Val av ny cykel

Kuulram

Medlem
Val av ny cykel
Har för avsikt att köpa ny cykel inför nästa säsong. Är relativt färsk i cykel spåret (3e året nu) och har kört på en specielized hatdtail vilket har funkat bra. Börjat köra mer och mer i kuperad terräng.
Målet nästa säsong är Vättern Mtb, Ränneslättsturen och Döderhultsracet.

Kört på en HT sen jag började me mtb och är sugen på en fulldämpad. Kollat mycket på Specielized Stumpjumper och Epic fulldämpad.

Är nyfiken på vad ni andra tycker o tänker.

Tack för svar

Val av ny cykel

Bilagor

• F-Podium DC RR.png
    F-Podium DC RR.png
    274.8 KB · Besök: 308
Val av ny cykel
Finns märken där du enligt mig kommer få mer cykel för pengarna än vad specialized ger..

Skulle spana in Orbea Oiz. Finns även i ”TR” som är 120 istället för 100mm slaglängd.

Val av ny cykel
Jo då. Men jag hade nog valt SL 8 Pro Race. Bättre fjädring, drivlina, hjul och inkl. dropper för "bara" 12 K extra, det tycker jag verkar klart prisvärt.

Val av ny cykel
Nej, det är det inte. :-)

Jag cyklar på en sådan (XC 100mm) och har inga problem. Kanske har det med vikt och hur man cyklar att göra. Jag är 80kg och kör ”svensk XC” med hjulen mest i backen.

Val av ny cykel
Val av ny cykel
Några upplever att det flexar i den övre infästningen till staget vid bakdämparen. De flesta upplever det inte. Amerikaner. En del verkar trovärdiga, andra inte. Flera av dem pratat i termer av ”air-time” vs ground-time. Cyklar upp ett par timmar och sen ner en halvtimme.

Det har dykt upp en quick-fix, en bult genom staget som löser problemet för dem som upplever det.

Val av ny cykel
Val av ny cykel
Sixten Fors sa:
Kuulram sa:
Personligen tycker jag att Oiz TR är iskall som stigcykel med 120 mm slaglängd. Kort, hög och brant, omodern redan innan bläcket i nya katalogen hann torka.

Även som XC cykel med 100 mm slaglängd är/var den lätt omodern redan när den kom, men inte riktigt lika illa.

Personligen cyklar jag på en och det är en sjukt snabb och skön cykel som jag sitter helt perfekt på. Välbyggd och snygg är den med.

Val av ny cykel
Mondraker gör dom helt klart snyggaste ramarna, gräddar i brallan varje gång.
Men är man bara hantverkare får man köra fultysk..

Lite OT, men vad är det för skillnad på fox's "step cast"-gafflar?

Val av ny cykel
Trhuster sa:
Personligen cyklar jag på en och det är en sjukt snabb och skön cykel som jag sitter helt perfekt på. Välbyggd och snygg är den med.
Det finns många cyklar nu och förr som är sämre än Oiz TR och om storleken räcket till är det säkert en trevlig cykel att cykla på.

Men...
Om man år 2019 tar fram en stigcykel med 120/120 slaglängd och ger den 68° HTA och 466 mm reach i största storleken så kan inte jag ge cykelmodellen annat än fail! som betyg. Jag skulle inte sätta längre stam än 60 mm på cykeltypen och då passar XL till 188 cm cyklist. Ok att spanjorer är korta, men varför bygga en cykel som slutar funka (bra) redan vid 188 cm?

Cube Stereo 120 med 67° HTA har 480 mm reach i XL och den är också onödigt liten för mina 194 cm då det kräver 60 mm stam. Jag hade gärna haft 50 mm på den cykeln men då passar den till 190 cm cyklist. Jag tror att Cube levererar cykeln med 50 mm stam, mej jag är inte säker.

Mondraker F-Podium DC med 66.8° HTA har 490 mm reach i XL och passar 200 cm cyklist med 60 mm stam. Vilket för övrigt är den stamlängd som levereras med L och XL.

Val av ny cykel
Sixten Fors sa:
Trhuster sa:
Det finns många cyklar nu och förr som är sämre än Oiz TR och om storleken räcket till är det säkert en trevlig cykel att cykla på.

Men...
Om man år 2019 tar fram en stigcykel med 120/120 slaglängd och ger den 68° HTA och 466 mm reach i största storleken så kan inte jag ge cykelmodellen annat än fail! som betyg. Jag skulle inte sätta längre stam än 60 mm på cykeltypen och då passar XL till 188 cm cyklist. Ok att spanjorer är korta, men varför bygga en cykel som slutar funka (bra) redan vid 188 cm?

Cube Stereo 120 med 67° HTA har 480 mm reach i XL och den är också onödigt liten för mina 194 cm då det kräver 60 mm stam. Jag hade gärna haft 50 mm på den cykeln men då passar den till 190 cm cyklist. Jag tror att Cube levererar cykeln med 50 mm stam, mej jag är inte säker.

Mondraker F-Podium DC med 66.8° HTA har 490 mm reach i XL och passar 200 cm cyklist med 60 mm stam. Vilket för övrigt är den stamlängd som levereras med L och XL.

Jo jag vet att du är lång. Om TS är lika lång så kanske du kan ha rätt, eller inte. Men även lika långa personer föredrar ju helt olika sittpositioner så de är ju väldigt svårt att gå efter dina tabeller fullt ut när människors koppar är så väldigt olika.

Mondraker hojarna är ju sjukt fina men det verkar som TS inte vill lägga riktigt så mycket pengar som dem kostar.

Val av ny cykel
Trhuster sa:
även lika långa personer föredrar ju helt olika sittpositioner så de är ju väldigt svårt att gå efter dina tabeller fullt ut när människors koppar är så väldigt olika.
+1
Vilket har postats här flera ggr av många olika cyklister

Inte ens om man vill ha samma sittställning som andra cyklister med samma kroppslängd
är det säkert att man bör ha samma "avstånd till styret"-mått.

Grenmåttet kan skilja många cm mellan personer av samma längd, som framgår av bilden nedan.
En bild som även signaturen Sixten Fors har postat här flera ggr
Inseam-v-Height-Graph.jpg

Med så stora individuella avvikelser från det statistiska medelvärdet är alltså risken stor att det blir flera cm fel om man rekommenderar ett och samma "avstånd till styret"-mått till alla av samma kroppslängd.
Det är så verkligheten ser ut, tyvärr

/Håkan

Val av ny cykel
Vill man ha en kortare cykel än normalt är det jättelätt, det finns många cyklar att välja mellan. Vill man ha en normallång cykel och största storleken slutar vid 188 cm så är det inte jättebra. Om man vill ha en cykel som är längre än normalt kanske Orbean tar slut redan vid 180 cm. Vilket är kass. Därför betyget fail.

Val av ny cykel
Trhuster sa:
Jo jag vet att du är lång. Om TS är lika lång så kanske du kan ha rätt, eller inte. Men även lika långa personer föredrar ju helt olika sittpositioner så de är ju väldigt svårt att gå efter dina tabeller fullt ut när människors koppar är så väldigt olika.

Mondraker hojarna är ju sjukt fina men det verkar som TS inte vill lägga riktigt så mycket pengar som dem kostar.

Tjena!

Ingen idé att diskutera det med Sixten. Enligt honom gäller hans egenpåhittade tabell och inget annat.

Senast ändrad:
Val av ny cykel
Precis som förra modellen av Jeffsy 29 CF var Fail! för långa cyklister med korta 465 mm reach i största storlek.
Det har man åtgärdat med ny Jeffsy 29 CF för 2019 som är nästan 5 cm ! längre i största storlek.
Vill man ha en kort cykel väljer man Large (474 mm), normallång XL (494 mm), längre XXL (514 mm).
Så att man kan välja. Valfrihet är bra. Tack YT!

Val av ny cykel
Sixten Fors sa:
Vill man ha en kortare cykel än normalt är det jättelätt, det finns många cyklar att välja mellan. Vill man ha en normallång cykel och största storleken slutar vid 188 cm så är det inte jättebra. Om man vill ha en cykel som är längre än normalt kanske Orbean tar slut redan vid 180 cm. Vilket är kass. Därför betyget fail.

Problemet är att du kategoriskt sågar cyklar från dina egna preferenser. TS kanske är 180 cm och kan då välja och vraka på olika cyklar som han kommer att trivas och sitta bekvämt på.

Val av ny cykel
marr sa:
Om man inte är så jävla lång då?
Där har du en poäng faktiskt.
Minsta F-Podium DC 29" har 390 mm sadelrör och 430 mm reach, passar 160-170 cm cyklist.
Minsta Oiz TR 29" har 405 mm sadelrör och 387 mm reach, passar 138-149 cm cyklist.
Alltså: Mondraker 160 till 200 cm och Orbea 138 till 188 cm.

Val av ny cykel
HåkanC sa:
Trhuster sa:
även lika långa personer föredrar ju helt olika sittpositioner så de är ju väldigt svårt att gå efter dina tabeller fullt ut när människors koppar är så väldigt olika.
+1
Vilket har postats här flera ggr av många olika cyklister

Inte ens om man vill ha samma sittställning som andra cyklister med samma kroppslängd
är det säkert att man bör ha samma "avstånd till styret"-mått.

Grenmåttet kan skilja många cm mellan personer av samma längd, som framgår av bilden nedan.
En bild som även signaturen Sixten Fors har postat här flera ggr

Med så stora individuella avvikelser från det statistiska medelvärdet är alltså risken stor att det blir flera cm fel om man rekommenderar ett och samma "avstånd till styret"-mått till alla av samma kroppslängd.
Det är så verkligheten ser ut, tyvärr

/Håkan
Att utgå från medelvärdet vid rekommendation ger minsta förväntade felet, givet att annan info saknas.

Val av ny cykel
-****- sa:
Att utgå från medelvärdet vid rekommendation ger minsta förväntade felet, givet att annan info saknas.

Tjena!

Att utgå från en tabell som någon själv har hittat på efter eget smak och tycke kanske inte är en bra grund att stå på. Det finns flera fall där den tabellen har gjort att folk har köpt fel (för stor) storlek. Givet finns det folk som fått för små cyklar rekommenderade också.
Som man ser i tabellen ovan så kan det skilja rejält mycket mellan olika personer med samma längd, därtill handlar det också om rörligheten, bålstyrkan m.m. om vilken storlek man behöver. Sist men absolut inte minst så handlar det om egen smak och tycke, vilket dock kan vara svårt att veta för en nybörjare.

Som ett exempel så skiljer det 10 mm mellan min sadelhöjd och min frus, då kör jag dessutom med 7,5mm kortare vevar och har längre fötter. Med samma fotstorlek och samma vevarmslängd hade det skiljt ännu mindre.
Hon är en decimeter kortare än mig. Det skiljer rejält i längd styre-sadeö kan jag lova dig. Hade hon gått efter Sixtens tabell hade hon knappt nått fram till styret.

Val av ny cykel
-****- sa:
Men genom att använda även grenmåttet vid "avstånd till styret"-rekommendationer kan man KRAFTIGT minska det förväntade felet,
troligen med 50% eller mer.
Att då fortsätta att rekommendera "avstånd till styret"-längder enbart utifrån kroppslängd är inte endast okunnigt eller dåligt,
det är på gränsen till lurenrejeri!

CX Grand Prix sa:
Sixten, vad är din rekommendation för reach om man är 183 cm och har sadelhöjd ca 78 cm?
Även mellan cyklister med samma grenmått varierar sadelhöjden en hel del
Men inte riktigt lika mycket som variationen kroppslängd <=> grenmått
Även bilden nedan har signaturen Sixten Fors postat tidigare
Grenmtt_sadelhjd.jpg

/Håkan

Val av ny cykel
HåkanC sa:
Även mellan cyklister med samma grenmått varierar sadelhöjden en hel del
Men inte riktigt lika mycket som variationen kroppslängd <=> grenmått
Även bilden nedan har signaturen Sixten Fors postat tidigare

Tjena!

Precis, finns ju ett antal variabler som ändrar höjden. Skostorlek, placering av kloss, stack på pedal, vevarmslängd, sadelns for-aft m.m. Även flera av dessa (speciellt skostorlek och placering av kloss) påverkar vart styret hamnar.

Val av ny cykel
CX Grand Prix sa:
Sixten, vad är din rekommendation för reach om man är 183 cm och har sadelhöjd ca 78 cm?
Vilken cykel? HT eller FS? Om HT, vilken slaglängd? Hur lång stam vill du helst ha på din cykel? Är cykeln låg eller hög fram, i förhållande till hur högt du vill ha styret? Räknar du med 0 eller 25 mm spacers under stammen etc.?

Om vi pratar om en 29" FS stigcykel light med 110-120 mm slaglängd bak och 120-130 mm slaglängd fram och noll spacers under styrstammen:
446 mm reach + 70 mm stam = 516 mm (för lång stam för min smak)
456 mm reach + 60 mm stam = 516 mm
466 mm reach + 50 mm stam = 516 mm (är ett rimligt val som ger bra val/justeringsmöjligheter +/- 10 mm)
476 mm reach + 40 mm stam = 516 mm
483 mm reach + 33 mm stam = 516 mm (för kort stam, men det finns iaf att köpa)

För varje 10 mm spacer under stammen, välj 4 mm längre reach eller 4 mm längre styrstam.
Väljer du i stället för 10 mm spacer ett styre med +10 mm rise behöver du inte byta till längre stam.

Är cykeln "lång och modern" och har 2° brantare STA än normala 74-75° kan du välja att lägga till 10-15 mm på reachmåtten ovan.

Förmodar att du redan vet ungefär du sitter/vill sitta? Vore kul med återkoppling hur många mm fel jag hade om du räknar enligt ovanstående. Var det <10 mm, <5 mm eller 0 mm fel?

Senast ändrad:
Val av ny cykel
Sixten Fors sa:
CX Grand Prix sa:
Vilken cykel? HT eller FS? Om HT, vilken slaglängd? Hur lång stam vill du helst ha på din cykel? Är cykeln låg eller hög fram, i förhållande till hur högt du vill ha styret? Räknar du med 0 eller 25 mm spacers under stammen etc.?

Om vi pratar om en 29" FS stigcykel light med 110-120 mm slaglängd bak och 120-130 mm slaglängd fram och noll spacers under styrstammen:
446 mm reach + 70 mm stam = 516 mm (för lång stam för min smak)
456 mm reach + 60 mm stam = 516 mm
466 mm reach + 50 mm stam = 516 mm (är ett rimligt val som ger bra val/justeringsmöjligheter +/- 10 mm)
476 mm reach + 40 mm stam = 516 mm
483 mm reach + 33 mm stam = 516 mm (för kort stam, men det finns iaf att köpa)

För varje 10 mm spacer under stammen, välj 4 mm längre reach eller 4 mm längre styrstam.
Väljer du i stället för 10 mm spacer ett styre med +10 mm rise behöver du inte byta till längre stam.

Tjena!

Borde inte stack vara en del av den uträkningen också?

Val av ny cykel
Realistiskt har nog många noobs 3 alternativ. Tabell från Internet, tillverkarens tabell eller prata med lbs (läs lokala crescent säljaren).

Jag gillar min lbs men jag frågar inte dem hur stor dödsenduro jag ska ha. Då ger det mycket mer att bli utskälld av jofa.

Gillar man inte Sixtens tabell finns tex RAD som ger betydligt kortare cyklar.

Det alternativ som inte finns är att prova varje cykel i 1000 timmar med olika inställningar.

Val av ny cykel
Hej, nej det var ingen kontrollfråga. Jag började cykla MTB för ett år sedan. Ganska feg utför och dålig teknik. Ville ha en trygg FS som var så förlåtande som möjligt och med bra kundservice. Blev en Bird med reach 500 mm. Den har gjort mig till en väldigt mycket bättre och modigare cyklist.

Nu är jag småskadad och lägger för mkt tid på näthojande. Drömmer om en något mer lekfull cykel som är snabbare på platten men fortfarande trygg utför. Nu är jag bättre cyklist. SC HT 2020 ligger i topp just nu, förmodligen Large. Men jag ligger nog mellan L och XL enligt SC.

Men jag kanske är en av få som funderar på en cykel m kortare reach. Fast troligast trampar jag vidare på Birden...

Därav frågan.

Edit: Nuvarande är alltså en Bird 145 strlk L med 35 mm stam, reach 500+35 mm. SC HTv2 L är väl 475, vilket skulle ge ca 510-525 mm. Kanske inte dumt alls?

Senast ändrad:
Val av ny cykel
jonte987 sa:
Realistiskt har nog många noobs 3 alternativ. Tabell från Internet, tillverkarens tabell eller prata med lbs (läs lokala crescent säljaren).

Jag gillar min lbs men jag frågar inte dem hur stor dödsenduro jag ska ha. Då ger det mycket mer att bli utskälld av jofa.

Det alternativ som inte finns är att prova varje cykel i 1000 timmar med olika inställningar.

Jag Tycker RAD måttet stämmer ganska bra med sixtens tabeller.
Enligt det jag lärt mig om RAD så ska man räkna ut det genom att ta sin längd i cm gånger 4,47 för killar och 4,6 för tjejer.
På dom cyklar jag tittar på (Foxy, Mega, Occam, guerilla Gravity) så har dom stämt bra med Sixtens mått dock är det mycket jobbigare att räkna ut jämfört med Sixten Reach. Så för första cykel tror jag Sixten tumregeln är enkel att förstå och bättre än S,M,L,XL.

Val av ny cykel
MP3-Sthlm sa:
jonte987 sa:

Jag Tycker RAD måttet stämmer ganska bra med sixtens tabeller.
Enligt det jag lärt mig om RAD så ska man räkna ut det genom att ta sin längd i cm gånger 4,47 för killar och 4,6 för tjejer.
På dom cyklar jag tittar på (Foxy, Mega, Occam, guerilla Gravity) så har dom stämt bra med Sixtens mått dock är det mycket jobbigare att räkna ut jämfört med Sixten Reach. Så för första cykel tror jag Sixten tumregeln är enkel att förstå och bättre än S,M,L,XL.

Ja, det är samma. Om jag inte gjorde fel så fick jag det till väldigt mycket kortare. Han skriver också att det är kortare än modet.
Ska kolla på nya hojen när barnen somnat.

Han är tydlig med att man ska hitta sin egen optimala RAD för att enkelt ställa in en ny cykel.
Lustig nog har han en annan formel som ger väldigt breda styren.

Val av ny cykel
Skulle vara intressant att samla in hu långa alla Happyieter är och vad dom har för reach och RAD värde och se hur nära dessa formler är.

Man kanske ska lägga till info om man tycker den är lagom eller för kort mm.

Borde ju vara en ganska stor databas med siffror.

Val av ny cykel
MP3-Sthlm sa:
Skulle vara intressant att samla in hu långa alla Happyieter är och vad dom har för reach och RAD värde och se hur nära dessa formler är.

Man kanske ska lägga till info om man tycker den är lagom eller för kort mm.

Borde ju vara en ganska stor databas med siffror.
Har en bergscykel som är Sixtengodkänd, och en som är kortare. Testat längre, men tycker man vänjer sig efter femton minuter-en kvart.
För oss mellanmjölkare så stämmer tillverkarens tabell bra.

Tillbaka
Topp