Val av kadensmätare?

Marsupilami

Aktiv medlem
Val av kadensmätare?
Hej
En nybörjare på det här med LVG cykling här.
Vill gärna veta min kadens när jag är ut och cyklar men behöver egentligen inga fler funktioner, förutom tid och hastighet som tycks vara standard på alla.
Tar gärna emot förslag på en liten billig grej från Er som är bättre på sådant.

Val av kadensmätare?
Man kan fulmeka en snik-cykeldator att fungera som kadensräknare. Magnet på en vevarm och pickuppen på kedjestaget, sen matar man in en falsk hjulstorlek så att varv per minut kommer ut som kilometer i timmen. Kommer inte ihåg siffrorna rakt av, men det var rätt lätt att räkna hem.

Val av kadensmätare?
Sigma 1609 funkar fint. Smidig och kan hantera mer än en cykel. Har dock problem med att den inte känner av hastighet just nu. Varken trådlöst eller trådat. Men känns prisvärd.

Val av kadensmätare?
Ifall du har en telefon som stöder ANT+ så fungerar den ju med flera appar. Vet t ex att Sony Ericssons androidlurar brukade ha stöd, vet inte ifall Sony fortsatt med samma chip i lurarna.

Finns tydligen BTLE varianter också som borde fungera ihop med t ex iphone 5, http://www.dcrainmaker.com/2012/06/wahoo-fitness-blue-sc-bluetooth-smart.html. Dock tappar man ju då möjligheten att använda den ihop med "vanliga" cykeldatorer som brukar stöda ANT+.

Val av kadensmätare?
jag kan tipsa om biltemas cykeldator med art nr 27-0004, denna har en varvtalsräknarfunktion, och kostar 79 kr! Fungerar perfekt att använda som kadensmätare, bara att fästa en magnet i vevpartiet, alt baksidan av vevarmen (jag limmade fast en magnet jag hade här hemma med epoxylim) och sedan fästa pickupen på lämplig plats i ramen jag fäste pickupen mha buntband (sladden kan behöva förlängas), sedan är de bara att trampa på och använda cykeldatorn i varvtalsräknar-läget. Jag har två st sådana här cykeldatorer på min cykel, en för kadens, en för hastighet, sträcka etc.

Senast ändrad:
Val av kadensmätare?
T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon tillverkare som släppt sargen och gjort
> sin utrustning kompatibel med en app istället?

Tjena!

Topeak har en hastighets/kadenssensor för 429:-, appen till är gratis. Vill man utöka med halsband så kostar det 599 tror bag..

Val av kadensmätare?
Kneecap skrev:
> T.R.S. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon tillverkare som släppt sargen och gjort
> > sin utrustning kompatibel med en app istället?
>
> Tjena!
>
> Topeak har en hastighets/kadenssensor för 429:-,
> appen till är gratis. Vill man utöka med
> halsband så kostar det 599 tror bag..

Halsband? Typo?

Val av kadensmätare?
Cerb skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > T.R.S. skrev:
> >
>
> > -----
> > > Någon tillverkare som släppt sargen och
> gjort
> > > sin utrustning kompatibel med en app
> istället?
> >
> > Tjena!
> >
> > Topeak har en hastighets/kadenssensor för
> 429:-,
> > appen till är gratis. Vill man utöka med
> > halsband så kostar det 599 tror bag..
>
> Halsband? Typo?

Tjena!

Nej, det är supersnygga silverhalsband som förstärker kadensen!

Eller så vet inte min telefon vad pulsband är för något..

Val av kadensmätare?
Å har du inte hunnit klicka på sändknappen så är denna inte heller dum: SIGMA-BC1909-HR STS. Den har då förutom kadens etc etc etc även "extra allt"= pulsmätare. 6-700:- från Europa.

Mvh

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp