Val av styrlager 6,3 mm eller 7 mm

Filip_cyklar

Ny medlem
Jag ska byta styrlager och har efter en del efterforskning kommit fram till att nuvarande lager har följande specifikation:
45° x 45°
FA 40 x 30.2 x 41.8 x 7

Övre och undre lagret är likadana och jag har försökt att hitta denna typ av lager men har bara hittat 6,3 mm på två konsumentsidor:
https://www.cykelkraft.se/lager-pro-hybrid-41-8-mm-45-x-45
https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.690.17149/lager-pro-418-mm-45-x-45

På den här sidan, som ser ut att vara en grossistsida hittar jag 7 mm:
https://www.jofrab.se/cykel/4.-reservdelar/styrning/styrlager/18-412-502_p18-412-502

Någon som vet om 6,3 mm fungerar eller om jag ska försöka få en butik att beställa hem 7 mm?

jolov

Aktiv medlem
Ifall du säger vilken cykel du har så kan nog någon här länka dig till ett passande lager. Normalt sett brukar folk bara köpa ett komplett styrlager och inte jaga lösa lager via grossist.

Mayhem

Aktiv medlem
Förutsatt att alla mått du angett stämmer så nej det lär inte fungera. Den övre kåpan kommer ju att gå emot ramen, spänner du då lagret kommer du inte kunna styra och gör du det inte kommer allt glappa satan. Visst, det går att lösa med distanser mellan ringen och kåpan, men bättre att bara köpa rätt storlek på lagret…

Filip_cyklar

Ny medlem
652C8F01-7815-48C8-9C7F-084560CF2C6E.jpeg
9BFDA173-5A55-49E2-B8BD-858CEA52F100.jpeg
E820B49D-96DC-4987-B3B5-3EE8AC8AC083.jpeg

Här kommer några bilder. Lagrena är IS så vad jag förstår är det själva lagrena som man normalt byter och inte några andra delar. Glapp vill jag ju undvika så bäst att jaga en motsvarighet till befintliga lager då.

Mayhem

Aktiv medlem
Columbus med den loggan är ju ett märke CykelCity satte på sina egna lådbudgethojar, så har du problem att hitta skulle jag höra med dem först om de har rätt lager liggande.

Filip_cyklar

Ny medlem
Visa bilaga 555809 Visa bilaga 555812 Visa bilaga 555813

Här kommer några bilder. Lagrena är IS så vad jag förstår är det själva lagrena som man normalt byter och inte några andra delar. Glapp vill jag ju undvika så bäst att jaga en motsvarighet till befintliga lager då
Columbus med den loggan är ju ett märke CykelCity satte på sina egna lådbudgethojar, så har du problem att hitta skulle jag höra med dem först om de har rätt lager liggande.
okej, då ska jag höra med dem. Tack för tipset!

darkforce

Aktiv medlem
tror jag kan ha nya lager i källaren sthlm västerort köpte verkstadsförpackningar med lager för längesen o tror jag köpte både 6.3 o 7 mm lager återkommer imorrn kväll

darkforce

Aktiv medlem
nope hade bara 6.3 hemma tyvärr men ring o kolla med stockholm cykel och sportservice eller gamla stans cykel alt söder cykel eller sjöstaden cykel dom fyra brukar normalt ha lösa lager till styrlager i verkstadsförpackning hemma på hyllan från jofrabs sortiment

Topp