Val av Smart Trainer

Val av Smart Trainer
Letar efter en prisvärd smart trainer och funderar på vilket märke som har bästa uppkopplingsmöjligheterna till en PC. Ska man ha en Tacx verkar det som man måste ha en Ant+ antenn för att den ska gå att koppla upp den mot PC:n, men inte för telefoner och surfplattor. Har man en PC med blåtand borde det väl fungera med den kommunikationen? Måste man i så fall ha deras dyra entenn eller funkar det med vilken Ant+plus sticka som helst?
Väljer man tex en Wahoo kickr verkar det som man kan koppla upp sig mot PC utan dyra tillbehör, eller?
Har funderat på en Tacx Flow Smart och sen köpa uppgraderingskittet med antenn, styrenhet och programvaror. Då slutar kalaset på 3248 kr vilket jag tycker verkar rimligt för en smart trainer. Någon som har erfarenhet av den trainern?

Val av Smart Trainer
Jag köpte tacx flow på decathlon för 2000kr och en ant+ usb på ebay för 70kr
Funkar klockrent.
Men oftast kör jag med mobilen o blåtand.

Val av Smart Trainer
Fredrik_s666 sa:
Endast lös antenn har utgått på xxl. I det paketet för 2999 kr ingår endast antenn, inte programvaror och styrenhet. Har hittat Flow smart här: https://www.decathlon.se/cykeltrainer-flow-smart-t2240-id_8345488.html

Vad är det för styrenhet som du är ute efter?
Vilken programvara vill du köra med? Tacx egna är det bara att ladda ned till datorn. Annars så kör du Zwift som många andra. Har du t.ex en Apple TV eller en nyare iPad så kan du köra på den och då behövs ingen ANT+ för Tacx Flow. Då går det via Bluetooth.

Val av Smart Trainer
Om jag tolkar det rätt fungerar det att ansluta till PC utan Ant+ antenn om datorn har blåtand?
I uppgraderingskittet jag beskrev följer det med "Tacx Trainer Software 4 Advanced" (ingen aning om man behöver det till PC) om man nu ändå kan ladda ner andra programvaror. I det paketet ingår en styrenhet. Kanske kan vara bra om man behöver göra några inställningar medans man kör om man kopplar mot PC som står en bit bort. Men behovet kanske inte finns, det är det jag inte vet.
Uppgraderingskit: https://xxl.se/tacx-upgrade-smart-kit-uppgraderingsset-till-tacx-smart-cykelrullar/p/1114612_1_style

Val av Smart Trainer
Vad vill du köra för något då? Zwift så rejsar du mot andra eller kör träningsprogram och så styr datorn/ipad/apple tv motståndet genom Zwift. Till datorn finns risken att du behöver använda antennen och den ingår i Tacx Flow trainerpaketet på XXL. Har du en nyare iPad eller Apple TV så kör du via BT.

Tillbaka
Topp