Val av Kassett

Daniae

Medlem
Val av Kassett
Hej, Behöver byta min kassett tror jag.
Bytte precis kedjan och valde då Wippermann för deras snabbkoppling (vaxar kedjan), kassetten såg bra ut men en del kuggar på framdrevet såg lite slitna ut men tänkte att då det enbart är enstaka ...
Efter byte testade jag med tryck och det verkade bra men när jag tog en kortare testrunda så ville kedjan hoppa i vissa drev så antar att jag behöver byta.
Jag har Shimano 105 57000 växelförare, 10 växlad, men nuvarande kassett är Tiagra tror jag, HG CS 4600, så vilka alternativ har jag och vilka fördelar har de olika alternativen?
utväxlingen är 11/25 vilken jag är nöjd med.
Hoppas att jag fick med all relevant information

Tacksam för hjälp
Daniae

Val av Kassett
Massor av alternativ - "allt" är kompatibelt för 10-delat i princip.

Gör det enkelt:

Budgetalternativet är ny Tiagrakassett.

Fortfarande rimligt alternativ är 105 kassett, som kanske håller yttepyttelite längre än en Tiagra.

Vill du bli av med lite mer pengar köper du en Ultegra.

Klart!

Val av Kassett
Tack,
Ber om ursäkt men som okunnig blir jag lite fundersam, har fästet ingen betydelse eller är det enbart för att det är en 10 vxl som den är kompatibel med "allt" (antar du menar 10 delat inom Shimano och Sram). Behöver jag inte tänka på typ av "Body" om det är lång eller kort eller annat?
Jag betalar gärna lite mer för "rätt" sak men vill inte bli av med pengar då det är en bristvara för mig, så ultegra hoppar jag nog gärna, även om trissorna är "Ultegra".
Jag cyklar inte för att tävla utan för att hålla igång kroppen som åldern tagit ut sin rätt på.

Val av Kassett
Tack,
Ber om ursäkt men som okunnig blir jag lite fundersam, har fästet ingen betydelse eller är det enbart för att det är en 10 vxl som den är kompatibel med "allt" (antar du menar 10 delat inom Shimano och Sram). Behöver jag inte tänka på typ av "Body" om det är lång eller kort eller annat?
Jag betalar gärna lite mer för "rätt" sak men vill inte bli av med pengar då det är en bristvara för mig, så ultegra hoppar jag nog gärna, även om trissorna är "Ultegra".
Jag cyklar inte för att tävla utan för att hålla igång kroppen som åldern tagit ut sin rätt på.
Dyrare kassetter är oftast bara lite lättare. Förr iaf så växlade billigare kassetter lite sämre på grund av mindre välgjorda växelramper, men vette katten om det är så längre. Jag har allt för enklaste kassett till DA kassett och någon stor skillnad är det inte. Bortsätt ifrån vikten då och inland hur dreven sitter på spindlar - vissa enklare kassetter var iaf förr elakare mot body i alu på grund av de åt sig in mer i bodyn.

Ibland så finns det utbytesdrev till smådreven på dyrare kassetter och detta kan förlänga livslängden på kassetten då det oftast är de två/tre minsta dreven som ger upp först.

Även om du är nöjd med nuvarande utväxling så OM du sällan använder 11t så kan en 12-25 kassett vara kul. Jag kör det själv på två cyklar, då jag inte ser behovet av 50/11 vid solocykling i Sverige.

Val av Kassett
Tack BJS för informationen och förslaget.
Först, om ni läser min kommentar ha förståelse för att jag inte är bekant med det språkbruk som används inom genren men har läst på i andra inlägg så jag hoppas att jag nyttjar korrekt jargon.

Det lät intressant med möjlighet att enbart byta smådreven det är just i de högre växlarna kedjan vill hoppa även med lite tryck men även vid en av de lättare. Bra att veta att själva växlingen inte påverkas väsentligt av priset, är det något som irriterar mig så är det när växlarna tvekar att hoppa in i nytt läge.
Med 12-25 om jag förstår det korrekt får jag mindre hopp mellan lägena men tappar en utväxling vid högre hastigheter. Jag har nog motsatta utmaningen, de tyngre dreven slits mest och ofta hamnar jag i situationer där jag inte kan trycka på mer, jag har ännu inte behövt använda min lättaste utväxling. Fram har jag 50-34 tänder.
Dock tycker jag inte det gör så mycket, tycker inte att jag behöver cykla fortare och den lättare utväxlingen kanske behövs när jag cyklar på andra platser än i upplands platta geografi.

Val av Kassett
Du är inne på ganska finstämda och nördiga val som nästan ingen annan bryr sig om. Har du 50/34 fram och 11-25 bak kommer du inte ha för lätt utväxling, om du inte är jättestark eller har jättelåg kadens. De där "stora hoppen" på en 10-delad 11-25-kassett är starkt överdrivna. De gånger man använder 50-11 är dessutom extremt få förutom i nedförsbacke och medvind, på samma gång.

Oroa dig inte för mycket utan köp en kassett du haft innan bara. Det blir bra.

Val av Kassett
De minsta klingorna på kassetten slits snabbt och dessa skall du sällan behöva använda.
Välj en lättaste utväxling som du klarar de brantaste och längsta backarna även när du är trött. Om du fortfarande har lättare växlar kvar i slutet av backen finns orsak att överväga större drev fram.
Om du sliter mycket på de minsta klingorna har du troligtvis för små drev fram eller låg kadens.

Som flera skrivit är dyrare kassetter främst lättare och funktionen är densamma.

Val av Kassett
Du är inne på ganska finstämda och nördiga val som nästan ingen annan bryr sig om. Har du 50/34 fram och 11-25 bak kommer du inte ha för lätt utväxling, om du inte är jättestark eller har jättelåg kadens. De där "stora hoppen" på en 10-delad 11-25-kassett är starkt överdrivna. De gånger man använder 50-11 är dessutom extremt få förutom i nedförsbacke och medvind, på samma gång.

Nu är jag troligtvis finstämd och nördig, men jag skulle missa min kära 16t drev på en 11-25 kassett. Med 50/34 fram behöver man (jag) ofta utväxlingar kring 50/16 och då blir steget mellan 15 och 17 stor. Men många bryr sig kanske inte om det.

Så jag skulle rekommendera 11-23 eller 12-25 (jag kör själva 12-27 som har 16t drev och stor omfång).

Senast ändrad:
Val av Kassett
Nu är jag troligtvis finstämd och nördig, men jag skulle missa min kära 16t drev
Jag med. När jag bytte lvg-cykel blev det en standarddrivlina 11 spd med 52/36 och 11-28 som saknar 16t. 2t steg kring 35 km/h ger för stor kadensskillnad för mig. Är tillbaks på 53/39 och 11-25 som jag kört på tidigare, vilket ger mig bättre flyt.

Val av Kassett
Jag har 10-delat, 50/34 fram. Har 12-25 kassett. 12-17 är en kugg mellan, sedan 2 kugg upp till 25. Skulle inte vilja vara utan 16t.

Jag ligger runt 90 i kadens, under 85 i kadens vill jag växla ner. Är jag otränad så saknar jag 18t.

Tyvärr säljer inte Shimano 12-25 längre för 10s. Har kollat lite på 11s, men där har dom lagt till 11t, så 11s 11-25 "motsvarar" 10s 12-25. Hade gärna sett en 12-25 för 11s med 18t (eller att jag kommer igång med träningen).

Val av Kassett
Val av Kassett
Ultegra 10s 12-25 finns att köpa.
Det är väl precis vad de har? Jag har flera 11-delade 12-25:or, både på 105- och Ultegra-nivå. Och de verkar innehålla 18t.

Där ser man. Två fel blir ett rätt?
Tycker jag googlat och haft mig, får väl gå nån såndär seniorkurs om internet.

Val av Kassett
Tack alla,
Ni får så gärna rösta men som jag skrev i första tråden så är jag nöjd med den utväxling jag har och jag kommer följa Newtons rekommendation och behålla denna.
Tack för all tid och information ni delat med er har varit roligt att läsa, viktigaste jag tar med mig är att att själva växlingen inte påverkas väsentligt av priset utan det påverkar mest vikten. Vikten känns för mig inte som särskilt viktigt. Att sakerna är i stort kompatibla kändes också tryggt att veta. Jag gillar att meka själv med cykeln men oroar mig ofta för huruvida sakerna passar, jag är dålig på att returnera så det var tryggt att höra.
Tack

Val av Kassett
Tack alla,
Ni får så gärna rösta men som jag skrev i första tråden så är jag nöjd med den utväxling jag har och jag kommer följa Newtons rekommendation och behålla denna.
Tack för all tid och information ni delat med er har varit roligt att läsa, viktigaste jag tar med mig är att att själva växlingen inte påverkas väsentligt av priset utan det påverkar mest vikten. Vikten känns för mig inte som särskilt viktigt. Att sakerna är i stort kompatibla kändes också tryggt att veta. Jag gillar att meka själv med cykeln men oroar mig ofta för huruvida sakerna passar, jag är dålig på att returnera så det var tryggt att höra.
Tack
Vi är lite nördiga. Ber om ursäkt för det!

Val av Kassett
Jag kör med Miche på lvgcykeln. 11-del. Minst lika bra som någon annan. Och köps med de kransar JAG vill ha, inte vad farbror Shimano mfl tycker jag ska ha.
Så det så!
Om jag minns rätt nu så var det du som förra våren fick in mig på Miche spåret.
Jag letade med ljus och lykta efter en trissa med 16 och 18 kransar och då hittade jag Miche 10 delat 13-26, den passade mig perfekt.
Men nu har jag ny cykel med 11delat 12-25.?

Tillbaka
Topp