Val av pann/hjälmlampa

Hanson

Aktiv medlem
Val av pann/hjälmlampa
Jag har lånat en Mila 100 halogenlampa för att testa på hur det är att cykla
under de mörka timmarna på dygnet (Vill man träna under veckorna nu i höst/vinter
tvingas man ut i mörker) och har kommit på att det ger en ny dimention till cyklingen!

Nu behöver jag alltså köpa mig en egen pannlampa. Tycker att den lampan jag lånat fungerar
hyffsat men det hade inte skadat med mer ljus (speciellt något längre räckvidd) och vad
passar bättre än att skicka ut en fråga här på forumet!

Vad finns det för prisvärda pann/hjälm lampor att köpa som lyser minst lika bra som en
Mila 100 halogen på 20W?

Nybörjaren! ;)

Val av pann/hjälmlampa
Halogen 20W i Silva/Mila-version är svårslaget prisvärt (fabrikstillverkat) tror jag, iaf. än. Teknikutvecklingen går fort dock så LED är nog förbi även när det gäller ljus/krona om ett år eller två. LED/HID kan i nuläget produera mer ljus men då får du gå upp minst ett steg i prisklass.

Val av pann/hjälmlampa
Jag använder en Silva 10/20 W och är helnöjd.

Kolla in www.letro.se för lite tips på lite olika pannlampor.

Körde Marschalltrampet i Norberg i Lördags och såg en helt brutal lampa på en cyklists hjälm. Den var så brutal at jag blev tvungen att fråga hur han lyckats införskaffa något liknande.

Svaret blev: http://www.rallyonline.eu/ kolla under fliken Enduro. Man måste kränga på sig ett 12V batteri bara men det han hade i sin Camelbak var grymt smidigt. Han hade köpt det på Biltema eller Clas O tror jag. Jag tror inte att det var mycket större än det jag använder till min Silvalampa (6V, 9Ah).

Jag har bytt ut min 20 W originallampa mot en med Xenon, köpte den på letro.se, fick ett vitare och enligt mitt tycke bättre ljus.

Good Luck!

Val av pann/hjälmlampa
Jag har sneglat på http://www.rallyonline.eu samt http://www.webshop.pmteknik.se/prod...id=28&osCsid=696fb9aed20a82432b8024fb4d15337f

Frågan är om dom är för starka eller helt enkelt perfekta. Svårt att hitta recensioner
eller annan info om dom på nätet. Har faktiskt mailat båda företagen för mer info.

Den lampan jag har lånat skall motsvara en silva 478/480 (dock är den gammal nu och säkert sämre än ny)
men jag tycker ljuset är lite svagt när det börjar gå fort på småstigar.

Val av pann/hjälmlampa
35 W HID är alldeles lagom i skogen :-)

SNO4.jpg
Bild från denna tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/348028/348028#msg-348028

När det gäller färdiga enduro-lampor så tänk på att en mc går lite fortare än en cykel. Enduroåkarna vill för det mesta ha ett ljus som når en bit bort på vägen. Därför baseras en del enduro-lampor på vanliga fjärrljus-chassien som når långt med sin smala ljusbild.

Cyklar man med en sådan lampa och riktar lampan 3-4 meter framför på stigarna i skogen blir ljuskäglan allt för ljus för att titta i. Att cykla några timmar i sådant sken känns ordentligt i ögonen efter ett tag.

Några enduro-lampor baseras på det populära Mila-chassiet. Som PM-tekniks lampa i länken ovan. Dessa ger ett bredare sken och inte lika stark sweet-spot och lämpar sig bättre för cykling.

Min HID-lampa som jag byggt själv har ett chassie från Mila. Finns beskrivet i denna tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/127772. Att bygga en egen lampa är inte speciellt svårt och blir billigare än att köpa en färdig lösning (mindre än halva priset mot PM-lampan). Ett HID-kit (xenon-kit) går numera att få tag på från 500 kr. Då ingår 2 kompletta lampor som man kan dela med sin lampsugne kamrat. Ett lamp-chassie kostar några hundra. Att få till en bättre finish än den mycket-hemmabyggda-utseende-lika PM-lampan ovan är inte speciellt svårt.... :-)

Till lampan tillkommer förstås batterier. En 35 W HID drar ungefär 42 W i drift vilket kan vara bra att veta om man vill räkna på hur stort batteriet måste vara för att lysa en viss tid. Jag använder ett Li-Ion paket på 110 Wh som räcker i ca 2,5 h. Batteriet väger knappt 600 g.

Men som vanligt: är man det minsta osäker på att bygga själv och måste fråga för att klara av det, tycker jag att man bör avstå. Dels för att inte ha sönder något men framförallt för sin egen säkerhet.

Val av pann/hjälmlampa
mtb_larsa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder en Silva 10/20 W och är helnöjd.
>
> Kolla in www.letro.se för lite tips på lite
> olika pannlampor.
>
> Körde Marschalltrampet i Norberg i Lördags och
> såg en helt brutal lampa på en cyklists hjälm.
> Den var så brutal at jag blev tvungen att fråga
> hur han lyckats införskaffa något liknande.
>
> Svaret blev: http://www.rallyonline.eu/ kolla
> under fliken Enduro. Man måste kränga på sig
> ett 12V batteri bara men det han hade i sin
> Camelbak var grymt smidigt. Han hade köpt det på
> Biltema eller Clas O tror jag. Jag tror inte att
> det var mycket större än det jag använder till
> min Silvalampa (6V, 9Ah).
>
> Jag har bytt ut min 20 W originallampa mot en med
> Xenon, köpte den på letro.se, fick ett vitare
> och enligt mitt tycke bättre ljus.
>
> Good Luck!

Tjena.

Misstänker att det var min brors lampa du kollade på, en xenon på hjälmen och ett 12 volts 7 Ah batteri i Camelbacken.
Jag har ett likadant kitt och kan säga att det lyser!!!
Hade tidigare ett hembygge med 12 volts spottar, en på hjälmen och en på styret.
Xenon lampan ersätter båda lekande lätt, men som AJ skriver så lyser den långt men ganska bra spridning dock.
Det känns som att det inte behövs någon lampa på styret, om man nu skulle ha det så känns det löjligt med en vanlig 12 volt spott.
Ska försöka hitta ett batteri som är lättare att ha med sig på turerna bara.

Skulle själv ha kört loppet men efter en lång och seg förkylning så har all motivation försvunnit, hörde att det var riktigt trevligt lopp.

Val av pann/hjälmlampa
Detta var den lampa jag körde med under Norberg´s mörkertävling. Frågorna var många efter målgång o lampan väckte stort intresse. Hur lyckas man få något att lysa så in i h-e? Tycker detta hjälmlyse är helt suveränt till cykel. Det är nog ungefär samma recept som AJ beskriver. MILA reflektor/lamphus. Xenonlampa 35W/6000k, byts ut mot 35W/4300k när man cyklar i snö. Här kommer lite bilder på bygget. Drivdon/batteri sitter monterat på ryggskydd eller i Camelbak. Lampan på bilden är monterad på en crosshjälmen(använder lika dan lampa till enduro). Någon som vill ha fler eller bättre bilder så kan jag lägga in det. Använd ALDRIG en reflektor som bara ger en punkt, du kommer garanterat bli sjösjuk efter en stund i skogen.

075.JPG ht=544

082.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Val av pann/hjälmlampa
Lamphus, reflektor kommer från www.letro.se
Drivdon, ballast och Xenonlampa kan köpas från www.xenonkungen.se eller www.rallyonline.eu
Rallyonline har dock haft, enligt mitt tycke, väldiga problem med sina kablar. Har kört sönder 5st nu. Helt plötsligt blir allt kolsvart. Startar man om lampan igen o vidrör kabeln så slocknar lampan direkt. Har dock fått nya kablar, men det hjälper inte när man står utan lyse på cykel eller än värre endurohoj i full attack...Rekomenderar därför Xenonkungens kablar. Batteri kommer i detta fall från www.emx.se. Finns bättre alternativ. Det som visas på bilden är på 14,4V/4,5Ah och driver lampan ganska exakt 1h20min. Byter man till Li-Ion får man bra mycket längre driftstid på samma vikt som detta.

Tillbaka
Topp