Val av platta pedaler

Zorander

Aktiv medlem
Val av platta pedaler
Hej!

Ska testa att köra med platta pedaler iställer för spd på min mtb.
Någon som har tips på pedaler?

Jag har spanat in Shimano PD-MX80 Saint Flat Pedals, "http://www.on-one.co.uk/i/q/PESHMX80R/shimano-pd-mx80-saint-flat-pedals"
och El Guapo Delgado Pro Pedal, "http://www.on-one.co.uk/i/q/PEEGDPP/el-guapo-delgado-pro-pedal". Till Guapo kan man köpa till reservdelar som skruvar, axel etc. Är det värt?
Spontant vill jag välja shimano pedalerna eftersom det är ett känt märke som gör bra grejer, sen ser de ganska bra ut också :) Tankar om detta?

Val av platta pedaler
Kolla ordentligt på hur plattformen sitter i förhållande till vevarmen. Personligen cyklar jag gärna med fötterna en bra bit ut och tycker därför att Saint är klockrena. Tjockleken är också intressant. En tunnare pedal har – om den håller – bara fördelar eftersom du står lite lägre i/på cykeln samt att de inte tar i backen lika lätt.

Sen tycker jag att det är viktigt att välja ett par vettiga skor om man ska köra plattisar. Alltför många verkar köra med random gympadojjor. Visst funkar det, men en dedikerad dojja för ändamålet är guld värt för grepp, kontroll och komfort. Man vill kunna känna pedalen samtidigt som sulan inte får vara för vek, så det är alltid en svår avvägning mellan styvt och mjukt.

Val av platta pedaler
Zorander skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Ska testa att köra med platta pedaler iställer
> för spd på min mtb.
> Någon som har tips på pedaler?
>
> Jag har spanat in Shimano PD-MX80 Saint Flat
> Pedals,
> "http://www.on-one.co.uk/i/q/PESHMX80R/shimano-pd-
> mx80-saint-flat-pedals"

Jag köpte ett par Saint för vinterns cyklande, men de är kvar i påsen fortfarande. Jag ser dock fram emot den dag som de ska prövas! :)

Frid!

Val av platta pedaler
Här kommer två tips till.

Dmr v12 en riktigt fin och robust pedal som det finns nya axlar och lager och annat till, hyffsat bred pedal.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/dmr-v12-flat-pedals/rp-prod118165

Nukeproof Proton är även det en bra pedal lite annan profil men ändå bred, finns reservdelar till dessa med.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-proton-flat-pedals/rp-prod85866

Jag har använt båda två och gillar dmr lite bättre men största skillnaden gör ett par riktiga skor!
5 10 är bra skor, men finns andra som verkar bra med (spez 2fo, teva, o'neil)
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/five-ten-freerider-vxi-shoes-2014/rp-prod118557

Val av platta pedaler
Nya skor känns som ett måste, har spanat in 5 ten så blir nog ett par sånna.
Nukeproof pedalen var snygg, lite lägre också.
Pedalerna kostar ju inte så mkt så man har råd att pröva lite olika!

Det såg lite svårt att byta skruvar till nuke-pedalerna. På saint är det skruvar som man skruvar i från baksidan

Val av platta pedaler
Jag har ett par Teva & Sombrino eller vad de heter & 5-10 är överlägset bäst grepp i dock även helt kassa mot väta. Å Addnature har rea på 5-10 med + att de är som Converse i storlekarna vilket de 2 2 med är iförsig.

Val av platta pedaler
Jag kommer att cykla i Göteborg och Trondheim, så mycket väta kommer det bli!

5-ten är det enda märket som jag vet gör bra platta skor sedan innan, men det verkar ju finnas en del alternativ. Men alla 5-10 skor kan väl inte suga på väta? Kan de här vara nåt? http://www.chainreactioncycles.com/no/en/five-ten-freerider-vxi-elements-aw14/rp-prod121641

Verkar som att många platta pedaler har problem med att skruvarna ryker när man slår i stenar, kan väl inte begära annat. Vilken tur att det finns reservdelar! Blir nog ett par Nukeproof Proton, ser snygga ut!

Val av platta pedaler
Elements eller Impact VXI. Båda skulle jag säga är lika täta.

Tunnare pedal är alltid bättre för mer kontroll och mindre risk att slå i smalbenet om du landar på pedalen lite dåligt.

Val av platta pedaler
Tack för tips, nu blir det shopping!

CRC är ju goa.
Five Ten freeride element
Nukeproof proton + screw pin set.

kostar 1740 SEK eller 1282 NOK. ca 300 kr skillnad? (1 NOK = 1.09 SEK) Jag pluggar i Norge för tillfället och hade gärna betalat i NOK och skickat dom till Trondheim, men med tanke på den norska tullens avgifter för att ta in nya varor i landet är jag lite mer osäker...

Nån som har tips på hur man undviker tullen? :D

Val av platta pedaler
Zorander skrev:
> Jag kommer att cykla i Göteborg och Trondheim,
> så mycket väta kommer det bli!
>
> 5-ten är det enda märket som jag vet gör bra
> platta skor sedan innan, men det verkar ju finnas
> en del alternativ. Men alla 5-10 skor kan väl
> inte suga på väta? Kan de här vara nåt?
> http://www.chainreactioncycles.com/no/en/five-ten-
> freerider-vxi-elements-aw14/rp-prod121641
>
> Verkar som att många platta pedaler har problem
> med att skruvarna ryker när man slår i stenar,
> kan väl inte begära annat. Vilken tur att det
> finns reservdelar! Blir nog ett par Nukeproof
> Proton, ser snygga ut!

Dom är faktiskt lite bättre än den vanliga freeridern vid väta, man blir lika våt men dom torkar snabbare. Sulan är dock helt slät där man har pedalen, tanken är att det skall gå lättare att flytta foten utan att lyfta den vilket är bra ( om du har kört 5-10 med fräscha piggar så fattar du) men dom är hala att gå i om det är lerigt.

Val av platta pedaler
Elements är bra mot väta, men när de väl är blöta tar de rätt lång tid att torka. Inte som ett par gamla impacts, men ett par dygn med "pjäxvärmare" i tar mina iaf. Blåstorkare för skor är grejen, skaffa en och bli lycklig. Ett par hundralappar på närmaste biltema och du har alltid torra skor efter det.

Val av platta pedaler
Jag har ett par Funn Fundamental för de tillfällen då jag inte vill köra SPD. Funkar prima med ett par 299kr gympapjuck. Sitter bra när jag vill, lätt att flytta foten lite när jag vill.

De är inte jättebilliga men inte jättedyra heller. Tror att jag gav 800kr för dem.

Val av platta pedaler
Skulle kunna gå att läsa några inlägg upp vad jag skrivit annars så kan jag skriva igen 5-10= bättre grepp ;-) iallafall än de Teva jag har.

Val av platta pedaler
Jag gissar att det är tillräckligt bra grepp för dom pengarna det kostade på rean!
Har läst nån jämförelse där dom tyckte att Tevan var bekvämare på foten jämfört med Freerider!?

Val av platta pedaler
EST skrev:
> Skulle kunna gå att läsa några inlägg upp vad
> jag skrivit annars så kan jag skriva igen 5-10=
> bättre grepp ;-) iallafall än de Teva jag har.

Läsa tråden igen menar du?? :-)
Nu var det just Links jag tänkte på.
Tack upprepningen ändå!

gordiz skrev:
> Jag gissar att det är tillräckligt bra grepp
> för dom pengarna det kostade på rean!
> Har läst nån jämförelse där dom tyckte att
> Tevan var bekvämare på foten jämfört med
> Freerider!?

Jag köpte även ett par Freerider Vxi, de var ju bara 100 kr dyrare. De sitter bättre på mig men behöver nog cyklas in, de är rätt hårda jämfört med Linksen.

Tack för input!

Val av platta pedaler
Jag beställde hem ett par El Guapo för att testa under julhelgerna. Ett par gamla converse borde funka att cykla med också!

Om jag gillar att cykla med plattisar så blir det ett par riktiga skor och bättre pedaler till våren :) är riktigt sugen på specializeds nya 2FO, någon som har prövat?

Val av platta pedaler
Rätt sko-pedalkombo är skillnaden mellan att rundtrampa och tappa pedalen.

Tappa pedalen är inget du vill göra på 1m dropp, det är smärtsamt. Har ett par femtior dirtbag med phantomgummit som är stenhårt. Numera min vardagssko efter pedaltappet. Efter besöket på akuten beställde jag mig ett par Impact VXI.

Val av platta pedaler
kraax sa:
Jag kör med Saint MX80 (http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-saint-mx80-flat-pedals/rp-prod82557) och är väldigt nöjd. Har å andra sidan inte provat så många andra så jag kan inte riktigt jämföra. Men de funkar bra ihop med min Fiveten Freeriders. Tycker jag får väldigt bra grepp och de känns stadiga nog att klara av att slå i en sten eller två.

Henke
De är bra ok men ligger på den lägre änden av skalan vad gäller grepp.

Val av platta pedaler
Jag föredrar OneUps plastplattisar före Nano-X iofs, men bägge är greppiga, har stor plattform och är billiga. Om man är småklantig och slår i pedaler i stenar/grenar/hundar osv då och då så tycker jag plast är bättre, men ymmv.

Val av platta pedaler
zinkpasta sa:
Jag föredrar OneUps plastplattisar före Nano-X iofs, men bägge är greppiga, har stor plattform och är billiga. Om man är småklantig och slår i pedaler i stenar/grenar/hundar osv då och då så tycker jag plast är bättre, men ymmv.
Min erfarenhet av plast är att piggarna sitter i ett för mjukt material och vrids sen går de inte att byta. Men det var inte med just de pedalerna. Jag har iofs svårt att se hur plast skulle vara bättre om man går och slår del i saker, båda sorterna far illa av det.

Tillbaka
Topp