrad:

Primera

Medlem
Val av hjul
Hej igen,

nej, inte just denna kombo men Newmen specar ju 125 kg för sina egna systemhjul (https://www.newmen-components.de/en/85/mtb/wheels/evolution-sl-xa25/). Vet inte om/hur 350-nav och DT Comp-ekrar påverkar nämnvärt men det kanske någon mer kunnig kan svara på? Själv har jag ca 95 kg systemvikt och försiktig gubbcykling som paradgren - dålig referens mao - men har sett både länkar till tyska tester och foruminlägg som tyder på att de verkar vara tåligare än de flesta hjul, åtminstone i motsvarande viktklasser.

Hjulen i sig vägde i alla fall 736 g resp. 860 g inkl. tejp.

Jensen

Aktiv medlem
Val av hjul
Tror x.a.25 är klassad för 125 kg systemvikt som lös fälg. Så skulle ju inte förvåna mig om det är det oavsett nav (så länge navet inte har en gräns vilket dt350 inte har, eller nånstans finns ju säkert nån gräns 🤣)

glitch

Aktiv medlem
Val av hjul
Och 50% över TS efterfrågade prisklass.
Läs vad jag skrev.
Har två par, funkar kalas. Betalade inget extra för hg body.
Finns en lååååång tråd på tyska mtb-news där bland annat newmenkillarna kör enduro med sina medan Hunt direkt pekade mig mot deras biffigare hjul när jag frågade om xcwide.
Newmen i den specen väger 1600 blankt med tejp (bägge mina par hamnade där +/- nåt gram).

Bonzo

Aktiv medlem
Val av hjul
Läs vad jag skrev.
Har två par, funkar kalas. Betalade inget extra för hg body.
Finns en lååååång tråd på tyska mtb-news där bland annat newmenkillarna kör enduro med sina medan Hunt direkt pekade mig mot deras biffigare hjul när jag frågade om xcwide.
Newmen i den specen väger 1600 blankt med tejp (bägge mina par hamnade där +/- nåt gram).
My bad. Bara 25% över är ju i det närmaste ett avrundningsfel.

Val av hjul
Hur står sig allebikes 30mm aluhjul (5200SEK) med DT350 mot Newmen SL A.30? Någon som har erfrenhet hur tåliga allebikes hjul är jämfört med andra tillverkare? Ska användas till trail och light enduro...

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Val av hjul
Hej igen,

nej, inte just denna kombo men Newmen specar ju 125 kg för sina egna systemhjul (https://www.newmen-components.de/en/85/mtb/wheels/evolution-sl-xa25/). Vet inte om/hur 350-nav och DT Comp-ekrar påverkar nämnvärt men det kanske någon mer kunnig kan svara på? Själv har jag ca 95 kg systemvikt och försiktig gubbcykling som paradgren - dålig referens mao - men har sett både länkar till tyska tester och foruminlägg som tyder på att de verkar vara tåligare än de flesta hjul, åtminstone i motsvarande viktklasser.

Hjulen i sig vägde i alla fall 736 g resp. 860 g inkl. tejp.
Står 130 kg systemvikt på XA25 på slowbuilds hemsida. Var det med d-light? Lägre vikt än vad jag trodde när jag kollade vad dt350 väger.

Jensen

Aktiv medlem
Val av hjul
Kompis har köpt ett par hjul från slowbuild med Newmen nav, xa25 fälgarna och vad han kallar lättare ekrar, de vägde 1401 g inkl tejp men utan tubless ventiler. Bara att räkna från den vikten mot vad 350 nav väger och viktskillnad mellan dt aerolite vs comp race

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer