Val av MTB i friskvårdssyfte.

Norrby89

Medlem
Så har turen att jag kan plocka ut en förmånscykel via nya jobbet och tänker att nu är det dags för magen att försvinna!

Men har ett enormt problem, vet inte vilken cykel jag ska välja. Är en aning begränsad i val av cyklar (måste vara via en speciell portal via sportson)

Men valet står mellan följande

Scott Scale 970
Scott Contessa Scale 940
Specialized Rockhopper Expert 29
Trek Marlin 8 gen 3

Kan EVENTUELLT tänka mig gå upp till en av följande om det är några självklara fördelar

Specialized Chisel
Scott Scale 965
Scott Scale 970

Men hittar inga större skilnader mellan dom, speciellt vad som är skillnaden mellan Scale 970 och Contessa Scale 940.
Vet att Scott av dom tre har så man kan låsa dämparna från styret vilket är det ända som sticker ut jämfört med trek/specialized.

Kommer användas ute i skogen på vandringsstigar och elljusspår.

Contessa är väl Scotts namn på damanpassade cyklar om jag inte minns rätt? Så skillnaden är väl gissningsvis sadeln, kanske något mer.

Contessa är väl Scotts namn på damanpassade cyklar om jag inte minns rätt? Så skillnaden är väl gissningsvis sadeln, kanske något mer.
Se där, ja då går den bort såklart. Men frågan då är av dom andra.. va ner och pratade med dom på sportson för några veckor sen men som jag förstod det då så är det mer eller mindre hugget som stucket, det som skiljer är design och i vissa fall finesser (som soctt's möjlighet att låda dämparna på styret)

Du skrivet inte vilken chisel men bör vara betydligt bättre och dyrare än scale 970?
och

skillnaden för min del blir 19kr mer i månaden för Chisel'n

och

skillnaden för min del blir 19kr mer i månaden för Chisel'n
Jo men i verkligheten kostar väl 970 runt 12 000

Båda har väldigt enkla komponenter på ungefär samma nivå.

Fick ett ganska vettig förklaring i min tråd på sweclockers där det kostaterades att Scott scale 965 förmodligen va det bättre valet med Specialized Chisel på andra plats.

Men är det någon har som tycker något annat och kan förklara varför i sånt fall?

Specialized Chisel har en riktigt fin ram och är nog den cykel som spontant är närmast hjärtat för egen del.

*Men* den är nog mer aggressiv i körställning och oförlåtande med cross-country race inspirerad geo och relativt brant gaffelvinkel.

Med Trek Marlin 8 gen 3 får du nog en mer avslappnad körställning. Mindre brant gaffelvinkel samt styre med lite backsweep ser jag som stora fördelar på en förstacykel. Den har även dropper-post som ingen av de andra cyklarna har. I övrigt en hyfsat vettig specifikation.

Både Chisel och Trek Marlin 8 gen 3 har gängat vevlager vilket jag ser som en fördel jämfört med pressfit.

Allt detta sagt, provcykla och se till att du köper rätt storlek!

Specialized Chisel har en riktigt fin ram och är nog den cykel som spontant är närmast hjärtat för egen del.

*Men* den är nog mer aggressiv i körställning och oförlåtande med cross-country race inspirerad geo och relativt brant gaffelvinkel.

Med Trek Marlin 8 gen 3 får du nog en mer avslappnad körställning. Mindre brant gaffelvinkel samt styre med lite backsweep ser jag som stora fördelar på en förstacykel. Den har även dropper-post som ingen av de andra cyklarna har. I övrigt en hyfsat vettig specifikation.

Både Chisel och Trek Marlin 8 gen 3 har gängat vevlager vilket jag ser som en fördel jämfört med pressfit.

Allt detta sagt, provcykla och se till att du köper rätt storlek!
Jaa kanske helt enkelt får ta en extra tur ut till sportson efter jobbet.

Tror själv att provcykla inte kommer göra så stor skillnad då jag inte cyklat på över 10 år och då va det när jag tog mig hem onykter..så kommer nog göra ont och va obekvämt oavsätt tills kroppen fått möjlighet att vänja sig.

Tillbaka
Topp