Val av MTB hur tänker ni
Istället för att starta ännu en "vilken cykel ska jag köpa" tråd så undrar jag lite på hur ni tänker när ni väljer ny hoj? Testerna som finns i tidningarna brukar vara av de dyrare modellerna som mer riktar sig till "proffsen". I släkten finns en mountainbikare som tar sin cykling seriöst och har fått följande tips av honom. 29" rules! Köp bara riktiga märken som Giant eller Specialized och inte låtsasmärken som Canyon eller Rose. Köp hellre en begagnad av känt märke än en ny låtsascykel.
Men för min cykling så undrar jag om jag känner skillnad på en ram från den ena eller den andra. Ofta är komponenterna från de etablerade tillverkarna Shimano eller Sram så där finns det ingen skillnad. Tyvärr har inte de lokala handlarna något utbud hemma så man kan klämma och känna på sittställningar och liknande.
Det jag vet är att jag vill ha aluminiumram och heldämpat. Är en Rose för 18 000:- så mycket sämre än en Giant för 34 000:-? Jag vill hellre ha lite för mycket slaglängd än för lite. Sen har jag ingen aning.
Förvirrad
Men för min cykling så undrar jag om jag känner skillnad på en ram från den ena eller den andra. Ofta är komponenterna från de etablerade tillverkarna Shimano eller Sram så där finns det ingen skillnad. Tyvärr har inte de lokala handlarna något utbud hemma så man kan klämma och känna på sittställningar och liknande.
Det jag vet är att jag vill ha aluminiumram och heldämpat. Är en Rose för 18 000:- så mycket sämre än en Giant för 34 000:-? Jag vill hellre ha lite för mycket slaglängd än för lite. Sen har jag ingen aning.
Förvirrad