Val av solglasögon vid synfel?

bucklan

Aktiv medlem
Har klarat mig med vanliga solglasögon förut men nu i sommar så känner man att brytningsfelet har blivit värre så solglasögon med slipade glas står på inköpslistan. Ska man till en optiker här i Umeå så är det "bara" Oakley jag har sett som är något att ha. Går det att beställa av andra fabrikanter via nätet?

Kolla cykelcitys rudy project. De har glasögon med clip-on glas som din optiker kan slipa till åt dig. Inte världens billigaste men grymt bra är rudys grejer. Sen finns det billigare varianter på samma tema b la hos roseversand i tyskland.

darkforce skrev:
-------------------------------------------------------
> skaffa linser kanske?

Linser kan vara en idé, men då har man ingen anledning till att köpa nya läckra glasögon :)

Ska kolla in dom andra länkarna å se om man hittar nåt.

Jag var inne på slipade glas ett tag men det var hysteriska priser. Testade istället engångslinser och det funkar perfekt. Använder det enbart när jag tränar eller kör motorcykel.

Jag köpte ett par Rudy Projekt med clip- on glas från sportoptik.se. Det funkade klockrent förutom att synsam, som är den butik jag brukar gå till, inte ville lämna ut receptet först.

Skicka receptet till sportoptik och dom fixar allt och du får hem glasögonen klara att använda.

Till många av dessa typer av glasögon kan man få olika färger på linserna.
Magnus

Oakley är grymma, har ett par slipade Oakley Radar och verkligen helnöjd. Men visst, billiga är de inte och vill man byta glas så blir det också jättedyrt. Men har hört en del om de med insats känns tunga och immar lätt.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Oakley är grymma, har ett par slipade Oakley
> Radar och verkligen helnöjd. Men visst, billiga
> är de inte och vill man byta glas så blir det
> också jättedyrt. Men har hört en del om de med
> insats känns tunga och immar lätt.

Vad väger ett par slipade Oakley Radar?

Glasögon med insatser fungerar men jag tyckte inte om det.

Idag kör jag med linser och det fungerar super! tar ett tag att vänja sig vid men nu har jag linser varje dag, även på jobbet (torr skolmiljö framför datorn). 1 par endagarslinser håller i ca 1 månad om man sköter dem så en 30 pack räcker i nästan 3 år för min del :-)

/Jerka

Har haft ett par slipade Oakley i fem år nu, tycker de är helt outstanding när det gäller optiken i glasen. Använder de till allt - vattensport, vintersport, cykling, vardags...
Visst, de är riktigt dyra, men även snygga och hållbara. Har knäckt en skalm på mina (hade de i ryggsäcken utan fodral) men det gick att laga utan problem.

Kan dock säga att efter all min användning så är antireflexskyddet nästan borta nu, så jag får nog tänka på att köpa ett nytt par snart...

Oavsett vad du köper för solglasögon (slipade eller 'vanliga' med insats eller med linser) bör du allra helst välja polariserade solglas och gärna även fotokromatiska.
Jag trodde tidigare att polariserade var onödiga på land och bara behövdes på sjön, men efter att ha provat själv en RIKTIGT solig dag vet jag bättre.

Fotokromatiska solglas borde iofs vara xtra viktigt med slipade solglas.

Detta skall finnas hos de flesta tillverkare, jag vet själv att Oakley har fotokromatiska och att Rudy Project har flera olika glas som är både fotokromatiska och polariserade, de kallas ImpactX Polar Photochromatic

Jag haar själv ett par Rudy Project Exception glasögon som fungerar både med och utan linser.
De slipade glasen sitter bakom solglasen (som sitter på en lös flip-up hållare) men både solglasen och de slipade glasen går att ta bort, och solglasen passar där de slipde glasen sitter.

En mycket bra konstruktion alltså och inte särskilt tunga, men billiga är de inte
exception-evo-std-matte-black-laser-black.jpg

180 Euro med enkla solglas och utan slipade glas http://www.bike-discount.de/shop/a14910/exception-evo-std-matte-black-laser-black.html
De säljs även i Sveriga, bla av Sportoptik
http://www.sportoptik.se/html/Produ...type=Searchproduct&search=exception&sok=S%F6k

Polariserade och fotokromatiska solglas kostar 117 Euro!
ersatzglaeser-exception-std-impactx-polar-grey.jpg

http://www.bike-discount.de/shop/a15129/ersatzglaeser-exception-std-impactx-polar-grey.html
Men solglasen finns i många varianter och trots priset är jag nöjd med mina
http://www.rudyproject.com/

/Håkan

Tillbaka
Topp