Val av hybrid Roadlite 6.0 vs Sirrus Elite Alloy

vmk94

Ny medlem
Hej!
Funderar på att köpa ny pendlarcykel som även ska användas för träning samt lite rundor på lätta stigar i skogen. Tänkte fixa ett par extra däck, typ 40 mm, för det sistnämnda ändamålet.

Vill gärna få min cykel så snart som möjligt. Står mellan två alternativ just nu:

Canyon Roadlite 6.0

Specialized Sirrus Elite Alloy 2020

Fördelen jag ser med Sirrusen är Shimano Tiagra istället för Sora som sitter på Roadliten. Däremot verkar Sirrusen ha en hel del komponenter från andra tillverkare, typ microshift. Är dock alldeles för oerfaren för att avgöra vilken av dem som skulle passa mig bäst. Vilken hade ni valt? För/nackdelar med dem?

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Canyon brukar ju vara relativt bra utrustade för priset. Som du säger är det ju en väldig blandning av komponenter på Specialized-cykeln, det brukar ju vara en varningsflagga. Det är ju möjligt att Canyon som har Sora rakt igenom fungerar bättre än hop-plocket på Specialized-cykeln. Specialized-cykeln har dock i mitt tyckte en lämpligare utväxling med 48/32T på fram-klingorna.

Men den största skillnaden tror jag är att det är ganska annorlunda sittställning/geometri på dessa cyklar. Roadlite brukar se rätt aggresiv ut, dvs man sitter rätt framåtlutad medan Specialized-cykeln ser ut att ha en något mera upprätt sittställning. Vad man föredrar är ju en smaksak.

Om det är viktigt att få på 40mm däck så kolla att dessa får plats i ramen på den cykel du väljer. Så är inte alltid fallet med "fitness-cyklar". Man vill gärna också få plats med skärmar på den här typen av cykel, speciellt om du ska använda den för pendling.

Om huvud-syftet var pendling hade jag förmodligen valt Specialized (förutsatt att den tar 40mm däck och skärmar), om huvudsyftet var träning kanske Canyon ligger bättre till. Säger jag utan att ha testat någon av cyklarna i verkligheten.

robsstrom

Medlem
Roadliten tar väl inte ens 40 mm däck? Tror det är max 32 mm som går in där, iaf enligt Canyon själva.

Jag har en Roadlite 6 jag köpte i våras på rea, gick för 7.3k tror jag. Jag har pendlat till jobbet med den och tagit en del turer på helgen, som mest 60 km men inget som jag direkt kan kalla för renodlad träning där jag bara gett mig ut att cykla för att bränna på max. Tror det är 30 mm däck som sitter på från början. Har drygt 7-8 km till jobbet, det mesta asfalt, några hundra meter eller en kilometer grus (bred skogsstig) kanske.

Jag är överlag nöjd och den kändes väldigt prisvärd, och den har funkat bra för pendling på vår och sommar på asfalt. Jag lär inte fortsätta pendla när det blir alldeles för blött eller kallt dock, och det finns nog cyklar som är bättre anpassade för det. Roadliten känns knappast som en åretruntpendlare. Har aldrig tagit några jättelånga rundor på någon stig i skogen, men min lilla erfarenhet säger mig att man gärna ska få in så breda däck som möjligt om du ska cykla mycket på sånt underlag. Det känns ganska skakigt och lite instabilt ibland, jag ska byta till 32 mm däck och se om det gör någon skillnad så jag kan cykla lite mer på sånt underlag.

Som någon skrev här ovan sitter man ganska aggressivt, eller det tycker jag iaf; kanske beror på hur lång man är och vilken storlek på cykeln man väljer också. Jag har aldrig testat bockstyre men hade nog rekommenderat att göra det.

Jag är ändå väldigt nöjd med min Roadlite men om jag hade gjort om mitt köp hade jag nog tänkt efter lite extra. Jag hade valt något som är mer anpassat för annat än asfalt, något där man har en mer upprätt ställning, och gärna något man kan testa i butik innan.

Andra saker att tänka på: hur lång tid det tar innan du lär få din cykel från Canyon, vissa behöver vänta länge, kika in i den stora Canyon-tråden. Du kan heller inte testa någon av deras cyklas i förväg om du inte åker ner till Tyskland. Det går ju att returnerna och så men kanske lite bökigt.

Federer

Medlem
Här är varför jag valde till slut bort nya canyon roadlite 6.0 till förmån för Cube sl road race.
Canyon roadlite 6.0
1.max däckbredd 32mm
2.priset; 13077 kr
3. SAMOX vevlager , som ingen verka veta nått om, finns ingen info, och canyon var själva förvånade över att dom hade ett SAMOX vevlager på ett shimano Vevparti .

4. utanpåliggande bromsvajer fram.
5. detta går tillbaka till punkt 2, men det är irriterade att dom marknadsför sig som" köp direkt från fabrik utan mellan händer" och där med lägre priser, detta återspeglas inte iallafall på dom lite billigare modellerna och varför har dom
canyon.se. , make no sense.

Senast ändrad:

LesGrossman

Aktiv medlem
Här är varför jag valde till slut bort nya canyon roadlite 6.0 till förmån för Cube sl road race.
Canyon roadlite 6.0
1.max däckbredd 32mm
2.priset; 13077 kr
3. SAMOX vevlager , som ingen verka veta nått om, finns ingen info, och canyon var själva förvånade
över att dom hade ett SAMOX vevlager på ett shimano Vevparti .
5. detta går tillbaka till punkt 2, men det är irriterade att dom marknadsför sig som" köp direkt från fabrik utan mellan händer" och där med lägre priser, detta återspeglas inte iallafall på dom lite billigare modellerna och varför har dom
Mmm canyons roadlite är inte lika prisvärda som de har varit tidigare. Jag är i alla fall supernöjd med min roadlite al 7.0 från 2016. 12 500 kr för full ultegra, dt swiss hjul, ergon handtag o barends, hydrauliska bromsar och inte minst en vcls-stolpe, bara den kostar 2800 kr löst. 8.5 kg väger den utan pedaler. Personligen gillar jag verkligen att den har en mer aggressiv sittställning, problemet med hybrider är annars att de har fruktansvärt kort reach för en mer upprätt sittposition, något i alla fall jag inte gillar när man ska ösa på lite.

roller

Aktiv medlem
Canyon roadlite 6.0
1.max däckbredd 32mm
2.priset; 13077 kr
3. SAMOX vevlager , som ingen verka veta nått om, finns ingen info, och canyon var själva förvånade
över att dom hade ett SAMOX vevlager på ett shimano Vevparti .
Oj, har de ändrat ramen så att man inte får plats med "riktiga" däck längre? På min äldre version av 6.0 körde jag med 40 mm däck och fast monterade stänkskärmar.

Federer

Medlem
Mmm canyons roadlite är inte lika prisvärda som de har varit tidigare. Jag är i alla fall supernöjd med min roadlite al 7.0 från 2016. 12 500 kr för full ultegra, dt swiss hjul, ergon handtag o barends, hydrauliska bromsar och inte minst en vcls-stolpe, bara den kostar 2800 kr löst. 8.5 kg väger den utan pedaler. Personligen gillar jag verkligen att den har en mer aggressiv sittställning, problemet med hybrider är annars att de har fruktansvärt kort reach för en mer upprätt sittposition, något i alla fall jag inte gillar när man ska ösa på lite.
7:an kostar 15.799,00 +678kr , frakt o emballage, den har annars rätt spec för mig,men är alldeles för dyr.

Magil

Medlem
Canyon roadlite 6.0
1.max däckbredd 32mm
2.priset; 13077 kr
3. SAMOX vevlager , som ingen verka veta nått om, finns ingen info, och canyon var själva förvånade över att dom hade ett SAMOX vevlager på ett shimano Vevparti .

Har själv en SL Road Race 2020 och är mycket nöjd med den, Shimano 105 genomgående och övriga komponenter också Shimano, känns välbyggd, inget som har havererat än så länge.
Har utrustat den med SKS-skärmar vilket är värdefullt vid den här tiden på året.

Federer

Medlem
Har själv en SL Road Race 2020 och är mycket nöjd med den, Shimano 105 genomgående och övriga komponenter också Shimano, känns välbyggd, inget som har havererat än så länge.
Har utrustat den med SKS-skärmar vilket är värdefullt vid den här tiden på året.
Cuben 2021 har ju några plumpar, Tektro bromsar och Joytech nav, man kan inte få shimano rätt igen i denna prisklass verkar det som☹

NickPick

Aktiv medlem
Cuben 2021 har ju några plumpar, Tektro bromsar och Joytech nav, man kan inte få shimano rätt igen i denna prisklass verkar det som☹
Om du har väldigt höga krav på en inte dyr cykel är det nog bättre att du bygger själv. Billigare lär det knappast bli men...

Federer

Medlem
Oj, har de ändrat ramen så att man inte får plats med "riktiga" däck längre? På min äldre version av 6.0 körde jag med 40 mm däck och fast monterade stänkskärmar.
Så här står det på Canyons hemsida,
Roadlite AL: 32mm (sedan MY 2015)
Roadlite AL SL, CF SL: 30mm
Vilket årsmodell hade du?
Jag tänkte köpa Cube sl road race, men under tiden jag har kollat på tillbehör har dom nu skjutit upp tillgängligheten som dom kallar det ,till vecka 07 2021 och på det kommer 4 veckors leveranstid som jag har uppfattat det ,så jag har börjat snegla åt Canyon 6.0 ,som nu verkar finnas för leverans. Skulle ju vara bra om man kunde få på bredare däck än 32mm på den, priset är lite högt jämfört med Cuben ,men det kanske går att pruta några % :rolleyes:

roller

Aktiv medlem
Så här står det på Canyons hemsida,
Roadlite AL: 32mm (sedan MY 2015)
Roadlite AL SL, CF SL: 30mm
Vilket årsmodell hade du?
Jag tänkte köpa Cube sl road race, men under tiden jag har kollat på tillbehör har dom nu skjutit upp tillgängligheten som dom kallar det ,till vecka 07 2021 och på det kommer 4 veckors leveranstid som jag har uppfattat det ,så jag har börjat snegla åt Canyon 6.0 ,som nu verkar finnas för leverans. Skulle ju vara bra om man kunde få på bredare däck än 32mm på den, priset är lite högt jämfört med Cuben ,men det kanske går att pruta några % :rolleyes:
Kollade på det gamla kvittot. Stod att det var en årsmodell 2016. Det var dock en 5.0 och inte en 6.0 jag hade såg jag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer