Val av MTB hur tänker ni

Långsam

Aktiv medlem
Val av MTB hur tänker ni
Istället för att starta ännu en "vilken cykel ska jag köpa" tråd så undrar jag lite på hur ni tänker när ni väljer ny hoj? Testerna som finns i tidningarna brukar vara av de dyrare modellerna som mer riktar sig till "proffsen". I släkten finns en mountainbikare som tar sin cykling seriöst och har fått följande tips av honom. 29" rules! Köp bara riktiga märken som Giant eller Specialized och inte låtsasmärken som Canyon eller Rose. Köp hellre en begagnad av känt märke än en ny låtsascykel.
Men för min cykling så undrar jag om jag känner skillnad på en ram från den ena eller den andra. Ofta är komponenterna från de etablerade tillverkarna Shimano eller Sram så där finns det ingen skillnad. Tyvärr har inte de lokala handlarna något utbud hemma så man kan klämma och känna på sittställningar och liknande.
Det jag vet är att jag vill ha aluminiumram och heldämpat. Är en Rose för 18 000:- så mycket sämre än en Giant för 34 000:-? Jag vill hellre ha lite för mycket slaglängd än för lite. Sen har jag ingen aning.

Förvirrad

Val av MTB hur tänker ni
Jag tänker bara kommentera att jag verkligen inte tycker det där är låtsasmärken! Har inte haft någon själv men bekanta har och de brukar ju inte vara sämst i test direkt… snarare tvärtom.

Val av MTB hur tänker ni
Din släkting har fel, 26 tum rules :). Skillnaden mellan fin och ful märkena är inte så stor som priset antyder.

Om man inte gillar att skruva och vill att andra skall göra det åt en samt ogillar att snöa in på komponenter: Välj en LBS som du litar på och diskutera vad som är bäst för dig.

Om man gillar att skruva lite samt snöar in lite på komponentrer och geometrier samt tänker sig att göra den mesta underhållet själv: Gör ett klipp på nätet. I Tyskland och UK är bra att leta.

Om man är beredd att ta lite risker samt gillar att skruva så mycket att det är en livstil: Gör ett begagnatklipp och räkna med att livslängden på komponenter är lägre samt att du kommer att behöva byta/uppdatera.

Om man har snöat in riktigt mycket på tekniken och vet exakt vad man vill ha så brukar det inte finnas någon färdig cykel som motsvarar ens behov. Då bygger man själv från scratch med komponenter som man shoppat runt efter på nätet hela vintern. Detta alternativet brukar inte vara det mest ekonomiskt försvarbara, men vet man vad man vill ha så är detta oftast det sista alternativet.

MVH
Magnus

Val av MTB hur tänker ni
Intressant tråd.

"Lite räcker, mycket går åt" är ett talesätt jag tycker passar in på cykelhobbyn rätt bra. Jag är en av få "lite räcker" - typer.

Val av MTB hur tänker ni
Visst har etablerade märken som Cannondale och Specialized bra cyklar i sina toppskikt. Men deras "billigare" cyklar under 15 000 har ofta dåliga komponenter, får en aluminiumram med gammal geometri och är allmänt tunga och tråkiga. Då får man en mycket roligare upplevelse av fultyskar som Rose, Canyon och Radon.

Om du vill cykla i skogen har du mycket att tjäna på att köpa en "förlåtande" cykel med mycket slaglängd. Dessa kostar ganska mycket. Vill du köra grusväg och lättare stigar kan du köpa betydligt billigare hardtails.

Detta är vad mina erfarenheter säger.

Val av MTB hur tänker ni
Enda fördelen jag ser att köpa tex en Trek / Scott är om du köper den lokalt så har du ju service och garanti runt hörnet.
Tycker man får så mycket mer för pengarna om man går "postorder" :)

Val av MTB hur tänker ni
Långsam skrev:
-------------------------------------------------------
> I släkten finns en mountainbikare som tar sin
> cykling seriöst och har fått följande tips av
> honom. 29" rules! Köp bara riktiga märken som
> Giant eller Specialized och inte låtsasmärken
> som Canyon eller Rose. Köp hellre en begagnad av
> känt märke än en ny låtsascykel.

Människan är en ganska okomplicerad varelse, som ofta rekommenderar den cykeltyp, hjulstorlek, och det märke man själv redan har, oavsett vilken som egentligen är "bäst".

Senast ändrad:
Val av MTB hur tänker ni
Många bra inlägg och åsikter här. Det tråkiga är att de lokala handlarna har dragit ner på sortimentet när det gäller cyklar. Har fått svaret vi tar hem efter beställning på många ställen.
När det gäller slaglängd så har jag en hardtail idag med 120mm slag fram. Känns som halva orken rinner ut när det slår genom kroppen på de skumpigare partierna. Grusväg existerar nästan inte. Även framdämparen går i botten ibland även på hårdaste inställningen. Kanske säger mer om min vikt än om dämparen.

Val av MTB hur tänker ni
Huvudanledningen till att Canyon, Radon och Rose är billigare är ju att de helt har klippt ett led i distributionskedjan.

Fattar inte på vilket sätt Giant skulle vara mer "riktigt" än Canyon?

Specialized, däremot, är ett riktigt märke. Där vet man att man betalar ordentligt för marknadsföring, otrevlig service i concept store, etc.

Val av MTB hur tänker ni
setreus skrev:
> Huvudanledningen till att Canyon, Radon och Rose
> är billigare är ju att de helt har klippt ett
> led i distributionskedjan.
>
> Fattar inte på vilket sätt Giant skulle vara mer
> "riktigt" än Canyon?
>
> Specialized, däremot, är ett riktigt märke.
> Där vet man att man betalar ordentligt för
> marknadsföring, otrevlig service i concept store,
> etc.

Ja var det inte Specialized som stämde ett cafe i Kanada?

Val av MTB hur tänker ni
Jag börjar ana en jag-har-rätt-och-alla-andra-har-fel-och-jag-vägrar-försöka-sätta-mig-in-i-hur-andra-människor-tänker/menar-och-misstolkar-allt-medvetet-eller-omedvetet-tråd.

Jag kan bara säga så här:

Eftersom vi alla
- har olika har olika krav på våra cyklar
- gillar olika saker (färg, form, utseende, etc)
- har olika kroppar
- använder cyklarna på olika sätt (tävlar, tränar, pendlar, lallar runt i skogen, etc)
- använder cyklarna på på olika ställen (terräng)
- har olika livssituationer (familj, förhållanden, etc)
- har olika inkomster
- prioriterar olika här i livet
- osv

...så är val av cykel något väldigt subjektivt. Det är fullständigt oviktigt om det står Canyon, Specialized, Rex eller något annat på cykeln bara man är nöjd själv.

Köp det du vill ha och strunta i vad alla andra tycker.

Val av MTB hur tänker ni
Långsam skrev:
> setreus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Huvudanledningen till att Canyon, Radon och
> Rose
> > är billigare är ju att de helt har klippt ett
> > led i distributionskedjan.
> >
> > Fattar inte på vilket sätt Giant skulle vara
> mer
> > "riktigt" än Canyon?
> >
> > Specialized, däremot, är ett riktigt märke.
> > Där vet man att man betalar ordentligt för
> > marknadsföring, otrevlig service i concept
> store,
> > etc.
>
>
> Ja var det inte Specialized som stämde ett cafe i
> Kanada?

Förlåt, men jag kan inte låta bli ;) http://www.bikeradar.com/news/artic...tion-loses-lawsuit-against-trek-winery-25268/

Hela Specialized-historien är bara tragisk och visar på hur skev den Nordamerikanska affärskulturen är.

Val av MTB hur tänker ni
Efter att ha surfat runt 100-tals timmar utan att hitta ngt som jag VERKLIGEN ville ha valde jag att bygga ihop själv.

Inte för att jag behövde just de komponenterna utan för att jag ville och framförallt kunde!
Prylsamlandet, monterandet och den läroprocess som detta medförde gjorde saken hur skoj som helst.

Nu har jag en hoj som för min förmåga är saftig "overkill" men bryr jag mig om ngn skulle påpeka detta??? Inte ett skit!! :-D

Jag kunde därför gjorde jag ;)

Val av MTB hur tänker ni
Man känner rätt stor skillnad även som nybörjare.

Frågan är dock vad som passar ens egen stil. Det aktuella testet på Rumor-29:ern är ett bra exempel på hur en cykel kan passa en viss körstil men vara helt fel för en annan.

Jag har låtit diverse bekanta testa mina cyklar, och eftersom jag gillar att köpa nya hela tiden blir det en hel del omsättning så jag brukar även låta köparna testa de andra cyklar jag råkar ha för tillfället. Det brukar bli en del förvånande resultat.

Komponenter gör skillnad, men geometrin är verkligen allt, och att den passar just den körstil man själv har. Jag har stött på några cyklar som varit helt "värdelösa" att cykla på, iaf för mig.

Det finns också testdagar som Rose har och Evaldsmtb har också.

Jag börjar närma mig stadiet som Vernersson beskriver, dvs plocka ihop allt över vintern på en ram. Får se när det händer...

Val av MTB hur tänker ni
-Andy- skrev:
> Jag börjar ana en
> jag-har-rätt-och-alla-andra-har-fel-och-jag-vägr
> ar-försöka-sätta-mig-in-i-hur-andra-människor-
> tänker/menar-och-misstolkar-allt-medvetet-eller-o
> medvetet-tråd.
>
> Jag kan bara säga så här:
>
> Eftersom vi alla
> - har olika har olika krav på våra cyklar
> - gillar olika saker (färg, form, utseende, etc)
> - har olika kroppar
> - använder cyklarna på olika sätt (tävlar,
> tränar, pendlar, lallar runt i skogen, etc)
> - använder cyklarna på på olika ställen
> (terräng)
> - har olika livssituationer (familj,
> förhållanden, etc)
> - har olika inkomster
> - prioriterar olika här i livet
> - osv
>
> ...så är val av cykel något väldigt
> subjektivt. Det är fullständigt oviktigt om det
> står Canyon, Specialized, Rex eller något annat
> på cykeln bara man är nöjd själv.
>
> Köp det du vill ha och strunta i vad alla andra
> tycker.

Vet inte vad jag skrivit som får dig att uppfatta att jag är en jag-har-rätt-och-alla-andra-har-fel person. Det var inte min mening då jag har väldigt dålig koll på både komponenter och cykelmärke. Om inte annat så märks det på mina andra trådar som mest består av frågor. Det jag försökte bena ut är om jag gör bort mig om jag köper en Rose eller Canyon (svaret som jag fått är nej) och hur mycket som jag bör spendera. Svaret som givits på det sistnämnda är att man får mer för pengen på "fultyskar". Hade jag visst jag blev nöjd cyklar jag gärna på en rosa Crescent. Det jag gärna undviker är att lägga pengar på nått som bara strular. Roses testdagar håller jag utkik efter. Evalds var ny för mig men ska undersökas. Kanske blir en semester till något uthyrningsställe för att testa lite olika hojar.
Summerat så har ni hjälpt mig mycket med era svar.

Val av MTB hur tänker ni
Jag brukar börja med att fundera på vad och hur jag cyklar och varför min nuvarande cykel inte passar till den typen av terräng/stil. Sen tar jag också och försöker förutspå var jag kommer cykla nästa år och året efter det. Att köpa en cykel är oftast ett flerårs-commitment för mig.

När jag har identifierat (i väldigt grova drag) vad jag saknar med nuvarande cykeln så kan man börjaa titta på lösningar. Första steget är att se om man kan byta ut komponenter som gör att cykeln passar bättre. Nya däck och ny cockpit kan göra stor förändring på hur cykeln upplevs och bör kosta mindre än 1000kr.

Om det definitivt är en ny cykel jag behöver så börjar jag med att titta på geometrin på cykeln jag har och vad jaag tycker den saknar. Sen börjar jakten på ramar med passande geo och storlek. när jag har hittat ett urval av ramar så börjar jag kolla på komponenter. Det sista jag bryr mig om är märket.

(Ok, inte helt sant: det såklart roligare att ha en cykel med kreddigt märke)

Den stora frågan för mig är hur man ska väga användnings områdena: säg att jag gillar att åka nerför men 80+% av mina rundor går antingen uppför eller platför, hur neförsinriktad bör man göra cykeln då för att få så kul som möjligt? Bör man satsa på en nerförshoj och verkligen ha kul då eller bör maan kompromissa åt andra hållet och faktiskt ha rätt kul 80% av tiden trots att man tycker teränngen är sisådär?

Val av MTB hur tänker ni
Om jag skulle köpa en ny cykel idag så hade jag nog tittat på Rose och valt en bra grund och bytt bromsar och reglage till exakt de jag vill ha.

Val av MTB hur tänker ni
Jag valde XXLs White för att:

Det var en för mig rapp och trevlig instegscykel att återupptäcka mtb-världen med.

Jag fick tillräckligt bra grejer för ett lågt pris.

Det är bra garantier.

Jag slapp vara med och sponsra tävlingscyklister jag inte känner.

Val av MTB hur tänker ni
Jag själv är rätt ny in i mtb. Men om det var en liknande den som stod i Sisjön, en hardtail med extra allt, så lär du gjort en bra affär. XTR på allt rätt igenom. Komponenter för typ 30k och dom sålde den för 20k.

But yet again, det blir lite väl mycket nörderi emellanåt, let's hit the trails!

Val av MTB hur tänker ni
Långsam skrev:
> Istället för att starta ännu en "vilken cykel
> ska jag köpa" tråd så undrar jag lite på hur
> ni tänker när ni väljer ny hoj? Testerna som
> finns i tidningarna brukar vara av de dyrare
> modellerna som mer riktar sig till "proffsen". I
> släkten finns en mountainbikare som tar sin
> cykling seriöst och har fått följande tips av
> honom. 29" rules! Köp bara riktiga märken som
> Giant eller Specialized och inte låtsasmärken
> som Canyon eller Rose. Köp hellre en begagnad av
> känt märke än en ny låtsascykel.
> Men för min cykling så undrar jag om jag känner
> skillnad på en ram från den ena eller den andra.
> Ofta är komponenterna från de etablerade
> tillverkarna Shimano eller Sram så där finns det
> ingen skillnad. Tyvärr har inte de lokala
> handlarna något utbud hemma så man kan klämma
> och känna på sittställningar och liknande.
> Det jag vet är att jag vill ha aluminiumram och
> heldämpat. Är en Rose för 18 000:- så mycket
> sämre än en Giant för 34 000:-? Jag vill hellre
> ha lite för mycket slaglängd än för lite. Sen
> har jag ingen aning.
>
> Förvirrad

giant och Specialized som proffsmärken? För mig är det pajasmärken. Köp en hoj du älskar och häng av alla. Det är inte cykeln som tar dig fram det är dina lår.

Val av MTB hur tänker ni
MTBiker skrev:
> Cykel är min passion. Jag tittar på cyklar som
> tilltalar mig och får det att pirra till.
> Sen sparar jag pengar och köper.

+1

Val av MTB hur tänker ni
I min släkt har vi en som cyklat jättelänge! Han säger man ska undvika låtsasbutiker som säljer cyklar från dyra märken då det bara är namnet man betalar för. Han köper allt på cykelringen där han får bra rabatter. Speciellt under NattRea och Superutförsäljningar. Canyon eller Rose sa han att det är samma ramar som cyklarna från Biltema.
:)

Val av MTB hur tänker ni
Konkret skrev:
(Massa text)
> Det är inte cykeln som tar dig
> fram det är dina lår.

Det är ju så rätt!
Fortsatt många bra tips från er experter. Hörde nyss att Sportson ska öppna i stan. Tyvärr verkar de lagt butiken lite konstigt men de önskar väl spara in på hyreskostnaderna. Kanske har de något bra introduktionspris

Val av MTB hur tänker ni
Fick punktering på min fultysk senaste rundan. Det hade nog aldrig hänt på en fin späzläjzt eller konnondalen.... Det är nog så att ett fint namn skyddar emot skogens onda makter?

Val av MTB hur tänker ni
Sen kan väl ett litet märke i Sverige vara stort i Tyskland. Tror inte heller att märket är viktigt, geometri, komponenter, hjul är förstås faktorer. Men hur den känns är viktigast.

Jag har lite problem med ryggen så jag vill sitta relativt upprätt, därmed köpte jag lite mindre ram än det som på papperet kanske är helt optimalt för mig. Jag gillat också kvicka cyklar, men samtidigt gillar jag hur 29` sväljer mindre ojämnheter. Är 45 så jag vill också cykla relativt bekvämt så jag köpte en heldämpad.

I slutänden blev den jag valde en med specen ovan.Men som råkade vara på halva priset i Tyskland och Hasse lite bättre grejer än jag såg framför mig att jag var bröd att lägga pengar på. Så en kombination an en grov kravspec och letande på nätet och tur styrde mitt senaste köp.

Val av MTB hur tänker ni
Jag säljer till vardags Scott och Nakamura (husmärke intersport Norge). Nakamura är ganska likt postordercyklar, extremt mycket för pengarna. Scott är ett premiummärke, och du betalar en del för märket. Hos scott får du en cykel som har en väldigt hög upplevd kvalitet, beprövade komponenter, ofta bra geometri ochen ganska tung hoj. En nakamura är lätt, kvick, man har ibland bytt ut delar som inte syns mot billigare delar. Cykeln är gjord för att vara konkurrensmässig på pris och vikt, komponenterna är bra och cykeln duger flera gånger om för de allra flesta. Köper du scotts toppmodell får du sannolikt en lite "bättre" cykel men jag skulle inte säga att den är prisvärd, inre jämfört med småmärkena som är mycket billigare för en nästan likvärdig.
Låt geometrin avgöra och köp lite bättre än du tror att du behöver.

Val av MTB hur tänker ni
Lite service och tillförlitligt med mycket standarddelar. Kör 29" HT och det blir Shimano-nav på nästa hoj. Inga esoteriska lättviktsgrejer här inte :-)

Val av MTB hur tänker ni
En bra del att börja fundera på är syfte och mål. Jag cyklar för att ha kul och en del av målet är att bli jävlatrött, ungefär så som jag känner mig nu btw.. Att vara snabbast i tävling mm är inte prio ett. Sedan kan man kolla på terängen man ska köra och välja något som passar syfte och mål i den. För mig blev det en am med 140 i slag, kul som fasen, rappar än en 29a(iaf i samma budget) och lekfull. Men som sagt, inte snabbast alls, förutom nerför och det är ju kul.

Syfte
Mål
Arbetsområde (teräng mm)
Resurser (budget alltså)
Tid (till service mm)

Läs nu begynnelsebokstäverna uppifrån och ner så blir SMART. Den som börjar funderar på om man ska köpa lokalt eller ej, hur mycket tid som blir till vad och hur mycket cash som finns får börja läsa begynnelsebokstäverna nerifrån och då blir ofta därefter. Fundera på vad du vill ha innan du går till cykelhandlaren och blir övertalad till att köpa något annat. Börja sedan att leta efter något som passar syfte och mål i den teräng som du vill och som ger max peng inom din budget. Lämna inte tanken för att något annat dyker upp som passar budgeten men inte syfte och mål.

Tillbaka
Topp