Val av landsvägscykel

ch0ck

Medlem
Val av landsvägscykel

Bilagor

• IMG_3873.webp
    IMG_3873.webp
    90.2 KB · Besök: 62
Val av landsvägscykel
Efter sommaren så står det nyköp på agendan av en ny racer. Har snöat in på https://www.allebike.com/sv/produkt/cyklar/landsvag/industrie/industrie--105-di2--01 med kolhjul för 8k extra. Samt https://borascykelfabrik.se/produkt/bcf-landsvag-aero-disc-sport/ med Kolhjul för 6k extra.
Vad tror ni om dessa cyklar till mig som är 169cm. Cyklat på en bianchi innan med spec bifogat i storlek 52
Budget runt 40-45k
Cyklar allt från kafferunda till lite motionstvävling osv.
Köp den du gillar mest. En cykel man gillar, är roligare att cykla med än den man gillar mindre. Ska man inte tävla tror jag att man skall satsa på känslan. Lite som man när köper bil, kläder eller bostad. Dvs det väljer man pryttlar man gillar så blir man glad när man använder dem.

Val av landsvägscykel
Det är inte dags än för mig att byta cykel men jag har också sneglat lite på både Allebike och BCF. Allebike verkar utveckla/designa sina ramar själv vad jag har kunnat utläsa, men BCF kör på någon form av standardram från Kina om jag fattat det rätt? Någon får gärna rätta mig om jag har fel här och BCF själva designar sina ramar. Det behöver dock inte betyda att Allebike är bättre såklart, BCF verkar ha en väldigt tillmötesgående och trevlig ägare som du kan ringa upp för att ställa frågor också enligt tidigare trådar här på forumet.

Dock verkar BCF bygga sina egna hjul och är riktigt duktiga på det vad det verkar som. Har ej testat själv. Eget märke (K Components?) för hjul ska enligt hemsidan lanseras under 2025 så kanske är värt att vänta in dessa innan du beställer extra kolhjul till Allebiken om du väljer den.

Sen verkar BCF också kunna lacka cykeln i valfri färg (?) medan Allebike bara verkar erbjuda sina i svart. Det kan ju också spela in. Själv tycker jag att Allebike-ramen är lite snyggare, och jag gillar ju svart redan. Men hade varit kul med en candy-röd cykel också..

Har själv inget svar men hoppas det gav några karameller att suga på! I övrigt verkar båda två vara väldigt prisvärda om man ser till vad det sitter för komponenter på dom. Speciellt deras Ultegra-utrustade cyklar står sig bra i pris i jämförelse med dyrare märken, främst det som lockar mig faktiskt.

Val av landsvägscykel
Då blev det en Allebike beställt. Köpte med originalhjulen. Så nästa fråga är något prisvärt hjulset i kolfiber. 40-50mm höga är väl igentliga ”kravet” budget allt från 6k till 15k.

Tillbaka
Topp